steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 17:06

Topic loopt niet meer echt... jammer.

Maar dit is dus de monster-storm in het glaasje water:


Citaat:
Kalverfraude’ blijkt mee te vallen: 3.000 spookrunderen, 100 boetes en 20 dagvaardingen


‘Kalverfraude’ blijkt mee te vallen: 3.000 spookrunderen, 100 boetes en 20 dagvaardingen© 'Kalfjes', Krizzii ‘Kalverfraude’ blijkt mee te vallen: 3.000 spookrunderen, 100 boetes en 20 dagvaardingen
"Wat in 2018 begon als een affaire met potentieel 7.700 fraudeurs, eindigt met pakweg 100 boetes en ongeveer 20 rechtszaken tegen melkveehouders," schrijft Boerderij.

Het gaat over de afwikkeling van de 'kalverfraude', die in 2018 de Nederlandse melkveehouderij voor een belangrijk deel op slot zette. Ruim 2.000 melkveehouders werden - soms maandenlang - geblokkeerd door het Ministerie van LNV omdat ze mogelijk zouden sjoemelen met de identificatie en registratie van hun vee, om daarmee het fosfaatreductiesysteem te omzeilen.

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft uiteindelijk tot 140 dossiers met vermoedelijk strafbare feiten opgesteld. Het Openbaar Ministerie (OM) heeft de dossiers van 125 zaken nu afgerond: in 100 gevallen wordt de betrokken veehouder een boete opgelegd tussen de €700 en €24.000, 20 boeren worden gedagvaard en 5 zaken zijn geseponeerd. Nog 15 dossiers staan nog open.

De betrokken bedrijven hielden in totaal 3.000 'spookrunderen', van enkele koeien op een klein bedrijf tot meer dan honderd op een groot bedrijf. Door de onjuiste opgave (van onterecht geregistreerde meerlingen tot niet registreren van doodgeboren kalveren) konden de boeren onterecht voordeel binnenhalen door - op papier - minder fosfaten uit te stoten dan hun bedrijf in werkelijkheid deed en sneller hun veestapel te reduceren.

Dat mag niet, zegt het OM, of het nu met opzet gebeurt of door de complexiteit van de regelingen. "Ondernemers hebben de plicht de zaken op orde te hebben. Dat is van belang voor de voedselveiligheid en ook voor de bestrijding van dierziekten." Volgens het OM was in de helft van de gevallen sprake van opzet; in de overige gevallen was het een mix van "nalatigheid, onkunde en onvermogen," aldus het FD

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 19:44

Uit Trouw van 5 oktober:

De Raad van State houdt vol: koeien in de wei hebben een vergunning nodig, ook al denken de provincies van niet.

Emiel Hakkenes5 oktober 2020, 22:14

Het lijkt op een welles-nietesspelletje. Daarbij zijn het landbouwminister Schouten en de twaalf provincies die zeggen ‘nietes’ en de Raad van State die ‘welles’ zegt. Het gaat over de vraag of voor het weiden van vee in de buurt van een beschermd natuurgebied een vergunning vereist is. Dat is inderdaad het geval, stelde de Raad van State (de hoogste bestuursrechter van het land) in het befaamde ‘stikstofvonnis’ van vorig jaar. De Raad oordeelde dat koeien in de wei zorgen voor stikstofuitstoot die nadelige gevolgen kan hebben voor nabijgelegen Natura 2000-gebieden. Om die reden moet een boer die zijn dieren bij een natuurgebied wil weiden eerst een vergunningaanvraag doorlopen om te toetsen welk effect de weidegang op de natuur zal hebben.

Deze uitspraak zorgde voor onbegrip in de agrarische sector. In de boerenprotesten van vorig najaar en dit voorjaar was een van de eisen van de boeren aan minister Schouten: géén afzonderlijke vergunningplicht voor het weiden van vee. Immers: wie boer is in de buurt van een natuurgebied heeft al een vergunning nodig voor het uitoefenen van zijn bedrijf, en koeien in de wei laten lopen hoort nu eenmaal onlosmakelijk bij het boerenbedrijf. Ook worden melkveehouders door de politiek en de zuivelindustrie juist op allerlei manieren gestimuleerd om hun koeien meer buiten te laten lopen.

