steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
sneeuwpop
Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:00

pien_2010 schreef:
Zolang mensen Loretta, weigeren in te zien, dat als er niets gebeurt de aardeopwarming een feit is


Er zijn geen mensen die de opwarming van de aarde niet zien als feit.
Wel een hoop mensen die de reden ervan niet zien als feit en ook dat het niet te stoppen valt.
Ook ik ben zeer sceptisch. Ook in dit topic zie je hoe de burgers gemanipuleerd worden door verkeerde cijfers te geven, door schijnoplossing te bieden die de burger een goed gevoel moet geven.
Door de spotjes op tv die er voor zorgen dat er direct maatregelen genomen moeten worden - terwijl dit naar mijn idee wordt gedaan door mensen met een andere agenda dan het milieu.
Onze overheid stuurt aan op een crisis, momenteel is er nog geen stikstof crisis anders zou je moeite hebben met ademhalen.
Ook zijn andere landen er lang zo hard niet mee bezig omdat er nog geen crisis is.


Ik ben van mening dat de wetenschappers die het hebben over de invloed van de zwarte gaten in de ruimte ook een bijzonder goed punt hebben.

Ook is het zo dat de continenten nog steeds aan het bewegen zijn. Zorgt ook voor een kettingreactie op elk vlak.

Dat het klimaat verandert is niks nieuws, het is nieuw dat het zo lang stabiel is geweest.

Wel ben ik van mening dat de natuur die steeds minder wordt een groot probleem is. Ook de vervuiling is een groot probleem.

Wat hier verboden is, wordt naar het buitenland verzonden en daar gedumpt of gewoon verbrand waarbij veel giftige stoffen vrij komen.
Boeren die hier stoppen, staan in een ander land op en hebben minder regels en dus een zwaardere belasting van het milieu en de natuur. (En dierenleed)

(Legbatterijen die hier verboden werden, werden verkocht aan het buitenland en daar dus meer gebruikt - vervolgens kwamen die eieren weer terug..
En nu gaat dat (nog meer) gebeuren met vlees)

Wees voorzichtig met wat je hier wil verbieden, juist als er gaat om het milieu en dierenwelzijn.


Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:46


Kinke
Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:55

nee, dat is alweer 'opgelost', tenminste, strooien wordt geen probleem. (misschien de normen opeens 'aangepast' voor dit product?)

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 16:40

PFAS, verschrikkelijk. En de ziekte daarmee is dan weer dat degenen die ermee te maken krijgen niet degenen zijn die het erin hebben gestopt :o
Niet dat die er nu nog iets aan kunnen doen, maar hopelijk een grote wakeup call dat men in het vervolg een stuk beter moet testen wat het effect van consumentenproducten is op de omgeving.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 16:50

Magrathea schreef:
PFAS, verschrikkelijk. En de ziekte daarmee is dan weer dat degenen die ermee te maken krijgen niet degenen zijn die het erin hebben gestopt :o
Niet dat die er nu nog iets aan kunnen doen, maar hopelijk een grote wakeup call dat men in het vervolg een stuk beter moet testen wat het effect van consumentenproducten is op de omgeving.


Daar heb je helemaal gelijk aan. PFAS is een desastreuze ramp. Maar het gaat helaas nooit meer weg.

Cer
Berichten: 30150
Geregistreerd: 22-10-01

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:00

Aan de andere kant vind ik dat wel een beetje 'achteraf kijk je...etc'..
Ik denk ook dat in de loop der jaren er betere testmethoden zijn ontwikkeld om te kijken wat voor effect iets heeft. Maar zelfs nu kunnen ze niet van alles aangeven wat de effecten op langere termijn zijn...

in de piek van de industriele revolutie (ofzoiets) zijn er veel dingen ontwikkeld en kon het niet op. Dat een aantal zaken gevolgen kunnen hebben op de langere termijn is later pas bedacht.

