steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer
Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:21


"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167


juval
Berichten: 13184
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:42

Het is gewoon niet waar. Eieren komen doorgaans op het opfokbedrijf uit en de kuikens hebben daar direct toegang tot water en voer.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

cp112Jarig
Berichten: 14721
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:55

tienus63 schreef:
@fransje, dat wist ik niet.
Ik bedoel de paardenhouder met een of twee paarden en bunder land of zo.
Dus niet een paardenbedrijf die met de paarden zijn boterham verdient.

Hoor alleen maar verhalen van particulieren dat die lastig kunstmest kunnen komen.



Daar mag idd 20 kilo fosfaat particulier worden gebracht met bon.
Is ongeveer 1 tank afhankelijk van hoeveelheid fosfaat per liter maar met koeienmest zit je ongeveer op 16 kuub.

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:57

juval schreef:
Het is gewoon niet waar. Eieren komen doorgaans op het opfokbedrijf uit en de kuikens hebben daar direct toegang tot water en voer.

Waarom zeggen die bedrijven dan niet gewoon? In plaats van de kans op wederhoor te negeren?

Edit: en trouwens, als kuikens direct al toegang hebben tot water en voer dan is een nieuwe regel die stelt dat dit binnen 36 uur moet zijn toch geen enkel probleem voor zo'n bedrijf?

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

PeelSlowly
Berichten: 495
Geregistreerd: 27-03-09
Woonplaats: Gelderland

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 13:15

Vrijwel alle commercieel gehouden kippen komen op broederijen uit en gaan daarna pas naar stallen en opfokbedrijven. Een aantal vleeskuikenhouders doet aan uitkomst in de stal maar het percentage kuikens dat direct na uitkomst beschikking heeft over voer en water is waarschijnlijk ongeveer 10%. https://www.pluimveeweb.nl/artikel/2221 ... verplicht/

Er zijn geen opfokbedrijven (die legkippen voorbereiden op de legstal) waar kuikens in de stal uitkomen. Die kuikens komen allemaal van broederijen.

I swam across, I jumped across for you
Oh what a thing to do
'cause you were all yellow

Kinke
Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 13:17

Kans op wederhoor? Hoe dan? Mensen die dit soort berichten de wereld inslingeren interesseert de waarheid helemaal niets.

fransje23
Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 13:19

juval schreef:
Het is gewoon niet waar. Eieren komen doorgaans op het opfokbedrijf uit en de kuikens hebben daar direct toegang tot water en voer.


Als dat standaard zo was zouden er überhaupt geen broederijen meer zijn. Volgens mij is dat alleen op de nieuwere vleeskuikenbedrijven zo.

Sterftecijfer van WUR klopt volgens mij ook wel.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 13:21

Uit het VK-artikel blijkt dat de rechter de NVWA wat betreft het beleid t.o.v. de broederijen terugfluit.
De NVWA heeft namelijk jarenlang toegestaan dat de kuikens maximaal 60 uur zonder voedsel en water mochten blijven na het uitkomen. Nu gaat dat waarschijnlijk teruggebracht worden tot 36 uur, omdat onderzoek door Wageningen heeft aangetoond dat er significant meer kuikens doodgaan bij langer dan 36 uur zonder water/voedsel na uitkomst.
De woordvoerder van de organisatie voor Broedeieren en Kuikens noemt dit 'een heftige uitspraak met behoorlijke consequenties voor alle broederijen'.
Ik vraag me hierbij af in hoeverre voor de vleeskuikenbedrijven dierenwelzijn een rol speelt, als ze blijkbaar niet uit eigen beweging ervoor zorgen dat de kuikens tijdig toegang hebben tot water en voedsel. De indruk ontstaat dat het puur gaat om het kuiken als produkt.
Ik vind het meer dan terecht dat er ingegrepen wordt, als men zelf het fatsoen blijkbaar niet heeft. En als dat 'boer bashen' is, dan is dat maar zo. Werkelijk alles wordt in dit topic aangegrepen om maar aan te tonen hoezeer 'de' boeren in het verdomhoekje worden gedrukt.

