steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:35

Magrathea schreef:
misterA schreef:
Het wantrouwen van de agrariers richting GL, PvdD en D66 zit veel dieper. [...]Daarom vertrouw ik GL , Pvd D en D66 voor geen meter. . Ik heb het nl. zelf ervaren. Ze hebben een dubbele agenda. Hier hebben ze hun ware gezicht laten zien.,

Pardon, mag ik even vermeld hebben dat de OVP in zijn huidige vorm al bestond vóór de PvdD zetels had, en dat dit ook zeker niet de wens van deze partij zou zijn geweest? Dat valt gewoon terug te lezen op de site. Ik weet dus niet waar je deze info vandaan hebt :o

Ze hebben de afgelopen jaren geen poot uitgestoken om dit gedrocht aan te pakken.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:37

.
Citaat:
Het wantrouwen van de agrariers richting GL, PvdD en D66 zit veel dieper. Ooit ontwikkelde zich spontaan een prachtig natuurgebied in Flevoland. Het ging goed totdat Vera en SBB zich ermee gingen bemoeien. Ondanks waarschuwingen van omwonende boeren dat dit echt niet door de beugel kon veranderde het in een regelrecht rampgebied. In vele opzichten, zowel natuur als dierenwelzijn. De natuurlobby zag dat hun droomproject in duigen viel. De groene leugen werd geboren, geholpen door de E.U. Dat kwam goed uit, het kreeg de status van Natura 2000. Redding was nabij. Dat ging wel ten koste van tientallen boerengezinnen en hun bedrijven die al eerder, sommigen zelfs al tweemaal, moesten verplaatsen vanwege Algemeen Belang, vaak ook voor natuurontwikkeling. Ze hadden net weer de boel draaiende. Mooie bedrijven, voorlopers op het gebied van milieu en dierenwelzijn. Ze dreigeden verjaagd te worden door de doctorandussen, geholpen door hun politieke vrienden, vaak dezelfden. Maar.,......Ze vergisten zich behoorlijk. .boeren zijn geen domme mensen. Zelfs 'hoog opgeleid" Ze voerden actie tegen deze waanzin. Voor terechte infrastructuur staan boeren open om via overleg mee te werken. Maar niet aan een miljard euro kostende operatie om het Vera project te redden. Wat niet was te redden. Een paar jaar en zowel de "robuuste" verbindingszone als het Horsterwold was hetzelfde lot beschoren als de OVP. Gelukkig zag Henk Bleker ook de nonsens en vooral hoe er met de boeren werd gesjaggerd en omgegaan. De nekslag werd uitgedeeld. Daarom vertrouw ik GL , Pvd D en D66 voor geen meter. . Ik heb het nl. zelf ervaren. Ze hebben een dubbele agenda. Hier hebben ze hun ware gezicht laten zien.,


Off topic. Sommigen op bokt ergeren zich groen en geel aan de OVP.

Of is dit "mee spartelen"...? Dwz: doelbewust een discussie de nek omdraaien door kleine bijzaakjes enorm groot te maken?


Enne, alweer minister (...staatssecr.) Bleeker: die heeft een grote rol gespeeld in de drama's van de afgelopen jaren.
Er lag een plan om de OVP te verbinden met andere natuurgebieden, inclusief de mogelijkheid voor dieren om de OVP te verlaten.
Zonder argumenten in de prullenbak.
(Correctespelling van de naam van een medestander moet toch kunnen.)

Dus wantrouwen tegen het CDA omdat de OVP de huidige vorm heeft is uiterst rationeel.

En spaar me dat soort zinnen als 'boeren zijn geen domme mensen'.
Zoals deze waarheid als een koe :j in bovenstaande tekst vermeld staat klinkt het uiterst suggestief: dat die liegende, groene mensen dit niet weten.

tienus63

Berichten: 12067
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:40

@ Asciugamano, neem een kijkje en oordeel dan is mijn advies.

@fransje, dat gesleep met kalveren uit Ierland en het Oostblok willen de boeren liever ook niet.
Maar de consument heeft om een vreemde reden dat vlees liever als kalfsvlees.

Bovendien is binnenlandse markt voor kalfsvlees wel beperkt.

