[18+] Coke te koop op bokt oeps foutje?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 13:22

Nou ja, onder invloed zijn kan wel strafbaar zijn met alcohol. Openbaar dronkenschap is strafbaar.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 13:24

MyWishMax schreef:
Nou ja, onder invloed zijn kan wel strafbaar zijn met alcohol. Openbaar dronkenschap is strafbaar.


Klopt. Maar had het even over op een festival of feest of thuis oid.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 13:25

Sanso, als je even verder terugleest, zie je waarom ik dit zeg. Er word gezegd dat alcohol schadelijker is dan 1 pilletje xtc. In dat geval zou je dan 1 pilletje xtc kunnen legaliseren. Maar zo werkt dat natuurlijk niet.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 13:28

nynke55 schreef:
Wat is het Portugal 2.0 beleid?


Portugal heeft drugsbezit voor persoonlijk gebruik niet gelegaliseerd maar wel gedecriminaliseerd, dus er staan alleen maar geldboetes op (of in de praktijk vaak helemaal geen straf) en geen zware (gevangenis)straffen, als ik dit even goed vertaal. De hoeveelheid die onder 'persoonlijk gebruik' valt is ook wat verruimd tov wat hier in NL gedoogd wordt) Met daarnaast een hele grote inzet op harm reduction beleid (zoals reintegratieprojecten voor verslaafden, inzet op research en monitoring van drugs(gebruik) en trends, etc). Die combinatie heeft oa gezorgd voor minder sterfgevallen als gevolg van drugs, aantal mensen dat recent drugs gebruikt heeft ten tijde van studies is gedaald, algemene aantallen drugsgebruik is niet gigantisch gestegen oid en zit onder het Europees gemiddelde, aantal problematische gebruikers verminderd, etc. Plus het scheelt je een hele berg kosten aan het gevangen houden van mensen.
Enige is dat handel en productie nog wel echt bestraft word. Ik zou dus graag in NL een upgrade van een dergelijk beleid zien wat oa. testen op festivals weer gewoon mogelijk maakt, ook nog een stukje van die achtergrond er bij mee pikt om daar de grootste criminaliteit eruit te filteren etc. Maar hoe je dat dan vorm moet geven? Dat vind ik heel erg lastig.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 13:29

Verbieden helpt niet. Ook ik zie meer in legaliseren en voorlichten.
Even als voorbeeld roken dat mag straks niet meer op scholen. Zo is het dus sinds afgelopen jaar bij ons verboden op het plein. Gevolg is dat het overzicht kwijt is waar je normaal het gesprek aan kon gaan. Je kan als school ook niks beginnen als ouders met hun kinderen sigaretten klikken. Nu hebben we extra beveiligers die door de wijk lopen zodat kinderen niet gaan hangen. Het verboden stukje maakt het zeker voor de al gevoelige doelgroep interessant. Het aantal rokers zien we dus ook nog niet afnemen, het stukje groepsdruk blijft bestaan. En we missen nu het stuk voorlichting want wij vinden toch dat roken verboden is (niet voor niks dat de rokers zich crimineel voelen ..)
Deze groep jongeren (en ook hun ouders) zet zich steeds meer buiten de samenleving waar ze zich niet begrepen voelen. Ze zijn dus overal tegen.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 13:35

Memories: dat vind ik inderdaad ook niet verkeerd, als ik dat zo lees. Het grote probleem is inderdaad de fabricage en verkoop. Voorlichting lijkt inderdaad het allerbelangrijkst.

Even terugkomend op de alcohol, waarom dat nog steeds legaal is, omdat illegaal maken niet werkt. Ik vind het wel vreemd waarom mensen bepaalde drugs wel legaal willen zien, maar alcohol dan weer illegaal. Het is tenslotte veel moeilijker om iets wat legaal is ineens te gaan verbieden, dan iets wat illegaal is ineens te gaan toestaan.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: [18+] Coke te koop op bokt oeps foutje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 13:37

Maar ik wil niet dat alcohol illegaal wordt!! :D

MyWishMax

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 13:38

Shaggy09 schreef:
MyWishMax schreef:
Nou ja, onder invloed zijn kan wel strafbaar zijn met alcohol. Openbaar dronkenschap is strafbaar.


Klopt. Maar had het even over op een festival of feest of thuis oid.


