steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 17:08

Ik vind het absurd hoog, kijkende naar wat je in dit land allemaal mag doen en waar je mee weg komt. Bizar.

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 17:23

NikkiDeKerf schreef:
Ik vind het absurd hoog, kijkende naar wat je in dit land allemaal mag doen en waar je mee weg komt. Bizar.

Er is een week cel geëist hé... Dat is nou niet bepaald hoog

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 17:34

Ik vind de straf niet te laag. Voor inbraak is het logisch dat ze een straf krijgen natuurlijk, maar voor een inbraak in je schuur als particulier komt de politie nog niet eens meer een kijkje nemen, laat staan dat ze de inbreker zoeken en celstraf geven.
Ben wel benieuwd wat de mensen kregen die de auto's hebben vernield. Zijn die ook gearresteerd?

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 18:09

NikkiDeKerf schreef:
Ik vind het absurd hoog, kijkende naar wat je in dit land allemaal mag doen en waar je mee weg komt. Bizar.

De strafmaat zou inderdaad over de gehele linie veel strenger mogen zijn.
Maar een week voor inbraak, agressie, intimidatie, bezetting, in het gevaar brengen van mens, dier en volksgezondheid...vind ik niet zo hoog nee.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 18:36

8nnemiek schreef:
Ik vind de straf niet te laag. Voor inbraak is het logisch dat ze een straf krijgen natuurlijk, maar voor een inbraak in je schuur als particulier komt de politie nog niet eens meer een kijkje nemen, laat staan dat ze de inbreker zoeken en celstraf geven.
Ben wel benieuwd wat de mensen kregen die de auto's hebben vernield. Zijn die ook gearresteerd?


Het is niet alleen inbraak :=

Intimidatie, bedreiging, dieren in gevaar brengen, inkomstenderving voor de boer, etc etc.

Voor alleen inbraak is het hoog ja, voor dat allemaal vind ik het matigjes. Maar ik ben geen rechter natuurlijk.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 18:45

Van de intimidatie en bedreiging heb ik niets meegekregen in het nieuws. Wel de bedreigingen vanuit de boeren.

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 18:53

nou ja..ik vind het best intimiderend als een heel grote groep zich met geweld toegang tot een bedrijf verschaft.

maar het heeft aan de andere kant ook wel wat goed gebracht. De saamhorigheid onder de boeren is groter dan ooit, de oprichting van de Farmers Defence Force, de acties van oktober.. boeren komen eindelijk eens voor zichzelf op.

Winged

Berichten: 33020
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 19:18

8nnemiek schreef:
Van de intimidatie en bedreiging heb ik niets meegekregen in het nieuws. Wel de bedreigingen vanuit de boeren.


Filmpje van hoe ze zijn binnen gedrongen staat wel online.

De boer heeft trouwens geen aangifte gedaan. Deze rechtzaak komt via het OM zelf.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 19:50

Ongelooflijk dat mensen een week celstraf voldoende of zelfs teveel vinden ;(

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2019/ ... de-rechter

De argumenten waarmee de verdachten en advocaten komen zijn zó tenenkrommend.

Citaat:
Volgens de tweede advocaat was lang niet voor alle verdachten duidelijk wat van ze verwacht werd, bijvoorbeeld om vrijwillig de stal te verlaten.

Echt waar? Is dit het ellendig lage niveau van deze dierenactivisten? Inbreken > politie arriveert > niet begrijpen dat je de plek moet verlaten. Of ze dóen alsof ze achterlijk zijn, of ze zijn het ook daadwerkelijk. Ik gok het laatste.

