Meisje stopt met eten en drinken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
its_daantjee
Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:57

xyzutu2 schreef:
its_daantjee schreef:
ik ben het tot op zekere hoogte met je eens, maar wat ik dan wel bijzonder vind is dat iemand die onderzocht word op kanker wel meteen terecht kan. terwijl dat misschien wel net zo levensbedreigend is?


De diagnose kanker is heel makkelijk te stellen in vergelijking. Dat is bijna gewoon een kwestie van tellen: 1 vreemde cel is wacht het even af met een lichte behandeling, 2 vreemde cellen is spoed en 3 vreemde cellen is dodelijk.
Psychische diagnoses stellen is veel moeilijker en kost veel meer tijd. Je kunt je diagnose namelijk alleen maar bepalen aan de hand van het gedrag van de patient, en dat is een vrij slechte graadmeter, dus moet je dat lange tijd observeren voor je weet wat nou werkelijk het probleem is en hoe acuut/ernstig dat probleem is.

Hier staat bijvoorbeeld een paard dat laatst bij een heel lichte gaskoliek al meteen plat op de grond lag en niet eens meer wilde rollen. Als die een steentje in haar hoef heeft dan loopt ze meteen letterlijk op drie benen tot je die steen eruit haalt. Ga je wandelen zonder vliegendeken in het bos dan wordt ze bijna epileptisch van de muggen. Zij gaat volgens haarzelf elke keer bijna dood, terwijl ze in werkelijkheid geen moment in levensgevaar is.
Je hebt ook paarden die rustig in de kliniek staan met de oortjes naar voren, plotseling dood neervallen en dan blijkt dat hun maag gescheurd is en dat ze helse pijn leden tot ze eraan stierven.

En dat heb je ook bij mensen. Je hebt mensen die heel vriendelijk en normaal op alles antwoorden en vanbinnen op korte termijn vreselijke dingen met zichzelf of anderen van plan zijn, en je hebt ook mensen die gewoon heel eenzaam zijn, niet weten hoe ze op een normale contact met anderen kunnen krijgen en geleerd hebben dat ze dat kunnen doen door elke psychische mug volledig op te blazen omdat dat voor die aandacht zorgt. Als je gewoon een intake van 5 minuten doet met een standaard checklist dan staat die eerste patient over vijf minuten weer buiten en gaat het vreselijk fout, en wordt de tweede acuut opgenomen en houdt een bed bezet voor klachten die hij/zij in feite helemaal niet heeft.

Maar zonder bedden en het geld daarvoor gebeurt er sowieso niets, dan kun je intaken wat je wilt, maar daar houdt de zorg dan ook mee op. :(



ik snap absoluut wat je bedoeld! ik ben zelf ook werkzaam in de ggz, en weet dat geld en bedden een groot probleem is hierbinnen. ik vind het alleen lastig te bevatten dat het geld en de bedden er wel zijn voor dus bijvoorbeeld kankerpatiënten (ik had net zo goed elk ander ziektebeeld kunnen noemen :+ )


quera
Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:59

Omdat de ggz particulier is( dacht ik) en een ziekenhuis met ziektebeelden niet?

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41556
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:00

its_daantjee schreef:
ik reageerde op de opmerking wat betreft tijd, plekken beschikbaar en geld voor de GGZ. ik snap uiteraard dat deze plekken steeds minder zijn. maar ik vind het krom dat er dus voor kanker patiënten wel meteen plaats is voor onderzoek en behandeling. deze mensen worden ook niet op wachtlijsten gezet. waarom in de GGZ dan wel?

Omdat er in de GGZ maar beperkt bedden beschikbaar zijn. Een psycholoog/psychiater maar een bepaald aantal cliënten kan zien. Naast dat er eerst bepaald moet worden wat iemand precies heeft voor geestesziekte.

Iemand met kanker kan meteen geholpen worden omdat het ziektebeeld duidelijk is en er dus gerichter behandeld kan worden. Daarnaast zijn wachttijden in ziekenhuizen korter omdat het verloop sneller is, voor behandeling van kanker hoef je niet per se langdurig opgenomen te worden.

Ziekenhuizen en GGZ instellingen staan compleet los van elkaar wat dat betreft. Overigens hebben ziekenhuizen ook wachttijden, naar gelang de ernst van de situatie. Bij lichamelijke klachten is het wat makkelijker bepalen of iets levensbedreigend is of niet.

pien_2010
Berichten: 43134
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:09

elnienjo schreef:
Citaat:
De meeste mensen stappen er toch niet uit, inclusief ikzelf, wetende dat het waarschijnlijk ooit wel weer betere tijden gaan komen.

