Einde leenstelsel?!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
jobamara
Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Einde leenstelsel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:20

Winged omdat er dan alleen nog dierenartsen in de buurt van Utrecht zijn :) . Diergeneeskunde is een zware studie, veel reistijd doet daar geen goed aan en naast de studuekst per jaar meen 2100,- euro nog boeken die voor medische studies behoorlijk aantikken. Een baan erbij zal alleen in de vakantie lukken, als er dan ook nog van minomaal 6 jaar huur geleend moet worden wordt het niet grappig en zullen er zeker goede dierenartsen in spee afhaken omdat de ouders niet kunnen/willen bijspringen.


_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41322
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:32

Denk je dat dat anders is wanneer er een basisbeurs en eventueel aanvullende beurs is? Deze is namelijk ook lang niet voldoende om én studiekosten, én boeken en kamerhuur allemaal te betalen.

Dus dan zal er gewerkt en/of geleend moeten worden. Ik heb even wat cijfers opgezocht (2012 - 2013):


basisbeurs thuiswonend: € 95,61
basisbeurs uitwonend: € 266,23
aanvullende beurs thuiswonend: € 224,68
aanvullende beurs uitwonend: € 244,60
totaal bedrag thuiswonend: € 320,29
totaal bedrag uitwonend: € 510,83

Dit gaat dus om het maximale bedrag. De aanvullende beurs was toentertijd inkomensafhankelijk (als in, wat verdienen de ouders, verdienen zij te veel kreeg je minder tot niks (ik kreeg niks :=)).

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:43

_San87_ schreef:
Denk je dat dat anders is wanneer er een basisbeurs en eventueel aanvullende beurs is? Deze is namelijk ook lang niet voldoende om én studiekosten, én boeken en kamerhuur allemaal te betalen.

Dus dan zal er gewerkt en/of geleend moeten worden.


Het is ook niet het een of het ander natuurlijk.. Investeren in je toekomst hoort erbij, dat ben ik echt helemaal met je eens. Maar het maakt in mijn ogen nog wel een aanzienlijk verschil of je met 20.000 euro of met 40.000 euro schuld je studie afrondt..

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41322
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:46

Fellow schreef:
_San87_ schreef:
Denk je dat dat anders is wanneer er een basisbeurs en eventueel aanvullende beurs is? Deze is namelijk ook lang niet voldoende om én studiekosten, én boeken en kamerhuur allemaal te betalen.

Dus dan zal er gewerkt en/of geleend moeten worden.


Het is ook niet het een of het ander natuurlijk.. Investeren in je toekomst hoort erbij, dat ben ik echt helemaal met je eens. Maar het maakt in mijn ogen nog wel een aanzienlijk verschil of je met 20.000 euro of met 40.000 euro schuld je studie afrondt..

Absoluut. Zoals ik al eerder aangaf ben ik voor het terug instellen van de studiebeurs.

Het is echter niet zo dat met een beurs niet meer gewerkt of geleend moet worden en dat leken sommige reacties wel te impliceren, daarom heb ik even wat cijfers gezocht.

genja
Berichten: 3937
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 19:17

Moet zeggen dat ik van de ene kant vindt dat studenten het behoorlijk pittig hebben als je geen rijke ouders hebt begin je het werkende leven met behoorlijke schuld en vaste baan en woonruimte vinden is echt niet makkelijk.

Van de andere kant zie ik ook aardig wat studenten die heel makkelijk de lening verhogen maar er wel op los leven . Heel vaak uit lunchen of uit eten, duurste teiefoon, heel veel uitgaan en drinken en vakantie hoort er ook bij want ze hebben het zo zwaar gehad . Dat kan allemaal ook wat minder

__Sannne
Berichten: 5684
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:38

_San87_ schreef:
Denk je dat dat anders is wanneer er een basisbeurs en eventueel aanvullende beurs is? Deze is namelijk ook lang niet voldoende om én studiekosten, én boeken en kamerhuur allemaal te betalen.

Dus dan zal er gewerkt en/of geleend moeten worden. Ik heb even wat cijfers opgezocht (2012 - 2013):


basisbeurs thuiswonend: € 95,61
basisbeurs uitwonend: € 266,23
aanvullende beurs thuiswonend: € 224,68
aanvullende beurs uitwonend: € 244,60
totaal bedrag thuiswonend: € 320,29
totaal bedrag uitwonend: € 510,83

Dit gaat dus om het maximale bedrag. De aanvullende beurs was toentertijd inkomensafhankelijk (als in, wat verdienen de ouders, verdienen zij te veel kreeg je minder tot niks (ik kreeg niks :=)).


