Platte aarde, waarom?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Platte aarde, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:39

Hoi bokkers,

Ik geloof zelf niet in dat de aarde plat is. Wel loop ik al een tijdje rond met de vraag: waarom, in de ogen van de flat earthers, zou de overheid tegen ons liegen over het feit dat de aarde rond is? Stel je voor dat de aarde plat blijkt te zijn (waar ik niet vanuit ga, maar toch). Waarom zou daar tegen ons over gelogen worden? Wat wordt daarmee bereikt?

En waarom gaan mensen in dat soort conspiracy theories geloven? Komt dat voort uit verveling?

Ik snap de redenering gewoon totaal niet, maar vind het wel een heel interessant "fenomeen".

Brand los! :)

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Platte aarde, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:41

Citaat:
De Flat Earther legt uit hoe Amerika en Rusland in de jaren 50 tot een afschuwelijke ontdekking kwamen toen zij de nodige apparatuur hadden ontwikkeld om de mensheid middels raketten eindelijk hoog genoeg de lucht in te blazen om onze planeet volledig zelf te kunnen aanschouwen. Deze machtige overheden zouden destijds onze platte planeet met eigen ogen hebben ontdekt en moesten deze bizarre onthulling nu verborgen gaan houden voor de massa.

‘Want anders zouden zij natuurlijk al hun macht verliezen,’ licht Gary enthousiast toe. ‘Dus werd Antarctica – een massieve laag van ijs die onze platte aardschijf volledig omringt – door deze overheden afgezet en tot verboden gebied verklaard voor onbevoegden, die anders zelf het einde van de wereld zouden ontdekken en daarmee het grootste geheim aller tijden zouden ontrafelen.’

mirim

Berichten: 4405
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:48

Ik denk dat men een ronde aarde wil betwisten omdat men de rol van God bij het scheppen van de aarde niet wil aanvaarden. Of de leerstellingen uit de Bijbel ( als zijnde het woord van God ) niet wil accepteren.
Daarin word namelijk aldoor gesproken over ‘ het rond der aarde ‘.
Geen idee of het dat is, maar daar moest ik aan denken.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Platte aarde, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:52

Er zijn anders heel veel mensen die menen dat de aarde rond is en die tegelijkertijd niet in God geloven.
Wel in wetenschap.

Cowboy55
Berichten: 8488
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:52

Matheno schreef:
De Flat Earther legt uit hoe Amerika en Rusland in de jaren 50 tot een afschuwelijke ontdekking kwamen toen zij de nodige apparatuur hadden ontwikkeld om de mensheid middels raketten eindelijk hoog genoeg de lucht in te blazen om onze planeet volledig zelf te kunnen aanschouwen. Deze machtige overheden zouden destijds onze platte planeet met eigen ogen hebben ontdekt en moesten deze bizarre onthulling nu verborgen gaan houden voor de massa.
Want anders zouden zij natuurlijk al hun macht verliezen,
Hoezo dan? Wat zou bv NL qua macht winnen/verliezen Rusland en de VS aan kunnen doen op basis van deze hemelschokkende info dat ze anders niet ook hadden kunnen doen?
Matheno schreef:
licht Gary enthousiast toe. ‘Dus werd Antarctica – een massieve laag van ijs die onze platte aardschijf volledig omringt – door deze overheden afgezet en tot verboden gebied verklaard voor onbevoegden,
Dat is inhoudelijk toch onjuist? Antarctica is geen verboden gebied. Ben er zelf geweest en heb over de rand van de aarde gekeken. Diep man! :D
Matheno schreef:
die anders zelf het einde van de wereld zouden ontdekken en daarmee het grootste geheim aller tijden zouden ontrafelen.’

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:54

Cowboy55 schreef:
Matheno schreef:
De Flat Earther legt uit hoe Amerika en Rusland in de jaren 50 tot een afschuwelijke ontdekking kwamen toen zij de nodige apparatuur hadden ontwikkeld om de mensheid middels raketten eindelijk hoog genoeg de lucht in te blazen om onze planeet volledig zelf te kunnen aanschouwen. Deze machtige overheden zouden destijds onze platte planeet met eigen ogen hebben ontdekt en moesten deze bizarre onthulling nu verborgen gaan houden voor de massa.
Want anders zouden zij natuurlijk al hun macht verliezen,
Hoezo dan? Wat zou bv NL qua macht winnen/verliezen Rusland en de VS aan kunnen doen op basis van deze hemelschokkende info dat ze anders niet ook hadden kunnen doen?
Matheno schreef:
licht Gary enthousiast toe. ‘Dus werd Antarctica – een massieve laag van ijs die onze platte aardschijf volledig omringt – door deze overheden afgezet en tot verboden gebied verklaard voor onbevoegden,
Dat is inhoudelijk toch onjuist? Antarctica is geen verboden gebied. Ben er zelf geweest en heb over de rand van de aarde gekeken. Diep man! :D
Matheno schreef:
die anders zelf het einde van de wereld zouden ontdekken en daarmee het grootste geheim aller tijden zouden ontrafelen.’



