Platte aarde, waarom?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 21:59

MarcoBorsato schreef:
[NM] "De aarde is plat"

Is al een topic over toch?


Het topic waar je naar linkt is reeds 1,5 jaar oud. Een nieuw topic mag dan ook gewoon, andere gebruikers, andere inzichten.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 22:03

De platte aarde theorie, zóóó banaal.
De expanderende, jawel groeiende aarde theorie, zó veel creatiever!
Uiteraard net zo onzinnig, maar veel leuker en origineler. Neal Adams is de profeet die de wereld van dit waanidee probeert te overtuigen.

mysa

Berichten: 10479
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 22:13

CharleyT schreef:
Wat me in deze tekst vooral opvalt is de term ''machtige overheden''. Dit begrip, ook vaak ''de overheid'' ''de elite'' genoemd, wordt door complotdenkers veelvuldig gebruikt als de grote boosdoener.
Er is altijd een element van wij zijn ok, de overheid enz. is de grote boosdoener. Maar dat die grote boosdoener wereldwijd uit miljoenen mensen bestaat en toch alles super geheim weet te houden lijkt mij het zwakke punt in dit verhaal.


Exactly my sentiments!

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 23:48

Shadow0 schreef:
Ik zou dan ook willen vragen om die plaatjes niet te herplaatsen, want bij sommige mensen die hier meelezen krijgt het een heel klein beetje meer aandacht en wordt het iets meer waarschijnlijk.



Wat? :') Bedoel je nou dat je bang bent dat bokkers de flat-earth-theorie gaan ondersteunen? Mogen bokkers geen flat-eathers worden?

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:51

Anne. schreef:
Shadow0 schreef:
Ik zou dan ook willen vragen om die plaatjes niet te herplaatsen, want bij sommige mensen die hier meelezen krijgt het een heel klein beetje meer aandacht en wordt het iets meer waarschijnlijk.



Wat? :') Bedoel je nou dat je bang bent dat bokkers de flat-earth-theorie gaan ondersteunen? Mogen bokkers geen flat-eathers worden?



[onzin aan, troll mode aan]

Ja, nu ik er over nadenk. Als de aarde rond was dan zouden de hoeken van de rijbak ook lager zijn als het midden van de bak en dat is niet zo. Dus zou die dan toch plat zijn.......? Misschien dat daarom een rijbak vergunningsplichtig is zodat de grote boze gemeentes op de hoogte worden gesteld wie wel eens de waarheid zou kunnen achterhalen. :+

[onzin uit, troll mode uit]

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:54

[***] schreef:
Ik vind conspiracy theories echt geweldig om in te duiken. Wat betreft de platte aarde:

Daarnaast:
- Antartica is de rand om de aarde, daarom mag je er wel heen maar alleen onder begeleiding en er mogen geen vliegtuigen overheen vliegen.



Antartica is een no-fly zonde omdat daar de ingang zit naar het binnenste van de aarde volgens de "Hollow Earth" gelovers.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Platte aarde, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:01

Ik lig in een deuk, stipje :)

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:03

Anne. schreef:
Wat? :') Bedoel je nou dat je bang bent dat bokkers de flat-earth-theorie gaan ondersteunen? Mogen bokkers geen flat-eathers worden?


Zowel in dit topic als in het vorige bleek dat voor sommigen de lijn al dun is. En het is niet onschuldig of alleen maar grappig: het ondermijnt het idee dat er een waarheid is die relevant is. Van onzinnige conspiracies gaat het vaak al vrij makkelijk naar niet bepaald niet onschuldige conspiracies (antivax, misinformatie over de MH17, politieke invloed.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:10

Shadow0 schreef:
Anne. schreef:
Wat? :') Bedoel je nou dat je bang bent dat bokkers de flat-earth-theorie gaan ondersteunen? Mogen bokkers geen flat-eathers worden?


Zowel in dit topic als in het vorige bleek dat voor sommigen de lijn al dun is. En het is niet onschuldig of alleen maar grappig: het ondermijnt het idee dat er een waarheid is die relevant is. Van onzinnige conspiracies gaat het vaak al vrij makkelijk naar niet bepaald niet onschuldige conspiracies (antivax, misinformatie over de MH17, politieke invloed.)



Maar wat is het probleem van conspiracy theorists? Of het gevaar? Niet dat ik het er niet mee eens ben, maar ik zit te denken om er een project over te doen, maar dan moet ik wel een concrete probleemstelling hebben...