Met zo'n basisbeurs zou ik alsnog moeten lenen, maar 250 per maand "cadeau" scheelt op de lange termijn toch wel ontzettend veel!

rien10
Berichten: 14401
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:42

Ik sta hier als moeder van 2 HBO 4e jaars studenten dubbel in.
Mooi dat er een ander stelsel komt.
Maar ook: wat doen mensen soms ongelooflijk moeilijk (de ouders dan). Als je kind geboren wordt, open je een spaarrekening. Daar doe je € 25,-- of meer als je dat kan missen, per maand op. Als het kind 18 is, heb je dan 12 x € 25,-- x 18 = € 5.400,-- Daarmee red je de eerste twee jaren collegegeld en extra's. Het eerste jaar heeft het kind tijd om te wennen. Het tweede jaar gaat hij een bijbaantje nemen (en papa en mama sparen nog € 25,-- per maand), om het 3e en 4e jaar te kunnen betalen.
Ik vind het verstandig als ouders meteen gaan sparen voor een studiepot voor het kind, zodra het kind geboren is.

Macs
Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Einde leenstelsel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:52

@rien10, lijkt mij volledig logisch ook. Ik ben helaas niet gezegend met die constructie en kon met een alleenstaande afgekeurde moeder vanaf mijn 17e alles zelf betalen :) Ik heb nu dus ook een flinke schuld, omdat ik met mijn hbo-opleiding 5 jaar geleden net startte toen het leenstelsel in ging.

We zitten nu eens te kijken, wat als we over een jaar of 2/3 willen gaan kopen. Ik vind het vooral bizar dat mijn studieschuld ongeveer 3x wordt afgetrokken van de hypotheek (als ik de berekening invul met en zonder studieschuld zegmaar). En het gaat om je oorspronkelijke studieschuld. Het maakt dus geen ruk uit of je al de helft hebt afbetaald..

Maks :+:

rien10
Berichten: 14401
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:55

Ga je alleen of met partner kopen?
Dat heeft uiteraard ook invloed.

In jouw situatie is een deel van de je Stufi een gift.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 11-09-19 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41322
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:55

Macs schreef:
@rien10, lijkt mij volledig logisch ook. Ik ben helaas niet gezegend met die constructie en kon met een alleenstaande afgekeurde moeder vanaf mijn 17e alles zelf betalen :) Ik heb nu dus ook een flinke schuld, omdat ik met mijn hbo-opleiding 5 jaar geleden net startte toen het leenstelsel in ging.

We zitten nu eens te kijken, wat als we over een jaar of 2/3 willen gaan kopen. Ik vind het vooral bizar dat mijn studieschuld ongeveer 3x wordt afgetrokken van de hypotheek (als ik de berekening invul met en zonder studieschuld zegmaar). En het gaat om je oorspronkelijke studieschuld. Het maakt dus geen ruk uit of je al de helft hebt afbetaald..

Dat laatste klopt inderdaad.

pmarena
Berichten: 47928
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:58

Dat vind ik ook echt van de gekken, dat die studieschuld zo zwaar mee wordt gerekend voor een hypotheek. Misschien zie ik wat dat betreft een stukje logica over het hoofd waar iemand vàst heel hard over nagedacht heeft voordat men besloot dat de hele studieschuld wordt meegerekend ipv. de bvb. 2500 euro die je nog hebt openstaan..dat moet toch anders kunnen?

Wij sparen ook voor die kleine, zelf en de familie ook hier en daar +:)+
Ventje heeft nu al meer op zijn rekening dan ik op mijn 18e mee kreeg in het spaarbankboekje :')
Laatst bijgewerkt door pmarena op 11-09-19 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Macs
Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:59

rien10 schreef:
Ga je alleen of met partner kopen?
Dat heeft uiteraard ook invloed.

In jouw situatie is een deel van de je Stufi een gift.

Alleen mijn aanvullende beurs is een gift.. de rest allemaal lening.
Ik ga met partner kopen (ongetrouwd) (ZZP'er..) maar zijn prognose is goed. Hij heeft wel een studieschuld, maar ongeveer een derde van de mijne.