Neem een voorbeeld aan het gebruik van lood en kwik in make up en bijv de promotie van de sigaret (bij dat laatste is het wel weer de vraag of men 'op de hoogte' was..de fabrikant wel degelijk, de gebruiker...ehh..not so much). Ziek worden van deodorant, het wonen naast een snelweg of onder een electriciteitskabel .. etc etc.. En zelfs nu zijn er hele volksstammen die troep gewoon in de oceaan flikkeren want hee, je moet het ergens kwijt en dat ding is groot genoeg dus huppekee

Teveel terugwijzen naar 'vroegah' is ook weer zo wat. Uiteraard ga je ervan uit dat mensen hiervan leren, maar dat gevingerwijs naar generaties hiervoor (die op zich gewoon hun best deden) en de beschuldingingen van 'jullie hebben ALLES stuk gemaakt voor de generaties' na jullie vind ik persoonlijk soms wel een beetje ver gaan.. alles is achteraf lekker makkelijk op te lossen natuurlijk.. 'had je maar..'

pien_2010
Berichten: 43123
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:16

Citaat:
Teveel terugwijzen naar 'vroegah' is ook weer zo wat. Uiteraard ga je ervan uit dat mensen hiervan leren, maar dat gevingerwijs naar generaties hiervoor (die op zich gewoon hun best deden) en de beschuldingingen van 'jullie hebben ALLES stuk gemaakt voor de generaties' na jullie vind ik persoonlijk soms wel een beetje ver gaan.. alles is achteraf lekker makkelijk op te lossen natuurlijk.. 'had je maar..'


Er werd door mijn moeder en oma generatie niet zoveel vervuild. De meeste gezinnen aten 1 à 2x per week vlees. Plastic tasjes had niemand en plastic bestond niet. De flessen werden teruggebracht vanwege het statiegeld. Kleding ea consumptie kleren werden niet zoveel gekocht. Daar was gewoon het geld niet voor. In de grotere gezinnen droegen de jongere kinderen de kleren vd ouderen.
Het was allemaal veel soberder, met vaak eigen tuintjes etc.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:20

Cer schreef:
Aan de andere kant vind ik dat wel een beetje 'achteraf kijk je...etc'..
Ik denk ook dat in de loop der jaren er betere testmethoden zijn ontwikkeld om te kijken wat voor effect iets heeft. Maar zelfs nu kunnen ze niet van alles aangeven wat de effecten op langere termijn zijn...

in de piek van de industriele revolutie (ofzoiets) zijn er veel dingen ontwikkeld en kon het niet op. Dat een aantal zaken gevolgen kunnen hebben op de langere termijn is later pas bedacht.

Neem een voorbeeld aan het gebruik van lood en kwik in make up en bijv de promotie van de sigaret (bij dat laatste is het wel weer de vraag of men 'op de hoogte' was..de fabrikant wel degelijk, de gebruiker...ehh..not so much). Ziek worden van deodorant, het wonen naast een snelweg of onder een electriciteitskabel .. etc etc.. En zelfs nu zijn er hele volksstammen die troep gewoon in de oceaan flikkeren want hee, je moet het ergens kwijt en dat ding is groot genoeg dus huppekee

Teveel terugwijzen naar 'vroegah' is ook weer zo wat. Uiteraard ga je ervan uit dat mensen hiervan leren, maar dat gevingerwijs naar generaties hiervoor (die op zich gewoon hun best deden) en de beschuldingingen van 'jullie hebben ALLES stuk gemaakt voor de generaties' na jullie vind ik persoonlijk soms wel een beetje ver gaan.. alles is achteraf lekker makkelijk op te lossen natuurlijk.. 'had je maar..'


Zo zijn er ook serieuze twijfels over de eventuele gezondheidsrisico's van draadloze netwerken. De ene groep zegt het kan geen kwaad terwijl de andere groep zegt het kan wel degelijk kwaad voor de gezondheid. Beide komen met sterke argumenten.

Dan over synthetische materialen. Kijk eens om je heen wat voor synthetisch spul er op dit moment in de buurt is?

Kinke
Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:59

nou...dat is wel een beetje door een roze bril kijken pien, vaak werd het afval gewoon in de grond gedumpt bij huis hoor. Komen hier ook nog steeds zooi tegen, inclusief glas

pien_2010
Berichten: 43123
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 18:13

Kinke, niet waar ik woonde vroeger hoor. Wel waar wij nu wonen komt troep omhoog.

