steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13198
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:09

Zo sta ik er ook in tiepfoudt

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:48

Tiepfoudt schreef:
Duidelijk verhaal pien_2010, stof om over na te denken +:)+

En dat heb ik dan ook gedaan vandaag, hoewel ik er nog lang niet helemaal uit ben. Want wat als de opties beperkt zijn? Dat wil zeggen, opties waarin wij het vertrouwen hebben om er gelukkiger uit te komen dan dat we nu zijn. Want voor de duidelijkheid, ik ben dolgelukkig als ik "gewoon" tussen onze koeien sta en voor de kalfjes kan zorgen. Ook al is dat 7 dagen in de week, zonder vakantiedagen. Juist van de fysiek zware werkzaamheden krijg ik energie en kan ik mijn hoofd leeg maken. Wanneer we achter het bureau kruipen om uit te puzzelen hoe het ook alweer zat met regel nummer drieduizendvijfentachtig of wanneer we op televisie/social media voor de zoveelste keer krijgen te horen dat we vervuilers, fraudeurs en dierenmishandelaars zijn, dan loopt er een emmer geleidelijk vol.

Ons bedrijf, met haar geschiedenis, een veestapel waar wij (ape)trots op zijn en een bedrijfsvoering waar wij 300% achter staan, gaan wij voor geen goud opgeven en al helemaal niet voor een kabinet waarvan de prioriteiten (geld) meer dan duidelijk zijn. Is dat naïef? Misschien wel, in tijden als deze. Ik weet gewoon niet wat ik, naast een werkweek van 70-80 uur, nog meer kan doen. En daarom ben ik dankbaar dat er mensen zijn die tijd vrij kunnen en willen maken en de ambitie hebben om zich te verenigen in oa het Landbouw Collectief en de BoerBurgerBeweging. En dan hoop ik, dat als iedereen doet waar die goed in is, dat het goed komt.

Noem het naïef of eigenwijs of wat dan ook, als iemand nog goeie ideeën heeft hoor ik het graag <<)




Het lijkt me een moeilijke positie.
Op mijn werk hebben we een aantal x grote reorganisaties gehad met
(gedwongen) ontslagen. Maar als je dan behalve je baan, ook je huis en dieren en toekomst kwijt raakt, heeft dat veel meer gevolgen.
Ik begrijp jullie angst voor de toekomst.

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:51

het is sowieso anders, het betreft veel familiebedrijven van meerdere generaties. Dat is dan nog perse uitzonderlijk en 'anders' maar het is niet alleen een bedrijf maar een manier van leven en dan ook nog met dieren, dat is bijna niet te vergelijken met andere 'banen'

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 23:23

Kinke schreef:
het is sowieso anders, het betreft veel familiebedrijven van meerdere generaties. Dat is dan nog perse uitzonderlijk en 'anders' maar het is niet alleen een bedrijf maar een manier van leven en dan ook nog met dieren, dat is bijna niet te vergelijken met andere 'banen'


Dat klopt, al gaan meer familiebedrijven dan alleen boerenbedrijven kapot of failliet, met name door de crisis van afgelopen jaren. Mijn vader maakte als kleine ondernemer in de scheepselectro ook werkweken van 80 uur of was soms weken van huis met een schip mee.
Alleen woonden wij niet op het bedrijf en waren wij er minder bij betrokken dan kinderen op een boerderij.

Het grootste verschil is dat boeren op het bedrijf wonen en weinig alternatieven hebben, denk ik. Zij raken behalve het bedrijf ook de woning kwijt, als het mis gaat. En weinig mogelijkheden op ander werk.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 23:24

Heel eerlijk gaat het er mij niet om wat "erger" is: werken voor een baas en eruit vliegen terwijl je een hypotheek moet betalen en een gezin hebt te onderhouden, kan net zo goed een persoonlijk drama zijn voor iemand.

Dank allemaal voor deze positieve wending van de discussie, waarin na soms felle en harde woorden toch wederzijds begrip naar voren komt :)

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 01:59

Een boer kan anders ook prima in rijtjes huis gaan wonen of een huur huis. BTW ze hebben doorgaans echt niet slecht als ziet hoe hoog vermogend zijn. In vergelijking met omliggende landen hebben de boeren de duurste landbouwmachines en meest luxe huizen. Dat komt echt niet doordat ze zo slecht hebben.