Maks :+:

rien10
Berichten: 14401
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:00

_San87_ schreef:
Macs schreef:
@rien10, lijkt mij volledig logisch ook. Ik ben helaas niet gezegend met die constructie en kon met een alleenstaande afgekeurde moeder vanaf mijn 17e alles zelf betalen :) Ik heb nu dus ook een flinke schuld, omdat ik met mijn hbo-opleiding 5 jaar geleden net startte toen het leenstelsel in ging.

We zitten nu eens te kijken, wat als we over een jaar of 2/3 willen gaan kopen. Ik vind het vooral bizar dat mijn studieschuld ongeveer 3x wordt afgetrokken van de hypotheek (als ik de berekening invul met en zonder studieschuld zegmaar). En het gaat om je oorspronkelijke studieschuld. Het maakt dus geen ruk uit of je al de helft hebt afbetaald..

Dat laatste klopt inderdaad.


Ook als je 90% hebt af betaald? Raar zeg.

Gianti
Berichten: 10940
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:01

Ik maak mij toch zorgen hoe ze dit eventueel gaan compenseren... ik werk erg veel nu om te zorgen dat ik tijdens mijn master zo min mogelijk hoef te lenen (geneeskunde, dus heb mijn coschappen straks). Ik werk nu soms zo veel, dat soms ten koste van mijzelf ga. Marja ik wil geen studieschuld van >35.000.. zul je zien dat ik straks over bijverdien grens ga voor de compensatie -.- (die was er namelijk in het oude stelsel).

Maar eerst duimen dat de basisbeurs terug komt en dat er dan überhaupt een compensatie komt... voor nu blijf ik DUO site mijden (waar in grote letters jenschuld staat)

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41322
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:06

rien10 schreef:
_San87_ schreef:

Dat laatste klopt inderdaad.


Ook als je 90% hebt af betaald? Raar zeg.

Jup. Echt heel naar.

rien10
Berichten: 14401
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:08

Ik ben natuurlijk oud en (dus) ouderwets. Maar als studenten na hun studie een goede baan hebben, is afbetalen toch niet zo'n ramp? Je mag er weet ik veel (30?) jaar over doen. De rente is te verwaarlozen. En jullie salaris is straks prima.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41322
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:10

rien10 schreef:
Ik ben natuurlijk oud en (dus) ouderwets. Maar als studenten na hun studie een goede baan hebben, is afbetalen toch niet zo'n ramp? Je mag er weet ik veel (30?) jaar over doen. De rente is te verwaarlozen. En jullie salaris is straks prima.

Het is ook geen ramp. Maar wel vervelend omdat die schuld dus meetelt voor je hypotheekaanvraag.

rien10
Berichten: 14401
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Einde leenstelsel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:13

Ja, dat ben ik met je eens. En vaak is huren duurder dan kopen. Plus, je bouwt geen kapitaal op.
Zo snel mogelijk afbetalen dus.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41322
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:15

rien10 schreef:
Ja, dat ben ik met je eens. En vaak is huren duurder dan kopen. Plus, je bouwt geen kapitaal op.
Zo snel mogelijk afbetalen dus.

Klopt. En dat moet je dan ook kunnen ;).

Ik betaal 150 euro in de maand af, dat is goed te doen. Maar ik ken ook mensen die iedere maand tussen de 300 en 500 euro moeten afbetalen.

Dat zijn beste lasten.

Macs
Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:20

rien10 schreef:
Ja, dat ben ik met je eens. En vaak is huren duurder dan kopen. Plus, je bouwt geen kapitaal op.
Zo snel mogelijk afbetalen dus.

Nouja, dat maakt dus niet uit, want je oorspronkelijke schuld telt mee :+
Ik maak me ook helemaal geen zorgen of wij wel rond komen, alleen een huis kopen wordt straks een ramp.

