Zet je licht aan!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 18:01

Ik heb zelf standaard een wit/lichtgrijs fleece vest aan en de honden dragen een LED-halsband en een tuig met reflecterende stiksels.
Maar ik loop vaak in het stikdonker op vrijwel onverlichte paden dus net maar ff van die armbanden/beenbanden met LED, een hoofdlamp en een reflectiehes besteld.
En ff nagevraagd of de LED-hondenriem op batterijen gaat of oplaadbaar is, zodra ik daar antwoord op heb bestel ik daar ook een van voor aan de hond die niet los kan (ook meteen de donkerste :+).

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Zet je licht aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 18:04

Ach ja, is dit niet gewoon weer een Darwin dingetje?

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Zet je licht aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 18:06

Tja, maar wel jammer als de Darwin-awardkandidaat dan nog een paar anderen meeneemt in z'n domme actie...

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26301
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 18:34

Sinds een paar jaar hebben we hier in de wijk een filiaal van een grote landelijke pizzaketen. Bezorgen onder andere op een elektrische fiets. Heb vorig jaar in een week of 2 tijd wel 3x een bezorger van hen gezien (of liever gezegd, pas op het laatste moment gezien) zonder enige vorm van verlichting, in het donker. Heb toen ook maar even met dit filiaal gebeld en degene die ik aan de telefoon had, schrok hiervan. Hij zou dit oppakken met de baas daar. Sindsdien hebben al die snelheidsduivels netjes de lampen aan.

Afgelopen week ben ik me ook nog een hoedje geschrokken van een zwarte scooter zonder licht.

Maar ik ga er wat aan doen! Want via de ANWB heb ik zo'n pakketje aangevraagd met spuitkrijt en sjablonen om die tags "Zet je licht aan!" op het wegdek te spuiten. Zijn hier een paar drukke kruispunten in de buurt en daar ga ik die tags plaatsen (oa bij het winkelcentrum). Al is er maar 1 iemand die dan gaat nadenken en voortaan met licht fietst, is mijn doel al bereikt!

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Zet je licht aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 18:38

Afgelopen week nog, een vader met z'n dochter bijna voor de auto. Paps had wel licht maar z'n dochter geen voor EN achterlicht -O- Nou sorry hoor maar schiet mij maar lek 8)7

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 20:50

Ibbel schreef:
Tja, maar wel jammer als de Darwin-awardkandidaat dan nog een paar anderen meeneemt in z'n domme actie...


True.

xCynthiaVos

Berichten: 1051
Geregistreerd: 14-02-13
Woonplaats: 't Harde.

Re: Zet je licht aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 21:09

Goede actie, ik moet voor mijn werk altijd over een weg zonder lantaarnpalen om half 5 in de ochtend en vaak kom ik mensen tegen die terug komen van het uitgaan zonder licht die slingerend de weg over gaan..

Ben al paar keer goed op mijn rem gegaan voor mensen die zonder lampen op die weg aan het fietsen zijn.. Of die daar lopen omdat ze niet meer kunnen fietsen :+

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Zet je licht aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 21:11

Heel goed!
Zal niet de eerste keer zijn dat ik iemand aantref op een 60 weg die zn honden aan het uitlaten is. Zonder hesjes en of andere lampen. Schrik me elke keer weer een ongeluk

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 21:17

Echt onvoorstelbaar hoe slordig sommige ouders met hun kindren omspringen.... als ouders hoor je te zorgen dat ze werkende verlichting hebben en geleerd hebben het ook asn te zetten, maar er zijn zo veel ouders die bagger voorbeeld zijn.....
En wie is het haasje als je een fierser schept? Juist ja, de automobikist die per definitie schuldig wordt bevonden en ook nog met levenslang trauma zit, en dat vanwege $%# lampje van een euro.....

Ben die fietsers zonder licht zo zat..

Ik zeg allemaal op de bon slingeren en niet voor het flutbedrag dat het nu is en ouders v kinderen met defecte vetlichting extra beboeten.

MonteKarlo

Berichten: 2199
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Brabant

Re: Zet je licht aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 21:19

Waarom krijg je eigenlijk bij knipperend licht ook een boete? Zal dat teveel afleiden?

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 21:21

Sjolvir schreef:
En wie is het haasje als je een fierser schept? Juist ja, de automobikist die per definitie schuldig wordt bevonden en ook nog met levenslang trauma zit, en dat vanwege $%# lampje van een euro.....


Niet per definitie schuldig, wel bij wet altijd verantwoordelijk. Dat is een groot verschil.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 22:39

MonteKarlo schreef:
Waarom krijg je eigenlijk bij knipperend licht ook een boete? Zal dat teveel afleiden?