Maar blijf bij mij punt, Nederland is te klein voor hoeveelheid boeren dat hier zitten. En we hoeven ook echt niet voor al die andere landen te produceren want nu gebeurt.
Beter vee en landbouw spreiden over de EU.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 07:27

Tiepfoudt schreef:
Heel eerlijk gaat het er mij niet om wat "erger" is: werken voor een baas en eruit vliegen terwijl je een hypotheek moet betalen en een gezin hebt te onderhouden, kan net zo goed een persoonlijk drama zijn voor iemand.

Dank allemaal voor deze positieve wending van de discussie, waarin na soms felle en harde woorden toch wederzijds begrip naar voren komt :)


Als je bij een baas eruit vliegt heb je nog recht op transitievergoeding en een ww-uitkering. Boeren niet.


Blussem schreef:
Een boer kan anders ook prima in rijtjes huis gaan wonen of een huur huis. BTW ze hebben doorgaans echt niet slecht als ziet hoe hoog vermogend zijn. In vergelijking met omliggende landen hebben de boeren de duurste landbouwmachines en meest luxe huizen. Dat komt echt niet doordat ze zo slecht hebben.

Maar blijf bij mij punt, Nederland is te klein voor hoeveelheid boeren dat hier zitten. En we hoeven ook echt niet voor al die andere landen te produceren want nu gebeurt.
Beter vee en landbouw spreiden over de EU.


Moet je wel inkomen hebben om dat huurhuis te betalen. Veel vermogen ja, zit allemaal in de grond en het bedrijf. Dat geld heb je pas als je het verkoopt. Ook niet trouwens, moet je eerst alle schuld mee afbetalen.
En wie wil in deze tijd je boerenbedrijf kopen...?

Jessix

Berichten: 16431
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:23

Hier in de buurt worden de boerderijen gekocht, platgegooid en komt er een landelijke villa op. Bijna alle boerenbedrijven zijn opgedoekt.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:40

Blussem schreef:
Een boer kan anders ook prima in rijtjes huis gaan wonen of een huur huis. BTW ze hebben doorgaans echt niet slecht als ziet hoe hoog vermogend zijn. In vergelijking met omliggende landen hebben de boeren de duurste landbouwmachines en meest luxe huizen. Dat komt echt niet doordat ze zo slecht hebben.

Maar blijf bij mij punt, Nederland is te klein voor hoeveelheid boeren dat hier zitten. En we hoeven ook echt niet voor al die andere landen te produceren want nu gebeurt.
Beter vee en landbouw spreiden over de EU.


Ook wat dat betreft is het meer dan dat het lijkt, op de meeste landbouwmachine zijn met een leaseconstructie, grond en gebouwen zijn veel van de bank, en als je stopt moet je afrekenen met de belastingdienst, onder de streep blijft er dan voor vele boeren niet zo heel veel meer over.

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:58

Tiepfoudt schreef:
Heel eerlijk gaat het er mij niet om wat "erger" is: werken voor een baas en eruit vliegen terwijl je een hypotheek moet betalen en een gezin hebt te onderhouden, kan net zo goed een persoonlijk drama zijn voor iemand.

Dank allemaal voor deze positieve wending van de discussie, waarin na soms felle en harde woorden toch wederzijds begrip naar voren komt :)


Mij gaat het daar ook niet om, het is meer om aan te geven hoe verweven je bent met je 'werk' als je boer bent.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:04

Blussem schreef:
Een boer kan anders ook prima in rijtjes huis gaan wonen of een huur huis. BTW ze hebben doorgaans echt niet slecht als ziet hoe hoog vermogend zijn. In vergelijking met omliggende landen hebben de boeren de duurste landbouwmachines en meest luxe huizen. Dat komt echt niet doordat ze zo slecht hebben.

Maar blijf bij mij punt, Nederland is te klein voor hoeveelheid boeren dat hier zitten. En we hoeven ook echt niet voor al die andere landen te produceren want nu gebeurt.
Beter vee en landbouw spreiden over de EU.