Thuis niet, nee. Maar een feest of festival zou in principe ook strafbaar kunnen zijn, denk ik? Wij hebben wel eens een kennis gehad die een waarschuwing kreeg voor die boete. Was gewoon een feest waar de politie kwam voor een vechtpartij. Kennis had daar niks mee te maken, maar was wel vreselijk vervelend bezig. Kreeg dus een waarschuwing als hij niet snel door zou lopen/weg zou gaan hij mee zou gaan wegens openbaar dronkenschap. Later ook nog eens op een festival, maar dat was op weg naar de auto, dus wel op het terrein, maar daar stond politie om alles in de gaten te houden na afloop. Mensen denken vaak dat als ze geen autorijden als ze gedronken hebben het goed is, maar ook fietsen mag niet en sowieso vervelend/asociaal gedrag in het openbaar is dus strafbaar. Ik weet alleen niet of dat echt gebeurd of gewoon een handige uitspraak is. ;)

EDIT: Dat klinkt wel goed, Memories. Alleen de productie en verkoop ervan is nog een lastig punt dan inderdaad.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:05

nynke55 schreef:
sureido schreef:
Je gaat niet elke dag xtc gebruiken dat doet echt bijna niemand :') alcohol wel.


Er zijn echt een heleboel mensen die niet elke dag alcohol drinken hoor, behalve dan alcoholisten. Net als drugsverslaafden, die gebruiken ook elke dag.

Maar terugkomend op het vorige bericht: 1 x per week dan 1 pilletje legaliseren? Dat lijkt jou wel haalbaar?


Ik drink zeker 5x in de week er glad wijn. Maar ben zeker geen alcoholist. Met drugs ga je eraan kapot hoor. Dat doet echt niemand enkel als je verslafd bent. X in de maand is vaak zat

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:06

nynke55 schreef:
Sanso, als je even verder terugleest, zie je waarom ik dit zeg. Er word gezegd dat alcohol schadelijker is dan 1 pilletje xtc. In dat geval zou je dan 1 pilletje xtc kunnen legaliseren. Maar zo werkt dat natuurlijk niet.


Ja maar je kunt de gebruikers hoeveelheden van alcohol en XTC totaal niet vergelijken.
1 pilletje kun je niet gelijk stellen aan 1 glas alcohol oid.

XTC wordt veelal recreatief gebruikt, is niet bepaald verslavend omdat je dip vaak zo groot is dat je 't daarna weer een poosje hebt gezien. Alcohol is veel verslavender en een stuk makkelijker om te nuttigen (je kan onderhand bij iedere gelegenheid en overal alcohol drinken) met XTC gaat dat niet zo.

Je kan jezelf legaal in coma zuipen en dat vind ik apart tov het huidige verbod op XTC. Ik ben niet pro XTC of anti alcohol maar ik vind het huidige beleid hypocriet zoals ik al eerder heb aangegeven.

@MWM, alcohol mag gewoon op feesten en festivals genuttigd en verkocht worden. Behalve als je je in een alcoholvrije zone bevind. Maar uiteraard zullen er niet zo snel festivals precies in zo'n zone worden gepland.
Je mag niet onder invloed deelnemen aan het verkeer denk aan fietsen/lopen/autorijden e.d

Maar als jij even van het festivalterrein afgaat met je dronken hoofd om iemand te bellen of wat dan ook gaan ze je echt niet bekeuren hoor. Uit mijn ervaringen niet.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [18+] Coke te koop op bokt oeps foutje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:17

"Ja maar je kunt de gebruikers hoeveelheden van alcohol en XTC totaal niet vergelijken.
1 pilletje kun je niet gelijk stellen aan 1 glas alcohol oid."

Nee, daarom kun je ook niet stellen dat alcohol slechter is dan xtc, het gaat om hoeveelheden.
Maar als je van het terrein afgaat en onder invloed van wat dan ook achter het stuur stapt, wil ik toch wel graag dat iemand je tegenhoud. En laten we nou niet doen alsof we allemaal even slim en verantwoordelijk bezig zijn.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:33

nynke55 schreef:
"Ja maar je kunt de gebruikers hoeveelheden van alcohol en XTC totaal niet vergelijken.
1 pilletje kun je niet gelijk stellen aan 1 glas alcohol oid."

Nee, daarom kun je ook niet stellen dat alcohol slechter is dan xtc, het gaat om hoeveelheden.
Maar als je van het terrein afgaat en onder invloed van wat dan ook achter het stuur stapt, wil ik toch wel graag dat iemand je tegenhoud. En laten we nou niet doen alsof we allemaal even slim en verantwoordelijk bezig zijn.


