Gezinsdrama dordrecht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Robijn__

Berichten: 2908
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:37

Snadrem schreef:
Rakkie123 schreef:
En dan mag daar ook wel een kostenplaatje aan hangen.

Dus per politie locatie 24 uur per dag iemand om in de gaten te houden of iedereen zijn wapenkluisje gebruikt voor die zeldzame diender die om wat voor reden dan ook zichzelf wat aan wil doen (en in dit trieste geval ook zijn geliefden)? Dat geld steek ik dan liever in andere zaken bij de politie, bijvoorbeeld om de basissterkte weer op orde te krijgen zodat politiemensen niet zo achterlijk veel hoeven te werken waarin ze geen tijd meer hebben om zaken emotioneel te verwerken. In hulpverlening. In opvang. In de zorg, zodat men daar de eigen broek kan blijven ophouden. Niet in een wapenbeheerder, want feit blijft dat het overgrote merendeel van de politieagenten dit niet doet, ondanks dat ze dagelijks een vuurwapen in hun handen hebben om deze mee te nemen of op te bergen. Zo'n wapenbeheerder is een hele dure schijnveiligheid en symptoombestrijding voor dat enkele in en in trieste geval.

Beter zou men weer eens wat meer op elkaar kunnen letten. Niet alleen op je collega's, want aan mij was op mijn werk ook niet te zien waar ik privé mee worstelde. Maar ook op je buren en familie. Maar tegenwoordig is iedereen vooral met zichzelf bezig binnen een ontzettend geïndividualiseerde samenleving. En zelfs dan zijn dit soort verdrietige situaties niet altijd te voorkomen.

Ga maar een keer een weekje werken bij de politie en kijk eens wat een ontzettende zooi het is achter sommige voordeuren.



Amen _/-\o_

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:40

xDenies schreef:
Maar is er al duidelijk wat de beweegreden is geweest en dat de man het ook daadwerkelijk heeft gedaan? Want uit de laatste bronnen kon ik dit nog niet halen (maar kan ook dat ik nog een bron gemist heb)

Het is vreselijk wat er is gebeurd. Net als de 20jarige Lekkerkerker die is dood gestoken op Capelse brug :( Je vraagt je af waar het naar toe gaat .. wat bezielt het mensen om dit te doen :(

De beweegreden is duidelijk: flinke kortsluiting in de bovenkamer.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 12:26


Seleentj
Berichten: 498
Geregistreerd: 14-11-07
Woonplaats: In me eigen wereld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 12:37


BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 12:37

Quellian schreef:
Niets gezinsdrama! Een niet te vermijden auto ongeval is een drama, dit is gewoon een ordinaire slachtpartij. Zó jammer dat hij voor zichzelf de makkelijkste weg heeft gekozen, knakker.

Ontzettend sneu voor de achtergebleven families, niet te verteren dit.


ik lees niet wat jij hier suggereert, erg makkelijk om zonder kennis van de specifike situatie zoiets te posten. Dat helpt niemand.

anvulling: ik lees net het hier boven geposte artikel in het AD, wij weten niet wat deze man gedreven heeft, ik geloof niet dat dat een makkelijke weg is geweest.

Het blijft heel makkelijk om ongenuanceerd te posten, dat helpt niemand.
ik vind het heel erg voor de naaste familie, vrienden en kenissen.
geen woorden voor.

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 12:56

Quellian schreef:
Niets gezinsdrama! Een niet te vermijden auto ongeval is een drama, dit is gewoon een ordinaire slachtpartij. Zó jammer dat hij voor zichzelf de makkelijkste weg heeft gekozen, knakker.

Ontzettend sneu voor de achtergebleven families, niet te verteren dit.


De slachtpartij is natuurlijk Wel een drama voor dit gezin, een niet te vermijden auto ongeval is een ongeluk. En dat kan ook een dram zijn.

