De longen van de aarde staan in brand...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorex

Berichten: 9935
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 18:33

Wat mij betreft mag de zwarte dood wel even evolueren en weer miljoenen mensen doden. Al is dat voor ons als soort en alle dieren die om ons heen leven en afhankelijk van ons zijn niet leuk. Maar dat is wel de realiteit. We zijn met teveel.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 18:36

moonsparkle schreef:
Daarom neem ik geen kinderen, beter voor het milieu en wanneer zal de wereld echt vergaan? Het is denk ik ook zo lastig om mensen bewust te maken omdat je het niet weet. Over de poolcirkel wist ik niks daar ga ik over lezen. Dat geld toen voor de notre dam vond ik trouwens sowieso belachelijk maar dat is off topic.


Ik vind dit toch altijd een beetje gek. Natuurlijk is geen kinderen het beste voor het milieu, maar als alle milieubewuste mensen geen kinderen maken en alle niet milieubewuste mensen wel, komt het ook niet goed met de volgende generatie toch? :o Dan wordt milieubewustheid ook niet goed doorgegeven.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 18:42

Jorex schreef:
Wat mij betreft mag de zwarte dood wel even evolueren en weer miljoenen mensen doden. Al is dat voor ons als soort en alle dieren die om ons heen leven en afhankelijk van ons zijn niet leuk. Maar dat is wel de realiteit. We zijn met teveel.


Misschien moet iedereen die zulke dingen oppert eventjes gezamenlijk zelfmoord plegen en dan zijn ook weer van een hele hoop mensen af :Y)

Makkelijk om zoiets te verkondigen hoor, terwijl je zelf niet dood wil. Neem dan tenminste echte actie zoals minder vlees eten, minder vliegen, minder kinderen krijgen en minder water verbruiken.

Jorex

Berichten: 9935
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 18:49

Ik wil niet bewust meer dood nu, maar als ik morgen word doodgereden dan is dat zo. Ik ben al van plan om vegetarisch te gaan eten, gebruik weinig water en vlieg max 1 keer per jaar ergens heen. De kinderen, ben ik voor nu van plan om voor maar 1 kind te gaan, als ik al kinderen wil hebben. Dat halveert op zijn minst de populatie als iedereen dat nou eens zou doen. Trouwens de bacterie die zwarte dood veroorzaakt is al resistent tegen veel antibiotica, dus die kans is ook reëel dat er eens een erge uitbraak ergens van is. Puur omdat mensen hutje-mutje in steden zijn gaan wonen.

Als ik geld had gehad, had ik nu zo'n vliegtuig met water ingezet, oh nee, wacht ik mocht juist minder vliegen -O-

vanLotje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: De Veluwe

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 19:04

Het is hoog tijd dat de mens uitsterft. Decimeren helpt al niet meer vrees ik.

Ieder ander organisme dat zoveel schade aanricht noemen we parasiet & roeien we uit.

Het moge duidelijk zijn dat ik geen kinderen heb :)

Echt, jongens. Uitsterven. De planeet komt er wel weer bovenop als we binnen 50-100 jaar weg zijn.

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 19:06

Ik denk dat het probleem is dat er te veel mensen zijn, maar niemand wil dood en dat we daarom het gevoel hebben dat wij 'niks' kunnen doen. Maar ik moet wel zeggen dat al die fabrieken er ook een handje van hebben.

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 19:15

Het is zo verschrikkelijk en ik voel me machteloos... Ik zou zo graag iets willen doen, maar ik weet niet goed waar te beginnen. Ik heb 3 jaar vegetarisch gegeten en 1 jaar veganistisch. Vegan kan ik om gezondheidsredenen helaas niet meer doen (mijn lichaam neemt plantaardige proteïnen vrijwel niet op), vegetarisch zou ik graag weer willen, maar ik ben lactose intolerant geworden en dan blijft er ook weinig over waar ik mijn proteïnen vandaan kan halen. Ik doe nu mijn best door max 3 keer per week vlees te eten, zuivel gebruik ik dus ook niet echt meer, wel wat soja op dit moment. Ik denk ook dat ik niet voor kinderen ga, voor het klimaat. De auto laat ik zo veel mogelijk staan, ik probeer te letten op de hoeveelheid afval die ik produceer. Als iemand nog adviezen heeft wat ik wel kan doen, hoor ik het graag, iedereen zou in ieder geval moeten proberen een steentje bij te dragen.

