De longen van de aarde staan in brand...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 13:30

Ik ken dat gevoel hoor, Shaggy. En dan vraag ik me altijd af: waarom zoveel? Waarom niet gewoon twee keer per week een stukje echt lekker vlees?

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 13:52

Citaat:
Nu heeft de Nederlandse veehouderij over het algemeen geen goed imago, maar op het gebied van duurzame soja is ze een voorloper in de wereld. Vooral de zuivelindustrie doet het goed: voor alle producten kan de sector garanderen dat er voor de gebruikte soja geen boom is geveld. De varkens- en pluimveesector loopt iets achter. Daar zijn alle dieren die vers vlees leveren dat in de Nederlandse schappen terechtkomt wel gevoed met duurzame soja, maar het deel dat gefokt wordt voor de export niet.



Citaat:
Nu het Nederlandse sojagebruik met dat van een groot deel van Noordwest-Europa langzaam maar zeker verduurzaamt, is het zaak de rest van de wereld te overtuigen. Volgens Van der Bijl kan er aan de productiezijde ook nog veel gewonnen worden, soms op onconventionele manier. ‘Het aantal hectares dat gebruikt wordt voor soja in Brazilië valt nog steeds in het niet bij dat van de veehouderij, die in Brazilië enorm extensief is. Science beschrijft hoezeer de Braziliaanse extensieve veehouderij bedraagt aan ontbossing. Er lopen daar koeien rond op in totaal 200 miljoen hectare, tegen 20 miljoen voor soja,’ zegt hij. ‘Als de Braziliaanse veesector, misschien met Nederlandse kennis, wat intensiveert, dan kan er veel ruimte vrijkomen om meer soja te verbouwen om de groeiende en steeds welvarendere bevolking te voeden.’ "


Bron: https://decorrespondent.nl/6592/soja-he ... 4-48200e9d

vanLotje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 13:57

Resistance schreef:
Ik ken dat gevoel hoor, Shaggy. En dan vraag ik me altijd af: waarom zoveel? Waarom niet gewoon twee keer per week een stukje echt lekker vlees?


Dit doe ik, en het bevalt me prima!
En dan wel graag scharrel vlees, ik betaal graag wat extra voor n blij stukje kadaver ;)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 13:59

Resistance schreef:
Ik ken dat gevoel hoor, Shaggy. En dan vraag ik me altijd af: waarom zoveel? Waarom niet gewoon twee keer per week een stukje echt lekker vlees?


Ik snap ook echt niet wat sommigen daar zo moeilijk aan vinden.

Wij kopen tegenwoordig ons vlees van koopeenkoe en doen dan inderdaad 2 keer per week een stukje vlees. Is super lekker vlees en wat prijziger dus sowieso beetje duur om iedere dag dat te eten.
En de andere dagen vul je gewoon met vis of vega producten. Vega eten is echt niet zo saai of stom, ik eet soms iets en dan vergeet ik dat het vega is. Bijvoorbeeld een pizza margherita of tomatensoep. Simpel en dat lust bijna iedereen toch wel? :Y)

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:02

Ik hoop dat mensen mijn post ook lezen want daar staan best wat boeiende feiten in. Vond vooral de laatste zin betreft de extensieve veehouderij daar boeiend. Dat we eigenlijk met de agrarische kennis vanuit NL daar de veehouderij zouden moeten intensiveren zou veel kunnen schelen voor de Amazone blijkbaar :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:09

Azmay schreef:
Shae schreef:
Halen we niet juist veel soja uit dat gebied?

De soja uit dat gebied is inderdaad veevoer en dat vlees eten wij vast ook :j
De vleesvervangers hier in de winkel worden eigenlijk altijd gemaakt van soja uit europa, is veel minder van nodig dan als veevoer.


Door minder dierlijke producten te eten draag je bij aan een eerlijkere wereldvoedselverdeling en kun je honger elders ter wereld verhelpen. Het land dat nu wordt gebruikt voor het telen van veevoer, kan ingezet worden voor het verbouwen van gewassen die direct door de mens geconsumeerd kunnen worden. Om een kilo dierlijke eiwitten te produceren, is er doorgaans een grotere hoeveelheid plantaardige eiwitten nodig. De Universiteit van Manitoba [4] onderzocht dat voor 1 kilo kippenvlees er 4,55 kilo voer nodig is. Voor 1 kilo varkensvlees is dit 9 kilo voer, en voor 1 kilo rundvlees zelfs 25 kilo.