Cer
Berichten: 30150
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 18:26

pien_2010 schreef:
Er werd door mijn moeder en oma generatie niet zoveel vervuild. De meeste gezinnen aten 1 à 2x per week vlees. Plastic tasjes had niemand en plastic bestond niet. De flessen werden teruggebracht vanwege het statiegeld. Kleding ea consumptie kleren werden niet zoveel gekocht. Daar was gewoon het geld niet voor. In de grotere gezinnen droegen de jongere kinderen de kleren vd ouderen.
Het was allemaal veel soberder, met vaak eigen tuintjes etc.


:+ ja das maar net hoe je het bekijkt en welke generatie het betreft... Generaliserend zijn alle generaties voor de huidige jeugd schuldig :j . "Jullie" hebben onze planeet vervuild en nu zitten wij ermee' is wat ik vaak lees..

En niet iedereen was arm denk ik. In de grotere steden (en dan niet alleen in NL) werd genoeg verbruikt. Buiten dat, de kolencentrales die nu over moeten naar biomassa zijn niet door 'mijn' generatie bedacht, maar een paar jaar ervoor...
Plastic komt ergens uit begin 1800 ofzo las ik. Op de wereldgeschiedenis heeft de plastic boodschappentas maar heel kort bestaan, de allerhoogste concentratie microplastic is ergens bij china.
Ik weet niet wat mensen voorheen met kapot glas deden (de flessen hadden niet het eeuwige leven) maar glasbakken zijn van begin mijn generatie (phieuw hebben we toch wat goed gedaan :') ) en statiegeld is ergens in de jaren 70 (toen was oma misschien midden 30) opgeheven...

Maar goed, wat ik al zei, wijzen naar vroeger is niet de oplossing denk :j

pien_2010
Berichten: 43123
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 18:38

Zelf denk ik dat mijn generatie erg vervuilend is, met al die auto's nu, toegenomen vliegreizen ea enorme consumptie gedrag etc. Ik kwam overigens uit een rijk milieu hoor, maar er werd redelijk zuinig geleefd bij ons.
Maar hoe het ook is, we zullen het op moeten lossen.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 13:17


8nnemiek
Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 13:23

Die worden al lang meegenomen in berekeningen. Bij ons in de regio moet een manege verhuizen vanwege de komst van een dubbel-baans weg (die eerst enkelbaans was), en dat is al enkele jaren geleden besloten.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 15:21

sassefras schreef:


Het gaat uiteindelijk niet om stikstof maar om mensen die het pijn doet aan de ogen dat wij genieten van onze dieren. Dan is stikstof een geschenk uit de hemel.

iedere partij of belangengroep maakt misbruik van de stikstofproblemantiek. De SGP heeft zelfs al geprobeerd om met stikstof de afschaffing van koopzondagen op de politieke agenda te zetten. elke partij of belangengroep heeft wel een paar stokpaardjes die ze proberen met behulp van stikstof op de politieke agenda te zetten

juval
Berichten: 13187
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 15:30

ja.. ik denk dat de zwarte schmink voor piet ook vrij veel stikstof genereert... :){ :){ :){ :D{

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 15:34

juval schreef:
ja.. ik denk dat de zwarte schmink voor piet ook vrij veel stikstof genereert... :){ :){ :){ :D{


Als ze dat aannemelijk konden maken dan zouden ze dat argument nog opvoeren ook. Maar dat is dan weer iets te ver gezocht waarschijnlijk.

maar de hele stikstofdiscussie is gekleurd door allerlei dubbele agenda's van heel veel partijen. Gisteren die sloopregeling van oude auto's. Heeft uiteindelijk niets met milieu te maken maar alles met gewoon geld verdienen. er wordt niets opgelost er worden alleen maar voorstellen gedaan die gebaseerd zijn op eigen belangen. Genoeg politieke partijen, belangenclubjes en lobbyisten die nog wel iets op een verlanglijstje hebben staan waarmee je het stikstofgehalte een fractie van een fractie kan verlagen.

juval
Berichten: 13187
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 09:48

en weer boeren naar Den Haag vandaag.. ben benieuwd naar de plannen die vandaag bekend worden gemaakt.

