De longen van de aarde staan in brand...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eelmo

Berichten: 2930
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:02

8nnemiek schreef:
Duurzame energiebronnen en vervuiling tegen gaan zou lang niet zo hard nodig zijn als er niet zo veel mensen zouden zijn.
En om die ouderen en dieren te verzorgen hebben we ook geen 7,5 miljard mensen nodig..


Maar dit is zo'n non-argument. Alsof het met 5 miljard, of 3 miljard mensen wél oke zou zijn om te leven zoals we nu doen.

Aan het aantal mensen op Aarde kunnen we ook niets veranderen. Niet op een manier die we allemaal oke vinden, iig. Dus laten we ons alsjeblieft focussen op dingen waar we wel iets aan kunnen veranderen ipv de moraalridder uit hangen met "ik ben milieubewust want ik neem geen kinderen".

Daarbij, het zijn nu wel die kinderen die het hardste roepen om verandering. :)

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:06

LadyMadonna schreef:
enzino schreef:
Maar jouw niet-bestaande kinderen gaan ook geen ouderen verzorgen, gewonden dieren weer op de been helpen, duurzame energiebronnen ontwikkelen of de oplossing vinden om vervuiling terug te draaien.

Dat doe ik ook allemaal niet...


Dit inderdaad :')

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:06

Tuurlijk kan je wat aan het aantal mensen veranderen. Begin met het niet aan te moedigen dmv bijv kinderbijslag etc.
Waarom moet iemand 4/5/6/7 kinderen hebben?
Ik weet al welk antwoord ik krijg hoor: jij bent geen moeder, jij begrijpt dat niet...
En dat is opzich wel zo, maar het is gewoon een hele egoïstische keuze....

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:20

5/6/7 kinderen is toch niet meer van deze tijd.. Ik kom dat zelden tegen als ik eerlijk ben.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:22

Shaggy09 schreef:
5/6/7 kinderen is toch niet meer van deze tijd.. Ik kom dat zelden tegen als ik eerlijk ben.


Hier minder, maar komt wel vaak voor in gelovige gezinnen. Maar kijk naar andere landen en daar is het een stuk normaler.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:25

Ja maar gelovigen hebben toch een compleet andere visie op de wereld want god die regelt het allemaal :+

Nee, met die instelling kom je echt geen steek verder op het gebied van klimaat.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:34

Shaggy09 schreef:
5/6/7 kinderen is toch niet meer van deze tijd.. Ik kom dat zelden tegen als ik eerlijk ben.

Ok, 3 of 4 dan....
Of 1 of 2.... *duikt weg*

Zoals ik eerder zei is een gezin van 6 of meer kinderen hier niks vreemds, maar ok, ik woon dan ook op de biblebelt.

Maar linksom of rechtsom, ik ben van mening dat er gewoon veel te makkelijk kinderen komen. Ik denk dat dat toch wel echt iets is waar je goed over na moet denken.

Ik ben oprecht heel erg blij dat ik geen kinderwens heb in de huidige maatschappij/het huidige klimaat.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:34

Shaggy09 schreef:
Ja maar gelovigen hebben toch een compleet andere visie op de wereld want god die regelt het allemaal :+

Nee, met die instelling kom je echt geen steek verder op het gebied van klimaat.


Zoals te zien op 1 van de pagina's. Gewoon aansluiten bij God en dan komt het allemaal goed :+

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:45

LadyMadonna schreef:
Shaggy09 schreef:
5/6/7 kinderen is toch niet meer van deze tijd.. Ik kom dat zelden tegen als ik eerlijk ben.

Ok, 3 of 4 dan....
Of 1 of 2.... *duikt weg*

Zoals ik eerder zei is een gezin van 6 of meer kinderen hier niks vreemds, maar ok, ik woon dan ook op de biblebelt.

Maar linksom of rechtsom, ik ben van mening dat er gewoon veel te makkelijk kinderen komen. Ik denk dat dat toch wel echt iets is waar je goed over na moet denken.

Ik ben oprecht heel erg blij dat ik geen kinderwens heb in de huidige maatschappij/het huidige klimaat.