Buiten produceert een koe minder stikstof

Deskundigen zijn het erover eens dat een koe in de wei (waar het dier poept op de ene en urineert op de andere plek) minder stikstof produceert dan in de stal, waar mest en urine zich mengen. Afhankelijk van hoelang de koeien buiten zijn, kan het 10 tot 40 procent uitstoot schelen. Minister Schouten kondigde meteen aan dat zij het ‘weideverbod’ niet wenste te handhaven. Wel vroeg zij het Adviescollege Stikstofproblematiek onder leiding van Johan Remkes om raad. Eind vorig jaar stelde Remkes dat het weiden van vee vrijwel nooit negatieve effecten heeft op de natuur. En zolang geen sprake is van mogelijke negatieve effecten, is een vergunning ook niet vereist.

De twaalf Nederlandse provincies – die het loket zijn waar een boer zijn ‘weidevergunning’ zou moeten aanvragen – spraken vervolgens in hun Interprovinciaal Overleg af dat de boeren geen vergunning nodig hebben. “Wij merken breed maatschappelijk draagvlak voor het weiden van koeien”, stelde een woordvoerder van het Interprovinciaal Overleg. “De provincies hebben er vertrouwen in dat de aanpak deze juridische toets kan doorstaan.”

Raad van State herhaalt: vergunning nodig

Daar denkt de Raad van State echter anders over. Recentelijk deed de Raad uitspraak in een zaak waarin de Brabantse Milieufederatie bezwaar maakte tegen een nieuw bestemmingsplan van de gemeente Rucphen. In het nieuwe bestemmingsplan zou het voor een melkveehouder mogelijk worden om zijn koeien naar buiten te doen, terwijl de dieren nu nog permanent op stal staan. Deze weidegang mag niet zomaar zonder vergunningaanvraag worden toegestaan, vindt de Raad van State. Er moet eerst onderzocht worden wat de effecten op de natuur zullen zijn. Alleen als blijkt dat er geen negatieve effecten zullen optreden mogen de dieren de wei in.

Hiermee herhaalt de Raad van State wat ze in het stikstofvonnis al zei. Milieujuristen plaatsten eerder al vraagtekens bij het standpunt van minister Schouten en de provincies. Gemeenten en provincies lopen nu het risico dat zij voor de rechter worden gedaagd als zij de weidegang van koeien toestaan zonder dat het effect op de natuur in kaart is gebracht. Voor minister Schouten betekent het dat zij de uitstoot van grazende koeien apart moet meetellen bij het nemen van maatregelen om de stikstofuitstoot in Nederland te verminderen.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 20:37

Wat is de natuur er nu mee geholpen als er moeilijk gedaan wordt over het weiden van koeien? Terwijl al duidelijk is dat het weiden van koeien minder stikstof genereert dan koeien op stal?

Kortom het is uitgelopen op 1 grote bureaucratische nachtmerrie.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 21:46

Vandaag hoorde ik ook dat de boeren die voldoen aan Planet Proef en waarvan de melk normaal ook tegen een hogere melkprijs wordt geleverd aan FC, nu wel de melk kunnen leveren, alleen geen plus meer ontvangen omdat er teveel Planet Proef melk is. Hoe krom |o

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 07:47

@Peestap, topic was inderdaad even rustig (maisoogst/laatste kuilen?). Maar er is genoeg te doen op allerlei fronten helaas.. het blijft onrustig.

Hier thuis ellende omdat plotseling ongeveer 20% van onze grond de pacht is opgezegd :( dat hadden we niet zien aankomen. Grond is van SBB en er moet kennelijk bos aangeplant worden.
Man heeft in het voorjaar nog een dure verplichte cursus moeten volgen bij sbb, en nu is dat dus allemaal zinloos geweest.

Het verhaal bij 'Onze Boerderij' over de boer die naar Canada moet vertrekken komt heel dichtbij. Canada is wat te extreem voor ons, daar zijn we te oud voor.. maar we moeten wel veranderen. Verhuizen ziet manlief (vooralsnog) niet zitten. Plan is nu dus om het jongvee te gaan afstoten, en dan Fleckvieh vaarzen aankopen om toch inkomen veilig te stellen. Heel zonde, we zijn al tig jaren een gesloten bedrijf zonder ziektes ed. We waren extensief.

maar goed, dat zijn individuele problemen.