Raineri
Berichten: 6230
Geregistreerd: 21-02-11

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 19:44

Het gros van de mensen vind het heel erg wat er gebeurd en wil best wat doen: de quick wins. Veel mensen willen best wat vaker fietsen of minder plastic gebruiken. Maar niemand wil verandering in zijn dagelijkse vleesje. De verandering moet liefste blijven binnen de normen van comfort die we nu kennen. Ik vind het vooral zo vreselijk dat we dit willens en wetens doen. Veel mensen weten dondersgoed dat ze fout bezig zijn maar omdat het mondiaal zo opgaat in anonimiteit voelt niemand zich verantwoordelijk.

Het hele sociale media gebeuren is ook erg interessant. We delen maar wat graag wanneer we vegan eten of de trieste gebeurtenis van de brand. Het is een soort sociale status geworden om je zo af te beelden. Maar aan de achterdeur gebeurd er vaak weinig. Ik denk wel dat de nieuwe generatie wel zich veel meer bewust zijn en er meer voor willen doen. Ik vind de huidige tieners (die ik tegenkom) heel sensitief en bewust.

De gestelde klimaatseisen zijn te halen maar het trieste is dat we het op dit tempo niet gaan halen. De easy wins zijn behaald. Voor echte verandering moet het complete ecosysteem waarin wij leven worden omgegooid (dus infrastructuur, economie, woningen, werk, ALLES). Dit gebeurd niet in 20 jaar. Voorspellingen zijn ook dat een groot gedeelte van de wereldbevolking zal sterven. Zeggen dat het menselijk ras moet uitsterven is ontzettend flauw. Je wenst eigenlijk iemand toe dat zijn halve gezin uitsterft. Voor de wereld beter ja maar ik vind het een beetje grootspraak. Ga zelf eerst zou ik zeggen. Blaffende honden bijten niet.

BigOne
Berichten: 38243
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 19:47

Zolang we in bvb Nederland iets van 67.000 ton rundvlees importeren waarvan de helft uit Brazilië en we 35000 ton exporteren en dan hebben we het alleen over rundvlees dan vraag je je af waar die onzin voor nodig is. Wanneer we allemaal alleen vlees eten wat van dieren uit Nederland komt , dan maar twee keer vlees per week , dan is dat minder nodig.
En dan de sojaimport waar hier de beesten mee vetgemest worden om vervolgens weer op transport te gaan.
Misschien is helemaal geen vleesproducten gebruiken beter maar daarmee stop je de export niet.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 19:52

Danique_G schreef:
Het gros van de mensen vind het heel erg wat er gebeurd en wil best wat doen: de quick wins. Veel mensen willen best wat vaker fietsen of minder plastic gebruiken. Maar niemand wil verandering in zijn dagelijkse vleesje. De verandering moet liefste blijven binnen de normen van comfort die we nu kennen. Ik vind het vooral zo vreselijk dat we dit willens en wetens doen. Veel mensen weten dondersgoed dat ze fout bezig zijn maar omdat het mondiaal zo opgaat in anonimiteit voelt niemand zich verantwoordelijk.

Het hele sociale media gebeuren is ook erg interessant. We delen maar wat graag wanneer we vegan eten of de trieste gebeurtenis van de brand. Het is een soort sociale status geworden om je zo af te beelden. Maar aan de achterdeur gebeurd er vaak weinig. Ik denk wel dat de nieuwe generatie wel zich veel meer bewust zijn en er meer voor willen doen. Ik vind de huidige tieners (die ik tegenkom) heel sensitief en bewust.

De gestelde klimaatseisen zijn te halen maar het trieste is dat we het op dit tempo niet gaan halen. De easy wins zijn behaald. Voor echte verandering moet het complete ecosysteem waarin wij leven worden omgegooid (dus infrastructuur, economie, woningen, werk, ALLES). Dit gebeurd niet in 20 jaar. Voorspellingen zijn ook dat een groot gedeelte van de wereldbevolking zal sterven. Zeggen dat het menselijk ras moet uitsterven is ontzettend flauw. Je wenst eigenlijk iemand toe dat zijn halve gezin uitsterft. Voor de wereld beter ja maar ik vind het een beetje grootspraak. Ga zelf eerst zou ik zeggen. Blaffende honden bijten niet.


