Vanaf vandaag E10 i.p.v. euro95 benzine

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
neetoch
Berichten: 1030
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:12

Dus als je een oud gebakkie hebt waar je hooguit 1x per week eens een paar km mee rijd, heb je een probleem met e10? Want ik tank rustig 1x per maand met geluk, met pech en veel weg moeten 1x per week.

En ik weet niet beter dat je juist met die oude gebakkies altijd voor een laag benzine moet zorgen, omdat er dan al zoveel smurrie is opgebouwd onderin de tank, dat wordt dus met e10 een halve tank behouden zo ongeveer?

Ik sta hier ook van te kijken hoor, lees ook bij het tankstation dat het vervangen wordt, dus ik krijg niet echt het idee dat ze ons de keuze laten om voor e5 te blijven kiezen.

Nou ik heb er even een telefoontje aan gewaagd naar een tankstation en ze gaan gewoon alle e5 pompen vervangen met e10, dus er is niet eens meer een keuze voor e5 of e10. Dus eerst zal het gemengd worden met elkaar en uiteindelijk zitten alle pompen gewoon vol met e10 ipv e5.

Oh wat die meneer ook nog wist te vertellen, was dat je je beurten goed moet bijhouden van de auto, dat het idd voor wat meer vervuiling in de motor kan zorgen.
Laatst bijgewerkt door neetoch op 01-10-19 14:25, in het totaal 2 keer bewerkt


Djilna
Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:23

Nathalie__ schreef:
Ik zou gewoon e10 moeten kunnen tanken. Maar ik tank vaak bij de onbemande tango. Zij hebben nu de sticker euro95 e10 op de sticker staan. Is dit dan nog gewoon het oude euro95 wat ik altijd tank? Ik snap m nie meer.. en ik moet bijna weer tanken. Dus wat is wijsheid? Ze hebben ook euro98 e5, maar dat heb ik nog nooit getankt. Wie weet wat het beste is?


euro95 was E5 en is nu E10.
Ik ben heel benieuwd of er pompen zijn die de E5 wel blijven aanbieden. Zou die niet gewoon volledig verdwijnen? Edit: volgens de ANWB blijft de E5 versie er ook, maar zal het per pomp verschillen.
Hm, of E5 is dan de euro 98?

Ik kan met mijn auto wel de E10 tanken, maar tankte voorheen tussendoor ook al wel eens euro98/premium brandstof voor de motor. Ben van plan het zo te blijven doen.

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

vilheide
Berichten: 1473
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:31

Ik heb afgelopen zaterdag mijn tank in Duitsland volgegooid met euro95 a 1,35 per liter. Daar hebben ze al langer E10 maar ik heb het nog nooit getankt dus heb geen idee hoe mijn Corsa C daar op loopt.

Groetjes Jolanda

Dorus
Berichten: 13181
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:37

Ik had ook geen idee dat dit er al zo snel aan zat te komen. Manlief zei wel iets vorige week mbt onze oldtimers, maar schijnbaar moet ik er gewoon nog een extra supplement in gaan gooien naast de loodvervanger die we nu al gebruiken.

Net toch ook maar even m’n dagelijkse autotje gecheckt. “Geschikt voor E10: Alle modellen met uitzondering van de modellen aangegeven onder 'Niet geschikt'.” En wie staat daar bovenaan die lijst te prijken? Juist, mijn allerliefste wagentje -O-

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!


Oscar
Forumcoordinator
Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:26

beatje schreef:
Hoe zou het dan met tuinmatriaal zitten die op benzine werken? Toen wij die kochten zei de man dat we 95 er in moesten gooien en geen 98. Dus zou die e 10 dan wel kunnen vraag ik me af?


Voor tuinmateriaal kun je het beste helemaal geen 'benzinepompbenzine' gebruiken maar een brandstof zoals bijv. Aspen. Is wel iets duurder maar het loopt er veel beter op en je bespaart je in het voorjaar een bak gedoe doordat alles zonder problemen weer opstart. Bovendien is de uitstoot van de apparatuur een stuk minder. Je hangt er wel met je neus boven, dus dat is ook wat waard.
Wij gebruiken het ook voor voertuigen (bijv. oudere motoren) die we weinig gebruiken. Is echt een aanrader.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Elegance_, III, Zoolgangster en 9 bezoekers