Ik hoop dat in Maart de BoerBurgerBelangen voet aan de grond gaat krijgen in e 2ekamer, en dat er wat positiefs gebeurt in boerenland... duimen maar

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:31


Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:39

Knap staaltje werkverschaffing, die vergunningen aanvragen voor het weiden. Het is om te huilen.

juval schreef:
@Peestap, topic was inderdaad even rustig (maisoogst/laatste kuilen?). Maar er is genoeg te doen op allerlei fronten helaas.. het blijft onrustig.

Hier thuis ellende omdat plotseling ongeveer 20% van onze grond de pacht is opgezegd :( dat hadden we niet zien aankomen. Grond is van SBB en er moet kennelijk bos aangeplant worden.
Man heeft in het voorjaar nog een dure verplichte cursus moeten volgen bij sbb, en nu is dat dus allemaal zinloos geweest.

Het verhaal bij 'Onze Boerderij' over de boer die naar Canada moet vertrekken komt heel dichtbij. Canada is wat te extreem voor ons, daar zijn we te oud voor.. maar we moeten wel veranderen. Verhuizen ziet manlief (vooralsnog) niet zitten. Plan is nu dus om het jongvee te gaan afstoten, en dan Fleckvieh vaarzen aankopen om toch inkomen veilig te stellen. Heel zonde, we zijn al tig jaren een gesloten bedrijf zonder ziektes ed. We waren extensief.

maar goed, dat zijn individuele problemen.

Ik hoop dat in Maart de BoerBurgerBelangen voet aan de grond gaat krijgen in e 2ekamer, en dat er wat positiefs gebeurt in boerenland... duimen maar

Jeetje Juval, wat een ellendige situatie en wat een kopzorgen :(:) Triest om te horen dat dergelijke situaties niet op zichzelf staan, maar dat het meer en meer werkelijkheid wordt. Petje af voor het niet bij de pakken neer gaan zitten en het zoeken naar oplossingen. Het is inderdaad doodzonde van het jongvee, maar als het niet linksom wil, dan moet het maar rechtsom. Als op die manier een familiebedrijf in Nederland behouden kan blijven, dan is dat de winst.

suffie schreef:
Vandaag hoorde ik ook dat de boeren die voldoen aan Planet Proef en waarvan de melk normaal ook tegen een hogere melkprijs wordt geleverd aan FC, nu wel de melk kunnen leveren, alleen geen plus meer ontvangen omdat er teveel Planet Proef melk is. Hoe krom |o

Klopt inderdaad. Wij zijn ook Planet Proof maar onze melk past (nog steeds) niet in de Planet Proof pakken waar de burger zo hard om schreeuwt :+

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 23:40

Zo, dat was even een zeer boeiende tegenlicht , de vpro vanavond over toekomstige landbouw en zuivel. :j

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 23:50

Ninx schreef:
Dit is het punt.... het grootste deel van wat hier geproduceerd wordt is voor export. Daarom heet dat ook exportkwaliteit.
Het grootste deel van wat men eet komt dus helaas wel van over de grens. Met dank aan supermarkten en de overheid.

Ik vind jammer dat mensen tegenover elkaar staan terwijl de ergste klootzakken (politiek en supermarkten die boeren uitknijpen) buiten schot blijven.

Dus ik steun verstandige kleinschaliger landbouw, en wil dat iedereen eerlijker (hogere) prijzen voor gaat betalen en de supermarkten (uitknijpers) buiten spel zet.

Ik steun NIET CDA/ VVD en boeren met tienduizenden dieren die in kasten van huizen wonen met een heel wagenpark voor de deur. Bestaan die? Ja, die bestaan.... Ga maar eens in Twente kijken ofzo.