Ik stap er niet uit, puur omdat ik me realiseer hoe erg dat mis kan gaan en ik dus gewoon het lef er niet voor heb. En voor nu is dat goed hoor, ik zit in een vrij neutrale periode. Maar ik heb juist niet de illusie dat er betere tijden komen. De beste tijd ligt achter me. De tijd dat m'n vader nog leefde. De tijd dat Nederland nog niet zo belachelijk druk/vol was. Dat komt nooit meer goed en wordt alleen maar erger.


:(:) Lieve elnienjo, ik geef je een virtuele knuffel in de hoop dat toch en ook voor jou de toekomst nog fijne momenten zal hebben en dat dus niet de beste tijd achter je ligt, maar ook nog over een tijd weer een andere fijne tijd kan komen. Heel veel sterkte met het verwerken van het verlies van je vader. Wat erg vind ik dit voor je!

Wellicht dat je ooit in Nederland of elders voor jou een plekje kunt vinden in de natuur waar je jezelf wel fijn kunt voelen. Ik herken je gevoel :*

its_daantjee
Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:09

_San87_ schreef:
its_daantjee schreef:
ik reageerde op de opmerking wat betreft tijd, plekken beschikbaar en geld voor de GGZ. ik snap uiteraard dat deze plekken steeds minder zijn. maar ik vind het krom dat er dus voor kanker patiënten wel meteen plaats is voor onderzoek en behandeling. deze mensen worden ook niet op wachtlijsten gezet. waarom in de GGZ dan wel?

Omdat er in de GGZ maar beperkt bedden beschikbaar zijn. Een psycholoog/psychiater maar een bepaald aantal cliënten kan zien. Naast dat er eerst bepaald moet worden wat iemand precies heeft voor geestesziekte.

Iemand met kanker kan meteen geholpen worden omdat het ziektebeeld duidelijk is en er dus gerichter behandeld kan worden. Daarnaast zijn wachttijden in ziekenhuizen korter omdat het verloop sneller is, voor behandeling van kanker hoef je niet per se langdurig opgenomen te worden.

Ziekenhuizen en GGZ instellingen staan compleet los van elkaar wat dat betreft. Overigens hebben ziekenhuizen ook wachttijden, naar gelang de ernst van de situatie. Bij lichamelijke klachten is het wat makkelijker bepalen of iets levensbedreigend is of niet.



hier zit inderdaad wel wat in :D

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:18

pien_2010 schreef:
:(:) Lieve elnienjo, ik geef je een virtuele knuffel in de hoop dat toch en ook voor jou de toekomst nog fijne momenten zal hebben en dat dus niet de beste tijd achter je ligt, maar ook nog over een tijd weer een andere fijne tijd kan komen. Heel veel sterkte met het verwerken van het verlies van je vader. Wat erg vind ik dit voor je!

Wellicht dat je ooit in Nederland of elders voor jou een plekje kunt vinden in de natuur waar je jezelf wel fijn kunt voelen. Ik herken je gevoel :*

Dankjewel pien_2010. Er zijn af en toe wel fijne momenten gelukkig hoor en ik woon gelukkig ook nog in het bos, maar de steeds drukker wordende omgeving kan ik steeds slechter handelen. En het gemis van mijn vader gaat ook nooit over ook al zijn de scherpe kantjes er na 2,5 jaar af. Op een gegeven moment gaat 't leven nu eenmaal bergafwaarts.

Sabri
Berichten: 1388
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:20

Triest verhaal. Dit ging nog om een kind. Maar ook al zou het om een bejaarde gaan. Liefde, empathie, steun en hoop is soms ver te zoeken.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:22

its_daantjee schreef:
ik ben het tot op zekere hoogte met je eens, maar wat ik dan wel bijzonder vind is dat iemand die onderzocht word op kanker wel meteen terecht kan. terwijl dat misschien wel net zo levensbedreigend is?


Even hierop ingaan. De diagnose kanker kan idd heel snel en makkelijk gesteld worden.

Echter zijn kankerbehandelingen ook enorm winstgevend voor de pharmagiganten.
Waarbij de geestelijke gezondheidszorg wat betreft winstmarge hiertegenover volledig in het niet valt.