Er zijn overigens blijkbaar nauwelijks meer dan tien vleeskuikenbroederijen in heel Nederland (correct me if I'm wrong). Stelt dus weinig voor, afgezet tegen de gehele agrarische sector. Als daar door strengere controle op dierenwelzijn ern paar van zouden verdwijnen, so be it.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

fransje23
Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 13:21

Kinke schreef:
Kans op wederhoor? Hoe dan? Mensen die dit soort berichten de wereld inslingeren interesseert de waarheid helemaal niets.


Het bericht is een uitspraak van de rechtbank. Staat ook dat de sector een overgangsperiode van 10 i.p.v. 5 jaar wil, dus schijnbaar is het probleem er maar wordt de sterfte door de broederijen als een normaal verlies gezien.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

tamary
Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 13:22

Magrathea schreef:
juval schreef:
Het is gewoon niet waar. Eieren komen doorgaans op het opfokbedrijf uit en de kuikens hebben daar direct toegang tot water en voer.

Waarom zeggen die bedrijven dan niet gewoon? In plaats van de kans op wederhoor te negeren?

Edit: en trouwens, als kuikens direct al toegang hebben tot water en voer dan is een nieuwe regel die stelt dat dit binnen 36 uur moet zijn toch geen enkel probleem voor zo'n bedrijf?

Water is belangrijker, maar je wil de kuikens droog hebben voordat ze uit die kast komen en ze eerst de tijd geven de dooier te absorberen voordat je ze voer geeft. De 24-48 uur zonder is veilig mogelijk, maar zodra ze water gedronken hebben kunnen ze niet meer zonder.
Bedrijf dat zelf uitbroed, zou in theorie 1-2x/dag droge kuikens uit de broedmachine kunnen halen, maar hogere luchtvochtigheid is nodig om te zorgen dat andere kuikens niet uitdrogen tijdens het uitkomen en dus halverwege sterven omdat ze vastplakken in het vlies dat onder de eischaal zit. Machine open geeft grote schommelingen in luchtvochtigheid. Precies waarom je ook als je thuis broed de machine in die periode dicht moet laten. Je zou dan een methode moeten vinden om op tijd te zien welke eieren op dezelfde datum zullen uitkomen en dat zal als het al kan een investering vereisen die niet rendabel is.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 14:46

Kinke schreef:
Kans op wederhoor? Hoe dan? Mensen die dit soort berichten de wereld inslingeren interesseert de waarheid helemaal niets.

Uhh het gaat hier niet om een één of ander pariablog he maar een gerespecteerde krant. Daarnaast is het ook niet iets wat zij verzinnen of onderzocht hebben maar gewoon verslaglegging van een uitspraakvan de rechtbank. Hoe had je het dan willen zien?
Overigens staat hier meer, ook dat broederijen geen interesse hebben in openheid van zaken geven:
Vleeskuikenbroeders niet blij met nieuwe richtlijn: ‘Nooit een item geweest, alleen in Nederland’
https://www.volkskrant.nl/a-b2b729f6e

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Anne_GTI
Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 14:47

Dank je wel voor je heldere uitleg Tamary.

Wist ik niet. Kan in de categorie geitjes in doosjes en kalfjes in box.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 15:20

De bedrijven moeten investeren in nieuwe uitkomstkasten. Waarschijnlijk gaat dit net als met de legbatterijen. Die zijn massaal aan het buitenland verkocht en zijn daar tot de dag van vandaag nog steeds in werking.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 15:30


Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 17:52

Wat een tendentieus stuk. Puur emotie en geen enkele nuance. Geen moment wordt in het stukje de vraag gesteld waarom de minister deze dierenactivist heeft uitgenodigd. Ik denk niet zozeer dat Schouten deze man serieus mee wil laten praten over het te voeren beleid, eerder dat ze beoogt dit soort activisten eens in contact te brengen met de boeren waar ze zo tegenaan schoppen. Om te laten zien dat het ook maar mensen zijn, en geen dierenbeulen.
Maar de redacteur van Pigbusiness (what's in a name ...) doet haar uiterste best om met dit bericht de zoveelste stok te creëren om de overheid mee te slaan. Weinig constructief, die oorlogszuchtige toon, maar de achterban zal het wel weer prachtig vinden.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 17:55

Anne_GTI schreef:
Kan in de categorie geitjes in doosjes en kalfjes in box.
?