In ieder geval mateloos irritant dat die ook uit gaan, want ze knipperen.... als je dus snel kijkt kan je hem missen....


Overigens zijn er ook mensen die denken dat die ienieminie lampjes hsndig zijn, als je kabouter bent misschien, maar er zichtbaar door zijn moet je je niet te veel van vorstellen. En dan die slimmerikken die lichtje niet achter op bagagedrager hebben maar bv onder zadel... of aan 1 kant vd fiets zodat je hem vooral slecht of niet kan zien, of tas of jas ervoor, zooooo handig....
Of je voorlampje in je rechterhand houden of aan rechterarm... heel slim, not.... die zie je va links dan echt niet en van voren soms ook uiterst beroerd...

Is het al duidelijk dat ik pesthekel heb aan die tijd vh jaar dat je fietsers zonder licht zo ongeveer als muggen van je voorgril kan afschrapen?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Zet je licht aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 22:45

Ik fiets soms zonder licht ja. Men heeft hier nog wel eens de neiging om fietslampjes te jatten. En wegstoppen betekent in mijn geval kwijtraken. -O-
Wel ben ik me er zeer van bewust hoe slecht je zichtbaar bent als fietser (zeker aangezien ik ook een zwarte jas draag) dus hier houd ik in zo'n geval rekening mee. Of wanneer ik terug naar huis fiets met collega's dan fietsen we in zo'n formatie dat we het best zichtbaar zijn (degenen met licht aan de binnenkant van de weg dus).
Oh en ik heb ze ook in mijn fietstas bewaard maar ik kwam er laatst achter dat er een gat in zit. Verklaart wel weer waarom ik er zoveel kwijt ben geraakt :')

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 23:12

Ik heb sinds kort mijn rijbewijs en ik schrok me rot hoe slecht je zichtbaar bent als voetganger/fietser! Jezus, nu zette ik sowieso altijd braaf m'n lichten aan als ik fiets maar dit zijn ook maar mini lichtjes van de hema. Nou die zie je ook voor geen meter.
Binnenkort maar eens investeren in goede lichten voor op m'n fiets..

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Zet je licht aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 23:33

Jammere van z’n actie is de meeste die zonder licht fietsen boeit het ook werkelijk niet... die denken dan niet ineens van goh laat ik dat maar doen. Deel van het jeugd van tegenwoordig gaat dan nog express rakelings voor je auto langs omdat het grappig is. En bekeuren? Jah pappie en mammie betalen die wel dus lesje ook niet geleerd...
mijn honden hebben all maal een lamp op de handvat van hun tuig en aan de gesp van de riem die zit hoger dus als ze snuffelen of zo is alsnog de lamp te zien.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Zet je licht aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 00:20

Niet alleen fietsers, ook voetgangers en automobilisten denken er volgens mij niet bij na. Hoeveel auto's ik wel niet tegen kom zonder licht terwijl het toch echt al schemert, of alleen met dagrijverlichting waarbij dus achterop de auto niets brandt...
Maar ook inderdaad fietsers, waar ik me echt niets bij voor kan stellen waarom iemand geen licht draagt...je bent zo kwetsbaar en tegenwoordig kun je overal wel van die lampjes op batterij kopen, dus dat de verlichting het niet doet, kan eigenlijk geen excuus meer zijn.
Kleine lampjes zijn inderdaad ook niet super goed zichtbaar, maar het is in ieder geval iets...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 05:58

Vorige week stond hier in België in de krant dat er weer meer dodelijke verkeersongelukken gebeuren. Dat wij automobilisten slechte leerlingen zijn, want er werden meer en meer fietsers aangereden. Nu doe ik redelijk veel kilometers per week en wat valt mij op:

- Grootste deel van de fietsers in pikzwart gekleed
- Geen reflectoren
- Nauwelijks tot geen verlichting
- In een groep enkel de achterste heeft lichten aan, waardoor je schrikt van de grote van de groep want je denkt dat het er maar 1 is
- Geen kennis van de verkeersregels waaronder:
Opeens het zebrapad/fietsoversteekplaats overfietsen. Een fietser heeft geen voorrang, enkel als deze naast zijn fiets staat en te voet over steekt. Een fietsoversteekplaats wil ook niet zeggen dat er voorrang is want er staan voor de fietsers duidelijk haaientanden en verkeersborden. Een fietsoversteekplaats is niet meer en niet minder dan een extra verlicht stuk.
Geen kennis van de rotonde. Als de rotonde zich op het baanvak bevind hebben de fietsers voorrang. Bevind deze zich buiten het baanvak hebben de auto’s voorrang. Wederom duidelijk aangegeven door haaientanden en verkeersborden.
- Elektrische fietsen die aan een hogere snelheid dan toegelaten op het fietspad blijven rijden
- Voorrang van rechts verlenen moet een fietser ook doen. Net zoals wij auto’s voorrang van rechts aan een fietser moeten verlenen.
- Etc.