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 12:59

Zeer eens met de post van BMHP hierboven.
Dan blijft het ook nog eens staan wat er geschreven is, het is goed er eens bij stil te staan voor je wat post dat familie en kennisen, voor wie het nooit meer overgaat, dit misschien jaren later lezen.

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:00

Karl66 schreef:
Snadrem schreef:
Dat dit niet te voorkomen was en dat als iemand het zag aankomen dat er wel was ingegrepen? Denk dat ze zelf ook wel hadden ingegrepen als ze iets hadden vermoed.


Het was dus wel te voorkomen geweest. Een grote kans dat als hij geen vuurwapen tot zijn beschikking had gehad, dat zijn vrouw en kinderen nog geleefd hadden en hijzelf misschien ook nog wel. En het kon juist gebeuren omdat ze niks vermoedden. Als je over een incident praat, waarbij iemand zelfmoord pleegt, zijn vrouw en zijn twee kinderen doodt, dan is elk incident één teveel.


Dit kun je niet zo even beweren, misschien ja, heel misschien had dit voorkomen kunnen worden.

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:03

Karl66 schreef:
@Sunda, waarom denk je dat op plekken waar vuurwapens direct beschikbaar zijn de zelfmoordpercentages significant hoger liggen? Die beschikbaarheid is een bewezen risicoverhoger en als je dat weet, dan is het toch heel simpel, dan haal je het wapen weg en verlaag daarmee het risico. Veel simpeler dan dat is het niet.


Echt, zou willen dat ik jouw simpele denkwijze ook had. Maar in het ligt nogal genuanceerd. En zonder vuurwapen ter beschikking zijn er ook al afgrijselijke gezinsdrama's geweest.

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Gezinsdrama dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:26

Sorry CharleyT, cijfers laten zien dat de beschikking over een vuurwapen het zelfmoordpercentage met 300% verhoogt. Dat heeft niks met een simpele denkwijze te maken, maar met het feit dat een vuurwapen een drempelverlagend effect heeft.

https://www.nrc.nl/nieuws/2014/01/27/ri ... 6-a1001215

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:57

Karl66 schreef:
Sorry CharleyT, cijfers laten zien dat de beschikking over een vuurwapen het zelfmoordpercentage met 300% verhoogt. Dat heeft niks met een simpele denkwijze te maken, maar met het feit dat een vuurwapen een drempelverlagend effect heeft.

https://www.nrc.nl/nieuws/2014/01/27/ri ... 6-a1001215


Dat gaat over overweegend Amerikaanse onderzoeken in een samenleving die geheel anders omgaat met wapens. Het een op een overnemen van de bevindingen op deze gebeurtenis is een ontkenning van al het goede werk wat in West Europa is gedaan om wapenbezit tegen te gaan.

Bij de Politie zijn procedures voor het bewaren / opslaan van het wapen.
Er zijn psychologische tests voordat je bij de politie komt en voordat je een wapenverguning krijgt.
Voor een willekeurig invidu is dit alles nog moeilijker.
Je kan uitkomsten van Amerikaanse onderzoeken niet een op een vertalen naar de Nederlandse situatie.

Wij hebben allemaal verboden wapens in huis, in de keukenla liggen er meerdere.
Ik ben tegen wapens, maar nog meer tegen populistische uitlatingen.
De verwijzing naar de literatuur studie is een waarschuwing, maar het overhevelen van de conclusie op dit drama is echt te simpel.
Het sugereert ook dat door simpelweg een andere procedure voor wapens / wapenbezit dit drama voorkomen had kunnen worden, of in het meerdendeel van de situaties aangaande (zelf)moord.

te simpel.

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Gezinsdrama dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:17

Die cijfers zijn niet specifiek voor de VS, die cijfers zijn specifiek voor het grotere risico op zelfdoding als je vuurwapens bezit. Het grote verschil tussen de VS en de rest van de wereld is dat door het grote aantal beschikbare vuurwapens het zelfmoordcijfer in de VS ook gigantisch is.

