Stel dat de spaarrente negatief wordt...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Stel dat de spaarrente negatief wordt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-19 09:39

... hoe werkt het overplaatsen van je spaargeld dan naar de Belgische bank?

Ik probeer wel alle berichten zo goed als mogelijk mee te lezen, maar mijn economische kennis is niet groot genoeg om alles ook goed te kunnen begrijpen.

Wel lees ik er steeds bij dat het overzetten naar België dan erg interessant kan zijn. Maar hoe werkt zo iets qua voor- en nadelen?

De kleinere ondernemers hebben nog wel wat hogere rente maar dat is natuurlijk ook de vraag voor hoe lang nog.

Wat zouden jullie doen?

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: Stel dat de spaarrente negatief wordt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:45

Interessant! Ik lees mee

Sansevieria
Berichten: 4196
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:52

In Belgie is er op dit moment nog geen negatieve rente, in Nederland en Duitsland voor bedrijven wel al.
Maar of dat in Belgie op langere termijn ook zo gaat blijven weet je natuurlijk niet.

Kleinere ondernemers hogere rente? Waar dan?

Het kost de banken nu al geld om hun geld te stallen bij de ECB.

Ik heb nog wel een belgische bank rekening omdat we vorig jaar (terug) naar NL verhuisd zijn, ik zou het gewoon terug kunnen overboeken, net als tussen binnenlandse rekeningen.
Maar vooralsnog zie ik daar geen reden voor.
Ik volg graag even mee hier.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Stel dat de spaarrente negatief wordt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-19 10:00


Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 10:03

Ik zou gewoon al mijn spaargeld op mijn gewone rekening zetten dan. Ik heb niet zo heel veel spaargeld (student). Dus ik gebruik voornamelijk de spaarrekening zodat ik niet al mijn geld uit geef.

Maar mijne wordt voorlopig nog niet negatief, zit bij Nationale-Nederlanden.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 10:03


Sansevieria
Berichten: 4196
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 10:06

Klopt, op dit moment mag negatieve rente in Belgie (nog) niet.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Stel dat de spaarrente negatief wordt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 10:15

Ik ga dan denk ik een grote kluis halen en daar op potten. Al heb je dan weer het probleem dat ze contant cash willen gaan bannen, of althans grote bedragen

moonsparkle
Berichten: 21710
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 10:50

Zoveel mogelijk van je koophuis aflossen als je die hebt

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-19 10:52

moonsparkle schreef:
Zoveel mogelijk van je koophuis aflossen als je die hebt


Ik heb nog geen koophuis, daarvoor zijn we o.a. aan het sparen. :o

Horsa

Berichten: 379
Geregistreerd: 06-08-13

Re: Stel dat de spaarrente negatief wordt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 11:00

Dat heet roof

Anoniem

Re: Stel dat de spaarrente negatief wordt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 11:02

Ik denk dat de spaarrente overal zo minimaal is dat ik, als ik echt een groot bedrag aan spaargeld had, eerder zou kiezen voor een investering of het beleggen met een laag risico dan dat ik het bij een buitenlandse bank zou parkeren. Bij mij gaat het om zulke kleine bedragen dat ik het voor nu op een lopende rekening laat staan.

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Stel dat de spaarrente negatief wordt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 11:07

Wij hebben een ander huis gekocht in de hoge prijsklasse. Daar gaan we nog een deel in investeren en we gaan versneld aflossen. Eventueel een 2e woning voor de verhuur. We overwegen ook nog een vakantiewoning in Spanje.

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 11:12

Ik maak me nog niet zo druk.
De rente staat al heel lang op 0,2 of 0,1%.
Als die verder zakt dan zal die echt geen procenten in de min schieten, en -0,1% is zo’n klein bedrag, dat is voor veel mensen minder dan wat ze aan bankkosten voor de rekening en bankpas kwijt zijn.
Als ik echt veel spaargeld zou hebben en de rente zou echt flink de min in gaan, dan zou ik het geld gewoon beleggen of investeren in iets dat geld opbrengt.

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 11:15

Ik denk dat ik niks zou verplaatsen. De spaarrente is nu rond de 0.02%, dat betekent dat je per 1000 euro 20 cent rente krijgt. Als het negatief wordt dan zal dat in dezelfde orde van grootte zijn de eerste periode (en naar wat ik nu lees verwachten ze niet dat het de komende jaren veel meer dan dat gaat worden), dan moet je dus per 1000 euro spaargeld 20 cent betalen, effectief kost je dat 40 cent vergeleken met de huidige spaarrente.