Check dan even het lijstje van jellinek. :)

Dat laatste wordt meerdere keren aangehaald, maar hoezo gaan we iets beoordelen op basis van slecht en onverantwoordelijk gebruik?
Als we dat dan met alles gaan doen kan er wel heel veel verboden worden, leuk leven wordt het dan, nog minder vrijheid.

Iemand die alcohol slecht gebruikt, zal ook drugs slecht gebruiken en vice versa. Mensen die dronken of leip in de auto stappen doen dat niet door de alcohol of door de drugs, maar door wie zij op dat moment als persoon zijn.
In geen enkel geval is dus het middel de veroorzaker van zulk gedrag, dus waarom zien we dan het middel wel als schuldige?

MyWishMax

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:34

Shaggy09 schreef:
@MWM, alcohol mag gewoon op feesten en festivals genuttigd en verkocht worden. Behalve als je je in een alcoholvrije zone bevind. Maar uiteraard zullen er niet zo snel festivals precies in zo'n zone worden gepland.
Je mag niet onder invloed deelnemen aan het verkeer denk aan fietsen/lopen/autorijden e.d

Maar als jij even van het festivalterrein afgaat met je dronken hoofd om iemand te bellen of wat dan ook gaan ze je echt niet bekeuren hoor. Uit mijn ervaringen niet.


Ik heb het ook niet over alcohol kopen of nuttigen of alcoholvrije zones. Of over bellen. Ik heb het over bekeuringen voor openbaar dronkenschap, die je krijgt als je erg vervelend/asociaal bezig bent. En dat ben je met bellen niet, hoop ik tenminste voor degene die gebeld wordt. _O- Die kennis heeft het beide keren niet gekregen, omdat wij hem meenamen. Hij is wel een andere keer meegenomen bij een zelfde situatie, ik weet alleen niet op welke grond ze dat toen deden.

Het was een reactie op het onder invloed zijn wat dus wel strafbaar kan zijn en voorbeelden van feesten en festivals waar er dus wel waarschuwingen voor gegeven worden. Nu vind het het goed dat 'gewoon' onder invloed van alcohol zijn niet strafbaar is en vervelend gedrag wel. Ik ben alleen benieuwd hoe vaak er iemand een boete krijgt alleen voor openbaar dronkenschap, meestal is er dan wel meer aan de hand en komt het vaak neer op een ander misdrijf, niet op openbaar dronkenschap. Wel het gevolg van...

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [18+] Coke te koop op bokt oeps foutje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:49

Air, het lijstje van Jellinek noemt 15 middelen die slecht voor je zijn, of voor je omgeving, het zegt niet dat 1 blikje bier slechter is dan 15000 xtc pillen.

"Mensen die dronken of leip in de auto stappen doen dat niet door de alcohol of door de drugs, maar door wie zij op dat moment als persoon zijn." Dit begrijp ik ook niet, de persoon die ze dan zijn, is onder
invloed van drank of drugs en kan dan op dat moment geen rationele beslissing nemen.

MyWishMax

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [18+] Coke te koop op bokt oeps foutje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:56

Ik kan onder invloed van alcohol toch ook beslissen niet te gaan rijden? Ik doe dat nooit namelijk. Of niks drinken, of 1 drankje als we daarna nog lang blijven en ik moet rijden. Zodra ik meer drink, zelfs vroeger te veel ben ik nooit in de auto gestapt.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [18+] Coke te koop op bokt oeps foutje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:57

Ja idd eens met mywishmax. En van sommige drugs wordt je juist scherper ipv vager.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:57

Stop alsjeblieft met die dooddoener ‘1 blikje is minder slecht dan 15.000 pillen’, het gaat hier gewoon om normaal gebruik en dat weet jij zelf ook heel goed.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:36

sureido schreef:
Stop alsjeblieft met die dooddoener ‘1 blikje is minder slecht dan 15.000 pillen’, het gaat hier gewoon om normaal gebruik en dat weet jij zelf ook heel goed.


alcohol is slechter dan drugs is net zo'n dooddoener. Zoals ik al eerder ze: het gaat om de hoeveelheid. En het lijstje van Jellinek zegt hier helemaal niks over.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:40

MyWishMax schreef:
Ik kan onder invloed van alcohol toch ook beslissen niet te gaan rijden? Ik doe dat nooit namelijk. Of niks drinken, of 1 drankje als we daarna nog lang blijven en ik moet rijden. Zodra ik meer drink, zelfs vroeger te veel ben ik nooit in de auto gestapt.