Citaat:
Volgens de advocaat moet je niet elke week een stalbezetting doen, maar een keer moet kunnen. 'Elke tijd heeft zijn eigen AH-erlebnis.' Hij maakt een vergelijking met de slavernij, die we nu ook niet meer normaal vinden. Volgens de advocaat moet het belang van de activisten boven de overtreding van lokaalvredebreuk worden gesteld. Er is volgens hem geen andere manier om misstanden aan de orde te stellen. Het is volgens hem wel heel duidelijk dat de beelden, die de advocaten lieten zien, in de stal in Boxtel zijn gemaakt. Die zouden dierenleed moeten aantonen. 'Zo gaat het er kennelijk echt aan toe in de intensieve veehouderij.'

Een advocaat die vindt dat af en toe een misdaad plegen gewoon moet kunnen...

Zo heb ik ook nog wel een AH-erlebnis voor deze advocaat (lees: clown): ga eens langs bij de eerste de beste varkensboer, vraag hem vriendelijk of je eens een dagje mee mag lopen en je zal precíes hetzelfde aantreffen. Daarvoor hoef je niet in te breken met 100 man sterk. Helaas gaat zo'n "briljant" idee dergelijke leeghoofden boven de pet.

8nnemiek schreef:
Ik vind de straf niet te laag. Voor inbraak is het logisch dat ze een straf krijgen natuurlijk, maar voor een inbraak in je schuur als particulier komt de politie nog niet eens meer een kijkje nemen, laat staan dat ze de inbreker zoeken en celstraf geven.
Ben wel benieuwd wat de mensen kregen die de auto's hebben vernield. Zijn die ook gearresteerd?

De term "schuur" is in dit geval nogal een understatement, vind je niet? Het is een bedrijf, geen hobbyschuurtje met drie hangbuikzwijnen. Zou jij het oké vinden als ze bij jouw bedrijf kwamen inbreken? Een weekje celstraf en we praten nergens meer over?

8nnemiek schreef:
Van de intimidatie en bedreiging heb ik niets meegekregen in het nieuws. Wel de bedreigingen vanuit de boeren.

Vind je het niet intimiderend en/of bedreigend als 100 mensen jouw bedrijf binnenvalt en urenlang bezet?

En daarbij, de "bedreigingen vanuit de boeren" lijken mij een reactie die de dierenactivisten van te voren wel hadden kunnen voorspellen. Ik vind dat een uiterst zielig en kinderachtig toneelspelletje dat gespeeld word/werd: "wij hebben net ingebroken met 100 man en nu staan er allemaal grote boze boeren ons te pesten, echt niet normaal...."

Winged

Berichten: 33020
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 20:41

De uitspraak is nu. Elke actievoerder moet 300 euro schadevergoeding betalen lees ik op twitter. Voorwaardelijke straf van 2 weken zitten

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 21:32

En er schijnen berichten te zijn dat dit wéér het geval gaat zijn...

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 21:39

Zeker rechtstreeks vanuit de rechtbank.

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 08:22

Ik doelde op invallen vanuit deze hoek. Gelukkig tot nu toe niets gebeurd.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 08:45

Nou, hebben 'we' dan uiteindelijk toch een soort van mini-burgeroorlogje (even gechargeerd) voor elkaar?
"We hebben vanuit het buitenland geen dreiging.. wat zullen we eens doen... Hm, ja, binnenlandse onrust #goediee"
Echt wie verzint dit soort geruchten en acties... :n

https://www.gelderlander.nl/cuijk/onrus ... oogle.com/

Bericht: "-> Geruchten die er waren om boerenbedrijven te bezetten door activisten waardoor er boeren voor elkaar in actie zijn gekomen ter bescherming.. "
geruststellend idee ..

Echt, lekker bezig.. Darwin is goed gelukt hoor :j >;)

OH ja, wat me dan ook verbaasde... de hoeveelheid nationaliteiten bij die eerdere 'bezetting' :Verreweg de meeste verdachten komen ook uit het buitenland. Er zijn liefst 15 nationaliteiten betrokken. WTF echt... Waarom kom je dat hier doen? Doe dat waar je vandaan komt, daar is ook vast wat mis.... -:(-

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 08:57

@Cer; echt he, dat je het er niet mee eens bent prima. Maar wel met auto/vliegtuig komen om hier onrust te stoken. Ik geloof dat er 54 van de 67 uit buitenland komen. Tel maar uit...