Maks :+:

rien10
Berichten: 14401
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:21

Met je eens, dat is een mep geld. Maar een investering met terugwerkende kracht in jezelf.
Het salaris van jonge HBO-ers of Uni afgestudeerden is beduidend hoger dan wat een MBO-er ontvangt. Ik denk dat € 300,-- per maand afbetalen ook wel te overleven is.
Ik denk dat ik me nu schreeuwend impopulair ga maken: jonge mensen willen alles. En wel nu. Nu een koophuis, nu een super trendy-instagram waaridge inrichting, nu een auto, nu een verre reis en in ons geval ook nu een paard.
Het kan allemaal niet tegelijk. Er is niets mis met dingen uitstellen.
Ik zeg niet dat Jij _San87_ of Bokkers in dit topic verwend zijn, maar ik vind veel jonge mensen (ik heb er dagelijks veel om mij heen) verwend gedrag vertonen.

rien10
Berichten: 14401
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:22

Macs schreef:
rien10 schreef:
Ja, dat ben ik met je eens. En vaak is huren duurder dan kopen. Plus, je bouwt geen kapitaal op.
Zo snel mogelijk afbetalen dus.

Nouja, dat maakt dus niet uit, want je oorspronkelijke schuld telt mee :+
Ik maak me ook helemaal geen zorgen of wij wel rond komen, alleen een huis kopen wordt straks een ramp.


Huizen kopen voor jonge mensen is een drama op het moment.
En als je helemaal afbetaald hebt, dan ben je er van af. :D

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41322
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:24

rien10 schreef:
Met je eens, dat is een mep geld. Maar een investering met terugwerkende kracht in jezelf.
Het salaris van jonge HBO-ers of Uni afgestudeerden is beduidend hoger dan wat een MBO-er ontvangt. Ik denk dat € 300,-- per maand afbetalen ook wel te overleven is.
Ik denk dat ik me nu schreeuwend impopulair ga maken: jonge mensen willen alles. En wel nu. Nu een koophuis, nu een super trendy-instagram waaridge inrichting, nu een auto, nu een verre reis en in ons geval ook nu een paard.
Het kan allemaal niet tegelijk. Er is niets mis met dingen uitstellen.
Ik zeg niet dat Jij _San87_ of Bokkers in dit topic verwend zijn, maar ik vind veel jonge mensen (ik heb er dagelijks veel om mij heen) verwend gedrag vertonen.

Oh ik voel me niet aangesproken hoor. Ik vind het gewoon jammer dat voor mij de spelregels veranderd zijn tijdens het spel. Als ik toen had geweten dat de lening wél van invloed is op het kopen van een huis, dan had ik mijn lening wellicht anders ingekleed.

En de bedragen zijn ook zeker wel te overleven, maar het is wel een flinke vaste last ;). En als je dan ook nog eens particulier huurt, dan gaat het snel met de centjes.

_Denise_
Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:29

_San87_ schreef:
rien10 schreef:
Met je eens, dat is een mep geld. Maar een investering met terugwerkende kracht in jezelf.
Het salaris van jonge HBO-ers of Uni afgestudeerden is beduidend hoger dan wat een MBO-er ontvangt. Ik denk dat € 300,-- per maand afbetalen ook wel te overleven is.
Ik denk dat ik me nu schreeuwend impopulair ga maken: jonge mensen willen alles. En wel nu. Nu een koophuis, nu een super trendy-instagram waaridge inrichting, nu een auto, nu een verre reis en in ons geval ook nu een paard.
Het kan allemaal niet tegelijk. Er is niets mis met dingen uitstellen.
Ik zeg niet dat Jij _San87_ of Bokkers in dit topic verwend zijn, maar ik vind veel jonge mensen (ik heb er dagelijks veel om mij heen) verwend gedrag vertonen.

Oh ik voel me niet aangesproken hoor. Ik vind het gewoon jammer dat voor mij de spelregels veranderd zijn tijdens het spel. Als ik toen had geweten dat de lening wél van invloed is op het kopen van een huis, dan had ik mijn lening wellicht anders ingekleed.

En de bedragen zijn ook zeker wel te overleven, maar het is wel een flinke vaste last ;). En als je dan ook nog eens particulier huurt, dan gaat het snel met de centjes.


Idem hier. Ik ben halverwege gaan bijlenen omdat de rente goedkoop was, het niet meegerekend werd voor je hypotheek later en ik op die manier een spaarpotje had voor noodgevallen. Dat was echt een tegenvaller een aantal jaar later toen we een huis gingen kopen.

Gianti
Berichten: 10940
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Einde leenstelsel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:31

Dat moment dat je beseft dat je met 300 pm afbetalen je nog bijna 10 jaar bezig bent waarschijnlijk :')

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anjali, Belle_Siem, carina, Firebug, Kimmie25501, meggiemeg, othelloster, sterregoud, Telpeva, Thrive, tienus63, vilheide en 6 bezoekers