deze zag ik op nu.nl
Citaat:
Als 'ruil' (voor het verlagen van de snelheid) mag de VVD in Europa lobbyen om de versnipperde Natura 2000-gebieden in Nederland samen te voegen, een optie die al vaker naar voren kwam de afgelopen dagen. Een groot oppervlakte is eenvoudiger te beschermen, is de gedachte.


ik ben hier ook wel benieuwd naar... dat samenvoegen.. dan neem ik maar zo aan dat daar ook boeren (en burgers) door benadeeld zullen worden.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Electra63
Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:04

Loretta schreef:
juval schreef:
ja.. ik denk dat de zwarte schmink voor piet ook vrij veel stikstof genereert... :){ :){ :){ :D{


Als ze dat aannemelijk konden maken dan zouden ze dat argument nog opvoeren ook. Maar dat is dan weer iets te ver gezocht waarschijnlijk.

maar de hele stikstofdiscussie is gekleurd door allerlei dubbele agenda's van heel veel partijen. Gisteren die sloopregeling van oude auto's. Heeft uiteindelijk niets met milieu te maken maar alles met gewoon geld verdienen. er wordt niets opgelost er worden alleen maar voorstellen gedaan die gebaseerd zijn op eigen belangen. Genoeg politieke partijen, belangenclubjes en lobbyisten die nog wel iets op een verlanglijstje hebben staan waarmee je het stikstofgehalte een fractie van een fractie kan verlagen.



In Nederland hebben we een vrij oud wagenpark. Met name de auto's ouder dan 15 jaar zijn zeer vervuilend.
Als daar een sloopregeling voor komt, is dat een prima plan.

Ik vraag me echt af, waarom sommigen hier alle ideeën afwijzen?
Hebben jullie goede alternatieve oplossingen? Er ligt immers de uitspraak van de rechter waaraan voldaan moet worden.

Ik stem niet GL, ik eet vlees en rijd auto en ik heb dit jaar 4 x gevlogen naar het buitenland, maar ik begrijp toch echt wel, dat er (inpopulaire) maatregelen genomen moeten worden.
Wij zijn een zeer dichtbevolkt, rijk en vervuilend land, die al jaren problemen en oplossingen voor zich uitschuift. Ik denk vooral door de versnippering en het populisme in de politiek.
Je bent immers gelijk een groot deel van je (zwevende) kiezers kwijt, als je voorstander bent van een inpopulaire maatregel.
Dus vooral doorschuiven naar de toekomst.

juval
Berichten: 13187
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:19

ik heb geen probleem met het verlagen van de snelheid. Denk dat dat ook beter zal zijn voor de veiligheid.

Verder mogen de oude vervuilende auto's best met een sloopregeling van de weg worden gehaald, maar alleen op vrijwillige basis!

Vlees eten is het probleem niet :)

Opletten waar je voedsel en spullen vandaan komen is veel beter!

En wat die enzymen door het voer betreft, ik zou toch eerst wat onderzoeksresultaten weten over de effecten op langere termijn mbt de diergezondheid en voedselveiligheid.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Cer
Berichten: 30150
Geregistreerd: 22-10-01

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:24

Ik wijs iig niet alle ideeen af..
maar ik verwacht wel dat men met goede en goed onderbouwde ideeen komt, en dáár wordt mijn twijfel dus steeds groter.

En ik snap niet dat mensen ideeen die aan alle kanten rammelen, goede ideeen vinden :+

Winged
Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:39

Cer schreef:
Ik wijs iig niet alle ideeen af..
maar ik verwacht wel dat men met goede en goed onderbouwde ideeen komt, en dáár wordt mijn twijfel dus steeds groter.

En ik snap niet dat mensen ideeen die aan alle kanten rammelen, goede ideeen vinden :+

Dit. Ik heb van de meeste plannen een bijsmaak als in 'als we het probleem op x schuiven, dan kunnen we dan weer meer gaan bouwen en dat brengt dan weer geld op.'

het element 'winst' ligt imo teveel onder verschillende plannen. Niet in 'winst voor het milieu' maar 'winst voor de schatkist ten koste van..' .