En wat betreft water(verspilling);
Rundvlees staat bovenaan, voor een kilo is er 15.500 liter water nodig. Voor een kilo varkensvlees is 6000 liter nodig en voor kippenvlees 4300 liter.

En ja, de amazone wordt nu platgebrand zodat er meer soja verbouwd kan worden voor het eten van oa onze dieren.. Beter eten we zelf deze soja op, daar kunnen we heel wat mondjes van voeden.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:09

Shaggy09 schreef:
Resistance schreef:
Ik ken dat gevoel hoor, Shaggy. En dan vraag ik me altijd af: waarom zoveel? Waarom niet gewoon twee keer per week een stukje echt lekker vlees?


Ik snap ook echt niet wat sommigen daar zo moeilijk aan vinden.

Wij kopen tegenwoordig ons vlees van koopeenkoe en doen dan inderdaad 2 keer per week een stukje vlees. Is super lekker vlees en wat prijziger dus sowieso beetje duur om iedere dag dat te eten.
En de andere dagen vul je gewoon met vis of vega producten. Vega eten is echt niet zo saai of stom, ik eet soms iets en dan vergeet ik dat het vega is. Bijvoorbeeld een pizza margherita of tomatensoep. Simpel en dat lust bijna iedereen toch wel? :Y)


Wij kopen ook bij koopeenkoe en het is inderdaad zoveel lekkerder! Nee je krijgt niet zo'n grote biefstuk als die in de supermarkt, maar liever een kleine biefstuk die heerlijk smaakt. Wanneer we een grotere vriezer hebben willen we ook gaan bestellen bij koopeenvarken.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:11

Humpiedumpie schreef:
Sheran schreef:
Vind het best schokkend om te lezen hoeveel mensen toch denken 'als we niet met zijn allen iets doen heeft het toch geen zin, dan doe ik ook niets'. Verandering komt in kleine stappen. Verandering heeft ook veel te maken met voorbeeldfunctie, een ander vraag en aanbod etc etc. Dus denk dat het zéker belangrijk is om ook zelf gewoon het goede te doen.


Dit ja..
En dat veel mensen in hun egoisme blijven hangen, want “ja ik moet toch naar mn werk dus ik moet met de auto”. Achjaa wacht nog maar even en niemand hoeft meer naar zn werk :')

Ja dan maar egoïstisch zouden toch moeten werken om rond te kunnen komen, en we wonen nu eenmaal niet allemaal midden in de stad zodat je werk op de hoek van de straat zit en je alleen je broodtrommeltje mee hoeft te nemen.
Maar goed als mijn man zijn werk niet bestond dan hadden de mensen geen huizen om in te wonen.
Maar daarin tegen rijden ze wel met elkaar mee, en niet ieder voorzich met de auto
Hoe wil jij anders je zo'n 100 km verplaatsen om 5 uur met de ochtend?

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:14

Als het bij dergelijke dingen zou blijven, zoals het nemen van de auto naar je werk omdat er geen OV is, zou dat al enorm schelen. Maar mij kun je niet wijsmaken dat bv vlees eten noodzakelijk is voor 99% van de Nederlanders.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:52

Anna79 schreef:
(Bijna) niemand wil het meer horen, maar de aarde is van God los. In de bijbel zijn deze dingen allemaal voorspeld en het wordt nog veel erger... De mensheid valt aan zijn eigen egoïsme ten prooi. Gods reddingsplan is er,voor wie dat wil. Maar de (meeste) mensen willen het niet, die denken het zelf op te kunnen lossen, maar dat mislukt jammerlijk. God is iets voor losers geworden, alles kan immers verklaard worden? Of die verklaringen wel kloppen (evolutie theorie) dat vraagt niemand zich af. Daar hebben we het immers te druk voor, om ons over de belangrijke dingen van het leven druk te maken en of die bijbel misschien gelijk heeft, wie heeft hem gelezen?

