Nederland grote en dubieuze rol in apenhandel (Tilburg)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninette

Berichten: 750
Geregistreerd: 15-06-06

Nederland grote en dubieuze rol in apenhandel (Tilburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 20:12

Als het toch verkeerd staat mag dit topic verplaatst worden....

Ik kwam een brandbrief tegen van animalerights.nl en ben eens verder gaan lezen.
Hoe kan het dat er in Tilburg een loods staat met meer dan 1000 apen? Afkomstig uit apenfokkerijen uit China en gaan via een Nederlandse handelaar de wereld weer over naar laberatoria. Op de undercover beelden in Nederland gemaakt worden de apen op verschrikkelijke manieren voorbereid om een proefdier te worden.

https://www.animalrights.nl/brandbrief- ... naar-parma

Ik wist dat we nog laberatoria hebben en universiteiten die proefdieren gebruiken maar wist niet dat er in Tilburg een zeer grote handelaar zit...
Als ik meer info zoek zijn er al veel protesten geweest en kamervragen gesteld...en toch leven er nog meer dan 1000 apen ergens in een loods in Nederland en worden hierbij mishandeld en belanden van de ene hel naar de andere hel.
Zoiets verwacht ik in China...maar niet in Nederland.

Iemand wel eens iets over die apenhandelaar gelezen of gehoord?
Ik neem aan dat het bedrijf een soort vrijstelling heeft want op de beelden is geen instantie die dat goedkeurt lijkt mij. In hokjes in een loods en dan zo behandeld worden en geen drinken. Misschien een bokker die weet hoe dat in elkaar steekt?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Nederland grote en dubieuze rol in apenhandel (Tilburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 20:21

Schijnbaar heeft er ooit een rechter bepaalt dat er 1080 apen toegestaan zijn maar dat is al jaren geleden

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 20:41

Waarom de handelaar aanpakken? Wie moet de apen anders leveren? Feit is toch gewoon dat er in NL nog steeds dierenproeven op apen goedgekeurd worden?

Hij staat onder voortdurende controle van allerlei instanties dus lijkt me dat ie iig voldoet aan de minimale eisen.

Ninette

Berichten: 750
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 20:59

Iris82 schreef:
Waarom de handelaar aanpakken? Wie moet de apen anders leveren? Feit is toch gewoon dat er in NL nog steeds dierenproeven op apen goedgekeurd worden?

Hij staat onder voortdurende controle van allerlei instanties dus lijkt me dat ie iig voldoet aan de minimale eisen.


Je hebt de beelden gezien? Is niet meer van deze tijd hoor....
Ik ben verontwaardigd ja, er worden bijvoorbeeld al tien jaar dezelfde verschrikkelijke hersenproeven gedaan zonder geen enkel resultaat....hoelang wil je dan nog apenlevens aan verspillen? Ook dierenproeven kunnen diervriendelijker en hopelijk in de toekomst helemaal niet meer nodig. Maar vind raar dat dit mag in Nederland. Vorig jaar twee aapjes particulier in beslag genomen ( terecht want zijn geen huisdieren maar ook geen proefdieren in mijn ogen, het zijn vrije wilde dieren) maar deze aapjes waren beoordeeld en waren ( voor zover gezond en gelukkig ) goed verzorgd en er werd aan behoeftes voldaan. Hier in een loods zoveel apen in hokjes zonder de goede zorgen en met veel stress en dat zou wel mogen? Ik zie het verschil niet hoor.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 21:06

Vreselijk! Maar dierproeven worden gedaan (over de noodzaak/ wenselijkheid zijn heel veel topics, daar ga ik maar niet op in :o ) en de dieren moeten ergens vandaan komen natuurlijk. Betere omstandigheden en regels zou dan wel goed zijn.

Loretta
Berichten: 8759
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 10:43

Ninette schreef:
Iemand wel eens iets over die apenhandelaar gelezen of gehoord?
Ik neem aan dat het bedrijf een soort vrijstelling heeft want op de beelden is geen instantie die dat goedkeurt lijkt mij. In hokjes in een loods en dan zo behandeld worden en geen drinken. Misschien een bokker die weet hoe dat in elkaar steekt?