Mooi gezegd. Maar het is juist de systeemverandering waar we als bewuste burgers niet zo heel veel zelf aan kunnen veranderen, en dan is het frustrerend om te zien hoe niemand in de politiek de ernst lijkt in te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 20:12

Danique_G schreef:
Het gros van de mensen vind het heel erg wat er gebeurd en wil best wat doen: de quick wins. Veel mensen willen best wat vaker fietsen of minder plastic gebruiken. Maar niemand wil verandering in zijn dagelijkse vleesje. De verandering moet liefste blijven binnen de normen van comfort die we nu kennen. Ik vind het vooral zo vreselijk dat we dit willens en wetens doen. Veel mensen weten dondersgoed dat ze fout bezig zijn maar omdat het mondiaal zo opgaat in anonimiteit voelt niemand zich verantwoordelijk.

Het hele sociale media gebeuren is ook erg interessant. We delen maar wat graag wanneer we vegan eten of de trieste gebeurtenis van de brand. Het is een soort sociale status geworden om je zo af te beelden. Maar aan de achterdeur gebeurd er vaak weinig. Ik denk wel dat de nieuwe generatie wel zich veel meer bewust zijn en er meer voor willen doen. Ik vind de huidige tieners (die ik tegenkom) heel sensitief en bewust.

De gestelde klimaatseisen zijn te halen maar het trieste is dat we het op dit tempo niet gaan halen. De easy wins zijn behaald. Voor echte verandering moet het complete ecosysteem waarin wij leven worden omgegooid (dus infrastructuur, economie, woningen, werk, ALLES). Dit gebeurd niet in 20 jaar. Voorspellingen zijn ook dat een groot gedeelte van de wereldbevolking zal sterven. Zeggen dat het menselijk ras moet uitsterven is ontzettend flauw. Je wenst eigenlijk iemand toe dat zijn halve gezin uitsterft. Voor de wereld beter ja maar ik vind het een beetje grootspraak. Ga zelf eerst zou ik zeggen. Blaffende honden bijten niet.

Ik vind de nieuwe generatie juist weinig bereid dingen op te offeren of te veranderen. Net als hun ouders overigens hoor.
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... ~be636fba/

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 20:18

Ik denk dat als consument je patroon veranderen maar een deel van de oplossing is. Geen vlees meer is leuk maar zolang Shell bepaald dat er geen groene auto's komen gebeurt er uiteindelijk nog weinig.

Alles gaat om winst en wat over is gooien we gewoon weg, want er moet in massa's geproduceerd en goedkoop weg doen is duurder dan vernietigen en nieuwe troep maken.

Tijd voor een revolutie :o

vanLotje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 20:23

Danique_G schreef:
Het gros van de mensen vind het heel erg wat er gebeurd en wil best wat doen: de quick wins. Veel mensen willen best wat vaker fietsen of minder plastic gebruiken. Maar niemand wil verandering in zijn dagelijkse vleesje. De verandering moet liefste blijven binnen de normen van comfort die we nu kennen. Ik vind het vooral zo vreselijk dat we dit willens en wetens doen. Veel mensen weten dondersgoed dat ze fout bezig zijn maar omdat het mondiaal zo opgaat in anonimiteit voelt niemand zich verantwoordelijk.

Het hele sociale media gebeuren is ook erg interessant. We delen maar wat graag wanneer we vegan eten of de trieste gebeurtenis van de brand. Het is een soort sociale status geworden om je zo af te beelden. Maar aan de achterdeur gebeurd er vaak weinig. Ik denk wel dat de nieuwe generatie wel zich veel meer bewust zijn en er meer voor willen doen. Ik vind de huidige tieners (die ik tegenkom) heel sensitief en bewust.

De gestelde klimaatseisen zijn te halen maar het trieste is dat we het op dit tempo niet gaan halen. De easy wins zijn behaald. Voor echte verandering moet het complete ecosysteem waarin wij leven worden omgegooid (dus infrastructuur, economie, woningen, werk, ALLES). Dit gebeurd niet in 20 jaar. Voorspellingen zijn ook dat een groot gedeelte van de wereldbevolking zal sterven. Zeggen dat het menselijk ras moet uitsterven is ontzettend flauw. Je wenst eigenlijk iemand toe dat zijn halve gezin uitsterft. Voor de wereld beter ja maar ik vind het een beetje grootspraak. Ga zelf eerst zou ik zeggen. Blaffende honden bijten niet.