Ik neem aan dat je niet op de hoogte bent van de opbrengsten per hectare in de verschillende EU-landen, aangezien je dan wel tot een andere conclusie zou komen. Bij deze:

Standaardopbrengsten per ha (WUR, 2018):
- Slowakije: 770
- Roemenie: 790
- Spanje: 830
- Hongarije: 830
- Ierland: 910
- UK: 970
- Tsjechië: 1.040
- Polen: 1.100
- Frankrijk: 1.290
- Oostenrijk: 1.490
- Italië: 2.000
- Duitsland: 2.000
- Denemarken: 2.160
- Belgie: 4.040
- Nederland: 5.330

Er zal, links- of rechtsom, aan de vraag voldaan worden. Gaat een deel van de productie naar het buitenland, dan zal er in totaal (veel) méér landbouwgrond nodig zijn dan nu het geval is. Jij vindt dat een goed idee?

juval

Berichten: 13198
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 19:30


Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:11

Weet je wat zo wrang is juval? Dat wij straks "blij" moeten zijn als heel misschien aan de randvoorwaarden die het Landbouw Collectief eist, wordt voldaan. Terwijl de uitstoot van een groot deel van de industrie niet eens bekend is ;(

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/omd ... aa8Chfctpw

juval

Berichten: 13198
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:18

ja dat is wrang, maar ik kan goed leven met de voorwaarden van het landbouwcollectief, als daarmee inkrimping of gedwongen maatregelen worden voorkomen.

Het zou uiteraard beter zijn als de vervuilers ook aangepakt worden, maar zo eerlijk werkt het helaas niet.

Loretta
Berichten: 8721
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 18:07

juval schreef:
Het zou uiteraard beter zijn als de vervuilers ook aangepakt worden, maar zo eerlijk werkt het helaas niet.


Dat is een probleem waar niet alleen de boeren last ban hebben. De hogere energiebelasting bijvoorbeeld komt ook op rekening van mensen die weinig keus hebben. Bij de hele millieu problematiek worden de echte vervuilers steevast ontzien.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:10

Tiepfoudt schreef:
Blussem schreef:
Een boer kan anders ook prima in rijtjes huis gaan wonen of een huur huis. BTW ze hebben doorgaans echt niet slecht als ziet hoe hoog vermogend zijn. In vergelijking met omliggende landen hebben de boeren de duurste landbouwmachines en meest luxe huizen. Dat komt echt niet doordat ze zo slecht hebben.

Maar blijf bij mij punt, Nederland is te klein voor hoeveelheid boeren dat hier zitten. En we hoeven ook echt niet voor al die andere landen te produceren want nu gebeurt.
Beter vee en landbouw spreiden over de EU.


Ik neem aan dat je niet op de hoogte bent van de opbrengsten per hectare in de verschillende EU-landen, aangezien je dan wel tot een andere conclusie zou komen. Bij deze:

Standaardopbrengsten per ha (WUR, 2018):
- Slowakije: 770
- Roemenie: 790
- Spanje: 830
- Hongarije: 830
- Ierland: 910
- UK: 970
- Tsjechië: 1.040
- Polen: 1.100
- Frankrijk: 1.290
- Oostenrijk: 1.490
- Italië: 2.000
- Duitsland: 2.000
- Denemarken: 2.160
- Belgie: 4.040
- Nederland: 5.330

Er zal, links- of rechtsom, aan de vraag voldaan worden. Gaat een deel van de productie naar het buitenland, dan zal er in totaal (veel) méér landbouwgrond nodig zijn dan nu het geval is. Jij vindt dat een goed idee?


Zeker. Je slaat precies de spijker op zijn kop. Zo hoge opbrengst per hectare kan nooit zonder dat de natuur en omgeving er onder lijdt.
Er kan dan veel beter verbouwd worden in een land waar de akker velden groter zijn waardoor de opbrengst per hectare lager kan zijn. Je moet eens weten wat ze hier allemaal in de grond stoppen om zulke opbrengste te verkrijgen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:12

juval schreef:
ja dat is wrang, maar ik kan goed leven met de voorwaarden van het landbouwcollectief, als daarmee inkrimping of gedwongen maatregelen worden voorkomen.

Het zou uiteraard beter zijn als de vervuilers ook aangepakt worden, maar zo eerlijk werkt het helaas niet.