Ik vind het nogal logisch dat daar niet al teveel ruchtbaarheid over gegeven wordt in het huidige politieke klimaat.

Loretta
Berichten: 8759
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Nederland grote en dubieuze rol in apenhandel (Tilburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 10:50


Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Nederland grote en dubieuze rol in apenhandel (Tilburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 10:53

;( Al die dingen die in die kopjes worden geboord... -O-

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33792
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Nederland grote en dubieuze rol in apenhandel (Tilburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:01

Dierproeven moeten gewoon verboden worden... we kunnen beter testen op mensen daar zijn er meer van. Die zijn ook minder bedreigd als soort ook.... maar dat is dan wel weer onethisch. En dit mag blijkbaar wel. :n

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:02

MarlindeRooz schreef:
Dierproeven moeten gewoon verboden worden... we kunnen beter testen op mensen daar zijn er meer van. Die zijn ook minder bedreigd als soort ook.... maar dat is dan wel weer onethisch. En dit mag blijkbaar wel. :n


Pak maar mensen die levenslang zitten omdat ze anderen hebben vermoord ofzo. Die moeten al hun rechten kwijt raken, niet zulke dieren inderdaad.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:08

Ga het filmpje niet kijken want kan wel raden wat je te zien krijgt.

Hoe mensen dit nog goed kunnen keuren is niet te geloven. Dat dit nog in deze tijd voor kan komen dan dierenwelzijn in een opmars is.

Ik vind het schandalig en ben van mening dat als je hier aan mee kan doen dat er dan van binnen iets niet goed is bij je. Dit is dierenmishandeling verbloemd als noodzakelijk wetenschappelijk experiment.

Loretta
Berichten: 8759
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:14

Kaitlyn schreef:
MarlindeRooz schreef:
Dierproeven moeten gewoon verboden worden... we kunnen beter testen op mensen daar zijn er meer van. Die zijn ook minder bedreigd als soort ook.... maar dat is dan wel weer onethisch. En dit mag blijkbaar wel. :n


Pak maar mensen die levenslang zitten omdat ze anderen hebben vermoord ofzo. Die moeten al hun rechten kwijt raken, niet zulke dieren inderdaad.


Je weet niet wat je zegt. Dit idee begint aardig op dokter Josef Mengele te lijken. Als je dergelijke experimenten op gevangenen toe staat zijn we daar ook niet ver meer van af vrees ik. Je meent toch niet dat je terug wilt naar de tijd van een monster als Josef Mengele hoop ik.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Nederland grote en dubieuze rol in apenhandel (Tilburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:17

Ik heb op zich geen moeite met dierproeven mits deze een duidelijke en goede functie hebben (niet voor cosmetica bijvoorbeeld, wel voor ernstige ziektes e.d.).
Maar het minste wat we kunnen doen is die dieren goed behandelen. Als dat niet gebeurt moet daar gewoon tegen opgetreden worden.

Heel gek gedacht, maar dat lijkt me ook de proeven ten goede komen. Stress doet een hoop met een lichaam, hoe weten we dat onderzoek niet vertroebeld wordt doordat die dieren leven onder stressvolle omstandigheden?

Loretta
Berichten: 8759
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:22

secricible schreef:
Ik heb op zich geen moeite met dierproeven mits deze een duidelijke en goede functie hebben (niet voor cosmetica bijvoorbeeld, wel voor ernstige ziektes e.d.).
Maar het minste wat we kunnen doen is die dieren goed behandelen. Als dat niet gebeurt moet daar gewoon tegen opgetreden worden.


Een betere behandeling voor die dieren afdwingen lijkt mij heet meest realistische en ook wenselijke optie. Dit bedrijf wegpesten zoals animal Rights waarschijnlijk voor ogen heeft zal er alleen maar toe leiden dat ze zich in het buitenland gaan vestigen. De meeste winst voor de apen zal dan ook te behalen zijn met goede welzijnsregels.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:26

Loretta schreef:
Kaitlyn schreef:
Pak maar mensen die levenslang zitten omdat ze anderen hebben vermoord ofzo. Die moeten al hun rechten kwijt raken, niet zulke dieren inderdaad.