Ik denk in de huidige situatie ze ook maar beter weg kunnen blijven. De boeren zijn op dit moment op het scherpst.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 09:00

...een nieuw onderzoek, om neerslachtig van te worden.

Het CBS vergeleek
* de berekende uitstoot volgens modellen uit 'Brussel' met
* meetgegevens van monsters van mesttransporten.

Uitkomst: er zit minder stikstof in de mest dan berekend/ voorspeld.
Wat kan betekenen dat de peperdure emissie arme vloeren en luchtwassers veel minder uitstoot verminderen dan bedoeld.
-O-

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 09:06

"In de mest bleek veel minder stikstof te zitten, wat zou kunnen betekenen dat de stikstof juist in de lucht is terechtgekomen."

deze zin is echt te idioot voor woorden..
-> "Er zit minder stikstof in de mest en verder weten we niet waar het gebleven is, dus dan zal het wel in de lucht zitten... ofzoiets... weten wij veel, we roepen ook maar wat"

Misschien is die stikstof er wel helemaal niet, misschien waren de eerste metingen ook wel onjuist. Misschien is stikstof in de lucht niet zo heel erg (net als bij de luchtvaart) en is er niet zo'n probleem...

Als het niet in de mest zit, waar is het gebleven dan? En hoe komt dat dan in de lucht als het daar al is?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 14:07

Tiepfoudt schreef:
Ongelooflijk dat mensen een week celstraf voldoende of zelfs teveel vinden ;(

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2019/ ... de-rechter

De argumenten waarmee de verdachten en advocaten komen zijn zó tenenkrommend.

Citaat:
Volgens de tweede advocaat was lang niet voor alle verdachten duidelijk wat van ze verwacht werd, bijvoorbeeld om vrijwillig de stal te verlaten.

Echt waar? Is dit het ellendig lage niveau van deze dierenactivisten? Inbreken > politie arriveert > niet begrijpen dat je de plek moet verlaten. Of ze dóen alsof ze achterlijk zijn, of ze zijn het ook daadwerkelijk. Ik gok het laatste.

Citaat:
Volgens de advocaat moet je niet elke week een stalbezetting doen, maar een keer moet kunnen. 'Elke tijd heeft zijn eigen AH-erlebnis.' Hij maakt een vergelijking met de slavernij, die we nu ook niet meer normaal vinden. Volgens de advocaat moet het belang van de activisten boven de overtreding van lokaalvredebreuk worden gesteld. Er is volgens hem geen andere manier om misstanden aan de orde te stellen. Het is volgens hem wel heel duidelijk dat de beelden, die de advocaten lieten zien, in de stal in Boxtel zijn gemaakt. Die zouden dierenleed moeten aantonen. 'Zo gaat het er kennelijk echt aan toe in de intensieve veehouderij.'

Een advocaat die vindt dat af en toe een misdaad plegen gewoon moet kunnen...

Zo heb ik ook nog wel een AH-erlebnis voor deze advocaat (lees: clown): ga eens langs bij de eerste de beste varkensboer, vraag hem vriendelijk of je eens een dagje mee mag lopen en je zal precíes hetzelfde aantreffen. Daarvoor hoef je niet in te breken met 100 man sterk. Helaas gaat zo'n "briljant" idee dergelijke leeghoofden boven de pet.