Ik ontmoedig niemand om kinderen te nemen want ik kan het snappen als mensen dat een verrijking vinden. Kinderen zijn ook niet altijd per se slecht, het ligt aan allerlei factoren. Een rijk echtpaar kan net zo'n grote (of misschien zelfs grotere) ecologische voetafdruk hebben als een gezin van 3 of 4 man.

Maar ik zou wel iedereen aanraden bewust ermee om te gaan en niet zomaar kindjes nemen omdat dat hoort, of omdat je al 5 jaar een relatie hebt of what so ever.
Want dat zie ik helaas echt te vaak, jonge mensen die kinderen nemen, trouwen, 3 jaar later weer scheiden, kinderen krijgen een klap door het scheiden van de ouders. En ik kan sommige gescheiden ouders heel egoïstisch vinden, sommige lijken alleen maar met zichzelf bezig te zijn na zo'n scheiding en merken dat kinderen erbij hebben dan eigenlijk helemaal niet handig is.

Maar we zullen toch echt de huidige klimaatproblemen op een andere manier moeten veranderen, want kinderen komen er toch wel. Of je nou wilt of niet.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:47

Tuurlijk komen er kinderen, dat moet ook, maar het grootste probleem voor moeder aarde is nog steeds overbevolking.... dus daar zal echt iets mee moeten gebeuren, anders is het enkel pappen en nathouden....

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:49

LadyMadonna schreef:
Tuurlijk komen er kinderen, dat moet ook, maar het grootste probleem voor moeder aarde is nog steeds overbevolking.... dus daar zal echt iets mee moeten gebeuren, anders is het enkel pappen en nathouden....


Ja maar wat wil je daartegen doen dan? Of wat voor maatregel zou je willen zien?
Overbevolking is imo niet per se het probleem, maar de bevolkingsdichtheid is zo extreem.
Er zijn nog steeds zat gebieden waar amper mensen wonen, ook gebieden waar het geen -20 is.

8nnemiek

Berichten: 43396
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:53

En laten we dat alsjeblieft zo houden. Stel je voor, elke flatbewoner in een boerderijtje met een stuk grond, netjes verdeeld over de wereld, dan blijft er geen natuur meer over..

Terug van 7 naar 4 miljard? Ik zou eerder zeggen 4 miljoen :Y)

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:54

Gelukkig wel. Mensen hebben de neiging om de natuur nogal aan te passen aan zichzelf.

Minder kinderen zou een erg goed idee zijn naar mijn mening. En dat zou bv al kunnen beginnen met het uit de media bannen van het 'standaard gezinnetje'. Nergens voor nodig. Het is ook prima als je geen kinderen hebt, of slechts eentje. En dat ook bv pretparken niet voordeliger zijn met z'n vieren. Dat gezinsabonnementen meestal van 4 mensen uitgaan.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:55

8nnemiek schreef:
Terug van 7 naar 4 miljard? Ik zou eerder zeggen 4 miljoen :Y)


Klinkt hemels :Y)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:02

8nnemiek schreef:
En laten we dat alsjeblieft zo houden. Stel je voor, elke flatbewoner in een boerderijtje met een stuk grond, netjes verdeeld over de wereld, dan blijft er geen natuur meer over..

Terug van 7 naar 4 miljard? Ik zou eerder zeggen 4 miljoen :Y)


Ja eens, maar dat blijft helaas een droom..

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:03

Shaggy09 schreef:
LadyMadonna schreef:
Tuurlijk komen er kinderen, dat moet ook, maar het grootste probleem voor moeder aarde is nog steeds overbevolking.... dus daar zal echt iets mee moeten gebeuren, anders is het enkel pappen en nathouden....


Ja maar wat wil je daartegen doen dan? Of wat voor maatregel zou je willen zien?
Overbevolking is imo niet per se het probleem, maar de bevolkingsdichtheid is zo extreem.
Er zijn nog steeds zat gebieden waar amper mensen wonen, ook gebieden waar het geen -20 is.

