Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 22:06

Dat is nog niet zo'n slecht idee, om de oproep in het Nederlands te doen :)*

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 23:32

Ik vind het Israël/Palestijnen vraagstuk heel ingewikkeld, maar zie Israël zeker niet als onschuldige partij hierin, en vind de Palestijnse kinderen die opgroeien in bezet gebied echt heel triest.
Gelukkig zet op dit moment Egypte wel enigszins de grens open.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 13:17


princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 18:59


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 19:41


Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 19:53

Alle mensen die toch al niet in Amsterdam woonden verhuizen nu heel hard naar nog steeds niet Amsterdam?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 19:57

Shadow0 schreef:
Alle mensen die toch al niet in Amsterdam woonden verhuizen nu heel hard naar nog steeds niet Amsterdam?


Nog meer _O- :')

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:16

Even nieuwsgierigheid, want misschien doe ik wel een hele foute aanname. Ik weet het echt niet namelijk. Maar zijn bij deze moskee vrouwen ook welkom? Dus als ze een oproep tot gebed doen, dat ik daar gewoon naar binnen kan wandelen omdat ik graag mee wil bidden?

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:22

IHN schreef:
Even nieuwsgierigheid, want misschien doe ik wel een hele foute aanname. Ik weet het echt niet namelijk. Maar zijn bij deze moskee vrouwen ook welkom? Dus als ze een oproep tot gebed doen, dat ik daar gewoon naar binnen kan wandelen omdat ik graag mee wil bidden?


Ja, denk niet dat er een moskee is waar vrouwen niet welkom zijn.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:27

FiveSports schreef:
IHN schreef:
Even nieuwsgierigheid, want misschien doe ik wel een hele foute aanname. Ik weet het echt niet namelijk. Maar zijn bij deze moskee vrouwen ook welkom? Dus als ze een oproep tot gebed doen, dat ik daar gewoon naar binnen kan wandelen omdat ik graag mee wil bidden?


Ja, denk niet dat er een moskee is waar vrouwen niet welkom zijn.

Die zijn er zeker wel en je zal vrijwel zeker op het balkon zitten en in elk geval achter een gordijn. Naast elkaar zoals in de kerk is zeldzaam tot bestaat niet.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:31

IHN schreef:
Even nieuwsgierigheid, want misschien doe ik wel een hele foute aanname. Ik weet het echt niet namelijk. Maar zijn bij deze moskee vrouwen ook welkom? Dus als ze een oproep tot gebed doen, dat ik daar gewoon naar binnen kan wandelen omdat ik graag mee wil bidden?


Wel even je schoenen uitdoen.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:33

tamary schreef:
FiveSports schreef:
Ja, denk niet dat er een moskee is waar vrouwen niet welkom zijn.

Die zijn er zeker wel en je zal vrijwel zeker op het balkon zitten en in elk geval achter een gordijn. Naast elkaar zoals in de kerk is zeldzaam tot bestaat niet.


Kun je er eentje noemen?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:53

Mannen en vrouwen zijn net als in de orthodoxe synagoge doorgaans gescheiden.

En daar valt zeker iets over te zeggen. Staat voor mij verder los van de “geluidsoverlast”.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 21:03

IHN, ik heb geen idee over deze specifieke moskee, maar ik was een keer op de open dag van de moskee in de buurt waar ik toen woonde. De mannen hadden de centrale zaal en de vrouwen de (aanzienlijk kalere) verdieping daarboven. Men vertelde toen een verhaal over hoe man en vrouw wel gelijkwaardig aan elkaar zijn (en nee, niemand trapt daarin, iedereen in het publiek keek gepast skeptisch.)

Maar daarna sprak ik een vrouw die binnen die moskee een aantal belangrijke dingen kon doen voor de emancipatie van vrouwen. En dat vond ik een heel leerzaam gesprek omdat ik toen ook zag: zo werkt dat dus. De moskee wilde van zichzelf misschien niet per se ruimdenkend zijn, maar omdat ze met de gemeente en de buurt in aanraking komen, er projecten ontstaan en die op de open dag extra aan bod komen om de goeie indruk te wekken, komt er van lieverlee toch emancipatie op gang.

Dat zie je ook bij onze eigen kerken. Op nog geen honderd meter verder zat bijvoorbeeld de katholieke kerk. Die laat nog steeds geen vrouwen toe als pastoor of hoger. (Dus voor we te verontwaardigd worden over de moskee...)
Maar tegelijkertijd hebben een aantal katholieke kerken manieren gevonden om vrouwen wel degelijk een rol te geven, buiten het Vaticaan om, en onder druk van de maatschappij om hen heen (inclusief vrouwenrechten.