Haha, ja, mijn vragen werden ook alleen maar groter. Heb het stuk gekopieerd uit een interview.

Anoniem

Re: Platte aarde, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:55

Ik dacht al van, waarom zeilen ze er zelf niet heen?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:58

Cowboy55 schreef:
lAntarctica is geen verboden gebied. Ben er zelf geweest en heb over de rand van de aarde gekeken. Diep man! :D


:') :')

Lief boktteam maar deze in het quotes overzicht van juni?

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:01

Ik heb altijd het idee dat dat gewoon mensen zijn die heel erg anti-wetenschap en anti-overheid zijn, en elke theorie aanbidden die de wetenschap of overheid niet ondersteunt.
Ik gok dat die flat-earth mensen ook niet in klimaatsverandering geloven, en in hun vrije tijd op bigfoot jagen :))

Ik ben benieuwd wanneer Baudet zijn flat-earth essay publiceert :+

LiannePuthzy

Berichten: 6965
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:03

8nnemiek schreef:
Ik heb altijd het idee dat dat gewoon mensen zijn die heel erg anti-wetenschap en anti-overheid zijn, en elke theorie aanbidden die de wetenschap of overheid niet ondersteunt.
Ik gok dat die flat-earth mensen ook niet in klimaatsverandering geloven, en in hun vrije tijd op bigfoot jagen :))

Ik ben benieuwd wanneer Baudet zijn flat-earth essay publiceert :+


:') ik denk dat baudet toch nog wel wat verstand heeft :+

Er staat trouwens ook een documentaire op Netflix over flat earthers “behind the curve”

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:04

En toch vind ik het heel fascinerend. Wat in hun leven heeft ervoor gezorgd dat ze al dat vertrouwen in de overheid hebben verloren? Zijn het mensen die weinig hebben? Die het gevoel hebben "gefaald" te hebben in het leven en zo toch nog het gevoel kunnen krijgen dat zij iets weten/kunnen wat de rest niet kan?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:07

LiannePuthzy schreef:
8nnemiek schreef:
Ik heb altijd het idee dat dat gewoon mensen zijn die heel erg anti-wetenschap en anti-overheid zijn, en elke theorie aanbidden die de wetenschap of overheid niet ondersteunt.
Ik gok dat die flat-earth mensen ook niet in klimaatsverandering geloven, en in hun vrije tijd op bigfoot jagen :))

Ik ben benieuwd wanneer Baudet zijn flat-earth essay publiceert :+


:') ik denk dat baudet toch nog wel wat verstand heeft :+

Er staat trouwens ook een documentaire op Netflix over flat earthers “behind the curve”

Vond ik een interessante docu, zo halverwege begon ik wat denkbeelden te volgen en uiteindelijk snapte ik er weer eens niets van :=

Ik denk dat het grotendeels de manier is waarop we op het moment worden opgevoed zeg maar. Alles moet in twijfel getrokken en er iedereen zegt toch al wat anders. Dan kan je kiezen voor deze interessante "waarheden".

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:29

LiannePuthzy schreef:
8nnemiek schreef:
Ik heb altijd het idee dat dat gewoon mensen zijn die heel erg anti-wetenschap en anti-overheid zijn, en elke theorie aanbidden die de wetenschap of overheid niet ondersteunt.
Ik gok dat die flat-earth mensen ook niet in klimaatsverandering geloven, en in hun vrije tijd op bigfoot jagen :))

Ik ben benieuwd wanneer Baudet zijn flat-earth essay publiceert :+


:') ik denk dat baudet toch nog wel wat verstand heeft :+

Er staat trouwens ook een documentaire op Netflix over flat earthers “behind the curve”


Het leuke is dat de het merendeel van de aanhangers ook een bovengemiddeld IQ heeft.
Misschien zijn wij, doorsnee mensen, gewoon niet slim genoeg om deze theorie te begrijpen. :')

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:56

Ik denk dat-buiten het proberen te rijmen met goddelijke verhalen- sommige mensen het fijn vinden om zich tot de uitverkoren bevolkingsgroep te kunnen benoemen. Dat jij het gevoel hebt dat jij niet tot dat “domme klootjesvolk” behoort dat maar braaf slikt wat die “grote slechte overheid” jou wilt doen geloven, maar dat jij bij die selecte groep mensen hoort die wèl weet hoe de wereld ineen zit en wat ze allemaal doen om de burger klein te houden. Jij bent slimmer dan de rest, jij beseft wel dat er meer is dan het oog kan zien. Jou hebben ze niet liggen!

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:01

mirim schreef:
Ik denk dat men een ronde aarde wil betwisten omdat men de rol van God bij het scheppen van de aarde niet wil aanvaarden. Of de leerstellingen uit de Bijbel ( als zijnde het woord van God ) niet wil accepteren.
Daarin word namelijk aldoor gesproken over ‘ het rond der aarde ‘.
Geen idee of het dat is, maar daar moest ik aan denken.