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Platte aarde, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:01

Wat een onzin zeg, Shadow.
Zullen we dan meteen maar alle andersdenkenden censureren? Misschien wat boekverbrandingen uitvoeren?

Stel je toch eens voor dat er mensen zijn die niet geloven waar jij in gelooft. Zijn er daar niet duizenden oorlogen over uitgebroken? ;)

Waarheid is een relatief begrip.

En nee, ik ben geen conspiracy-theorist

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Platte aarde, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:07

Resistance, als je al ziet wat sommige mensen geloven als het alleen al over paarden gaat??

Maar laat ik ook een duit in het zakje doen: de aarde is dan uiteindelijk de many-faced god omdat telkens als er iemand vanuit de ruimte naar de aarde kijkt, laat deze een ander gezichtje zien.

cursebreaker

Berichten: 11457
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:14

Ik vind het vooral knap dat sommigen blijven geloven dat Alle landen over de hele wereld die o.a. iets met ruimtevaart doen (en dus met beelden aantonen aan ons dat de aarde rond is), ons voorliegen. En dat alle beelden die we te zien krijgen van een ronde aarde dus nep zijn.

Ik heb verder geen problemen met mensen die geloven in een platte aarde, conspiracy theories en weet ik wat allemaal, want ieder het zijne en je moet gewoon zelf in iets kunnen en mogen geloven natuurlijk. Maar ik vind het wel fascinerend hoe wetenschappelijk aangetoonde dingen, vaak dan als nep afgedaan wordt terwijl het bewijs gewoon onomstotelijk is - 'maar dat bewijs is dan natuurlijk altijd nep?'

Ik vind het ook wel interessant om te zien wat de achtergrond gedachtes zijn van conspiracy denkers en om te zien hoe zij dus er tegenaan denken, en hoe ze tot die conclusies gekomen zijn - ook al geloof ik dan weer zelf wat anders omdat ik denk dat de wetenschap gewoon meestal alles bij het rechte eind heeft.

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:19

Ik heb laatst een lifter opgepikt in Nederland, hij kwam uit Australie, en die maar helemaal meegenomen naar Denemarken (uurtje of 8/9 rijden). Na een uurtje of 2 kwam ik erachter dat hij gelooft dat de aarde plat is. We hebben de kwestie urenlang besproken. Er is in die auto tenslotte weinig anders te doen.
Ik ben bepaald niet overtuigd van de flat earth theory ( :D ) maar vond het wel boeiend om eens uitgebreid met iemand te spreken die hier echt in gelooft.
Ook verhalen over hemel en hel, wisten jullie bijvoorbeeld dat de Noordpool een zwarte berg is, met een trap naar de hemel en een trap naar de hel? Daarnaast zitten we ook in een glazen dome, en sterren zijn scheurtjes in die dome. Waar haalt men het vandaan.

Ik kan mij alle details niet meer herrineren, maar hij vertelde inderdaad dat hij gelooft dat veel films en series inderdaad eigenlijk de waarheid zijn. Onder andere The Truman Show en Lucifer.
Anne. schreef:
Maar stél he.. Als Antarctica echt een grote ijsmuur is aan het 'einde van de wereld', zal het dan net zoiets zijn als The Truman Show? :P
[ Afbeelding ]

Of zou The Truman Show een hint zijn geweest.... >;) :roll: :')


Ik geloof nog steeds dat de aarde rond is, maar vond het wel een boeiend gesprek.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:22

Oh ja en het ruimtestation ISS is ook nep denken sommige. Waar die astronauten dan naar toe gaan weet ik niet, misschien zitten die 4 maanden in een studio, ze zenden regelmatig filmpjes uit.
Waarom een fake ruimtestation?

cursebreaker

Berichten: 11457
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:23

Cookies schreef:
Oh ja en het ruimtestation ISS is ook nep denken sommige. Waar die astronauten dan naar toe gaan weet ik niet, misschien zitten die 4 maanden in een studio, ze zenden regelmatig filmpjes uit.
Waarom een fake ruimtestation?


En alle mensen die de lanceringen van de astronauten live hebben gekeken vanaf afstand (dus nog geeneens via tv, maar echt gewoon buiten) door de jaren heen, zijn ook allemaal opgestookt door de regeringen om te liegen - dat wat ze gezien hebben niet echt is en er helemaal niemand de ruimte ingeschoten is geworden :')

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:25

Cookies schreef:
Oh ja en het ruimtestation ISS is ook nep denken sommige. Waar die astronauten dan naar toe gaan weet ik niet, misschien zitten die 4 maanden in een studio, ze zenden regelmatig filmpjes uit.
Waarom een fake ruimtestation?