Je weet niet wat je zegt. Dit idee begint aardig op dokter Josef Mengele te lijken. Als je dergelijke experimenten op gevangenen toe staat zijn we daar ook niet ver meer van af vrees ik. Je meent toch niet dat je terug wilt naar de tijd van een monster als Josef Mengele hoop ik.


Nu pak je er een vergelijking bij die kant noch wal slaat. Mengele gebruikte o.a. kinderen en onschuldigen, geen moordenaars.
Laat anders mensen zich vrijwillig opgeven, voor een vergoeding met duidelijk de risico's erbij. Deze experimenten zijn al jaren bezig op apen, zonder dat er ook maar enig resultaat is geboekt. Is dat wel oké? Zijn wij zo verheven boven anderen? Om over de omstandigheden waarin deze dieren leven nog maar niet te spreken... -O-

Schuur_

Berichten: 4881
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Nederland grote en dubieuze rol in apenhandel (Tilburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:32

Hoe weet jij dat er geen enkel resultaat is geboekt met die proeven? Daarbij, heb je ook gezien hoeveel proeven er in NL op apen worden gedaan?

'Doe die proeven op moordenaars' is ondoordacht. Moordenaars zijn ook mensen en het percentage van de echt zieke geesten die leven om te moorden en gewoon een continu gevaar zijn is heel miniem, laat staan dat ze dan nog in het juiste profiel passen.

Begrijp me niet verkeerd, ook ik ben geschokt door de beelden en geen van dierproeven. Als er dieren gebruikt moeten worden voor te testen zouden de welzijnsregels ontzettend hoog moeten zijn. Voldoende verrijking, sociaal contact, ruimte en niet het onthouden van eten of drinken.

Loretta
Berichten: 8759
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:34

Kaitlyn schreef:
Nu pak je er een vergelijking bij die kant noch wal slaat. Mengele gebruikte o.a. kinderen en onschuldigen, geen moordenaars.
Laat anders mensen zich vrijwillig opgeven, voor een vergoeding met duidelijk de risico's erbij. Deze experimenten zijn al jaren bezig op apen, zonder dat er ook maar enig resultaat is geboekt. Is dat wel oké? Zijn wij zo verheven boven anderen? Om over de omstandigheden waarin deze dieren leven nog maar niet te spreken... -O-



Gevangen dwingen aan experimenten deel te nemen is het meest walgelijke uit onze geschiedenis. Dat is oom gelijk iets wat dan maar in de geschiedenis moet blijven. Tegen een ruime vergoeding zeg je. Ik ben al bang dat ik weet waar dat toe zal leidt. Welk deel van de bevolking dat uiteindelijk het grootste deel van de experimenten op zich zal nemen. Dat zijn waarschijnlijk niet degenen die nu het hardste staan te roepen dat ze tegen experimenten met dieren zijn.

Loretta
Berichten: 8759
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:38

Schuur_ schreef:
Als er dieren gebruikt moeten worden voor te testen zouden de welzijnsregels ontzettend hoog moeten zijn. Voldoende verrijking, sociaal contact, ruimte en niet het onthouden van eten of drinken.


Dat zal ook mijn idee zijn. Er gaat genoeg geld om in die sector dus voor goede huisvesting zorgen lijkt me niet teveel gevraagd. Maar Animal Rights kennende jagen ze dit bedrijf liever richting het buitenland waar het leed onveranderd door gaat.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:43

De film is van de locatie Parma in Italië, niet van de handelaar in Nederland. Als ik het zo zie zitten deze dieren in transportkooien. Die zijn niet geschikt als permanente huisvesting (net zomin een trailer dat voor een paard is), maar of ze hier permanent in zitten??? Verder durf ik op basis van deze geringe informatie niks te zeggen.