Ik geloof absoluut niet in god (wie dat ooit heeft verzonnen.. :+ ) maar wel dat de aarde rond is. Iets met wetenschap enzo. :)*

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Platte aarde, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:03


gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:05

Altijd gelooft dat de aarde rond zou zijn,maar heb er over nagedacht,wie en hoe is dat bewezen dan?
Lijkt me toch aannemelijker dat de aarde plat is.Maar je kan er niet afvallen omdat het iets met de zwaartekracht ofso te doen zou hebben. Ik houd me twijfel of hij nou rond of plat is. Heb trouwens meer intresse in de zwarte gaten!

Mars

Berichten: 33260
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:07

Kwanyin schreef:
Ik denk dat-buiten het proberen te rijmen met goddelijke verhalen- sommige mensen het fijn vinden om zich tot de uitverkoren bevolkingsgroep te kunnen benoemen. Dat jij het gevoel hebt dat jij niet tot dat “domme klootjesvolk” behoort dat maar braaf slikt wat die “grote slechte overheid” jou wilt doen geloven, maar dat jij bij die selecte groep mensen hoort die wèl weet hoe de wereld ineen zit en wat ze allemaal doen om de burger klein te houden. Jij bent slimmer dan de rest, jij beseft wel dat er meer is dan het oog kan zien. Jou hebben ze niet liggen!


Precies dat denk ik ook. Van die mensen die ‘woke’ zijn en daarmee beter, intelligenter etc dan de massa.
Terwijl ze aantoonbaar fout zitten, in wezen zijn flat earthers, antivaxxers, mensen die in creationisme geloven allemaal eenzelfde soort gekkies. Flat earth gelovers zijn dan gelukkig een minder gevaarlijk soort gekkies maar wel vermakelijk :D

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Platte aarde, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:11

Vallen de meeste mensen die hierin 'geloven' niet een beetje in de categorie vliegende spaghettimonster? Het is vermakelijk om argumenten te verzinnen voor een platte aarde maar ze weten dat het echt niet zo is? Iedereen met een beetje basis natuurkunde zou moeten weten dat een platte aarde onmogelijk is ivm zwaartekracht.

CharleyT
Berichten: 3988
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:12

Matheno schreef:
Citaat:
De Flat Earther legt uit hoe Amerika en Rusland in de jaren 50 tot een afschuwelijke ontdekking kwamen toen zij de nodige apparatuur hadden ontwikkeld om de mensheid middels raketten eindelijk hoog genoeg de lucht in te blazen om onze planeet volledig zelf te kunnen aanschouwen. Deze machtige overheden zouden destijds onze platte planeet met eigen ogen hebben ontdekt en moesten deze bizarre onthulling nu verborgen gaan houden voor de massa.

‘Want anders zouden zij natuurlijk al hun macht verliezen,’ licht Gary enthousiast toe. ‘Dus werd Antarctica – een massieve laag van ijs die onze platte aardschijf volledig omringt – door deze overheden afgezet en tot verboden gebied verklaard voor onbevoegden, die anders zelf het einde van de wereld zouden ontdekken en daarmee het grootste geheim aller tijden zouden ontrafelen.’


Wat me in deze tekst vooral opvalt is de term ''machtige overheden''. Dit begrip, ook vaak ''de overheid'' ''de elite'' genoemd, wordt door complotdenkers veelvuldig gebruikt als de grote boosdoener.
Er is altijd een element van wij zijn ok, de overheid enz. is de grote boosdoener. Maar dat die grote boosdoener wereldwijd uit miljoenen mensen bestaat en toch alles super geheim weet te houden lijkt mij het zwakke punt in dit verhaal.

Mars

Berichten: 33260
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:16


CharleyT
Berichten: 3988
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:18

Yessy schreef:
Vallen de meeste mensen die hierin 'geloven' niet een beetje in de categorie vliegende spaghettimonster? Het is vermakelijk om argumenten te verzinnen voor een platte aarde maar ze weten dat het echt niet zo is? Iedereen met een beetje basis natuurkunde zou moeten weten dat een platte aarde onmogelijk is ivm zwaartekracht.


Persoonlijk vind ik deze categorie vooral vermakelijk. Complotdenkers die ongeveer alle aanslagen van de laatste jaren ontkennen en beweren dat het allemaal opgezet is door(en daar gaan we weer) ''de elite'' etc
is een andere griezelige categorie.
Een misselijkmakend voorbeeld is de ontkenning van het neerschieten van de MH17, gestaafd met idiote hersenspinsels en vaag fotomateriaal. En zo'n figuur heeft dan rond de 15000 volgers op facebook.
Dan liever iemand die denkt dat de aarde plat is.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:21

:')
Afbeelding

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:23

Haha of zoals deze :+
Afbeelding

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:25