Welke partijen zijn het meest ruitersportvriendelijk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Welke partijen zijn het meest ruitersportvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-19 10:26

Ik stel deze vraag naar aanleiding van de verkiezingen in Belgie maar misschien is ze net zo interessant voor Nederland.

Politieke partijen maken nu eenmaal de wetten die mede onze hobby faciliteren of bemoeilijken.

Wie heeft er zicht op?
Laatst bijgewerkt door Dani op 29-05-19 07:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel op verzoek gewijzigd


Bernoe
Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Welke partijen zijn het meest paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 10:32

Ik heb er geen zicht op... maar het is denk ik wel van belang dat je het begrip 'paardvriendelijk' definieert. In NL is er bijvoorbeeld de Partij voor de Dieren. Die hanteren geloof ik het standpunt dat paarden uberhaupt niet bereden horen worden of voor ons plezier gehouden mogen worden. Bijzonder paardvriendelijk. Maar niet wat je wil als je op zoek bent naar een paardvriendelijke manier van dierenhouden en juist ook wil rijden.

Dimona Tamboerijn x Hoogheid
Wenslady Sirius x Wilhelmus
Rosaly O2 Mandienio WL x Alexandro P

Ineke2
Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 10:45

Bernoe schreef:
Ik heb er geen zicht op... maar het is denk ik wel van belang dat je het begrip 'paardvriendelijk' definieert. In NL is er bijvoorbeeld de Partij voor de Dieren. Die hanteren geloof ik het standpunt dat paarden uberhaupt niet bereden horen worden of voor ons plezier gehouden mogen worden. Bijzonder paardvriendelijk. Maar niet wat je wil als je op zoek bent naar een paardvriendelijke manier van dierenhouden en juist ook wil rijden.


Bijzonder paard onvriendelijk dus...
Want dat betekend namelijk gewoon dat paarden uit gaan sterven. Paarden bestaan nu namelijk omdat wij ze graag als hobby dier houden.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Welke partijen zijn het meest paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 10:48

Ik zou in elk geval niks groens of zogenaamd voor de dieren stemmen, want voor je 't weet gaan ze het hebben over 'paardrijschaamte'.

juval
Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Welke partijen zijn het meest paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 10:53

In nederland is bijvoorbeeld CDA wel goed voor de agrarische sector, en daarmee biedt ze ook ruimte voor paardenhouderij.
De meeste groene partijen willen graag liever natuur in plaats van landbouw.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 10:55

juval schreef:
In nederland is bijvoorbeeld CDA wel goed voor de agrarische sector, en daarmee biedt ze ook ruimte voor paardenhouderij.
De meeste groene partijen willen graag liever natuur in plaats van landbouw.

Naar mijn idee willen de meest groene partijen liever windmolen- en zonneparken ipv natuur. Omdat zij helaas tegelijkertijd ook voor een open grensbeleid zijn. Hoe meer mensen (het bevolkingsaantal in Nederland is in de afgelopen 50 jaar met ruim 7 miljoen inwoners gestegen!), hoe minder ruimte voor natuur en voor de agrarische sector.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!
Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 10:55

Ik verplaats dit topic naar nieuws en maatschappij.

juval
Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 10:59

elnienjo schreef:
juval schreef:
In nederland is bijvoorbeeld CDA wel goed voor de agrarische sector, en daarmee biedt ze ook ruimte voor paardenhouderij.
De meeste groene partijen willen graag liever natuur in plaats van landbouw.

Naar mijn idee willen de meest groene partijen liever windmolen- en zonneparken ipv natuur. Omdat zij helaas tegelijkertijd ook voor een open grensbeleid zijn. Hoe meer mensen (het bevolkingsaantal in Nederland is in de afgelopen 50 jaar met ruim 7 miljoen inwoners gestegen!), hoe minder ruimte voor natuur en voor de agrarische sector.


ja, die windparken en zonneparken komen dan liefst toch wel in eerste instantie op de landbouwgrond uiteraard.

Ik denk dat paardenhouderij bij geen enkele partij echt een issue is. (behalve misschien pvdd).

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: Welke partijen zijn het meest paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 11:33

Ik denk dat de politiek meer wilt bereiken met standpunten over immigratie, onderwijs, (kern en groene)energie en belastingen. En dat je jezelf geen zorgen moet maken over het houden van paarden. Je kan evt. Kijken naar de landbouw en hoe de politiek deze sector wilt benaderen. Maar wat voor ons daadwerkelijk belangrijk is, speelt voor hun geen rol.