Uhmm, het is wel de taak van een advocaat om zijn/haar cliënt te verdedigen he :o
Ook moordenaars en pedoseksuelen worden verdedigd in de rechtbank, vind je hun advocaten ook leeghoofden?
Het heet niet voor niets 'de verdediging' he, zou wat zijn als zo'n advocaat gewoon zegt "u heeft helemaal gelijk, we gaan akkoord met de strafeis van het OM zonder discussie" :o

Verder wil ik toch maar weer even aanhalen: de Van Sleuwen Groep is al meermaals op de vingers getikt en in Oostburg (Zeeland) is er tegen zijn komst geprotesteerd door een actiegroep. Een actiegroep van aardappelboeren en veehouders wel te verstaan. Ook zijn megastal in Haaren kreeg hij tot twee keer toe niet op last van de Raad van State. (Uiteindelijk wel, en een paar jaar later kwamen daar 1200 varkens om door een defect ventilatiesysteem.) https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/299 ... n-TIJDLIJN
Het frame van de arme familieman die door die gemene dierenactivisten wordt gestangd is dus pertinent onwaar. Dit bedrijf is bewust uitgekozen, zeker geen willekeurig slachtoffer.

Waar overigens op gedoeld wordt met "het was niet duidelijk wat de politie verwachtte" is denk ik dat er tegen de activisten werd gezegd dat ze weg mochten maar toen ineens toch naar het politiebureau werden gebracht voor een PV. Dat is op zijn minst opmerkelijk te noemen, wees dan gewoon eerlijk. Over het algemeen zijn deze activisten zich ervan bewust dat arrestatie een risico is en zouden dit - naar mijn inschatting - niet tegenwerken. (En iemand onder valse voorwendselen meenemen is sowieso niet heel netjes.)
En ja je kunt er wat van vinden wat deze activisten hebben gedaan maar we leven nog altijd in een land waar iedereen gelijk behandeld zou moeten worden door de politie, eigen rechter spelen (zoals: auto in de sloot kieperen) is nooit acceptabel.

Edit: foutieve info verbeterd
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 07-11-19 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 14:08

Cer schreef:
"In de mest bleek veel minder stikstof te zitten, wat zou kunnen betekenen dat de stikstof juist in de lucht is terechtgekomen."

deze zin is echt te idioot voor woorden..
-> "Er zit minder stikstof in de mest en verder weten we niet waar het gebleven is, dus dan zal het wel in de lucht zitten... ofzoiets... weten wij veel, we roepen ook maar wat"

Misschien is die stikstof er wel helemaal niet, misschien waren de eerste metingen ook wel onjuist. Misschien is stikstof in de lucht niet zo heel erg (net als bij de luchtvaart) en is er niet zo'n probleem...

Als het niet in de mest zit, waar is het gebleven dan? En hoe komt dat dan in de lucht als het daar al is?

Da's toch niet zo moeilijk. Je kunt stikstofconcentraties meten in verse mest, en in afgevoerde mest. Als dit erg van elkaar verschilt is er dus ergens iets verdampt / aan onttrokken / de grond in gegaan / wat dan ook.

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 14:16

margratea, ik vind het stuitend dat jij de activisten gaat verdedigen. Inbraak, bezetting, intimidatie, agressie, geweld, in gevaar brengen van dieren en mensen. Dat kan een weldenkend mens toch niet goedpraten?

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 14:18

Ik denk dat het dan juist gaat om het stukje "wat dan ook".
want wat voor consequentie hangt daar dan aan?

En er blijkt dat een theoretisch rekenmodel dat in de hele EU wordt gebruikt, niet juist is.

En er staat dat de dure schone stallen niet werken, er staat ook dat de luchtwassers gecontroleerd (moeten!) worden door provincie en gemeente.

Als de uitstoot geen amoniak is, maar iets anders, dan is het toch minder erg dat er verschil in de meting zit? "Stikstof kan als ammoniak, stikstofoxide, stikstofgas en lachgas in de lucht komen. Volgens het ministerie geeft het CBS-rapport geen uitsluitsel over het soort gas bij de boerenbedrijven en moet dat nog worden uitgezocht."

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 14:25

Dat een advocaat zijn cliënten verdedigt is idd normaal, en dat ie dan niet verder komt dan zulke argumenten geeft toch wel weer hoe het zit toch? :')

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 14:30

juval schreef:
margratea, ik vind het stuitend dat jij de activisten gaat verdedigen. Inbraak, bezetting, intimidatie, agressie, geweld, in gevaar brengen van dieren en mensen. Dat kan een weldenkend mens toch niet goedpraten?