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 18:00

Askja schreef:
Wat een tendentieus stuk. Puur emotie en geen enkele nuance. Geen moment wordt in het stukje de vraag gesteld waarom de minister deze dierenactivist heeft uitgenodigd. Ik denk niet zozeer dat Schouten deze man serieus mee wil laten praten over het te voeren beleid, eerder dat ze beoogt dit soort activisten eens in contact te brengen met de boeren waar ze zo tegenaan schoppen. Om te laten zien dat het ook maar mensen zijn, en geen dierenbeulen.
Maar de redacteur van Pigbusiness (what's in a name ...) doet haar uiterste best om met dit bericht de zoveelste stok te creëren om de overheid mee te slaan. Weinig constructief, die oorlogszuchtige toon, maar de achterban zal het wel weer prachtig vinden.


Daar heb je inderdaad wel een punt. Het is inderdaad niet erg constructief. Alleen bedenk wel wie er met een oorlogszuchtige strijd zijn begonnen. Uiteindelijk is het voor deze dierenrechtenactivisten nooit genoeg. Ze zullen altijd doorgaan ook al krijgen de dieren een 20x beter leven. Als je goed kijkt waar deze dierenrechtenactivistennvoor staan dan zijn ze uiteindelijk ook tegen het op een paard stappen zelfs met vitloos hoofstel wordt dit nog afgekeurd. Het probleem is dat deze mensen altijd door zullen drammen. Dat is iets waar de meeste boeren zich van bewust zijn.

fransje23
Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 19:19

Loretta schreef:
Soms loont misdaad en soms ook niet.

https://www.pigbusiness.nl/artikel/2222 ... ij-carola/

Wel heel bizar dat een minister een beroepscrimineel laat meepraten. Maar zodra een boer iets verkeerds doet wordt die buitengesloten.


Hoor en wederhoor toepassen.
Met een dialoog bereik je veel en kun je beide kanten leren kennen.

Lijkt mij dus niet gek.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Janneke2
Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 20:44

misterA schreef:
(...) Gerrit Braks was nota bene de eerste landbouwminister die zei dat het anders moest. Dat werd hem niet in dank afgenomen. Maar de koers werd wel drastisch gewijzigd. Wat er sindsdien al is gebeurd. Dat weet je alleen als je zelf deel uitmaakt van de sector en je mee bent gegaan. Lange lijsten zijn te maken met veranderingen. De agrariërs gaan daarin mee, velen lopen voorop.


Mag ik enige wapenfeiten van Gerrit Braks horen...?
Want een aanpak van de sector met de aanwezige kennis van 1981 voor de periode 1985 - 2015 of desnoods 1990 - 2020 is er helaas niet gekomen.

Citaat:
Mensen als Pater van de Elzen hebben een standbeeld verdiend .Meer dan terecht. Ze hebben de coöperaties opgericht. Daarmee werd de armoede en uitbuiting van die kleine boeren in met name de arme zandgebieden omgebogen naar meer welvaart.

Ik ben een fan van coöperaties.

Citaat:
Wij zijn trots op onze landbouw, we zijn al veel verder dan vooral linkse politici willen erkennen.


Ehm, in welk opzicht verder?
Ik heb het niet over het uit de wind houden van Schiphol (wat veel politici doen met name de rechtsen onder hen), maar over een toekomstbestendige agrarische sector.
Boeren doen al heel veel, de luchtvaart en scheepvaart zijn buiten schot gehouden, dat mag allemaal niet onder dat tapijt
....dat tapijt is nadrukkelijk niet van linkse makelij...
maar om het accoord van Parijs te halen is de methaanuitstoot (met stikstof als "N twee" is weinig mis, ik hou niet van eufemismen) beslist een probleem.

Citaat:
Zij hebben er mede voor gezorgd dat de boeren gefaciliteerd werden voor hun ondernemerschap. Dat is wat we willen. Ondernemer zijn. Wij zijn de de eersten die weten dat we er nog niet zijn. Dat we altijd moeten werken aan een betere wereld.