Maar nu gaat alles mis en samen met jullie huil ik. Maar bang ben ik niet, want ik vertrouw op God, die voor mij de allerhoogste macht is, dat Hij op zeker moment zal ingrijpen. Tot die tijd, probeer ook ik de aarde te ontzien, maar hoop dat het goed komt heb ik niet omdat egoïsme hoogtij viert in onze maatschappij. Voor wie bang is: zoek God, Hij is je redding het komt uiteindelijk goed voor wie bij Hem wil horen!

:= _O-

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:55

Er zijn zoveel mensen in mijn omgeving die zich van geen kwaad bewust zijn en niet mee te praten valt als het gaat om minder autorijden, vlees eten en dergelijke. Sommigen zijn echt hardhoofdig! Vreselijk vinden ze dat, die bosbranden. "Maar het is verdomme geen bosbrandje meer zoals in Nederland.. Hectares land ter grootte van provincies gaan maandelijks naar de klote" denk ik dan vaak kwaad in mezelf, maar ik kan er niks mee. Die hebben gewoon echt zulke vaste wortels in hun leefstijl.. We zijn echt verwent geworden door de jaren heen!

Ik douche zelf kouder en veel korter.
Ik hou sowieso niet van vliegen, dus dat doe ik nooit of 1 keer in de 4 jaar.
Op vakantie gaan we 1 keer per jaar met de auto, waarbij de auto de rest van die weken stilstaat. Dat doet hij thuis ook. Want paard zoek ik met de bus op, mijn vader wandelt elke dag naar zijn werk en mijn moeder doet alles met de fiets.
Mijn zusje en ik eten veel minder vlees dan vroeger (zo erg dat mijn moeder begon te vragen "zijn jullie ziek ofzo? gaat het wel met jullie?")
Ik drink meer amandelmelk dan gewone koemelk en vermijd zo veel mogelijk plastic.
Kleding koop ik alleen als ik het écht nodig heb (en zoek dan vaak iets wat fair wear of gerecycled is) en ik denk er al een tijd sterk over na een aantal % van de inkomsten van mijn eigen bedrijf voor vaste gang aan milieubescherming en hulpdiensten te doneren.

Alleen loop ik nog steeds tegen het gevoel aan dat ik niet genoeg doe en dat er meer kan, maar alleen red je het simpelweg niet..

Ik woon trouwens op de Veluwe waar keihard gestreden wordt tegen Lelystad en die extra vluchten en krijg daar regelmatig maagpijn van als ik zie hoe het nog steeds niet gewoon genoeg is en men inziet wat er gebeurd in de wereld..

Interessant stuk Ruitje! Maar waar komen deze quotes vandaan? Daar ben ik heel benieuwd naar.
Laatst bijgewerkt door Canon op 25-08-19 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:56

Enige oplossing zou kunnen komen is van uit de politiek.

Eigenlijk zouden keiharde regel moeten maken dat iedereen max zoveel co2 mag uitstoten. Waar aan mag men zelf weten. Dit zou meest eerlijke zijn.

Nu is doorgaans dat mensen met het meeste geld het meest vervuilen, want die consumeren doorgaan het meest, rijden meeste kilometers, vliegen het vaakst, kopen meeste spullen, enz.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:59

Canon schreef:
Dit soort nieuwsitems en vorderingen volg ik nu enkele jaren sinds wij als gezin voor het eerst in de Zwitserse alpen kwamen en een gletschergebied letterlijk zagen verdwijnen. (Dat is nu levensgevaarlijk, verboden terrein en komen wij niet meer.) Dat was in 2009 en is niet gestopt in de tussentijd bij de andere bergen daar..

Klopt ook onze ervaring en daar hoor je ook niemand over.
Enige die zich grote zorgen maken zijn de inwoners daar.
De 'eeuwige' sneeuw is daar aan het verdwijnen, maar niemand lijkt zich zorgen te maken.
Alleen volgens mij ontspringt oa de Rijn daar …. ik vraag me af of niemand zich zorgen maakt of 'onze' rivieren straks niet een keer opdrogen.
Nee, niet zolang ze eens per jaar een keertje buiten hun oevers treden, hoor ik mensen denken.