Dat gaat nooit lukken want hoe meer geld je hebt hoe meer je kunt vervuilen doordat meer kunt besteden/consumeren.

Wat veel eerlijker zou zijn als ieder mens zoveel co2 mag uitstoten per jaar. Echter is dit niet hanteerbaar.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:34

Blussem schreef:
Zeker. Je slaat precies de spijker op zijn kop. Zo hoge opbrengst per hectare kan nooit zonder dat de natuur en omgeving er onder lijdt.
Er kan dan veel beter verbouwd worden in een land waar de akker velden groter zijn waardoor de opbrengst per hectare lager kan zijn. Je moet eens weten wat ze hier allemaal in de grond stoppen om zulke opbrengste te verkrijgen.


Ja oke, dus jij vindt het prima dat elders natuur eraan gaat zodat daar duizenden hectares grond vrijkomen voor de landbouw?

En eh, ik weet denk ik beter dan jij wat en hoeveel wij in onze grond stoppen. Zo spannend vind ik dat trouwens niet.

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 21:26

Interessante discussie.

Wat er in de grond gestopt wordt is (tegenwoordig) idd niet zo spannend. Een boer spuit minder product per vierkante meter dan een tuinder die z'n moestuin of terras perfect onkruidvrij wil hebben.

Volledig biologisch is idd ook niet altijd een oplossing en niet persé 'beter'.

Teveel landbouw in Nederland en het moet maar naar het buitenland.
Ok en wat is de carbon footprint van een stuk vlees van het ander end van de wereld laten komen, zonder echt te weten hoe milieubewust men daar bezig is (feedlots, ggmo's, transport etc), of de bananen/sinaasappelen/avocado's, of midden in de winter tomaten willen eten?

Wil je minder impact op het milieu hebben dan kan je best lokaal en seizoensgebonden eten.
Moeten de lokale boeren wel het hoofd boven het water kunnen houden.
En daar moet de consument dan ook de geschikte prijs voor willen betalen.
En dat wil hij/zij niet.
Men koopt liever een kiloknaller of een goedkoop stukje vlees netjes voorverpakt in plastiek dan op zoek gaan naar plaatselijke producenten.

De nieuwe akkoorden met Canada en zuid Amerika maken het er ook niet beter op.
Tegen die prijzen en omstandigheden kunnen europese boeren niet concurreren.

Er zijn steeds minder boerenbedrijven. Degene die overblijven moeten noodgedwongen aan schaalvergroting doen om te kunnen volgen. Tot ook dat niet meer gaat.
En ja dan kunnen ze eventueel verkopen, als ze nog een overnemer vinden. Of het stellen met wat een koper wil bieden en dan naar bekijken hoe ze hun schuld verder gaan aflossen, een schuld waarbij de gemiddelde hypotheek een lachertje is.
Onderschat de rol van de banken niet. Er zijn boeren die willen omschakelen, of stoppen. Maar niet mogen van de bank en verplicht nog x aantal jaren in het rad moeten lopen.
En dan moeten zij, zonder de minste financiële of administratieve manoeuvreerruimte nog meer moeite doen en zich maar aanpassen aan steeds nieuw verzonnen regeltjes? Op een bepaald punt is de rek er gewoon uit en mag je wel willen maar kan het gewoon niet meer.
Iets wat de gemiddelde burger-niet-bekend-met-landbouw niet kan bevatten.

Het klimaatprobleem is reëel en het zal idd willens en nillens aangepakt moeten worden.
Maar de lokale landbouw de zeep omhelpen is niet de oplossing.

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:42

Thioro schreef:
Interessante discussie.

Wat er in de grond gestopt wordt is (tegenwoordig) idd niet zo spannend. Een boer spuit minder product per vierkante meter dan een tuinder die z'n moestuin of terras perfect onkruidvrij wil hebben.


Ehm, als voormalig inwoner van een tuindersdorp: die kassen horen net zo goed tot de agrarische sector.
Of had je het over stadstuinen...?
Citaat:
Volledig biologisch is idd ook niet altijd een oplossing en niet persé 'beter'.