Maar als Oostblok kalf kun je beter hier afgemest worden dan daar.

Zou de Nederlander bereidt zijn om echt lokaal en seizoensgebonden te eten?
Geen soja -en amandelmelk meer, wat groeit hier immers niet.
Geen avocado’s, druiven, meloenen, sinaasappels, mandarijnen, chocolade en hagelslag, pindakaas, rijst, importwijn etc etc.
Geen import van houtkrullen, zaagsel, stro, vlas voor je paard?
Geen zalm, gamba’s, kabeljauw, tilapia meer.

Als de Nederlander dat zou doen dan zijn we weer terug bij het onderwerp van dit topic dan STEUN JE ONZE BOEREN.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:43

Heeft iemand gisteren op tv het stukje gezien over de boeren op Schiermonnikoog die vrijwillig willen inkrimpen en een kaasboerderij willen starten?
Het enige wat ik er over kan vinden is dit oude artikel: https://www.boerderij.nl/Rundveehouderi ... s-440310E/

Nu bleek dat de provincie toch niet mee kon betalen om de kaasmakerij te realiseren.
Ik vond dat zo jammer, en hoop dat ze het alsnog voor elkaar krijgen. Maar ik hoop vooral dat veel boeren hun idee gaan volgen en zelf tot dit soort oplossingen komen, en dat provincies deze initiatieven op veel plekken gaan ondersteunen.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:43

@Janneke2: zie mijn vorige bericht aan jou ;)
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 18-10-19 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:47

Tienus, er kunnen hier heel veel meer groentes en fruitsoorten worden verbouwd dan je zou verwachten. Er zijn meerdere sojarassen die hier prima groeien, en er wordt zelfs al rijst hier verbouwd!
Ik vind zeker dan mensen meer lokaal en seizoensgebonden moeten eten, maar 100% lokaal lijkt me niet haalbaar.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:52

tienus63 schreef:
@fransje, dat gesleep met kalveren uit Ierland en het Oostblok willen de boeren liever ook niet.
Maar de consument heeft om een vreemde reden dat vlees liever als kalfsvlees.

Bovendien is binnenlandse markt voor kalfsvlees wel beperkt.

Maar als Oostblok kalf kun je beter hier afgemest worden dan daar.


Dat de binnenlandse markt 5% is maakt het nog erger!
Door de import is de prijs voor een nuka ook te verwaarlozen.

Als oostblokkalf zit je ook niet te wachten op honderden kilometers in een vrachtwagen terwijl je 14 dagen oud bent. Dan wordt je in een stal gestopt, weer op transport om als lapje vlees naar het buitenland te gaan.


Kalfsvlees is overigens bewust zo in de markt gezet.
Bestond vroeger niet in deze vorm.

Wie draagt het risico voor de ziektes?
De Nederlandse melkveehouder.

Wie krijgt een bizar lage prijs voor de stierkalfjes?
De Nederlandse melkveehouder.

Wie zit er met de stront?
Nederland.

Wie plukt er de vruchten van?
Een hele kleine groep.

tienus63

Berichten: 12067
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:53

Dat is heel mooi! Maar genoeg en betaalbaar voor de Nederlanders? En voldoet het aan de eisen van de veeleisende consument.
Die wil liever geen groente met een vlekje.
De meeste mensen kunnen zich Marqt prijzen veroorloven.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:54

tienus63 schreef:
Zou de Nederlander bereidt zijn om echt lokaal en seizoensgebonden te eten?
Geen soja -en amandelmelk meer, wat groeit hier immers niet.
Geen avocado’s, druiven, meloenen, sinaasappels, mandarijnen, chocolade en hagelslag, pindakaas, rijst, importwijn etc etc.
Geen import van houtkrullen, zaagsel, stro, vlas voor je paard?
Geen zalm, gamba’s, kabeljauw, tilapia meer.

Als de Nederlander dat zou doen dan zijn we weer terug bij het onderwerp van dit topic dan STEUN JE ONZE BOEREN.


