Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
_San87_ schreef:8nnemiek schreef:Ik heb geen oude auto, maar tank toch nooit meer e10. In Duitsland en België is dat al langere tijd, en ik heb het geprobeerd, maar de auto wordt er echt heel onzuinig door. Dus ik blijf fijn over de grens euro 95 tanken.
In België is Euro 95 toch E10?
Moonlight17 schreef:Vind het alleen jammer dat ik dat nergens een advies voor de overstap van E5 naar E10 kan vinden, door deze grootse bekendmaking. Misschien dat hier handige bokkers zitten. Moet ik eerst mijn tank leeg rijden en dan pas E10 tanken of kan ik de E10 gewoon in de tank nog gevuld met E5 gooien?
8nnemiek schreef:_San87_ schreef:
In België is Euro 95 toch E10?
Klopt, in België hebben ze bijna overal nog alleen E10. In Duitsland niet, daar hebben ze overal de keuze tussen E10, E95 en E98.
Voor mij is België en Duitsland allebei ongeveer even ver, dus ik tank alleen nog in Duitsland.
8nnemiek schreef:dat is nu dus ook over volgens het NOS artikel... het is namelijk een Europese maatregel._San87_ schreef:In België is Euro 95 toch E10?
Klopt, in België hebben ze bijna overal nog alleen E10. In Duitsland niet, daar hebben ze overal de keuze tussen E10, E95 en E98.
Voor mij is België en Duitsland allebei ongeveer even ver, dus ik tank alleen nog in Duitsland.
DJZ schreef:Volgens de site staat dat mijn auto wel met E10 kan.. maar er staat tussen haakjes bij vanaf 1998.. kan verder niks vinden over auto's ouder dan 1998.. Die van mij is een Toyota Starlet uit 1993....
_San87_ schreef:Rintah schreef:Muiz schreef:De shell bij ons in het dorp heeft ook maar 1 soort benzine maar is ook over naar e10. Ik heb een hyundai dus ik kan het tanken en vind het niet zo'n probleem maar ik hoorde dat al heel wat mensen zich vergist hebben.
(Euro95 kan gewoon e10 zijn )
Euro 95 kan nooit E10 zijn.
E10 staat voor het ethanol gehalte in de benzine; 10%ethanol, 90% andere verbindingen. In euro 95 zijn die "andere verbindingen" 95% en 5% ethanol.
E10 hadden ze ook euro90 kunnen noemen, of ze hadden euro95 kunnen hernoemen naar E5.
Ja, dat kan wel. Je moet nu echt goed kijken of je E5 of E10 te pakken hebt bij Euro 95.
In België is alle Euro 95 standaard E10.
Levitate schreef:8nnemiek schreef:dat is nu dus ook over volgens het NOS artikel... het is namelijk een Europese maatregel.Klopt, in België hebben ze bijna overal nog alleen E10. In Duitsland niet, daar hebben ze overal de keuze tussen E10, E95 en E98.
Voor mij is België en Duitsland allebei ongeveer even ver, dus ik tank alleen nog in Duitsland.
mystery1980 schreef:Wat veel mensen niet weten is dat het ook bij auto's waar het kan schade veroorzaakt als je niet elke 2 weken tankt. Jammer dat dat niet meer bekend is, denk dat het op lange termijn meer ellende veroorzaakt dan goed doet.
8nnemiek schreef:Volgens mij betekent de maatregel alleen dat ze E10 moeten aanbieden, niet dat ze daarnaast geen euro95 meer mogen verkopen. In Duitsland verkopen ze beide, dus zal dat hopelijk gewoon zo blijven.
Blussem schreef:Meeste auto's is het geen probleem. Zelfs míjn oude beestje van 18 jaar oud rijdt er prima op. Ik zie de problemen niet.
Citaat:Bij niet-geschikte auto’s gaat het om kunststoffen en metalen (of aluminium) die aangetast kunnen worden. In de regel gebeurt dit niet direct maar is het een wat langer proces. Uit een duurtest die we hebben gehouden met een ongeschikte auto waren er na 7.000 km nog geen sporen van aantasting te vinden. Echte problemen ontstonden pas na nog eens 20.000 km.
Daihyo schreef:Euro '98 blijft voorlopig nog wel bestaan als ik het goed begreep. Fijn voor mijn oldtimer motor. Die kan ook geen E10 hebben.