Zolang je maar niet de 'groene partijen' gaat steunen. Die geven ons belastinggeld uit aan buitenlandse bedrijven die lelijke windmolens in onze polders mogen plaatsen. En die groene stroom wordt volledig opgekocht door buitenlandse datacenters die onze landerijen nog verder komen vervuilen. (Kijk Zondag met Lubach maar terug)

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:05

elnienjo schreef:
Ninx schreef:
Dit is het punt.... het grootste deel van wat hier geproduceerd wordt is voor export. Daarom heet dat ook exportkwaliteit.
Het grootste deel van wat men eet komt dus helaas wel van over de grens. Met dank aan supermarkten en de overheid.

Ik vind jammer dat mensen tegenover elkaar staan terwijl de ergste klootzakken (politiek en supermarkten die boeren uitknijpen) buiten schot blijven.

Dus ik steun verstandige kleinschaliger landbouw, en wil dat iedereen eerlijker (hogere) prijzen voor gaat betalen en de supermarkten (uitknijpers) buiten spel zet.

Ik steun NIET CDA/ VVD en boeren met tienduizenden dieren die in kasten van huizen wonen met een heel wagenpark voor de deur. Bestaan die? Ja, die bestaan.... Ga maar eens in Twente kijken ofzo.

Zolang je maar niet de 'groene partijen' gaat steunen. Die geven ons belastinggeld uit aan buitenlandse bedrijven die lelijke windmolens in onze polders mogen plaatsen. En die groene stroom wordt volledig opgekocht door buitenlandse datacenters die onze landerijen nog verder komen vervuilen. (Kijk Zondag met Lubach maar terug)


Dat is een lastige. Persoonlijk vind ik klimaat belangrijk, natuurbehoud maar de manier hoe er nu boeren omgegaan wordt vind ik tenenkrommend.

Dat gezegd hebbende. Er zijn ook gigantische problemen op de woningmarkt. En wat er in de wieringermeerpolder met windmolens is gebeurd is gewoon schandalig. Het landschap verziekt en alle stroom gaat nar een partij die bijna niets bijdraagt aan de belastinginkomsten. Kortom die windmolens draaien voor Microsoft.

Daarnaast zijn het niet alleen boeren die het zwaar hebben. Ook zorgpersoneel, woningzoekenden, werklozen, flexwerkers, gehandicapten en nog veel meer groepen in de samenleving hebben het enorm zwaar.

En met boeren die ik steun bedoel ik uiterraard niet de boeren die steenrijk zijn. Ik steun de kleine boeren die met een familiebedrijf amper hun hoofd boven water kunnen houden. Dat onderscheid wil ik wel duidelijk maken. Want niet alle boeren hebben een compleet wagenpark voor de deur.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:12

ik ken niet 1 boer die steenrijk is. Een 'wagenpark' voor de deur zegt helemaal niets over de financiële situatie

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:15

Kinke schreef:
ik ken niet 1 boer die steenrijk is. Een 'wagenpark' voor de deur zegt helemaal niets over de financiële situatie


De meeste boeren die uitgekocht worden kunnen het geld daarna gelijk overmaken naar de ABN Amro, of de Rabobank.
Dus als je nog nog boer bent. Misschien slim om je alvast in te schrijven voor een sociale huurwoning want de wachtlijsten zijn tegenwoordig extreem lang.

Maar dat geldt natuurlijk ook weer niet voor alle boeren.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:31

je vergeet de Belastingdienst ;) Voor het 'staken' van het bedrijf

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:41

Kinke schreef:
je vergeet de Belastingdienst ;) Voor het 'staken' van het bedrijf


Dat dus ook nog ja.

Heb jij een idee als ik vragen mag hoe een percentage van de boeren onder aan de streep nog wat overhouden nadat ze zijnuitgekocht en of met schulden achter blijven.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:00

poeh, goeie vraag. Ik heb geen idee

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:19

bedankt voor je steun Loretta! <3

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 20:07

acties bij de distributiecentra vandaag. Ik hoop echt dat het nu eindelijk eens wat oplevert.

Duitse boeren is het ook gelukt, laat dat het voorbeeld zijn!