En dan ook geen export meer?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:55

misterA schreef:
Magrathea schreef:

Pardon, mag ik even vermeld hebben dat de OVP in zijn huidige vorm al bestond vóór de PvdD zetels had, en dat dit ook zeker niet de wens van deze partij zou zijn geweest? Dat valt gewoon terug te lezen op de site. Ik weet dus niet waar je deze info vandaan hebt :o

Ze hebben de afgelopen jaren geen poot uitgestoken om dit gedrocht aan te pakken.

Haha, nou als je ze niet volgt kan ik me voorstellen dat je dat denkt. Maar als dit is hoe je erin staat kunnen we beter weer ontopic gaan want hiermee komen we nergens :)

tienus63

Berichten: 12067
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:57

Maar zonder nuka, geen melk.
Je kunt tussenkalftijd wel wat ruimer laten worden, maar vroeg of laat moet de koe toch weer bij de bolle.
Een guste koe telt wel mee voor je minas. Als de koe rendabel is in de melkgift en gehalten van de melk is het niet zo’n probleem.
Dan proberen sommige boeren zo’n koe drachtig te krijgen door de bolle tussen de koppel te laten lopen.
Maar anders is het toch een keer einde oefening voor zo’n koe.

tienus63

Berichten: 12067
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:01

fransje23 schreef:
tienus63 schreef:
Zou de Nederlander bereidt zijn om echt lokaal en seizoensgebonden te eten?
Geen soja -en amandelmelk meer, wat groeit hier immers niet.
Geen avocado’s, druiven, meloenen, sinaasappels, mandarijnen, chocolade en hagelslag, pindakaas, rijst, importwijn etc etc.
Geen import van houtkrullen, zaagsel, stro, vlas voor je paard?
Geen zalm, gamba’s, kabeljauw, tilapia meer.

Als de Nederlander dat zou doen dan zijn we weer terug bij het onderwerp van dit topic dan STEUN JE ONZE BOEREN.


En dan ook geen export meer?

Als alles een kringloop is en er lokaal geproduceerd en geconsumeerd wordt, is export toch overbodig.
De boeren eerlijke boterham met beleg, consument idem dito.

En dan strikt importeren en exporteren wat een eerste levensbehoefte is.
Maar dan wel voor alle sectoren, dus ook de kennissenkring, bouwsector en verzin het maar.

Dat lukt nooit. Utopia.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:09

tienus63 schreef:
Maar zonder nuka, geen melk.
Je kunt tussenkalftijd wel wat ruimer laten worden, maar vroeg of laat moet de koe toch weer bij de bolle.
Een guste koe telt wel mee voor je minas. Als de koe rendabel is in de melkgift en gehalten van de melk is het niet zo’n probleem.
Dan proberen sommige boeren zo’n koe drachtig te krijgen door de bolle tussen de koppel te laten lopen.
Maar anders is het toch een keer einde oefening voor zo’n koe.


Gaat niet om de nuka an sich he.
Gaat om de extra import en de risico's.

tienus63

Berichten: 12067
Geregistreerd: 09-08-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:19

@fransje, ook dat zouden Nederlandse veehouders en kalvermesters anders zien.
Helaas zijn er nagenoeg geen zelfstandige kalvermesters in ons land.

En ivm ziekte insleep wil een kalvermester de stal all in/all out hebben.
Geen halfvolle stallen.

Nikass

Berichten: 16695
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:47

Kinke schreef:
Electra63 schreef:
Deze boer moet de actievoerders aansprakelijk stellen voor de schade.
En ook hij heeft daar recht op, naar mijn mening.


Eerst maar eens even een tijdje de bak in, inbreken is voor zover ik weet nog steeds een misdaad.


Waar dan weer niet altijd een gevangenisstraf op staat.
Overigens is vernieling óók een misdrijf, en kan daar ook aangifte van worden gedaan.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:49

tienus63 schreef:
@fransje, ook dat zouden Nederlandse veehouders en kalvermesters anders zien.
Helaas zijn er nagenoeg geen zelfstandige kalvermesters in ons land.

En ivm ziekte insleep wil een kalvermester de stal all in/all out hebben.
Geen halfvolle stallen.


Ja maar ze komen wel van veel verschillende bedrijven en landen. Zeker geen gesloten bedrijven en een sector met een relatief hoog antibiotica gebruik.

Overigens is er al een brandbrief namens de nmv gestuurd naar het ministerie.