Ik snap niet waar die weerstand tegen harde feiten vandaan komt. Het bezit van vuurwapens vergroot de kans op zelfmoord substantieel en er zijn meer incidenten met politiewapens (ook als je de ongelukken er tussenuit haalt) dan met andere legale wapens. Maar waar bij sportschutters en jagers de teugels steeds strakker aangetrokken worden, moeten we bij politieagenten het blijkbaar maar accepteren dat het risico er is en weigeren we er iets aan te doen.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:44

Karl66 schreef:
Sorry CharleyT, cijfers laten zien dat de beschikking over een vuurwapen het zelfmoordpercentage met 300% verhoogt. Dat heeft niks met een simpele denkwijze te maken, maar met het feit dat een vuurwapen een drempelverlagend effect heeft.

https://www.nrc.nl/nieuws/2014/01/27/ri ... 6-a1001215

Japan heeft van wat ik weet het hoogste zelfmoordpercentage en daar zijn vuurwapens vrijwel niet beschikbaar buiten de politie, etc. om. Factor cultuur komt ook zeker om de hoek kijken en daarbij is de methode van minder belang dan hoe hoog de drempel is om daadwerkelijk zelfmoord te plegen.

Nu is het kiezen om zelf uit het leven te stappen een pijnlijke en verdrietige voor de nabestaanden, maar het meenemen van anderen zonder hun instemming blijft het grote struikelpunt. Dat is moord, want je hebt ongeacht je functie in de maatschappij niet het recht om daar zelfstandig over te besluiten.

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Gezinsdrama dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 18:14

Alleen zijn in dit geval die moorden een consequentie van die moord. Dat Japan een hoog zelfmoordpercentage heeft verandert nog steeds niks aan het feit dat het voorhanden hebben van een vuurwapen de kans op zelfmoord significant verhoogt. Als de beschikbaarheid van vuurwapens in Japan omhoog zou gaan, dan zou daardoor het zelfmoordpercentage nog verder stijgen. Dat is namelijk wat die onderzoeken laten zien, dat binnen vergelijkbare groepen mensen, mensen met een vuurwapen een drie keer zo grote kans hebben om zelfmoord te plegen als mensen zonder vuurwapen.

Ik vind het echt heel raar, dat er een groep mensen is die vindt dat er niks aan de hand is en dat we moeten doorlopen na dit drama. Want als het om een politieagent gaat, dan kan er niks fout gegaan zijn en hoeven we er dus ook niks van te leren.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Gezinsdrama dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 20:42

Het zelfmoord deel van dit drama is niet waar het probleem ligt. Dat ligt in de andere doden die daar niet voor kozen. Dat er mensen zijn die voor zelfmoord kiezen als oplossing voor hun problemen, is hun goed recht, hoe onbegrijpelijk, verdrietig en pijnlijk dat ook voor de nabestaanden is.

Zelfmoordcijfers en de risico's als gevolg van de beschikbaarheid van de methodes daarvoor staan verder los van de risico's dat zo iemand andere mensen meeneemt de dood in. Waarom dan hameren op het gebruik van in dit geval een vuurwapen? Dit is niet de eerste die zijn hele gezin/of de kinderen meeneemt de dood in, zat die het al gedaan hebben via methodes die geen wapen nodig hadden of waar het "gereedschap" zo uit de keukenla/schuur kwam. Het is maar net waar die persoon vertrouwd mee was.

We moeten zeker vragen stellen bij het waarom, maar hoe is geen nuttig onderdeel van de discussie, aangezien dat qua preventie weinig tot niks bijdraagd. Wie wil vindt wel een methode, dat maakt het willen het punt voor preventie ipv de gebruikte methode.

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Gezinsdrama dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 20:58

@Tamary, waarom denk je dan dat de rijksrecherche juist naar dat gedeelte nog onderzoek doet? Blijkbaar willen zij wel weten of ze vergelijkbare situaties in de toekomst kunnen voorkomen. En dan gaat het wel om vuurwapengebruik en niet om dat mes in de keukenla.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:04

Karl66 schreef:
@Tamary, waarom denk je dan dat de rijksrecherche juist naar dat gedeelte nog onderzoek doet? Blijkbaar willen zij wel weten of ze vergelijkbare situaties in de toekomst kunnen voorkomen. En dan gaat het wel om vuurwapengebruik en niet om dat mes in de keukenla.