Voorlichting en anticonceptie toegang in derde wereld landen, afschaffen kinderbijslag, een bewustwordingscampagne van SIRE dat je je niet perse voor hoeft te planten, kinderen niet met korting of gratis toe laten in pretparken, etc etc etc

Edit:

Kijk bijv in Duitsland he...
Citaat:
De kinderbijslag bedraagt in Duitsland volgens § 66 Abs. 1 EStG bzw. § 6 Abs. 1 Bundeskindergeldgesetz vanaf juli 2019 voor het eerste en tweede kind 204 euro per maand, voor het derde kind 210 euro en voor het vierde en volgende kind 235 euro per maand. Dat is dus aanmerkelijk hoger dan de kinderbijslag in Nederland.


Dat is gewoon een parttime basis salaris... waarom?

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 18:21

Ik lees al vanaf het begin mee in het topic en vind het een enorm interessante discussie.

Ik kan mij enorm druk maken om alle milieu-/diergerelateerde issues die zich momenteel afspelen in de wereld. Het feit dat wij als mens zijnde maken dat de wereld misschien wel echt ‘op’ raakt en verantwoordelijk zijn voor het verdwijnen van diersoorten maakt dat ik mij diep schaam voor onze soort.
Waarbij ook natuurlijk weer de kanttekening gemaakt kan worden dat sowieso diersoorten uitsterven puur door evolutie en ontwikkeling nog steeds van de aarde.

Maar wat mij het meest frustreert is dat ik er voor mijn gevoel weinig aan kan doen. Ik probeer alles te doen wat ik kan, eet amper vlees en bouw dit af naar helemaal geen vlees meer. Ik probeer zo min mogelijk plastic te gebruiken. Restjes eten altijd te bewaren voor later in de week, probeer goede doelen te steunen door bijvoorbeeld kleding en armbanden te kopen waarvan 10%-30% naar een (locale) hulpgroep gaat. Kort douchen, of wassen etc.

Toch als een hele grote groep mensen dit al gaat doen zou het zoveel helpen. Maar voor mijn gevoel is het besef er niet bij mensen. Waarschijnlijk omdat het voor de landen waarin deze mensen wonen een ver weg van je bed show is. Als hier (om maar een voorbeeld te noemen) de Oostvaardersplassen in de brand hadden gestaan zou dit voor mensen veel tastbaarder zijn. En helaas werkt het bij mensen toch vaak zo dat iets eerst uit de hand moet lopen wil er wat aan gedaan worden.

En dat is denk ik ook het probleem bij het Amazonegebied. Zolang de westerse landen zich niet realiseren hoeveel schade dit kan aanrichten aan de wereld, of hier geen moeite in willen steken überhaupt, blijft de vraag stijgen naar producten uit Brazilië. Brazilië wil leveren want zij willen dit ook voor hun economie. En ik denk zolang dat cirkeltje blijft bestaan gaat er weinig gebeuren.

En de amazone is natuurlijk niet letterlijk de longen van de aarde maar er gaat wel een prachtgebied naar de knoppen en daarmee vele soorten dieren en planten die enkel daar voorkomen.

Het baart mij zorgen dat de wereld de ogen hiervoor sluit maar zolang er bij een groot deel van de mensen geen knop om gaat (of om kan zoals in derde wereld landen) ben ik bang dat vroeg of laat er toch heftigere dingen gaan gebeuren. Moeder aarde pakt ons wel terug en zal ons heus ons verdiende loon gaan geven.

daphne_xxx
Berichten: 644
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 18:25

Shaggy09 schreef:
Ja maar gelovigen hebben toch een compleet andere visie op de wereld want god die regelt het allemaal :+

Nee, met die instelling kom je echt geen steek verder op het gebied van klimaat.

Gelukkig ben ik gelovig en vind ik dat eerste wat jij zegt echt dikke b*llsh*t. Maar goed, wij zijn toch de zondaars van deze wereld. God heeft vaak zat geprobeerd wat van ons mensen te maken. Helaas verpesten wij het continu.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 18:29

daphne_xxx schreef:
Shaggy09 schreef:
Ja maar gelovigen hebben toch een compleet andere visie op de wereld want god die regelt het allemaal :+

Nee, met die instelling kom je echt geen steek verder op het gebied van klimaat.