Ik ga graag mee hoor, dat heb ik best over voor de aarde..is wat mij persoonlijk betreft geen grootspraak bij.

Met de rest van je post ben ik het wel eens.

Weetje, we hebben ca 100 jaar geleden de verkeerde afslag genomen & dat is haast niet meer te corrigeren. Zolang er Primark volk is komt t niet goed

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 20:27

De Nederlandse regering mag wel hun hand in eigen boezem steken.

In dit land wordt het verbanden van hout en het ontbossen hartstikke gesubsidieerd.
Nederland ontbost verhoudingsgewijs meer dan het Amazonegebied
Subsidie voor pelletkachels

Vervolgens zie steeds meer mensen hier over gaan op het verbranden van hout. Het bos hier is hier ondertussen erg uitgedund en ze gaan elk jaar veder. Staatbosbeheer krijgt namelijk subsidie om stukken bos om te toveren tot heide veld met als gevolg dat er geen bos overblijft.

Maarja niemand wilt er wat aan, de jonge generatie jankt zelfs wanneer ze een keer niet op vlieg vakantie kunnen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 20:34

Jorex schreef:
Wat mij betreft mag de zwarte dood wel even evolueren en weer miljoenen mensen doden. Al is dat voor ons als soort en alle dieren die om ons heen leven en afhankelijk van ons zijn niet leuk. Maar dat is wel de realiteit. We zijn met teveel.

Ik ben veel meer voorstander van geboorte beperking, wat niet geboren wordt hoeft ook niet te lijden. We lijken haast wel op de Oostvaardersplassen in een notendop.

Laat mensheid geleidelijk afnemen met 10% per jaar door minder geboortes. Dan kan iedereen blijven leven zo als die wilt.

Raineri
Berichten: 6230
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 20:40

Schemerdier, ja en met heel Azië en Amerika die niet mee willen werken werkt het allemaal niet heel erg mee. Schrale troost: in Europa wordt er jaarlijks zeker 200 miljard geïnvesteerd. Getallen die dit weer tegenwerken durf ik daarentegen weer niet op te zoeken.

Marie Anne, daarom schreef ik: die ik tegenkom. Maar ik weet dat voornamelijk tieners tegenkom die er zich ook bewuster van zijn.

KimD

Berichten: 20414
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 20:41

Danique_G schreef:
Anastasia24 schreef:
Persoonlijk ben ik het er inderdaad mee eens. De mens verpest de wereld, de dieren kunnen makkelijk in harmonie leven. Vreselijk wat er nu gaande is natuurlijk, en voor de volgende generatie(s) Inclusief ik waarschijnlijk. Maar voor mij mag de mens uitsterven.


Oke ga jij eerst?

Flauw. Maar vaak wordt dit geroepen terwijl niemand dood wil. Vind dit beetje een dooddoener.


Niemand wilt dood, maar niemand verplicht je om je nog verder voort te planten.

Als iedereen met een kinderwens nou eens één kind zou nemen, krijgen of wensen ipv een hele horde. Maar zo egoïstisch zijn de meeste dan wel weer.

JasmijnJoy

Berichten: 3131
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:05

Het is verschrikkelijk... ;(

Ik heb bij WNF gedoneerd, als je daar naar het nummer 4333 'AMAZONE' smst dan doneer je 3 euro. Nou is het WNF misschien niet de beste organisatie maar ik ben nog geen andere actie tegengekomen.

Zelf drink ik geen melk (en bijna geen zuivelproducten behalve kaas) en ik eet alleen scharreleitjes en biologische kip. (verder geen vlees)

Het is verschrikkelijk dat de legers nog niet uit gerukt zijn om de brand te sussen....

Edit; ik had ook een artikel gelezen dat boeren minder dierlijke producten willen produceren etc. Vanuit ons agrarische gebeid een goed begin lijkt mij!

https://www.bd.nl/politiek/nederland-en ... ~a9e41f28/

https://www.bd.nl/binnenland/wnf-wil-ac ... ~a01ee189/

https://www.bd.nl/koken-en-eten/veehoud ... ~a8b83fb4/

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:13

Afbeelding

Moest meteen hieraan denken.