Het is een verziekte keten! Dat er nagenoeg geen zelfstandige kalvermesters meer zijn zegt genoeg.

Nikass

Berichten: 16695
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:00

Janneke2 schreef:
Citaat:

Bij het lezen van dat stuk vraag ik me af of ze überhaupt weten hoe een boerderij er heden ten dage uit ziet en of ze wel eens een boerderij van binnen hebben bekeken of eens met een boer gesproken :=
Wát een stuk en wát een verknipt beeld van de agrarische sector wordt hier beschreven zeg :n


Manipulatie.

Wie zich het bovenstaande afvraagt, lees ook eens:

http://www.groenlinks.nl/standpunten/landbouw

[/quote]

Goede aanvulling Janneke :j

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:06

Nikass schreef:
Waar dan weer niet altijd een gevangenisstraf op staat.
Overigens is vernieling óók een misdrijf, en kan daar ook aangifte van worden gedaan.


Dat had ik al verwacht zo'n reactie. Call me crazy, inbreken in stallen vind ik persoonlijk een heel stuk erger.
Ben wel benieuwd of de stalinbrekers ook daarna aanbieden om de schade te herstellen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:10

Oh ja, die Boxtelse boer. Was die hardwerkende arme man niet al meermaals in opspraak gekomen, werd er geprotesteerd tegen de komst van deze "varkensbaron van Brabant" en probeerde hij de dood van 1200 varkens door een defect systeem onder het tapijt te vegen? https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/299 ... n-TIJDLIJN

Ik praat de bezetting niet goed, maar het is echt niet zo dat deze man een heilige was, en ik vermoed dan ook dat hij gericht is uitgekozen.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:18

Die invraak in Boxtel is wel een van de druppels geweest en heeft ook veel goed gedaan voor de boeren. Saamhorigheidsgevoel, actiebereidheid, oprichting van de fdf.... dus misschien maar samen met de pvdd een applausje. :j
Bedankt voor de steun!

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:20

tienus63 schreef:
@fransje, ook dat zouden Nederlandse veehouders en kalvermesters anders zien.
Helaas zijn er nagenoeg geen zelfstandige kalvermesters in ons land.

En ivm ziekte insleep wil een kalvermester de stal all in/all out hebben.
Geen halfvolle stallen.

De ziekteinsleep is vooral een risico vanwege de grootschaligheid van de bedrijfsvoering. Het kan wel anders, maar de grote vraag is of men daaraan wil meewerken. Ogenschijnlijke gemakkelijke verdienmodellen hebben een grote schadepost die op het bordje van anderen valt (dieren, natuur, mensen)

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:34

senna21 schreef:
De ziekteinsleep is vooral een risico vanwege de grootschaligheid van de bedrijfsvoering. Het kan wel anders, maar de grote vraag is of men daaraan wil meewerken. Ogenschijnlijke gemakkelijke verdienmodellen hebben een grote schadepost die op het bordje van anderen valt (dieren, natuur, mensen)



Nee ook door insleep via jonge dieren met weinig weerstand van veel verschillende bedrijven.
Er gaan maar 1 of een paar nuka's per keer weg bij de gemiddelde melkveehouder.

Dit zijn verdienmodellen waar slechts heel weinig mensen profijt van hebben. Mag van mij dus zeker aangepakt.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:45

Mageathea, het is de tactiek van de afleiding.
Door stelselmatig te hameren op de wandaden van de dierenactivisten hoef je het niet te hebben over de boer, nouja, industrieel in kwestie, en over de varkensindustrie in het algemeen. Daarom vond ik de actie van die dierenactivisten in kwestie ook zo ongelooflijk stompzinnig: behalve dat ze simpelweg ver over de schreef zijn gegaan, hebben ze de varkensboeren van een perfect excuus voorzien om de branche neer te zetten als ultiem slachtoffer.