Overigens kunnen voetgangers er ook wat van. In het zwart gekleed in het donker terwijl het aan het regenen is opeens de straat over steken. Ze snappen niet dat ze echt niet te zien zijn.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 06:26

Djali schreef:
Helemaal mee eens, het is echt onwetendheid dat mensen in het donker rondlopen/fietsen.

Ik durf tegenwoordig wel eens stoppen en het melden dat ze niet zichtbaar zijn, goed bedoeld dan.


Ik zat vorige week op mijn elektrische fiets onderweg naar huis. Kom ik op een onverlicht fietspad (je zag echt niets, het was voor mij, met licht aan, al bijna onmogelijk om te zien waar ik heen moest). Liepen er 2 vrouwen naast elkaar, ze namen de hele breedte van de weg in. Volledig donkere kleding aan. Ik zag ze echt niet. Moest keihard op de rem. Dus ik meld ze dat ze niet zichtbaar zijn. Wat was het antwoord? "Ja dat weten wij ook wel".
Maarja iedere paar 100 meter was een afslag een woonwijk in, dus waarom blijf je dan toch op dat donkere fietspad lopen? En ook niet achter elkaar zodat je nog op het laatste moment ontweken kan worden.. het was ook niet zo dat het pas net donker was.
Al met al snapte ik er echt niets van..

Ik realiseerde me ook pas toen ik ging auto rijden hoe slecht zichtbaar fietsers zijn. Ik denk dat het idee wat hier geopperd wordt om dat verschil mee te nemen in een campagne een hele goede is.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Zet je licht aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 07:33

Ooh ik schrik me ook elke keer kapot als er weer bijna een op m’n motorkap ligt :\
Gelukkig zijn sommige nog steeds erg druk met hun telefoon, dan zie je ze tenminste nog :')
Maar echt, hang gewoon wat lichtjes aan je fiets, je bent niet onsterfelijk.

Baileysdream

Berichten: 1360
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 07:38

ik hb zelf altijd standaard mn lichten aan ook in de auto, rij met een grote bestelbus met een dode hoek van een autolengte. en door de lampen van auto's kan ik juist zien of er iemand in me dode hoek zit.

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 07:43

Ik wijs mijn pubers in de auto regelmatig op slecht zichtbare fietsers in de stad en sinds ze dat structureel van me horen en het zelf zien, doen ze hun licht aan. Verder koop ik alleen jassen voor ze met reflectie stukjes.
En ze doen in het donker uit eigen beweging een fluorhesje aan. Helaas niet op de terugweg van school.

De uitleg dat je het als fietser niet wint van de grill/bullbar van een landcruiser hebben ze begrepen.

Op de basisschool werd er de nodige aandacht aan besteed. Dochter heeft op het middelbare met de klas een poster ontworpen en daarmee dag pretpark gewonnen. Maar in hoeverre die klas 2 jaar later nog de lichten aan doet?

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 08:20

Dat is het mooiste Bloemetje, dat ze het zelf kunnen zien!
Ze denken allemaal dat het best wel meevalt maar dan ondervinden ze het.
Tja in het donker wel hè, mijn kleinzoon van 17 doet ook eeeecht geen regenbak aan, laat zich liever zeiknat regenen, iets met leeftijd ofzo :roll:

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Zet je licht aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 08:35

Ik wil ook geen regenpak hoor, veel te warm :=

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 08:36

Wat mij betreft minstens zo gevaarlijk als fietsers/wandelaars zonder licht > auto's die zonder licht rijden. En dan in de schemer maar vooral ook overdag als het een beetje grijs weer is. Heb je dan een grijze auto die z'n licht niet aan heeft zie je die ook echt pas op het laatste moment (of net te laat).
Ik heb m'n licht in de auto altijd standaard aan, kan je het ook niet vergeten. Hoeveel moeite is dat?

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 08:39

rozebadeend schreef:
Wat mij betreft minstens zo gevaarlijk als fietsers/wandelaars zonder licht > auto's die zonder licht rijden. En dan in de schemer maar vooral ook overdag als het een beetje grijs weer is. Heb je dan een grijze auto die z'n licht niet aan heeft zie je die ook echt pas op het laatste moment (of net te laat).
Ik heb m'n licht in de auto altijd standaard aan, kan je het ook niet vergeten. Hoeveel moeite is dat?


Mee eens :j en vergeet hoogzomer, felle zon en dus donkere schaduw, (of juist laagstaande zon) niet waardoor je auto's zonder licht amper ziet..
Hier ook standaard autoverlichting aan.