Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
Renee1991 schreef:Daihyo schreef:Euro '98 blijft voorlopig nog wel bestaan als ik het goed begreep. Fijn voor mijn oldtimer motor. Die kan ook geen E10 hebben.
Misschien fijn om te weten dat het bestaat Daihyo, ik heb dit voor mijn oldtimer in huis;
https://allesvooruwvolvo.nl/vspe-power- ... 589uKnnTE4
Ook handig als je ooit in Engeland bent en er echt geen andere brandstof voor handen is.
Nientsje schreef:Ik ben ook een beetje in de war met wat ik nu moet.
Volgens de check mag mijn auto dus geen E10... ik heb zondag getankt gewoon Euro 95 (geen idee of er E10 of E5 op stond).
Ik rijdt een Chevrolet Tacuma uit 2005.
Volgens de tabel kunnen deze auto's vanaf bouwjaar 2006 wel met E10...
Dus wat moet ik dan gaan tanken? Iemand een idee?
Renee1991 schreef:Staat op hun website bij de productomschrijving. Eén dopje volstaat voor 50 liter benzine. Ik heb het zelf nog nooit gebruikt, maar volgens mij is het inderdaad bedoeld om wel E10 te kunnen tanken. Maar lees je eerst even goed in voordat je door mij je motor om zeep helpt
mzara schreef:Ik zou de premium benzines gaan tanken. Ik heb een iets oudere auto (Peugeot 405 uit 92), en ik heb speciaal een peugeot/citroën garage gebeld om advies. Hij zei GEEN E10 erin gooien. Je kunt over het algemeen beter de duurdere benzines rijden. Deze zijn stukken beter voor de motor en de auto's rijden er zuiniger op. Uiteindelijk scheelt dat juist een hoop kosten.
Hij vertelde ook dat hij vaak klanten heeft gehad met een probleem of geluid en dat hij zei: ga eerst maar eens premium benzine rijden. Als het niet weg is, kom je terug. Problemen waren 9/10 keer opgelost.
Je auto zal er wel op kunnen rijden, maar van binnen krijg je over een tijd problemen. Zeker als de check geen E10 aangaf.
Nientsje schreef:mzara schreef:Ik zou de premium benzines gaan tanken. Ik heb een iets oudere auto (Peugeot 405 uit 92), en ik heb speciaal een peugeot/citroën garage gebeld om advies. Hij zei GEEN E10 erin gooien. Je kunt over het algemeen beter de duurdere benzines rijden. Deze zijn stukken beter voor de motor en de auto's rijden er zuiniger op. Uiteindelijk scheelt dat juist een hoop kosten.
Hij vertelde ook dat hij vaak klanten heeft gehad met een probleem of geluid en dat hij zei: ga eerst maar eens premium benzine rijden. Als het niet weg is, kom je terug. Problemen waren 9/10 keer opgelost.
Je auto zal er wel op kunnen rijden, maar van binnen krijg je over een tijd problemen. Zeker als de check geen E10 aangaf.
Bedankt voor je info.
Ik heb nu nog een volle tank Euro 95 (geen idee of dit nu E5 of E10 was), maar ik ga het zeker in de gaten houden met wat in ga tanken... deze auto moet nog heel lang mee als jet even kan
Kidde schreef:Ik weet niet of de site al genoemd was, maar hier kan je heel makkelijk kijken of je auto of scooter E10 geschikt is: http://www.e10check.nl
Renee1991 schreef:Hoe oud is je auto Nathalie? In die Euro 95 zit 10% ethanol. Dus dat is waarschijnlijk 5% meer ethanol dan voorheen. Ligt er dus echt aan wat voor auto je hebt, of hij het verdragen kan of niet.
NB: de gevolgen krijg je pas na verloop van tijd te zien, niet na één keer tanken.
Nog even terugkomend op de oldtimer bezitters onder ons: de ultimate brandstoffen zijn nog steeds het beste. Dus BP ultimate 98 of Shell V-Power.
amies100 schreef:Kidde schreef:Ik weet niet of de site al genoemd was, maar hier kan je heel makkelijk kijken of je auto of scooter E10 geschikt is: http://www.e10check.nl
Helaas geven ze geen advies over buiten europa gefrabiceerde auto's
Rintah schreef:Muiz schreef:De shell bij ons in het dorp heeft ook maar 1 soort benzine maar is ook over naar e10. Ik heb een hyundai dus ik kan het tanken en vind het niet zo'n probleem maar ik hoorde dat al heel wat mensen zich vergist hebben.
(Euro95 kan gewoon e10 zijn )
Euro 95 kan nooit E10 zijn.
E10 staat voor het ethanol gehalte in de benzine; 10%ethanol, 90% andere verbindingen. In euro 95 zijn die "andere verbindingen" 95% en 5% ethanol.
E10 hadden ze ook euro90 kunnen noemen, of ze hadden euro95 kunnen hernoemen naar E5.
neetoch schreef:Ik vraag mij ook af waar ik het kan vinden dat je elke 2 weken verplicht moet tanken als je e 10 tankt? Wat daarvoor de reden is? Wat gebeurt er dan als je dat niet zou doen?
Nathalie__ schreef:Renee1991 schreef:Hoe oud is je auto Nathalie? In die Euro 95 zit 10% ethanol. Dus dat is waarschijnlijk 5% meer ethanol dan voorheen. Ligt er dus echt aan wat voor auto je hebt, of hij het verdragen kan of niet.
NB: de gevolgen krijg je pas na verloop van tijd te zien, niet na één keer tanken.
Nog even terugkomend op de oldtimer bezitters onder ons: de ultimate brandstoffen zijn nog steeds het beste. Dus BP ultimate 98 of Shell V-Power.
Ik dacht 2010 een vw polo, dus wel een ‘nieuwe’ auto.. maar ik tank ongeveer 1x per maand. Ik vind hem lastig
neetoch schreef:Ik vraag mij ook af waar ik het kan vinden dat je elke 2 weken verplicht moet tanken als je e 10 tankt? Wat daarvoor de reden is? Wat gebeurt er dan als je dat niet zou doen?
neetoch schreef:Ik vraag mij ook af waar ik het kan vinden dat je elke 2 weken verplicht moet tanken als je e 10 tankt? Wat daarvoor de reden is? Wat gebeurt er dan als je dat niet zou doen?
Moska schreef:Volgens mij is dat omdat deze brandstof minder lang houdbaar is en bij het ouder worden voor smurrie zorgt.
Ik las trouwens in het artikel dat premium brandstof gemiddeld 7 cent duurder is, maar overal waar ik nu langs kom zie ik dat het prijsverschil minimaal 17 cent is Dat is nogal een verschil