Dus het rekensommetje is natuurlijk snel gemaakt helaas. Met alle gevolgen vandien :7

Zo verdrietig dat dit meisje geen andere uitweg meer zag ;(

storrum
Berichten: 2158
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:39

quera schreef:
Betteke schreef:
Ik vraag me dan serieus af hoeveel van jullie euthanisatie van dichtbij hebben meegemaakt. Als het om paarden gaat moeten we eindeloos doorgaan met behandelen, maar volgens bokt moeten mensen als het maar even kan en even willen een spuitje krijgen. Ik vind dit stuitend. Hebben jullie enig idee hoeveel impact euthanasie heeft?

Ik ben er zelf mee bezig om dat te regelen.. dichtbij genoeg...
‘Gelukkig’ is het bij mij kanker er zal ik deze makkelijker krijgen...
psychisch lijden is veel moeilijker een vaste criteria voor te krijgen omdat dit voor iedereen anders is.

Wat heftig om te lezen Quera, hier ben ik echt stil van. Heel veel sterkte ;(

quera
Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:40

Voorlopig ben ik hier nog hoor. Maar wil het wel geregeld hebben :j

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

pien_2010
Berichten: 43134
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:43

quera schreef:
Voorlopig ben ik hier nog hoor. Maar wil het wel geregeld hebben :j


En daar doe je heel erg goed aan en vind ik heel erg verstandig. Maar dat wist je al hé :*

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Meisje stopt met eten en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 13:41

Wat een triest verhaal en wat een drama voor de ouders. Verschrikkelijk Y;(

Bij ons is ook een naaste die met depressie vecht en dat is mede veroorzaakt omdat 2 vrienden op jonge leeftijd er een einde aan gemaakt hebben.
Jeugddepressie wordt wat dat betreft nog vaak zwaar onderschat. Doe er nog een verkrachting bovenop en dan is de emmer echt wel vol |(

Ik denk dat in alle zorg helaas de wachtlijsten steeds langer worden. Mijn broer moest bijv. 6 weken wachten op een mri en dan nog 6 weken wachten op de uitslag terwijl hij dus ondertussen niet weet of de medicatie nog goed werkt.
Net een naaste met borstkanker gediagniseerd, die zit al een week of 4 te ‚wachten‘ en voor dat er iets gedaan gaat worden kan nog wel 3 weken duren. Ondertussen groeit je tumor gewoon door.

In de ggz zit je ook nog eens met de lange opname tijden. Waar een patient met een operatie na hooguit 2 dagen doorgaans weer buiten staat gaat het in de ggz natuurlijk ook wel eens om maanden.

Zoolgangster
Berichten: 9571
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 14:09

Cer schreef:
Waar ik eigenlijk net aan voorbij ging is, wat ook blijkt uit het bericht van de ouders, de onbetrouwbaarheid en het kort-door-de-bocht gaan van journalisten..
Hoe moeilijk is om te checken wat je opschrijft.. (en welk ander nieuws is 'niet helemaal' waar.. :\ )

NB, ik moet ook de mogelijkheden gaan bekijken, in onze familie is het dementie. Gezien ik straks de laatste overlevende van mijn familie ben, is er niemand om op me te letten als ik dwaas over straat loop. Als er dan ergens vast ligt dat ik 'dood mag' zou ik nu al een heel stuk geruster zijn.. :\
(maar dit is off topic..)


Misschien is het feit dat het verstervingstraject begeleid werd door medici/verpleegkundigen (die voor pijnstilling zorgden) mede de oorzaak van het misverstand.

Ik vermoed dit omdat ik het volgende heb meegemaakt: een (bejaarde) vrouw kreeg een herseninfarct en raakte min of meer in coma, ze kon niet meer eten of drinken, maar wel pijn aangeven als ze in een andere houding geholpen werd op bed. Ze bleef nog weken in leven, en gezien de vreselijke pijn die ze had tijdens de verzorging, gaf men haar pijnstillers, geen euthanasie. Ze is vredig gestorven.

Haar man (weduwnaar inmiddels dus) bleek later, nadat ze was overleden, te denken dat ze "een spuitje heeft gehad", vanwege die pijnstillers. Hij dacht dus dat ze euthanasie had gekregen terwijl dat beslist niet zo was. Maar zo kun je dus misverstanden krijgen...