Ik wil hierin geen probleem ontkennen, maar ik vraag mij af of er niet betere oplossingen zijn dan deze ad hoc dingen die mensen op de verkeerde wijze raken.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:29

juval schreef:
En wat die enzymen door het voer betreft, ik zou toch eerst wat onderzoeksresultaten weten over de effecten op langere termijn mbt de diergezondheid en voedselveiligheid.


Ik las laatst dat volgens Jan Dijkstra (hoofddocent diervoeding aan de WUR) de additieven van DSM niet schadelijk zijn voor het dier en de voedselveiligheid. Ze zijn namelijk al langere tijd op de markt en zijn daarvoor grondig onderzocht door de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid. Ik denk dat we het daarmee maar moeten doen.

En nu komt de "maar" in het hele verhaal mbt Rumistar* (additief voor rundvee) volgens Dhr. Dijkstra:
- Rumistar heeft eigenlijk alleen maar effect wanneer er zeer veel mais (zetmeel richting 30%) gevoerd wordt, zoals in de VS. In Nederland voeren we gemiddeld maar 15% (en nog veel lager!) zetmeel aan onze koeien. Bij dergelijke lage hoeveelheden zetmeel heeft het enzym weinig tot geen effect op stikstofreductie. Als we Rumistar zouden willen inzetten om stikstofemissie te reduceren, dan zouden we dus naar een Amerikaans rantsoen moeten. Helaas pindakaas, in Nederland (lees: Den Haag) willen we minder mais en meer gras.
- Er is nauwelijks wetenschappelijk bewijs dat het additief leidt tot een hoger aandeel melkeiwit en dus verliest de koe nog steeds de vastgelegde stikstof via de urine.

Echt een fantastisch idee hoor die enzymen. Het is alleen te mooi om waar te zijn.

* Rumistar zorgt er (volgens DSM) voor dat maiszetmeel beter wordt afgebroken in de pens van de koe. Er wordt meer eiwit vastgehouden in de melk en daardoor zal de koe minder stikstof (ammoniak) uitscheiden via de urine.

sneeuwpop
Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:55

Cer schreef:
Ik wijs iig niet alle ideeen af..
maar ik verwacht wel dat men met goede en goed onderbouwde ideeen komt, en dáár wordt mijn twijfel dus steeds groter.

En ik snap niet dat mensen ideeen die aan alle kanten rammelen, goede ideeen vinden :+

Idd, wanneer het zogenaamde uitgerekende voordeel voor de zoveelste x niet klopt en de nadelen ontzettend groot zijn...tja,daar kan ik verdrietig om worden.
De sloopregeling zorgt wel voor meer afval... Er zijn imo betere manieren om wat te doen voor het milieu, vooral met producten die we nu nog mogen invoeren die zeer milieu-onvriendelijk zijn gemaakt en wij daar zelf een beter(zelfde) product voor hebben.
Voorkomt ook nog eens de oneerlijke concurrentie

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 14:21

De natuurorganisaties die tot nu toe de strenge stikstofnorm met hand en tand verdedigd hebben zijn alles behalve blij met de plannen van het kabinet. Dat is opzich heel begrijpelijk want het voortbestaan van natuurgebieden staat nu pas echt onder druk. eigenlijk geef ik natuurbeschermers zoals Johan Vollenbroek hier voor een groot deel de schuld van. Iedereeen met een beetje realiteitszin kon toch wel begrijpen dat de huidige impasse onhoudbaar was. natuurorganisties hadden beter op bos ingezet inplaats van te eisen dat iedereen zich aan zal passen naar hun wensen om zogenaamde oernatuur te creeren. Het zal wel jammer zijn als er nu natuur zal verdwijnen maar daar hebben de natuurclubs dan mede schuld aan.

Maar het laatste woord is hier nog niet over gezegd. Zoals we de natuurclubs kennen gaan die nu ook volop lobbyen in Brussel en de gang naar de rechter weten deze clubs ook wel te vinden. Het laatste woord is waarschijnijk nog lang niet over gezegd dus deze soap zal nog wel eventjes doorgaan.


https://joop.bnnvara.nl/nieuws/zelfverk ... zicht-zien


De natuur zal pas geholpen zijn als we natuurorganisaties hadden die wat meer met beide benen op de grond stonden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BanjerLief, nafkedemi en 64 bezoekers