En dat is gezien de beroepsgroep begrijpelijk, maar niet van toepassing op al deze gevallen, preventie blijft daarmee onafhankelijk van de methode, dus waarom vanuit hier het gehamer op vuurwapens?

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:07

Ik snap goed dat de RR meer onderzoek doet, maar laten we niet vergeten dat deze man echt iedereen op het verkeerde been heeft kunnen zetten, collega’s , familie en ook zijn vrouw . Iedereen was geschokt, had het nooit achter hem gezocht. Stukje cultuur zal ook hier meespelen, trots enzenz. En dan kun je als politie je personeel nog zo scannen maar dit voorkom je niet met testen, ook niet met wapens niet binnen bereik na diensttijd, dan doen ze het in diensttijd . Mensen die zo vastberaden zijn hun geliefden mee te nemen in het graf slagen daar helaas bijna altijd in. Hoe treurig dit ook is .

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Gezinsdrama dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 00:12

Alleen wordt het risico op zo'n drama drie keer zo klein zo klein als er geen vuurwapen voorhanden is.

Maar dit begint zo langzamerhand een zinloze discussie te worden en ik ben alleen nog bezig mijzelf te herhalen, dus ik ben er wel een beetje klaar mee.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 08:45

Karl66 schreef:
Ik vind het echt heel raar, dat er een groep mensen is die vindt dat er niks aan de hand is en dat we moeten doorlopen na dit drama. Want als het om een politieagent gaat, dan kan er niks fout gegaan zijn en hoeven we er dus ook niks van te leren.

[b]Dat is namelijk wat die onderzoeken laten zien, dat binnen vergelijkbare groepen mensen, mensen met een vuurwapen een drie keer zo grote kans hebben om zelfmoord te plegen als mensen zonder vuurwapen.[/b]

Ik vind het echt heel raar, dat er een groep mensen is die vindt dat er niks aan de hand is en dat we moeten doorlopen na dit drama. Want als het om een politieagent gaat, dan kan er niks fout gegaan zijn en hoeven we er dus ook niks van te leren.

@Tamary, waarom denk je dan dat de rijksrecherche juist naar dat gedeelte nog onderzoek doet? Blijkbaar willen zij wel weten of ze vergelijkbare situaties in de toekomst kunnen voorkomen. En dan gaat het wel om vuurwapengebruik en niet om dat mes in de keukenla.

Alleen wordt het risico op zo'n drama drie keer zo klein zo klein als er geen vuurwapen voorhanden is.


Karl,

Ik vind niet dat je de onderzoeken een op een naar een willekeurig land mag verplaatsen.
De wetgeving omtrend wapens is in europa geheel anders dan in de "voornamelijk US".
Het grootste gevaar is de uitkomst omdraaien en toepassen op een West Europeese samenleving.

Buiten de wetgeving over wapens is de gezondheidszorg , de GGZ, de sociale voorzieningen en de intergratie van andere culturen anders dan in de US.

Ik vind het niet netjes te speculeren om het waarom, het motief van de vermoedelijke dader.
Misschien komt dat ooit naar buiten , misschien niet.

De Recherche doet altijd onderzoek, er zijn de afgelopen 10 jaar meerdere malen oproepen van nabestaanden geweest voor verder onderzoek omdat nabestaanden niet altijd de conclusie zelf doding hebben geaccepteerd. (en vermoedelijk ook in een aantal gevallen terecht).

Het wapen van de man van de burgemeester in A,dam wordt ook onderzocht.

Het feit dat het hier om een politie wapen gaat zal ook tot nadenken en extra onderzoek leiden.
In het ridderhof drama is recent een uitspraak door de HR gedaan aangaande de verantwoordelijkheid van het afgeven van vergunningen.
Er is dus wel degelijk druk op de instanties zoals de Politie, OM en Justitie om van deze zaken te leren.