Prof. Louise Fresco is teruggekomen van dit standpunt.
Dwz: als het gaat om 7 miljard mensen voeden dan kan het; als het gaat over bodemleven en biodiversiteit is dit gewoon een soort van humor (...cynisme).
Citaat:
Teveel landbouw in Nederland en het moet maar naar het buitenland.
Ok en wat is de carbon footprint van een stuk vlees van het ander end van de wereld laten komen, zonder echt te weten hoe milieubewust men daar bezig is (feedlots, ggmo's, transport etc), of de bananen/sinaasappelen/avocado's, of midden in de winter tomaten willen eten?

Wil je minder impact op het milieu hebben dan kan je best lokaal en seizoensgebonden eten.
Moeten de lokale boeren wel het hoofd boven het water kunnen houden.
En daar moet de consument dan ook de geschikte prijs voor willen betalen.
En dat wil hij/zij niet.
Men koopt liever een kiloknaller of een goedkoop stukje vlees netjes voorverpakt in plastiek dan op zoek gaan naar plaatselijke producenten.


Dit zijn twee of drie 'draadjes' die door elkaar lopen.
Het consumentengedrag kan door de politiek gestuurd worden: door eerlijke prijzen en fikse belasting op milieuvervuilend gedrag (lees: kiloknallers etc afschaffen, een eerlijke dwz veel hogere prijs op vervoer en dit doorberekenen in de bananen, etc.)
En dat is waarschijnlijk het einde van Nederland als agrarisch exportland - het zij zo. Dat een klein, dichtbevolkt land haar landbouwgrond gebruikt voor export vind ik raar.
Uiteraard is dat voor sommige bedrijven reden om te stoppen, graag met een "warme" sanering: talloze ministers van landbouw hebben de boeren in deze richting gestimuleerd (inclusief schaalvergroting) "en dan moet opeens het roer om".
Uiteraard heeft het buitenland al landbouw, export van de landbouw zelf is niet nodig.
Citaat:
Onderschat de rol van de banken niet. Er zijn boeren die willen omschakelen, of stoppen. Maar niet mogen van de bank en verplicht nog x aantal jaren in het rad moeten lopen.
En dan moeten zij, zonder de minste financiële of administratieve manoeuvreerruimte nog meer moeite doen en zich maar aanpassen aan steeds nieuw verzonnen regeltjes? Op een bepaald punt is de rek er gewoon uit en mag je wel willen maar kan het gewoon niet meer.
Iets wat de gemiddelde burger-niet-bekend-met-landbouw niet kan bevatten.

Weer een goede boerenleenbank (eventueel als onderdeel van de BNG, nauwelijks bekend en zeer degelijk) en
een stevige regeling die niet 1 kabinet later van tafel kan worden geveegd
zouden wonderen doen....

juval

Berichten: 13198
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 16:51

Vandaag was er weer een goede actie van de boeren. Met trekkers langs heel veel opritten langs de snelweg.
Constructief overleg geweest tussen het Landbouw Collectief en de minister.

Ik hoop dat het wat uithaalt.

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 17:29

Jep, zag diverse foto's voorbij komen :D
Vandaag nog weer een mooi voorbeeld gehoord van vooroordelen en beeldvorming mbt de melkveehouderij. Was vanmorgen aan het werk bij een melkveehouder, die was even een bakkie leut wezen drinken bij iemand uit de buurt. Die mensen eten biologisch, prima natuurlijk. Tot de opmerking kwam 'dan is er in ieder geval goed voor de dieren gezorgd'.....daar kun je het dan mee doen als niet-biologische boer

juval

Berichten: 13198
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 01:39

Mensen snappen er gewoon niets van.
Biologisch is slechts een marketing instrument en heeft in de melkveehouderij niets met dierenwelzijn te maken

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 07:39

Mensen, vooral die uit de stad, hebben gewoon echt geen flauw idee hoe het boerenleven in elkaar zit.
Mijn mond valt elke keer weer open van verbazing als ik iemand uit de stad spreek over boeren.
Het staat zo ver van elkaar af... :n

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 07:57

Ik zit al een mooi poosje niet meer op school maar ik hoor het mijn stadse klasgenootjes nog zeggen; "Waar hébben jullie het over? Melk komt gewoon uit een fabriek."

En toen ze hoorde hoe het echt zat gingen ze bijna over hun nek.. 8)7