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 10:03

Hier in Woerden zijn ze al vanaf vrijdag bezig *\o/*
Ik hoop dat het eindelijk eens nut gaat hebben

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 02:41

Over koeien gesproken. Het valt mij op dat ik steeds meer van die bonte koeien tegen kom in natuur gebieden die daar door staabosbeheer worden gehouden. Hoe kan dat SBB dat doet en mag terwijl dit eigenlijk zogenaamd zo slecht zou zijn voor de natuur gebieden.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:43

Het lastige hieraan is dat er behalve boeren in de finnaciele problemen ook heel veel burgers zijn die naar het einde van hun geld nog een stuk maand over houden. Voor hen pakt een prijsverhoging in de supermarkt rampzalig uit. Dat zou dan weer geen probleem zijn als de vaste lasten en dan vooral de woonlasten voor burgers niet zo exhorbitant hoog waren. geweest.

er wordt vaak een vergelijking gemaakt met de voedselprijzen van de jaren 70. Dan zal ik die vergelijking graag door willen trekken naar ook de woonlasten van de jaren 70. En als we dan eens zouden kijken naar de veroorzakende partijen van de toenemende armoede dan zouden we als boeren en burgers nog wel eens zij aan zij kunnen komen te staan.

Persoonlijk krijg ik steeds meer een afkeer tegen het neo liberalisme.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:51

SBB is overheid, dus die kunnen en mogen alles. Ongelijke behandeling dus.

@ Loretta, de prijzen in de supermarkten hoeven wat mij betreft ook helemaal niet hoger. Ik moet ook van minder dan het minimumloon rondkomen, dus hou het liever betaalbaar... het is de winstmarges die de tussenhandel en supermarkten hanteren wat de boeren steekt. In mijn ogen hoeft de consument daar geen (erge) last van te krijgen.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:52

Blussem schreef:
Over koeien gesproken. Het valt mij op dat ik steeds meer van die bonte koeien tegen kom in natuur gebieden die daar door staabosbeheer worden gehouden. Hoe kan dat SBB dat doet en mag terwijl dit eigenlijk zogenaamd zo slecht zou zijn voor de natuur gebieden.


het kan ook zijn dat SBB de gebieden verpacht aan melkveehouders, die daar dan de pinken laten grazen. Begrazing is niet per definitie slecht voor natuur.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:58

juval schreef:
SBB is overheid, dus die kunnen en mogen alles. Ongelijke behandeling dus.

@ Loretta, de prijzen in de supermarkten hoeven wat mij betreft ook helemaal niet hoger. Ik moet ook van minder dan het minimumloon rondkomen, dus hou het liever betaalbaar... het is de winstmarges die de tussenhandel en supermarkten hanteren wat de boeren steekt. In mijn ogen hoeft de consument daar geen (erge) last van te krijgen.


En daar heb je gelijk al weer een deel van het probleem te pakken. de tussenhandel is onderdeel van het probleem. Hun weigeren linksom of rechtsom bij te dragen aan een eerlijke maatschappij. Dat zelfde geldt ook voor de Rabobank en andere grootbanken. Kortom het neo liberalisme is de vijand. en ja daar zijn ook de supermarkten een onderdeeltje van.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:17

Dit is nu een mooi voorbeeld van wat ik bedoel.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/330 ... nde-boeren

De Jumbomedewerkers en de boeren zouden gezamenlijk op moeten trekken tegen de Jumbo. Maar inplaats daarvan maken ze ruzie met elkaar. Terwijl ze beiden door dezelfde grootkapitallist worden uitgebuit.

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:28

Loretta schreef:
Dit is nu een mooi voorbeeld van wat ik bedoel.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/330 ... nde-boeren

De Jumbomedewerkers en de boeren zouden gezamenlijk op moeten trekken tegen de Jumbo. Maar inplaats daarvan maken ze ruzie met elkaar. Terwijl ze beiden door dezelfde grootkapitallist worden uitgebuit.



Wat denk je dat er gebeurt met medewerkers die tegen hun eigen werkgever actie voeren voor een andere doelgroep?
Dat heet een wilde staking, dan krijg je niet uitbetaald (door de vakbond).

Supermarktpersoneel wordt conform een cao uitbetaald en zij werken volgens bijv. de Arbeidstijdenwet, dat kan je te weinig vinden of niet juist, maar mijn definitie van uitbuiten is een heel andere ;)

Ik vind dit gewoon populistisch roeptoeteren.