Ik vind het ook verschrikkelijk wat er aan de hand is, en ik ben benieuwd hoeveel impact het gaat hebben en op welke termijn we hier iets van gaan merken. Bijvoorbeeld qua zuurstof op de aarde. Weet iemand of daarover iets bekend is?

Zelf eet ik geen vlees, al ruim 10 jaar niet, ik scheid afval, vlieg zelden (toevallig vorig jaar omdat het moest voor school, maar verder nooit), douche kort, heb een regenton voor de plantjes buiten. Maar het voelt soms allemaal zo nutteloos. Helemaal als je ziet dat sommige mensen gewoon totaal niet beseffen wat ze doen (dag in dag uit vlees eten bij het ontbijt én avondeten, meerdere keren per jaar vliegen, kleine stukjes met de auto ipv fiets uit luiheid, oneindig douchen, geen afval scheiden, etc.). Je wordt doodgegooid met klimaatverandering en de ernstige gevolgen ervan, maar deze mensen willen (?) gewoon niks aan hun routine veranderen om het klimaat te helpen. Jezus, wat vind ik dat soms frustrerend zeg :n

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:30

Met alleen minder/geen vlees eten komen we er niet en ik vind het apart dat alleen daarop gefixeerd wordt door sommigen.
Het consumeren van vlees is al een stukje afgenomen en het consumeren van vega producten en vleesvervangers is toegenomen. We zijn op weg, toch?

Wat denk je van al die auto's en van al die vluchten die iedere dag weer vertrekken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:40

Shaggy09 schreef:
Met alleen minder/geen vlees eten komen we er niet en ik vind het apart dat alleen daarop gefixeerd wordt door sommigen.
Het consumeren van vlees is al een stukje afgenomen en het consumeren van vega producten en vleesvervangers is toegenomen. We zijn op weg, toch?

Wat denk je van al die auto's en van al die vluchten die iedere dag weer vertrekken?

Dit topic gaat over de branden in de Amazone, het is geen algemeen topic over het milieu. Dan is het helemaal niet apart dat men op de consumptie van vlees focust.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:43

Marie_Anne schreef:
Shaggy09 schreef:
Met alleen minder/geen vlees eten komen we er niet en ik vind het apart dat alleen daarop gefixeerd wordt door sommigen.
Het consumeren van vlees is al een stukje afgenomen en het consumeren van vega producten en vleesvervangers is toegenomen. We zijn op weg, toch?

Wat denk je van al die auto's en van al die vluchten die iedere dag weer vertrekken?

Dit topic gaat over de branden in de Amazone, het is geen algemeen topic over het milieu. Dan is het helemaal niet apart dat men op de consumptie van vlees focust.

De branden zijn alleen niet zo zeer gelinkt aan het vlees maar toevallig is dat de gekozen manier van winst maken. Anders zouden ze wel wat anders planten of er uit halen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:48

Azmay schreef:
Marie_Anne schreef:

Dit topic gaat over de branden in de Amazone, het is geen algemeen topic over het milieu. Dan is het helemaal niet apart dat men op de consumptie van vlees focust.

De branden zijn alleen niet zo zeer gelinkt aan het vlees maar toevallig is dat de gekozen manier van winst maken. Anders zouden ze wel wat anders planten of er uit halen..

Het is nu ook al veel meer dan alleen dat hoor. Maar ik reageerde op Shaggy die het gek vindt dat het vooral over vlees gaat hier.

moonsparkle
Berichten: 21714
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 22:13

Trouwens iemand poste niemand wilt dood, maar de regels rondom euthanasie zijn ook heel lastig en als je geen dodelijke ziekte hebt maar bijvoorbeeld rondom je 80e wel alleen aftakeld en het niet meer ziet zitten zijn er toch vrij weinig opties. Misschien iets doen van bevalt het na een jaar nog niet in het verzorgingshuis en zie je geen kans op verbetering van je kwaliteit van leven dan zou het mooi zijn als euthanasie mogelijk zou zijn.

mysa

Berichten: 10469
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 22:31

Het gaat ook niet alleen om vlees, het gaat om ons consumptiegedrag in het algemeen, dat van jou en mij.

En het gaat over de manier waarop de economie functioneert, die schijnt jaar in jaar uit te moeten groeien want stilstand is achteruitgang, wordt er beweerd . Milieu en kwaliteit van leven schijnen er niet meer toe te doen. Of anders gedefinieerd te worden...