Er is zoveel meer aan de hand dan al die bosbranden.
Maar dat komt wel goed uit, dat bomen verdwijnen, want tenslotte houden bomen straling tegen en je zou eens ergens midden in een oerwoud geen bereik meer hebben met je mobieltje … zucht.
Laten we vooral onze aarde platbranden, water laten opdrogen, ijs laten verdwijnen en straks proberen te leven van … tja wat zal het zijn; bitcones en wifi?
Ik heb ook geen idee, maar ergens ben ik blij dat ik op een leeftijd ben, dat ik het waarschijnlijk allemaal niet meer mee ga maken hoe de mensheid de wereld naar de verdoemenis helpt :(

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:10

Isapaardje schreef:
Canon schreef:
Dit soort nieuwsitems en vorderingen volg ik nu enkele jaren sinds wij als gezin voor het eerst in de Zwitserse alpen kwamen en een gletschergebied letterlijk zagen verdwijnen. (Dat is nu levensgevaarlijk, verboden terrein en komen wij niet meer.) Dat was in 2009 en is niet gestopt in de tussentijd bij de andere bergen daar..

Klopt ook onze ervaring en daar hoor je ook niemand over.
Enige die zich grote zorgen maken zijn de inwoners daar.
De 'eeuwige' sneeuw is daar aan het verdwijnen, maar niemand lijkt zich zorgen te maken.
Alleen volgens mij ontspringt oa de Rijn daar …. ik vraag me af of niemand zich zorgen maakt of 'onze' rivieren straks niet een keer opdrogen.
Nee, niet zolang ze eens per jaar een keertje buiten hun oevers treden, hoor ik mensen denken.

Er is zoveel meer aan de hand dan al die bosbranden.
Maar dat komt wel goed uit, dat bomen verdwijnen, want tenslotte houden bomen straling tegen en je zou eens ergens midden in een oerwoud geen bereik meer hebben met je mobieltje … zucht.
Laten we vooral onze aarde platbranden, water laten opdrogen, ijs laten verdwijnen en straks proberen te leven van … tja wat zal het zijn; bitcones en wifi?
Ik heb ook geen idee, maar ergens ben ik blij dat ik op een leeftijd ben, dat ik het waarschijnlijk allemaal niet meer mee ga maken hoe de mensheid de wereld naar de verdoemenis helpt :(


Sinds de film "Chasing Ice" en gesprekken als kind met mijn moeder waarom we 'altijd maar naar die ene plekken gingen' ben ik er echt keihard in geworden. Het is bizar te beseffen hoe dichtbij het al is. Dorpjes in de buurt waar wij dan zijn stromen regelmatig over in deze tijd met puin en water. (Vorige week nog eentje met nu nog vermiste mensen.) Zwitsers zijn daar heel nuchter "De wereld veranderd" zeggen ze dan, maar daar heeft wel het hele dorp zonnepanelen en leeft het hele dal waar wij komen/wonen van de opwekking van energie van een stuwmeer. Dat is inclusief alle kabelbanen die er draaien.. Ze hebben het daar best goed voor elkaar en experimenteren ook veel met het redden van het ijs daar, maar ook zij hebben hun limieten en zien het de laatste jaren hard gaan.

Onze huisbaas zei van de week nog "Ik ben toch al zo oud, ik maak het niet meer mee dat al het ijs uit dit dal verdwijnt." Maar met onze berekeningen obv afgelopen tien jaar gaat hij waarschijnlijk een nare verrassing tegemoet..

Je hoort er inderdaad niemand over! Het doet goed iemand hier te vinden die dat ook ziet en uitspreekt! Dankjewel daarvoor!

Blussem schreef:
Enige oplossing zou kunnen komen is van uit de politiek.

Eigenlijk zouden keiharde regel moeten maken dat iedereen max zoveel co2 mag uitstoten. Waar aan mag men zelf weten. Dit zou meest eerlijke zijn.

Nu is doorgaans dat mensen met het meeste geld het meest vervuilen, want die consumeren doorgaan het meest, rijden meeste kilometers, vliegen het vaakst, kopen meeste spullen, enz.