Loretta
Berichten: 8759
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:50

Sintara schreef:
De film is van de locatie Parma in Italië, niet van de handelaar in Nederland. Als ik het zo zie zitten deze dieren in transportkooien. Die zijn niet geschikt als permanente huisvesting (net zomin een trailer dat voor een paard is), maar of ze hier permanent in zitten??? Verder durf ik op basis van deze geringe informatie niks te zeggen.


Daar is Animal Rights heel goed in. Beelden in het buitenland opgenomen te verkopen als beelden die in Nederland zijn opgenomen. Als im de beschrijving onder hun filmpje nog eens goed doorlees dan staat er ook dat het hier om apen gaat afkomstig uit Tilburg. Maar het filmpje gaat uiteraard viral alsof dit in Tilburg is opgenomen. Het probleem met Animal Rights is dan ook vaak de geloofwaardigheid van hun verhaal. In het verleden is meermaals gebleken dat deze organisatie het niet zo nauw neemt met de waarheid.

Ninette

Berichten: 750
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Nederland grote en dubieuze rol in apenhandel (Tilburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 12:26

Op Netflix heeft een goede docu gestaan over het leed achter laberatoria..heftig maar laat goed de waarheid zien.
Dirthy money heet die docu ik weet niet of die er nog op staat.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:38

Schuur_ schreef:
Begrijp me niet verkeerd, ook ik ben geschokt door de beelden en geen van dierproeven. Als er dieren gebruikt moeten worden voor te testen zouden de welzijnsregels ontzettend hoog moeten zijn. Voldoende verrijking, sociaal contact, ruimte en niet het onthouden van eten of drinken.

Nou in ieder geval dit inderdaad. Zorg dan dat ze op zijn minst een prettige leefruimte hebben, waar aan hun behoeften wordt voldaan. Diertjes in zulke kooitjes houden, met helemaal niks erin is echt onacceptabel.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:43

Voor diegene die niet weten hoe dieren in laboratoria leven, nee, ze zitten niet 24/7 in kleine traliekooitjes graatmager weg te kwijnen. Ik heb ooit met iemand gesproken en de dieren die op dat moment niet in proeven deelnemen, zitten gewoon met soortgenoten in een groot verblijf met verrijking en worden ze goed verzorgd, onderzoeken doen op zieke dieren werkt ook niet. Tijdens proeven werkt dat natuurlijk wel anders, dan zitten ze vaker wel geïsoleerd helaas, maar anders krijg je ook geen zuiver onderzoek. Ik heb de beelden in de OP niet gezien, maar even om wat onduidelijkheden op te klaren.

https://www.bprc.nl/nl
Deze doen dierproeven met primaten, ze zijn heel open over hun werkwijze en er zijn ook filmpjes te zien van dieren

Loretta
Berichten: 8759
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:14

gerpiegorp schreef:
Ik heb de beelden in de OP niet gezien, maar even om wat onduidelijkheden op te klaren.

[


Hier staan de beelden.
https://youtu.be/FCaEBW7YrLo

Ik vraag me weleens af wat voor beelden het op gaat leveren als Animal Rights eens besluit om te gaan filmen op manefes, pensionstallen en wedstrijd terreinen. Ik vraag me weleens af hoeveel Bokkers dan de realiteit er nog in terug herkennen. Animal Rights staat bekend om filmpjes van achter elkaar geplakte moment opnamen en soms ook duidelijk erachter gemonteerde audio.

De beelden van hun spelen heel erg op de emoties in maar als je probeert om de realiteit er in terug te zien dan kun je niks met hun beelden. Hun beelden van de veehouderij lijken totaal niet op wat ik met eigen ogen bij boeren heb gezien.

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Nederland grote en dubieuze rol in apenhandel (Tilburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:40

Iets wat afkomstig is van een website die 'animalrights.nl' heet zou ik bij voorbaat al met een flinke korrel zout nemen... grote kans dat ze beelden van het een, en cijfers van het ander door elkaar husselen om tot een schokkende "waarheid" te komen die heel ver van de werkelijke waarheid staat, puur om een bepaald imago te scheppen