(Als je er op die manier bij stilstaat is het ook goed om te bedenken dat de gelijkheid ook nog helemaal niet vanzelfsprekend zijn. Even verderop zit een pinkstergemeente met veel muziek die nadrukkelijk stelt dat man en vrouw niet gelijk zijn. Fiets je een stukje de stad uit dan kom je in zeer gereformeerde gemeenschappen uit, inclusief de scholen waar vrouwen geen broek aan mogen.
Maar ze bestaan ook in of rond een gemeente die ruimte maakt voor een fijne Pride en op allerlei andere manieren ruimte voor vrouwen en voor het hele LHBT-spectrum behoudt en groter laat worden. Dus... het kan alle kanten op.)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 21:13


FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 21:34

Misschien kan @Willl65 uitleggen hoe dat bij joden zit? Scheiding tussen vrouwen en mannen.
Heb weleens gehoord dat die ook heel vaak van elkaar gescheiden zijn, maar nooit uit eerste hand er iets over gehoord.

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 22:33

IHN schreef:
Even nieuwsgierigheid, want misschien doe ik wel een hele foute aanname. Ik weet het echt niet namelijk. Maar zijn bij deze moskee vrouwen ook welkom? Dus als ze een oproep tot gebed doen, dat ik daar gewoon naar binnen kan wandelen omdat ik graag mee wil bidden?


Jazeker, dat kan.

Ik ken geen unisex moskeeën - waarschijnlijk kom je niet tussen de mannen te staan/ zitten, maar er naast of er achter.
Ik ken geen moskeeën waar je achter een gordijn zit.

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 10:41

dank voor jullie antwoorden..ik zat gisteren zelf al even te zoeken en zag ook een foto waar een (weliswaar) gesluierde vrouw, gewoon tussen de mannen stond.
Ik vind dat dus eigenlijk wel fout....als ik tussen de mannen wil staan in Nederland, moet dat kunnen. Mijn grondrecht komt daar namelijk in het gedrang. Maar wat ik hiervoor ook al hoorde: de SGP is notabene een politieke partij, en verkondigen ook gewoon dat vrouwen minderwaardig zijn (of zoiets). Dus is natuurlijk hetzelfde.....de link die hierboven gegeven wordt van de vrouw die in Turkije naar een moskee ging en niet toegelaten werd, vind ik dan niet van toepassing. Dat is dus in Turkije. Het ging mij specifiek om Nederland, en om het nederlandse grondrecht dat vrouwen ook overal mogen komen waar mannen zijn, en gelijkwaardig zijn aan elkaar

pien_2010

Berichten: 43219
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 10:53

Fatima Mernissi (Marokkaanse vrouw en sociologe die o.a voor de Unesco ea internationale organisaties heeft gewerkt), heeft ooit een prachtig boek geschreven dat heet: De politieke harem, vrouwen en de profeet.
Zij laat voor mij, op een overtuigende wijze zien dat in de vroege Islam, de profeet Mohammed, gelijkberechtiging van man en vrouw voorstond. Met heel erg veel respect doet zij dit, want zij was zelf een gelovige vrouw.
Al dat geneuzel over de huidige positie van vrouwen bestond niet in de tijd van de profeet integendeel, want Mohammed had verschillende ongesluierde! vrouwen om hem heen als raadgevers die ook een belangrijke rol speelde in zijn leven. Zij laat ook zien hoe door allerlei machtsstrijden de vrouwen als eerste slachtoffer werden van de machts spelletjes na het overlijden van de profeet. Ik vind dit boek een echte aanrader, want het verklaard heel erg veel over hoe strijd en groepen zich tot de dag verhouden en hun oorsprong hebben in die tijd na het overlijden van Mohammed.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:19

Nou, gingen ze het eindelijk omroepen op die vrijdagmiddag, zijn de kabels van de geluidsinstallatie doorgesneden. Wat een kinderachtig gedoe zeg. Zoals ik ben opgevoed heet dat gewoon vandalisme en is dat strafbaar. Tolerantieniveau is duidelijk weer erg hoog. :roll:

https://www.at5.nl/artikelen/198086/ver ... x5Nu9CzuzQ
Laatst bijgewerkt door Urbiezira op 08-11-19 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:23

inderdaad kinderachtig...er is democratisch besloten dat het mocht....dit soort acties zijn idd gewoon vandalisme

pien_2010

Berichten: 43219
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 17:14

Urbiezira schreef:
Nou, gingen ze het eindelijk omroepen op die vrijdagmiddag, zijn de kabels van de geluidsinstallatie doorgesneden. Wat een kinderachtig gedoe zeg. Zoals ik ben opgevoed heet dat gewoon vandalisme en is dat strafbaar. Tolerantieniveau is duidelijk weer erg hoog. :roll:

https://www.at5.nl/artikelen/198086/ver ... x5Nu9CzuzQ


Dat vind ik zo naar tegenwoordig. Dit is zo vandalistisch en strafbaar. Hier heb ik geen goed woord voor over.

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 20:15

NatasjavE schreef:
Shadow0 schreef:
Alle mensen die toch al niet in Amsterdam woonden verhuizen nu heel hard naar nog steeds niet Amsterdam?


Nog meer _O- :')


Naar Amsterdam verhuizen was toch al geen optie gezien de woningmarkt ;)

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 20:02

En hebben jullie het gehoord vandaag? :D

Popstra
Berichten: 13727
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 11:16

heel Kort. En moet zeggen dat de zang niet zo klagerig was als dat je wel door slechte spiekers hoort bij moskeeen in het midden oosten.
Het was ook niet heel hard.