Het grootste probleem naar mijn mening is dat onze maatschapij minder tolerant wodt terwijl de psychische druk op groepen die het moeilijk hebben toeneemt en de mogelijkheden voor hulp afnemen.
Heeft de werkgever in dit drama zich vergist in de psychische staat van deze man? Heeft hij om hulp gevraagd, of geprobeert hulp te zoeken? Is er medicatie in het spel? trauma of een psychose?

Ik wil geen antwoord, ik zou het fijn vinden als mensen met nood echt hulp vinden.
In onze samenleving is hulp te duur en de wachtlijst te lang. Als er dan hulp komt is het niet passend.
Er zijn 100 000 den mensen die proberen die hulp passend te maken, maar niet de middelen, tijd ter beschikking krijgen. Ook mogen ze dingen niet doen onder druk van regel geving.

Of het risico kleiner wordt met minder wapens? Ja dat denk ik wel, maar ook ik val in herhaling, te simpel. Ook zie ik dit drama niet als een trend. Omgekeerd zie ik wel een trend naar meer en groter Drama.

Ik wens de familie, betrokkenen sterkte de komende dagen met hun verlies.

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 10:42

Je kan het wel naar andere landen verplaatsen, want uit onderzoeken blijkt dat het ook in andere landen geldt. Ook in andere landen met een hele goede gezondheidszorg en sociale voorzieningen. Zo zijn in Europa Zwitserland, Noorwegen en Finland de landen met de hoogste zelfmoordcijfers. Toevallig zijn dat ook landen met de hoogste wapendichtheden in Europa:

https://www.swissinfo.ch/ger/trauriger- ... en/8246446


Citaat:
Die Verfügbarkeit von Waffen hat einen Einfluss auf die Suizidrate.


Die Schweiz hält einen traurigen europäischen Rekord: In keinem anderen Land werden so viele Suizide durch Schusswaffen begangen wie in der Schweiz. Auffällig ist, dass auch die Zahl bewaffneter Haushalte überdurchschnittlich hoch ist.


Ik snap niet goed waarom het zo moeilijk is om te accepteren dat de beschikbaarheid van wapens het zelfmoordrisico significant verhoogt en dat dit ook voor een groep als politiemensen geldt.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Gezinsdrama dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:36

En dus?
Als deze man op het werk gedaan heeft alsof er niets aan de hand was, hoe kan een teamchef dan weten dat hij in scheiding ligt? En is er ook geen noodzaak om het wapen in te leveren. Daarbij zijn er ook genoeg scheidingen waar alles in goede harmonie gaat. Je kunt dit gewoon niet voorkomen.
Het is een drama voor alle nabestaanden.

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 13:21

Fitzroy schreef:
En dus?
Als deze man op het werk gedaan heeft alsof er niets aan de hand was, hoe kan een teamchef dan weten dat hij in scheiding ligt? En is er ook geen noodzaak om het wapen in te leveren. Daarbij zijn er ook genoeg scheidingen waar alles in goede harmonie gaat. Je kunt dit gewoon niet voorkomen.
Het is een drama voor alle nabestaanden.


Precies!!
Je kan niet alles weten en je kan ook niet alles voorkomen ...

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:41

Rivendell schreef:
Niet alles gelezen, maar moeder was 27 en haar kind 12?


Vader was 23 toen hij de moeder van 15 bezwangerde....sowieso al een strafbaar feit. Vreemd dat hij dan bij de politie mag gaan werken.
En wat ik al eerder zei....het is dus pure MOORD!!! wat deze man heeft gedaan.
Zo iemand zou post mortem gestraft moeten kunnen worden.

https://www.ad.nl/binnenland/moordenaar ... ~a8b99d71/

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Gezinsdrama dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:45

Ach als je eens wist hoeveel mensen een relatie hebben die onder de 18 zijn met een man of vrouw van boven de 18...