Mocht het echt richting de tienden procenten negatieve rente gaan, dan zou ik denk ik op het huis gaan aflossen of beleggen, afhankelijk van het risico dat ik durf te nemen en hoe het de markt vergaat. Maar met die nieuwe belasting op beleggingen en huizen voor de verhuur, worden die dingen ineens stukke minder interessant helaas.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Stel dat de spaarrente negatief wordt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-19 11:31

Dat is natuurlijk ook wel weer zo dat de bedragen dan nog niet groot zijn.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Stel dat de spaarrente negatief wordt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 22:54

Vraag is of dat voor alle spaartegoeden gaat gelden en of de belgische banken niet gewoon bankkosten gaan rekenen (die mogelijk hoger liggen dan de negatieve rente van de meeste klanten).

Groter probleem is dat deze maatregelen geheel nieuw zijn en de gevolgen dus onbekend, want geen ervaring mee en dat deze noodgrepen tot nu toe niet hebben opgeleverd wat de bedoeling was.
Roep om het afschaffen van contant geld gaat ook al een tijdje rond, even vergetend dat dat ook zo 20-30% van de economie is, incl. flink stuk 2e hands, standjes langs de weg, etc. Veel hiervan wordt ook weer lokaal uitgegeven...

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 09:13

Kans is redelijk groot dat dat voor bedragen boven de ton gaat gelden (Mees Pierson doet dat al boven het miljoen). En vanuit de "garantieregeling voor omvallende banken" is het sowieso verstandig niet meer dan 1 ton per bank neer te zetten, dus heb je meer, dan ga je naar een andere bank waar je ook weer max een ton neerzet.
Banken zijn niet helemaal gek, als mensen massaal hun geld in een ouwe sok gaan stoppen zijn ze verder van huis.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Stel dat de spaarrente negatief wordt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 10:06

Dat is ook wel weer zo.
Sowieso ga ik toch rondkijken voor iets met meer rente voor mijn spaargeld voor mijn oude dag. Sowieso is het laag, maar met 0.02% gebeurt er vrijwel niets tov wat ik in België bijvoorbeeld zie.
Maar even goed verdiepen hoe dat allemaal werkt.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Stel dat de spaarrente negatief wordt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 10:16

Je zou wel even moeten kijken naar het depositogarantiestelsel als je naar een buitenlandse bank gaat. Weet niet om hoeveel geld t gaat, hoef ik ook niet te weten natuurlijk. :D

Anders krijg je van die Ijslandtoestanden.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Stel dat de spaarrente negatief wordt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 16:52

True. Het is voor mij wel veel, maar niet veel voor die toestanden daar. Het is meer dat ik graag een bedrag vast wil zetten voor een langere tijd. Van daaruit kwam ik deze berichtgeving tegen.
Maar na een middagje Googlen, ben ik nu wel voor 90% zeker dat ik het binnen Nederland houdt.
O.a. via https://www.spaarrente.nl/ is te lezen dat DELA wel interessant is voor een langere periode. En als ik het toch niet vast-vast wil hebben dat KNAB dan ook wel interessant is. Maar dat is weer een persoonlijke keuze die ik moet maken, los- of vast zegmaar.

wilma84
Berichten: 400
Geregistreerd: 18-04-08

Re: Stel dat de spaarrente negatief wordt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:01

Magda_90: kan een prima keuze zijn, maar realiseer je wel dat Dela een spaarverzekering aanbiedt en dat je inleg dus niet onder het depositogarantiestelsel valt.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Stel dat de spaarrente negatief wordt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 17:03

Bedankt, dacht ik het goed bekeken te hebben, toch niet. Ik had toch beter op moeten letten de laatste jaren. :o

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Stel dat de spaarrente negatief wordt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:11

Ik koop dan wel een kluis heb nu niet echt de gewoonte om te gaan betalen over wen spaarrekening.
Betaalrekening kost al geld tegenwoordig

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Stel dat de spaarrente negatief wordt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:16

Betaalrekening hebben kost altijd al geld, service is niet gratis he :=