Persoonlijk heb ik heel veel moeite met de manier waarop de overgrote groep van de varkens in Nederland gehouden wordt. Deze hoogintelligente dieren zitten met grote aantallen permanent opgesloten in een stal van veelal industriële proporties. Ik geloof best dat de moderne stallen hygiënisch zijn en dat de varkens in zekere zin gezond gehouden worden, maar de keerzijde is dat ze nooit daglicht zien en geen natuurlijk gedrag kunnen vertonen. Plus, die vreselijke stalbranden en verstikkingen. En kom daarbij niet aan met: dat is een gevolg van de strenge regels inzake uitstoot en hygiëne. Het is een gevolg van het systeem op zich, de bio-industrie. Een verziekt systeem.

In GB, waar ik regelmatig kom, zie ik op diverse locaties grote varkensboerderijen met jawel, varkensweiden. Varkens worden in kleine groepen in weiden gehoudrn met per wei een afdak voor beschutting en fourage. Van een afstand dacht ik vanwege de vorm van die schuilstallen een camping te zien - ik moest echt even met mijn ogen knipperen, en daarna genoot ik van de aanblik van de gezellig rondscharrelende en zonnebadende varkens. Nee, in ons land waarschijnlijk moeilijk op grote schaal te realiseren, zeker momenteel nu er veel te veel varkens zijn en er te weinig grond beschikbaar is.

Het enige dat ik zelf kan doen, is geen varkensvlees kopen (we eten hier sowieso weinig vlees, en alleen biologisch), en hopen dat deze verziekte sector uiteindelijk weggesaneerd wordt. Dan blijft er genoeg (nee, meer) ruimte over voor andere agrarische sectoren.

Nikass

Berichten: 16695
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:48

Askja schreef:
Mageathea, het is de tactiek van de afleiding.
Door stelselmatig te hameren op de wandaden van de dierenactivisten hoef je het niet te hebben over de boer, nouja, industrieel in kwestie, en over de varkensindustrie in het algemeen. Daarom vond ik de actie van die dierenactivisten in kwestie ook zo ongelooflijk stompzinnig: behalve dat ze simpelweg ver over de schreef zijn gegaan, hebben ze de varkensboeren van een perfect excuus voorzien om de branche neer te zetten als ultiem slachtoffer.

Persoonlijk heb ik heel veel moeite met de manier waarop de overgrote groep van de varkens in Nederland gehouden wordt. Deze hoogintelligente dieren zitten met grote aantallen permanent opgesloten in een stal van veelal industriële proporties. Ik geloof best dat de moderne stallen hygiënisch zijn en dat de varkens in zekere zin gezond gehouden worden, maar de keerzijde is dat ze nooit daglicht zien en geen natuurlijk gedrag kunnen vertonen. Plus, die vreselijke stalbranden en verstikkingen. En kom daarbij niet aan met: dat is een gevolg van de strenge regels inzake uitstoot en hygiëne. Het is een gevolg van het systeem op zich, de bio-industrie. Een verziekt systeem.

In GB, waar ik regelmatig kom, zie ik op diverse locaties grote varkensboerderijen met jawel, varkensweiden. Varkens worden in kleine groepen in weiden gehoudrn met per wei een afdak voor beschutting en fourage. Van een afstand dacht ik vanwege de vorm van die schuilstallen een camping te zien - ik moest echt even met mijn ogen knipperen, en daarna genoot ik van de aanblik van de gezellig rondscharrelende en zonnebadende varkens. Nee, in ons land waarschijnlijk moeilijk op grote schaal te realiseren, zeker momenteel nu er veel te veel varkens zijn en er te weinig grond beschikbaar is.

Het enige dat ik zelf kan doen, is geen varkensvlees kopen (we eten hier sowieso weinig vlees, en alleen biologisch), en hopen dat deze verziekte sector uiteindelijk weggesaneerd wordt. Dan blijft er genoeg (nee, meer) ruimte over voor andere agrarische sectoren.


Amen _/-\o_

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:50

Die zijn er zeker, varkens die zo natuurlijk mogelijk gehouden worden: Livar, voor mij 5 minuten fietsen.
https://www.livar.nl
Zo kan het ook..
5 minuten verder zit een varkensfabriek van straathof, twee uitersten vlak naast elkaar.

Varkensboeren doen alsof het niet mogelijk is om hun dieren natuurlijker te houden, dat het niet rendabel zou zijn, maar Livar is continu bezig met uitbreiden en ze verkopen door het hele land en in veel restaurants hier in het zuiden.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 18-10-19 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt