'hij erkent de rechtbank niet'

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 13:51

Arabesk schreef:
De Jehova's getuigen erkennen het Nederlandse rechtssysteem ook niet he....



Die plegen geen gewelddadige aanslagen. Maar intern is dit wel een hele enge club met een bizar eigen rechtssysteem. De zaak omtrent kindermisbruik bij de Jehova Getuigen heeft dat slechts gedeeltelijk aan het licht gebracht.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: 'hij erkent de rechtbank niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 14:12

Maar niets nieuws onder de zon toch? Uiteraard erkent hij het niet, dat zal ook wel een van de hoofdredenen zijn geweest om een aanslag te plegen. Het zal straffer zijn geweest indien hij gezegd had “Laat ik iedereen in een eerlijk proces overtuigen dat ik goede redenen had om dit te doen want ik heb vertrouwen in de democratie en de manier waarop dit land geregeerd wordt” :+

ista
Berichten: 1131
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: 'hij erkent de rechtbank niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 14:24

Lekker hypocriet ook: de rechtsstaat niet erkennen, maar er wel in leven. Blijkbaar toch beter dan zijn 'roots' :')

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 'hij erkent de rechtbank niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 14:40

Och, zijn eigen geloof betekent ook niet roken , geen varkensvlees, geen alcohol , geen drugs en laat hij zich daar nu flink aan bezondigd hebben!! Hij banketstaaf uit zijn nek.

Riddles
Berichten: 174
Geregistreerd: 03-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 14:48

bigone schreef:
Och, zijn eigen geloof betekent ook niet roken , geen varkensvlees, geen alcohol , geen drugs en laat hij zich daar nu flink aan bezondigd hebben!! Hij banketstaaf uit zijn nek.


Hè hè, eindelijk iemand die 't snapt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 19:32

bigone schreef:
Och, zijn eigen geloof betekent ook niet roken , geen varkensvlees, geen alcohol , geen drugs en laat hij zich daar nu flink aan bezondigd hebben!! Hij banketstaaf uit zijn nek.

Ik heb niets tegen moslims als geloofsovertuiging. Wel tegen dit soort zwak begaafden psychopaten die het te pas en te onpas misbruiken als excuus maar ondertussen als het hun uitkomt alle geboden aan de laars lappen _-:(

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Re: 'hij erkent de rechtbank niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 19:44

Bestraft zal die toch worden. Zou wat zijn dat ze hem vrij laten want hij is het niet met het rechtsysteem eens...

Iedere gestoorde die mensen vermoord of niet aan de wet houd word vervolgd via Nederlandse rechtbank

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: 'hij erkent de rechtbank niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:46

mik hem in de kelder, geen woord aan vuil maken meer

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 20:47

elizabeth85 schreef:
Zo bizar dit. En dan krijgt hij wat anders toe gewezen... Maakt me gewoon zo boos. Als ouder van een ziek kind moeten we bijna smeken om een kwartiertje per dag extra hulp zodat ze een keertje extra kan plassen op school, maar als je de rechtstaat niet erkent dan krijgt je een mogelijk een procesbewaker....

Het is natuurlijk appels met peren vergelijken. maar ik denk dan "zo werkt het in nederland, je kunt een advocaat krijgen en anders niet"... Stop dat geld van de proces bewaker maar in iemand die het echt nodig heeft en de staat wel erkent...


Ik heb mogelijk iets gemist; wat krijgt hij toegewezen? Wat is een procesbewaker?

De houding die een verdachte heeft ten aanzien van zijn rechtszaak wordt wel degelijk meegewogen in de uiteindelijke beslissing van de rechtbank.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: 'hij erkent de rechtbank niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 20:56

Zolang wij de rechtstaat maar erkennen.
(Dus nee, niet in een kelder, maar wel gewoon opgesloten, zoals onze wetten dat regelen.)

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:12

Nikass schreef:
Ik heb mogelijk iets gemist; wat krijgt hij toegewezen? Wat is een procesbewaker?

De houding die een verdachte heeft ten aanzien van zijn rechtszaak wordt wel degelijk meegewogen in de uiteindelijke beslissing van de rechtbank.


Er wordt overwogen een procesbewaker aan te stellen voor Gokmen T. Een procesbewaker is iemand die in de gaten houdt of een proces tegen iemand eerlijk verloopt aangezien hij geen advocaat wil. Of hier sprake van is hangt af van wat het Pieter Baan centrum voor rapport uitbrengt over hoezeer hij in staat is deze beslissingen te nemen.
Het gebruik maken van een procesbewaker in deze casus kan er voor zorgen dat bijvoorbeeld straks schadevergoedingen beter uitbetaald worden, maar is een unieke situatie in het Nederlands recht. Deze procesbewaker gaat hem dus niet inhoudelijk verdedigen maar puur het proces volgen en bekijken of dit goed verloopt.