Ze zijn volgens mij bezig geweest in de tweede kamer met zo'n geintje.. Die co2 Heffing..
Dat er ergens in '2000-weet ik veel' belasting zou komen op de CO2 die wordt uitgestoten per auto per eigenaar.. Maar daar is vrij weinig van teruggezien in mijn omgeving, maar wel het overwegen waard vind ik. :j

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:11

Blussem schreef:
Enige oplossing zou kunnen komen is van uit de politiek.

Eigenlijk zouden keiharde regel moeten maken dat iedereen max zoveel co2 mag uitstoten. Waar aan mag men zelf weten. Dit zou meest eerlijke zijn.

Nu is doorgaans dat mensen met het meeste geld het meest vervuilen, want die consumeren doorgaan het meest, rijden meeste kilometers, vliegen het vaakst, kopen meeste spullen, enz.

Eens :)

Ik heb nooit een rijbewijs gehaald, niet om het milieu trouwens, maar meer voor de veiligheid van de mensen om mij heen :') en bij tijden is het weleens frustrerend om er geen te hebben, maar meestal is het gewoon prima te doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:12

nine1987 schreef:
Shaggy09 schreef:
Ze geeft alleen haar visie hierop. Zij vertrouwt op God, dat is haar goed recht. Ik vertrouw in deze kwestie op niemand aangezien alle mensen een aandeel hebben in het vergaan van de aarde.



Nee het wordt opgedrongen.. God moet opgezocht worden en weet ik wat niet meer.. Dat hoort hier net zo goed niet thuis..

Er wordt begonnen met: bijna niemand wil 't horen.. En dan volgt alsnog de hele preek..

Maar dit topic staat toch ook al vol met mensen die roepen dat we minder vlees moeten eten?
Dat willen ze je ook opdringen. En minder vliegen, en minder autorijden en minder spullen consumeren.

De een zoekt heil in God, de ander in vegetarisch eten en de derde in een elektrische auto.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:14

Maar intussen stemmen we mensen de politiek in die het niks kan schelen. Alles begint toch echt bij de burger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:18

Avalanche81 schreef:
Blussem schreef:
Enige oplossing zou kunnen komen is van uit de politiek.

Eigenlijk zouden keiharde regel moeten maken dat iedereen max zoveel co2 mag uitstoten. Waar aan mag men zelf weten. Dit zou meest eerlijke zijn.

Nu is doorgaans dat mensen met het meeste geld het meest vervuilen, want die consumeren doorgaan het meest, rijden meeste kilometers, vliegen het vaakst, kopen meeste spullen, enz.

Eens :)

Ik heb nooit een rijbewijs gehaald, niet om het milieu trouwens, maar meer voor de veiligheid van de mensen om mij heen :') en bij tijden is het weleens frustrerend om er geen te hebben, maar meestal is het gewoon prima te doen :)

Maar vergeet niet dat niet ieder land zo geürbaniseerd, veilig en dichtbevolkt is als Nederland. Ik woon niet meer in NL, en woon op het platteland, waar ik gewoon echt niet zonder auto kan. Er is geen winkel hier in het dorp, geen OV, en de dichtstbijzijnde supermarkt zit zo'n 15km verderop, om maar even een voorbeeld te noemen. :P Voorheen in Zuid Afrika woonde ik op misschien 10 minuten fietsen van mijn stageadres, maar dat doe je daar ook niet zonder een doodswens, en al helemaal niet dagelijks op gezette tijdstippen. :')

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:21

Dat is hoor :j is ook een vorm van privilege he :)

En ik ben me daar zeer van bewust, maar ik vind wel dat je dingen moet doen die kunnen. Net als die post van oomens over vegetarisch eten: uiteraard kan dat niet overal, en het is denk ik niet iets wat je verplicht moet stellen overal. Maar: als het kan....... waarom niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:30

Ik kan me daar alleen maar bij aansluiten. :j Ik had mijn auto bijvoorbeeld ook niet gehad als ik in Nederland was blijven wonen, of als ik in een meer verstedelijkt gebied had gewoond en mijn boodschappen gewoon om de hoek had kunnen doen.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:47