Ondernemerschap is prima.
En aangezien de landbouwsector keer op keer te maken kreeg met wisselend overheidsbeleid vraag ik mij dus af, waar die trots op die "voormannen" toch precies op gebaseerd is.
Wisselend beleid, dat vanwege het gebagatelliseer de huidige puinhoop heeft veroorzaakt, lijt mij toch een lastig parket voor ondernemers.....

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Electra63
Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 21:04

Janneke,
Binnenvaart is veel schoner dan vrachtwagens, dat wordt vaak als alternatief aangedragen, zeker met het oog op het fileprobleem.

Janneke2
Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 21:11

Ik ben een fan van vervoer over binnenwater. (Een enkel binnenvaartschip spaart zo 30 vrachtwagens uit.)

Maar de oceaanstomers varen op zware stookolie. Wellicht minder vervuilend dan de huidige vliegtuigen, maar het duurt (per vervoerde vracht) wel langer.

En beide sectoren zijn (naar mijn mening ten onrechte) buiten het accoord van Parijs gehouden.
( :( omdat we anders helemaal geen accoord gehad hadden, zucht.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 11-10-19 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Electra63
Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 21:21

De scheepvaart moet ook al jaren aan allerlei (technische- en milieu-)eisen voldoen, zeker wat betreft het schoonmaken van de ruimen en het afvoeren van afval en het recyclen van oude schepen.
Dit is wel off-topic, maar niet alleen de boeren moeten aan allerlei regels voldoen en hebben het moeilijk.

mysa
Berichten: 10454
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 21:40

Wij als houtverwerkend bedrijf ook. Om het jaar een grote milieucontrole. Wij werken niet met chemische stoffen en toch weten ze bij iedere controle weer iets nieuws te bedenken wat we moeten aanpassen.
(ik ben trouwens niet tegen controle, er zit alleen soms weinig systeem in)

Komt nog bij dat de boeren dus wel subsidie krijgen maar onze sector bijna de nek omgedraaid is door de vrije markt. Waardoor we niet op kunnen concurreren tegen tegen de extreem goedkoop geproduceerde producten uit China en Polen.

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 00:35

Askja schreef:
Wat een tendentieus stuk. Puur emotie en geen enkele nuance. Geen moment wordt in het stukje de vraag gesteld waarom de minister deze dierenactivist heeft uitgenodigd. Ik denk niet zozeer dat Schouten deze man serieus mee wil laten praten over het te voeren beleid, eerder dat ze beoogt dit soort activisten eens in contact te brengen met de boeren waar ze zo tegenaan schoppen. Om te laten zien dat het ook maar mensen zijn, en geen dierenbeulen.
Maar de redacteur van Pigbusiness (what's in a name ...) doet haar uiterste best om met dit bericht de zoveelste stok te creëren om de overheid mee te slaan. Weinig constructief, die oorlogszuchtige toon, maar de achterban zal het wel weer prachtig vinden.

Lees de reacties maar := helemaal gelijk heb je

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

fransje23
Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 08:43

tamary schreef:
Water is belangrijker, maar je wil de kuikens droog hebben voordat ze uit die kast komen en ze eerst de tijd geven de dooier te absorberen voordat je ze voer geeft. De 24-48 uur zonder is veilig mogelijk, maar zodra ze water gedronken hebben kunnen ze niet meer zonder.
Bedrijf dat zelf uitbroed, zou in theorie 1-2x/dag droge kuikens uit de broedmachine kunnen halen, maar hogere luchtvochtigheid is nodig om te zorgen dat andere kuikens niet uitdrogen tijdens het uitkomen en dus halverwege sterven omdat ze vastplakken in het vlies dat onder de eischaal zit. Machine open geeft grote schommelingen in luchtvochtigheid. Precies waarom je ook als je thuis broed de machine in die periode dicht moet laten. Je zou dan een methode moeten vinden om op tijd te zien welke eieren op dezelfde datum zullen uitkomen en dat zal als het al kan een investering vereisen die niet rendabel is.


Ui dat onderzoek blijkt dat de uitval na 36 uur zonder sterk toe neemt dus zo veilig is het nu ook weer niet.


Volgens mij gaat de uitspraak nu alleen over vleeskuikens.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, shaddy82 en 96 bezoekers