Ik vind het juist super dat die optie bestaat in het Nederlands recht. Ook Gokmen T heeft recht op een eerlijk proces en m.i. draagt het juist bij aan een goede veroordeling. Niemand kan straks zeggen dat zijn veroordeling onjuist is verlopen "want er was niemand die kritisch meekeek vanuit zijn kant".

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: 'hij erkent de rechtbank niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:27

Secricible: dank voor de uitleg, dat klinkt inderdaad heel zinnig.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:59

fleurtjeuh schreef:
De man die vorig jaar de aanslag pleegde in de tram weigert naar de rechtbank te komen omdat hij hem niet erkend..
Ik hoor het zojuist op de radio.
Wat is dit voor ongein? Hij zegt 'nee, flikker op jullie kunnen me niks' en dat is dat?
Heeft dit nog gevolgen voor de rechtzaak?
Ik vind dit zo gek %)


Ehm, deze ongein heet vrijheid van meningsuiting. Een groot goed.

De gevolgen voor de rechtszaak zijn besperkt. Er ligt een aanklacht, er wordt nagedacht over het toevoegen van een advocaat en daarna volgt er gewoon een rechtszaak, waarbij 'de vrienden van het hof' (= door het hof aan de verdachte toegewezen advocaat) er op toezien dat de verdachte een eerlijk proces krijgt.

En het betekent waarschijnlijk ook dat er geen advocaat is, die zijn ambtseed oprekt tot het klein maken van de misdaden.
(Een advocaat hoort op te komen voor de belangen van de cliënt, in het bijzonder toezien op de eerlijkheid van het proces.)

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: 'hij erkent de rechtbank niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 13:10

Janneke, een procesbewaker hoeft geen advocaat te zijn maar kan bijvoorbeeld ook een hoogleraar strafrecht zijn. Tenzij hij volledig ontoerekeningsvatbaar wordt verklaard, dan kan hem een advocaat opgelegd worden als ik me niet vergis.

Cowboy55
Berichten: 8482
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 13:15

Palmera schreef:
Goed. Hij weigert de nederlandse rechtbank te erkennen en pleegde een aanslag uit liefde voor zijn geloof.

En dat mag in nederland blijven? Zo'n mafketel moet toch uitgezet worden?


Hij is Nederlander....althans volgens zijn paspoort. Dus er valt niks uit te zetten.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 07:41

secricible schreef:
Nikass schreef:
Ik heb mogelijk iets gemist; wat krijgt hij toegewezen? Wat is een procesbewaker?

De houding die een verdachte heeft ten aanzien van zijn rechtszaak wordt wel degelijk meegewogen in de uiteindelijke beslissing van de rechtbank.


Er wordt overwogen een procesbewaker aan te stellen voor Gokmen T. Een procesbewaker is iemand die in de gaten houdt of een proces tegen iemand eerlijk verloopt aangezien hij geen advocaat wil. Of hier sprake van is hangt af van wat het Pieter Baan centrum voor rapport uitbrengt over hoezeer hij in staat is deze beslissingen te nemen.
Het gebruik maken van een procesbewaker in deze casus kan er voor zorgen dat bijvoorbeeld straks schadevergoedingen beter uitbetaald worden, maar is een unieke situatie in het Nederlands recht. Deze procesbewaker gaat hem dus niet inhoudelijk verdedigen maar puur het proces volgen en bekijken of dit goed verloopt.

Ik vind het juist super dat die optie bestaat in het Nederlands recht. Ook Gokmen T heeft recht op een eerlijk proces en m.i. draagt het juist bij aan een goede veroordeling. Niemand kan straks zeggen dat zijn veroordeling onjuist is verlopen "want er was niemand die kritisch meekeek vanuit zijn kant".


Dank voor je toelichting, ik had er nog nooit van gehoord.
Ik dacht ook dat het proces (mede) bewaakt wordt door de rechter (zoals toetsingen)

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 07:49

https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl ... igert.html

Ik lees nu dus ook dat het uniek is, want niet eerder voorgekomen dan bij het Joegoslavië tribunaal. ;)
Ik ben het eens met de opmerking in dit artikel dat het overkomt als een diskwalificatie van de rechtbank en ik zou dus geneigd zijn daar niet voor te kiezen (maar er zitten vast nog meer ins en outs aan om daar nu stellig in te zijn).
Er zijn zoveel verdachten die een advocaat weigeren, al is het meestal om andere redenen. Meneer T krijgt al aandacht genoeg... hij hoeft wat mij betreft geen speciale behandeling :n

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 09:47

Ik snap niets van de redenering dat de 'amici curiae' de professionaliteit/ onafhankelijkheid van de rechtbank zouden aantasten.