Daar zitten de vriendjes uit je onderschrift.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:31

@Cursebreaker: Niemand kan zeggen of de astronauten daadwerkelijk IN dat shuttle zaten, die kunnen zo weggesmokkeld zijn. Dus die theorie kan ik nog wel inkomen. Maar wat ik me dan wel weer afvraag is hoe we rond de aarde kunnen vliegen. Zelfs in een vliegtuig kan de gemiddelde burger zien dat er ronding in de aarde zit. Je zit niet ver genoeg weg om écht een rond balletje te zien, maar je ziet wel dat het niet plat is. Toch?

In het programma De Outsiders hadden ze een paar weken geleden iemand die dit geloofde. Vond het verbazingwekkend hoe overtuigd de groep is/was.
https://www.npo3.nl/de-outsiders/16-05- ... ON_1298227

cursebreaker

Berichten: 11457
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:40

Ja klopt, het Kan natuurlijk wel weerlegd worden ja want ze kunnen idd weggesmokkeld worden.
Maar als je inderdaad in een vliegtuig zit, kun je al zien dat er ronding in de aarde zit, wat je aangeeft.
Ook met beelden die F-16 piloten e.d. maken, is dit te zien - maar die zijn natuurlijk ook allemaal nep.

Ik denk dat er ook geen middenweg is hierin; of je gelooft er heilig in, of niet. Maar het is idd fascinerend om te zien hoe overtuigd ze ervan zijn ja.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Platte aarde, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:49

Die ronding kun je zelfs vanaf de grond zien. Als de aarde plat zou zijn dan zou je geen strakke horizon zien.

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:51

Tot een jaar of twee geleden dacht ik dat flat earthers alleen maar in de USA voorkwamen. Sterker nog, ik dacht voor die tijd altijd dat flat earthers een soort aanhangers van de church of the flying spaghetti monster waren; lui die echt wel weten hoe het zit, maar voor de lol doen alsof hun neus bloed.
Had ik het even goed mis :')
Ik moet toegeven dat ik concpiracy theories wel heel erg interessant vind. Ik geloof verder niet in die theorieën (al moet ik zeggen dat er toch een aantal zijn die wel een soort van plausibel zijn, en dat maakt het eigenlijk des te "enger") maar vind het wel erg interessant om mensen hun drijfveren om het te geloven te horen, en de (soms) lachwekkende theorieën.

Ik vraag me trouwens af of er ook flat earth bokkers zijn die er misschien uit schaamte niet voor uit durven te komen?

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 13:08

De aarde is rond, net zoals een pannenkoek :D

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 13:25

Pipodipo schreef:
Cookies schreef:
Oh ja en het ruimtestation ISS is ook nep denken sommige. Waar die astronauten dan naar toe gaan weet ik niet, misschien zitten die 4 maanden in een studio, ze zenden regelmatig filmpjes uit.
Waarom een fake ruimtestation?

Daar zitten de vriendjes uit je onderschrift.


Ik pas gelijk mijn onderschrift aan!

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 13:36

Cookies schreef:
Oh ja en het ruimtestation ISS is ook nep denken sommige. Waar die astronauten dan naar toe gaan weet ik niet, misschien zitten die 4 maanden in een studio, ze zenden regelmatig filmpjes uit.
Waarom een fake ruimtestation?
Cookies schreef:
Pipodipo schreef:

Daar zitten de vriendjes uit je onderschrift.


Ik pas gelijk mijn onderschrift aan!

Dat is een uitstekende nuancering!!

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 22:17

Sting schreef:
In het programma De Outsiders hadden ze een paar weken geleden iemand die dit geloofde. Vond het verbazingwekkend hoe overtuigd de groep is/was.
https://www.npo3.nl/de-outsiders/16-05- ... ON_1298227

Hier moest ik ook aan denken bij het lezen van dit topic. Echt een aanrader om te kijken voor degenen die hem nog niet gezien hebben. Geeft een kijkje in de belevingswereld van platte aarde gelovigen.

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 22:18

Laurora schreef:
Ik vraag me trouwens af of er ook flat earth bokkers zijn die er misschien uit schaamte niet voor uit durven te komen?


Tuurlijk. Als je denkwijze en theorieën 3 pagina's lang belachelijk gemaakt worden, dan zou ik er ook weinig moeite in steken om te reageren :=