Ik ben het eens met vele van jullie.
Vind het vreselijk als ik eraan denk hoe we over 10-20 jaar leven als er dan nog een mogelijkheid tot leven is.
Iedereen wil vooruit maar er wordt vergeten hoe belangrijk bomen zijn in ons leven. Ik werk in de boomverzorging, en vind het echt vreselijk dat mensen gewoon maar simpelweg die bomen in hun tuin kappen omdat ie bijvoorbeeld in de weg staat of dat ze willen bestraten.
Ik raad ze het ook altijd af, maar dan zoeken ze wel weer een ander die het wel doet...
En ja, als een boom dood is, of echt stervende dan snap ik het. Maar er gaan zo veel gezonde bomen om :n

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:53

Canon schreef:
Onze huisbaas zei van de week nog "Ik ben toch al zo oud, ik maak het niet meer mee dat al het ijs uit dit dal verdwijnt." Maar met onze berekeningen obv afgelopen tien jaar gaat hij waarschijnlijk een nare verrassing tegemoet..

Ja dat zei onze oude campingbaas jaren geleden al eens, dat het 'in zijn jeugd' ook wel eens zo was dat de gletsjer terugtrok.
Maar de laatste jaren gaat het snel. En sinds er jaren terug eens 500.000 kubieke meter berg afbrokkelde omdat de gletser weg was en de berg !! (ja echt zo'n ding wat bestaat uit rots), gewoon deels in elkaar zakte, moest ook die man toegeven dat er wat mis ging.
Maar het is hier niet eens in het nieuws geweest, terwijl het toch echt een ramp is waar heel de wereld eens bij achter de oren moest krabben. De alpen breken dus gewoon letterlijk af.
Omdat wij er ook al meer dan 30 jaar komen, zien we het van dichtbij.
We houden de metingen mee, zien de scheuren groter worden, en weten al dat er nog veel meer berg zal gaan afbreken.

En ja de Zwitsers lopen ver op ons vooruit. 'Ons' dorp heeft centrale stadverwarming, de meest alpenhutjes zonnepanelen. Ze zijn het niet zelf die zorgen dat hun 'landschap' voor hun afbrokkelt zal ik maar zeggen.

Citaat:
Je hoort er inderdaad niemand over! Het doet goed iemand hier te vinden die dat ook ziet en uitspreekt! Dankjewel daarvoor!

Nee jij bedankt dat je het aanhaalde, want het is een probleem daar en het zal uiteindelijk ook hier in de lage landen een probleem gaan worden als het water daar op houdt en de bergen de bergen niet meer zijn.

In 1986 lag de gletser nog bijna tot in het dal, prachtig blauw ijs. Het was zo gewoon.
2003 zijn we nog eens (heel eind lopen) naar de monding van de gletsjer gelopen.
Nu 16 jaar later zijn er 3 grote rampen geweest in dat dorp en het ijs is zo ver weg dat je een verrekijker nodig hebt om het te kunnen zien. Onvoorstelbaar als je het niet zelf van zo dicht bij hebt meegemaakt inderdaad.
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 25-08-19 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:55

De bron van mijn quotes staan er onder, best een boeiend artikel om te lezen vond ik zelf :) .

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:00

ApplePapple schreef:
Maar er gaan zo veel gezonde bomen om :n

Ja en hier zelfs complete bossen in het kader van bosomvorming en nieuwe natuur.
Paar kraanwagens kunnen in 1 ochtend een compleet bos vernielen.
Er is hier destijds veel actie gevoerd, maar het plan is uiteindelijk gewoon door gegaan. Er zat subsidiegeld in en de natuurbeheerders wisten wat ze deden.
Oké ik ben het er mee eens dat biodiversiteit belangrijk is.
Maar nu, 10 jaar later, ziet ons bos er op veel plaatsen nog altijd kaal en verwoest uit en lijkt het in de verste verte niet meer op het bos wat het ooit was.
Maar dat is kennelijk het nieuwe beleid. Open plekken en minder bomen.
Ik zie het op steeds meer plekken in Nederland -O-

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:10

Sheran schreef:
Alles begint toch echt bij de burger.


Niet bij de grote bedrijven en gekke landen?