Natuurlijk is een rechter gericht op onafhankelijkheid.
Maar de normale gang van zaken is een aanklager van overheidswege en een deskundige die de belangen van de verdachte bewaakt.

Let op: zowel officier van justitie (=aanklagende partij) als de onafhankelijke rechter zijn gericht op waarheidsvinding.

Iemand die toeziet op de belangen van de verdachte is dus geen overbodige luxe. En in wezen geen speciale behandeling.
(Zelfs niet als een malloot niet wil.)

Dat 'het zo vaak gebeurt' is mij niet ter ore gekomen, de nos sprak zelfs van 'uniek'.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: 'hij erkent de rechtbank niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:57

Het valt me op dat het artikel van de NOS, ondanks de zogenaamde onafhankelijkheid, toch behoorlijk sturend is. Er zijn dus blijkbaar meerdere advocaten van meerdere nabestaanden. Maar de advocaten van de nabestaanden die het een goed idee vinden krijgen alleen maar een samenvatting van hun standpunt en worden niet met name genoemd, terwijl de advocaat die tegen is met name genoemd wordt en letterlijk wordt geciteerd. Daarmee krijgt die laatste een presentatie die veel meer bij mensen blijft hangen. Zo zet het artikel toch een duidelijke toon.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 15:57

Janneke2 schreef:
Dat 'het zo vaak gebeurt' is mij niet ter ore gekomen, de nos sprak zelfs van 'uniek'.


Het inzetten van een procesbewaker is uniek. Het weigeren van een advocaat gebeurt wel vaker, alleen om andere redenen dan het niet erkennen van de rechtbank.

Of een juridisch proces eerlijk verloopt wordt getoetst door de rechtbank.
Daar heb je de advocaat niet persé voor nodig. Die behartigt de belangen van de verdachte, hetgeen óók een eerlijk proces is, maar meer dan dat.

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 16:29

Arabesk schreef:
De Jehova's getuigen erkennen het Nederlandse rechtssysteem ook niet he....


Dit is pertinent niet waar. Je iets meer verdiepen in deze zaak waar jij op doelt zal je dat laten inzien.

Maar wat ik me wel afvroeg , oomens zegt ook iets in die richting...hoe dan als iemand zichzelf soeverein laat verklaren? Dan stelt hij zich gelijk aan de rechtsstaat.
Dus dan erkent zo iemand het rechtssysteem niet als zodanig.
Maar ik neem aan dat zo iemand wel door het rechtssysteem gestraft kan worden.

Cowboy55
Berichten: 8482
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 16:30

mirim schreef:
Arabesk schreef:
De Jehova's getuigen erkennen het Nederlandse rechtssysteem ook niet he....


Dit is pertinent niet waar. Je iets meer verdiepen in deze zaak waar jij op doelt zal je dat laten inzien.

Maar wat ik me wel afvroeg , oomens zegt ook iets in die richting...hoe dan als iemand zichzelf soeverein laat verklaren? Dan stelt hij zich gelijk aan de rechtsstaat.
Dus dan erkent zo iemand het rechtssysteem niet als zodanig.
Maar ik neem aan dat zo iemand wel door het rechtssysteem gestraft kan worden.


Soeverein als in: De Soevereine Staat IK? Inwoners: 1?

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 16:33

Jezelf soeverein laten verklaren kan middels een aantal stappen.
Een soeverein onttrekt zich op die manier aan o.a. het belastingsysteem.
Kan er voor kiezen om geen belasting te betalen en geen zorgverzekering en dergelijke.
Een soeverein heeft de hoogste macht over zichzelf.
Hij/zij heeft dan ook geen bsn-nummer.
Er schijnen wel wat mensen te zijn die deze stappen nemen.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: 'hij erkent de rechtbank niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 16:49

Dat is nogal een hoaxverhaal: https://blog.iusmentis.com/2015/11/13/n ... -mafketel/

Als je langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft moet je je uit laten schrijven bij de gemeente, en word je als 'niet ingezetene' beschouwd, maar daarmee kun je echt niet zomaar uit het rechtsysteem verdwijnen.

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: 'hij erkent de rechtbank niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 17:01

Het kan wel degelijk.
Maar omdat je soeverein bent betekent het tevens dat je stateloos bent....en dus nergens recht op hebt.
Geen uitkering, geen rijbewijs, geen paspoort.
Je moet het maar willen....
Maar er zijn dus mensen die hier voor kiezen.