Maar wat 'jullie' (ik hou niet van wij-zij praten maar okee) doen is de acties van de boer in Boxtel goedpraten, is dat dan wel okee?
Ik praat overigens niets goed, maar ze hebben hun straf nu gehad van de rechter en ook daar kan je iets van vinden maar zo werkt de rechtsstaat nu eenmaal.

Wat overigens misschien eea zou verklaren (betreffende de strafmaat) is dat dieren amper rechten/wettelijke bescherming hebben in Nederland. Dus of de activisten nu in een varkensstal hadden ingebroken of in een magazijn van bol.com is wettelijk gezien niet zo heel verschillend. Maar goed als er hogere eisen worden gesteld aan de bescherming van dieren in die zin wordt het ook steeds moeilijker te verantwoorden dat ze wel in de vrachtwagen naar het slachthuis gaan. Dus ik snap dat dat op dit moment lastig te realiseren is.
Overigens is te zien op de foto's dat de activisten beschermende kleding droegen en toevallig weet ik dat ze zich van tevoren hadden gedesinfecteerd om het risico voor de dieren zo klein mogelijk te maken.

Ik vraag me trouwens af hoe je in je lijstje bij agressie en geweld komt. De (hedendaagse) dierenactivistenhoek is juist over het algemeen expliciet geweldloos. Ik kan me dan ook geen situaties herinneren waarin bijv een veehouder fysiek is mishandeld door dierenactivisten. Mocht ik dat mis hebben dan mag je me verbeteren hoor, maar het lijkt me dat zoiets echt het nieuws wel zou halen. (Nu kan het overigens ook zijn dat eea vroeger anders was, ik volg het nieuws pas bewust sinds een jaar of tien. )
Hoe dan ook is agressie en intimidatie geen onderdeel van de schuldeis, alleen lokaalvredebreuk ( https://nos.nl/artikel/2309298-week-cel ... oxtel.html ). Lokaalvredebreuk is weer iets anders dan huisvredebreuk, die laatste wordt zwaarder aangerekend vanwege de inbreuk op de persoonlijke levenssfeer.

Ik zie trouwens dat ik nog een fout heb gemaakt - de bezetting van de stal was wél willekeurig. Desondanks, nog steeds ben ik van mening dat het frame dat wordt neergezet ( hulpeloze boer wordt slachtoffer gewelddadige dierenactivisten) zeer zeker niet klopt.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 14:31

Cer schreef:
Ik denk dat het dan juist gaat om het stukje "wat dan ook".
want wat voor consequentie hangt daar dan aan?

En er blijkt dat een theoretisch rekenmodel dat in de hele EU wordt gebruikt, niet juist is.

En er staat dat de dure schone stallen niet werken, er staat ook dat de luchtwassers gecontroleerd (moeten!) worden door provincie en gemeente.

Als de uitstoot geen amoniak is, maar iets anders, dan is het toch minder erg dat er verschil in de meting zit? "Stikstof kan als ammoniak, stikstofoxide, stikstofgas en lachgas in de lucht komen. Volgens het ministerie geeft het CBS-rapport geen uitsluitsel over het soort gas bij de boerenbedrijven en moet dat nog worden uitgezocht."

Maar dit is dus geen model. Er zijn metingen gedaan, op heel erg veel monsters, en daaruit blijkt dat het EU model nog mild is. Dat zegt toch op zijn minst dat de invloed van de veehouderij echt een niet te onderschatten factor is?

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 14:39

ok, die boer stond in de deuropening, de hele meute drong naar binnen, dat was niet agressief?
Ik vraag me wel af of ik wanneer ik bij bijvoorbeeld Rutte zou inbreken en daar 10 uur op de bank zou zitten, ik er ook met zo'n lage straf vanaf zou komen :)