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41556
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Meisje stopt met eten en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:29

Ik denk dat het misverstand in de noemer palliatieve zorg ontstaan is.

secricible
Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:54

_San87_ schreef:
Ik denk dat het misverstand in de noemer palliatieve zorg ontstaan is.

Dat idee heb ik ook. Net als dat palliatieve sedatie wordt weggezet als "passieve euthanasie"

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

pien_2010
Berichten: 43134
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Meisje stopt met eten en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:01

Yep dat denk ik ook.

antje_vip
Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Meisje stopt met eten en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:08

Hoe lang gaat het nog door over kanker? Daar gaat het topic geloof ik niet over :o

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

quera
Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:11

antje_vip schreef:
Hoe lang gaat het nog door over kanker? Daar gaat het topic geloof ik niet over :o

Daar gaat het niet over, over dat de pers schreef euthanasie. En dat de verwarring zeer waarschijnlijk is ontstaan door palliatieve zorg

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:21

Cowgirl schreef:
Nabster schreef:
Misschien zijn sommige zaken ook gewoon niet te genezen. Ik lees steeds dat de zorg tekort is geschoten, maar dat is nogal een uitspraak.

Ik denk echt dat sommige leed te groot is om te dragen



Ik viel er ook een beetje over dat er best makkelijk gezegd word dat de zorg dan gefaald heeft. Beetje makkelijke uitspraak als blijkt dat het meisje al vele trajecten heeft doorlopen. Dat hebben ze niet gedaan om haar te pesten en ik denk dat het als hulpverlener ook behoorlijk frustrerend is als je iemand niet kan helpen. Daar heb je immers voor geleerd en is je passie.

Ik ben het met je eens dat sommige zaken gewoon niet te genezen zijn. Depressie is ook een ziekte net als kanker. Maar ik vind in deze gevallen dan wel dat euthanasie wel mogelijk moet zijn ook al ben je 17.

Maar ik denk dat we in Nederland(belgie/luxemburg) blij mogen zijn dat er een wet is.


Het schrijnende is dat de GGz gewoon echt een mensentekort heeft, maar ook geldtekort. En dat is een nare combinatie. Er zijn inderdaad talloze trajecten, maar wat mij steekt is dat er weinig ruimte lijkt te zijn voor persoonlijke aanpak juist door de wet- en regelgeving en de bezuinigingen (altijd weer de bezuinigingen). Ik heb zelf met enkele suïcidale cliënten gewerkt vlak na een poging en het is gewoon verschrikkelijk waar zo iemand doorheen gaat. Ze voelen zich vaak machteloos en onbegrepen en zien zoiets als enige uitweg. Hoe moeilijk is het als je je zo voelt en de wereld gaat gewoon vrolijk door?
Daarnaast rust er een enorme taboe op mentale "stoornissen" (wat ik al een bizarre benaming vind) waardoor veel mensen ontzettend laat aan de bel trekken puur uit schaamte/onbegrip. Het is makkelijker om je been te breken, om het zo maar te zeggen :) Het is ook hele lastige materie omdat je nou eenmaal niet in iemands hoofd kan kijken (of ja, letterlijk kan dat wel natuurlijk maar je snapt wat ik bedoel) en als hulpverlener kun je je dan ook behoorlijk machteloos voelen. Het is ook moeilijk om in het geval van depressies te kijken wanneer het echt, echt, echt genoeg is geweest voor iemand. Die keuze moet door de persoon zelf gemaakt worden maar je kunt je afvragen in hoeverre "het depressieve brein" nog toerekeningsvatbaar is voor zo'n gigantische beslissing. Bij andere ziekten (zoals degene waar het topic half over gaat momenteel) is het vaak duidelijker omdat er een ziektebeeld is waarvan het verloop vrij goed "voorspeld" kan worden. Hersenen zijn helaas niet zo voorspelbaar. Ik snap hierdoor de terughoudendheid tegenover euthanasie, maar wie moet dan werkelijk de keuze maken wanneer het genoeg is geweest?

pien_2010
Berichten: 43134
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:44

Goede post Bizzybijtje en helemaal waar.


Nadine_S
Berichten: 3980
Geregistreerd: 02-06-08

Re: Meisje stopt met eten en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 17:54

Haar boek is wel echt een aanrader. Het werd mij in elk geval heel duidelijk dat ze écht niet meer wilde leven.

Niet het vallen is falen, maar het weigeren op te staan!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aard, nps, spookyskippy en 28 bezoekers