Het gaat natuurlijk om teveel alcohol of drugs.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:11

nynke55 schreef:
Air, het lijstje van Jellinek noemt 15 middelen die slecht voor je zijn, of voor je omgeving, het zegt niet dat 1 blikje bier slechter is dan 15000 xtc pillen.

"Mensen die dronken of leip in de auto stappen doen dat niet door de alcohol of door de drugs, maar door wie zij op dat moment als persoon zijn." Dit begrijp ik ook niet, de persoon die ze dan zijn, is onder
invloed van drank of drugs en kan dan op dat moment geen rationele beslissing nemen.


Uh nee, ik quote het maar even:

''Welke drug is de gevaarlijkste?
In 2009 heeft een groep experts drugs beoordeeld op schadelijkheid. Daaruit kwam de volgende rangschikking:

Crack
Heroïne
Tabak
Alcohol
Cocaïne
Methamfetamine
Amfetamine
GHB
Benzodiazepinen (slaap- en kalmeringsmiddelen)
Cannabis
Ketamine
XTC
Khat
LSD
Paddo’s.
De drugs werden beoordeeld op de volgende aspecten:

Acute giftigheid (ziekten, overdosis)
Chronische giftigheid (ziekten)
Verslaving
Sociale schade op gebruikersniveau
Sociale schade op bevolkingsniveau''
https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... arlijkste/

Dus waar je vandaan haalt dat het een lijstje is van middelen die slecht voor je zijn.. geen idee.


Je gaat niet met alcohol/drugs op achter het stuur als je daar tegen bent, zo simpel is het. Bepaalde drugs en alcohol kunnen je grenzen doen vervagen, maar zoiets zou dan al gewoon dicht bij die grens moeten liggen, voordat je zoiets doet.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [18+] Coke te koop op bokt oeps foutje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:23

Oke, een lijstje van middelen die schadelijk voor je zijn, dan. Crack is dan het schadelijkst en paddo's het minst schadelijk. Dat wil niet zeggen dat paddo's nauwelijks schadelijk zijn en het zegt ook niks over de hoeveelheid die je kunt gebruiken zonder dat het schadelijke gevolgen heeft.

DioxideJarig

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:34

Paddo's hebben zeer weinig lichamelijke impact, alleen geestelijke. Echter worden mogelijke gebruikers uitgebreid voorgelicht door de smartshop (in ieder geval bij Azarius) en ten zeerste afgeraden ze te gebruiken als de persoon bekend is met psychoses etc.

Je kunt ze ook niet dagelijks of maandelijks gebruiken i.v.m. directe tolerantie die optreedt (werken op je immuunsysteem) en daardoor is gebruik al beperkt tot ongeveer eens per 2 maanden voor maximaal effect.

Ik gebruik ze ongeveer 2x per jaar om mijn hoofd compleet op te ruimen, maar nu ik met mijn burn out zit is er geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:48

Met LSD hetzelfde, eigenlijk. Voor overdoseren moet je wel heel hard je best doen, zowat onmogelijk.
Tolerantie geldt hetzelfde voor als bij paddo's(/truffels).

Dus ja ik durf wel te snellen dat de laatste twee (Khat ken ik niet) nauwelijks (tot niet) schadelijk zijn.

DioxideJarig

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Re: [18+] Coke te koop op bokt oeps foutje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:59

Is in dat onderzoek cannabis eigenlijk onderzoekt in een normale joint met tabak of met een vaporizer? Dat kan volgensmij ook een wereld van verschil maken gezien het wegstrepen van de negatieve gevolgen van de tabaksrook.

Khat is trouwens een plant die voornamelijk in Afrikaanse (en een aantal Arabische) landen gekauwd wordt, het geeft een amfetamine achtig effect :)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 20:30

nynke55 schreef:
Oke, een lijstje van middelen die schadelijk voor je zijn, dan. Crack is dan het schadelijkst en paddo's het minst schadelijk. Dat wil niet zeggen dat paddo's nauwelijks schadelijk zijn en het zegt ook niks over de hoeveelheid die je kunt gebruiken zonder dat het schadelijke gevolgen heeft.


Nee dat zeggen we toch ook niet?
Wat we zeggen is dat alcohol schadelijker is dan XTC. Is onderzocht, staat niet voor niks op die lijst van jellinek.
En dan is het huidige beleid eigenlijk behoorlijk hypocriet.