Gelukkig ben ik gelovig en vind ik dat eerste wat jij zegt echt dikke b*llsh*t. Maar goed, wij zijn toch de zondaars van deze wereld. God heeft vaak zat geprobeerd wat van ons mensen te maken. Helaas verpesten wij het continu.


Ik heb niks tegen gelovigen hoor, maar in dit topic waren er een paar die beweerden dat god de wereld uiteindelijk wel red. Nou ik heb nieuws voor je, dat is dus niet waar.

En ik heb niet gemerkt dat god wat van ons heeft geprobeerd te maken. Maar ik ben dan ook niet gelovig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 19:21

Anne_GTI schreef:
Resistance schreef:
De meeste van die soya gaat naar de vleesindustrie als voer.


SojaSCHROOT. Dat wat er overblijft uit de voedingsindustrie.

Dat lees ik wel vaker, maar dat klopt niet meer. Sojaschroot was ooit een bijproduct, en sindsdien is de vraag naar sojaschroot enorm gestegen waardoor het nu gewoon het hoofdproduct is.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 19:59

Marie_Anne schreef:
Anne_GTI schreef:

SojaSCHROOT. Dat wat er overblijft uit de voedingsindustrie.

Dat lees ik wel vaker, maar dat klopt niet meer. Sojaschroot was ooit een bijproduct, en sindsdien is de vraag naar sojaschroot enorm gestegen waardoor het nu gewoon het hoofdproduct is.


Net als bier een bijproduct van bierbostel is zeker... want ook dat gaat naar het vee.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 20:45

Achja het lijkt wel de oostvaardersplassen alleen dan in het groot. Het wordt tijd dat er geboorte beperking wordt ingevoerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 20:54

Anne_GTI schreef:
Marie_Anne schreef:
Dat lees ik wel vaker, maar dat klopt niet meer. Sojaschroot was ooit een bijproduct, en sindsdien is de vraag naar sojaschroot enorm gestegen waardoor het nu gewoon het hoofdproduct is.


Net als bier een bijproduct van bierbostel is zeker... want ook dat gaat naar het vee.

Serieus, iets beters heb je niet?
Goed verhaal +:)+

Bij het CBS is voldoende informatie te vinden over hoeveel soja geïmporteerd wordt en waar het voor bestemd is.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 20:59

Blussem schreef:
Achja het lijkt wel de oostvaardersplassen alleen dan in het groot. Het wordt tijd dat er geboorte beperking wordt ingevoerd.

Echt waar? Dit heeft werkelijk he-le-maal niks met de OVP te maken....

daphne_xxx
Berichten: 644
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 21:22

Shaggy09 schreef:
daphne_xxx schreef:
Gelukkig ben ik gelovig en vind ik dat eerste wat jij zegt echt dikke b*llsh*t. Maar goed, wij zijn toch de zondaars van deze wereld. God heeft vaak zat geprobeerd wat van ons mensen te maken. Helaas verpesten wij het continu.


Ik heb niks tegen gelovigen hoor, maar in dit topic waren er een paar die beweerden dat god de wereld uiteindelijk wel red. Nou ik heb nieuws voor je, dat is dus niet waar.

En ik heb niet gemerkt dat god wat van ons heeft geprobeerd te maken. Maar ik ben dan ook niet gelovig.


Dat nieuws hoef je mij niet te delen.

Als zij ECHT geloven dan lezen zij de bijbel waarin staat dat God met verschillende mensen heeft geprobeerd de aarde te verbeteren.

Verder staan de volgende stukken beschreven:
God geniet van zijn schepping (Spreuken 8:22-36). Vervuiling doet hem oneer aan. Wie dat herstelt, prijst hem.

2Milieubederf komt door zonden waarvan we ons moeten bekeren. Bekering moet blijken uit onze daden (Jakobus 2:14-26).

Deze aarde is niet van ons, maar we zijn ‘oppassers’ (Lucas 16:1-8): daarom mogen we hem niet uitbuiten, maar moeten in zijn Geest verzorgen.

Ik zal verder ontopic verder gaan :x