Elisa2
Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 12:36

Ineke2 schreef:
Bernoe schreef:
Ik heb er geen zicht op... maar het is denk ik wel van belang dat je het begrip 'paardvriendelijk' definieert. In NL is er bijvoorbeeld de Partij voor de Dieren. Die hanteren geloof ik het standpunt dat paarden uberhaupt niet bereden horen worden of voor ons plezier gehouden mogen worden. Bijzonder paardvriendelijk. Maar niet wat je wil als je op zoek bent naar een paardvriendelijke manier van dierenhouden en juist ook wil rijden.


Bijzonder paard onvriendelijk dus...
Want dat betekend namelijk gewoon dat paarden uit gaan sterven. Paarden bestaan nu namelijk omdat wij ze graag als hobby dier houden.


Precies de reden waarom ik niet op de pvdd stem, het idee is goed maar er zit zoveel ontwetendheid en onkunde.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 12:36

elnienjo schreef:
juval schreef:
In nederland is bijvoorbeeld CDA wel goed voor de agrarische sector, en daarmee biedt ze ook ruimte voor paardenhouderij.
De meeste groene partijen willen graag liever natuur in plaats van landbouw.

Naar mijn idee willen de meest groene partijen liever windmolen- en zonneparken ipv natuur. Omdat zij helaas tegelijkertijd ook voor een open grensbeleid zijn. Hoe meer mensen (het bevolkingsaantal in Nederland is in de afgelopen 50 jaar met ruim 7 miljoen inwoners gestegen!), hoe minder ruimte voor natuur en voor de agrarische sector.


Precies alles word maar volgebouwd met huizen, die twee gaan niet samen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 12:47

koend schreef:
Ik stel deze vraag naar aanleiding van de verkiezingen in Belgie maar misschien is ze net zo interessant voor Nederland.

Politieke partijen maken nu eenmaal de wetten die mede onze hobby faciliteren of bemoeilijken.

Wie heeft er zicht op?

Paardvriendelijk zijn zoals in de topictitel staat en onze hobby faciliteren zoals je het in de op benoemt zijn natuurlijk niet hetzelfde.

Aangezien de meningen over wat paardvriendelijk is nogal uiteenlopen, zal iedereen die vraag anders beantwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 05:13

Ineke2 schreef:
Bijzonder paard onvriendelijk dus...
Want dat betekend namelijk gewoon dat paarden uit gaan sterven. Paarden bestaan nu namelijk omdat wij ze graag als hobby dier houden.

Dat klinkt als extra veel vlees eten omdat je dierenliefhebber bent. Want als we minder vlees eten zullen er minder dieren voor de slacht gehouden worden...

Bernoe
Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 07:00

Ineke2 schreef:
Bernoe schreef:
Ik heb er geen zicht op... maar het is denk ik wel van belang dat je het begrip 'paardvriendelijk' definieert. In NL is er bijvoorbeeld de Partij voor de Dieren. Die hanteren geloof ik het standpunt dat paarden uberhaupt niet bereden horen worden of voor ons plezier gehouden mogen worden. Bijzonder paardvriendelijk. Maar niet wat je wil als je op zoek bent naar een paardvriendelijke manier van dierenhouden en juist ook wil rijden.


Bijzonder paard onvriendelijk dus...
Want dat betekend namelijk gewoon dat paarden uit gaan sterven. Paarden bestaan nu namelijk omdat wij ze graag als hobby dier houden.

Zo kan je t ook bekijken. Maar dat is dus net wat ik bedoel, wat is de definitie paardvriendelijk...

Dimona Tamboerijn x Hoogheid
Wenslady Sirius x Wilhelmus
Rosaly O2 Mandienio WL x Alexandro P

Ineke2
Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 07:28

enzino schreef:
Ineke2 schreef:
Bijzonder paard onvriendelijk dus...
Want dat betekend namelijk gewoon dat paarden uit gaan sterven. Paarden bestaan nu namelijk omdat wij ze graag als hobby dier houden.

Dat klinkt als extra veel vlees eten omdat je dierenliefhebber bent. Want als we minder vlees eten zullen er minder dieren voor de slacht gehouden worden...

Hele rare vergelijking.
Paarden worden namelijk niet tot nauwelijks voor de slacht gehouden.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

J_emma
Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 08:02

Ineke2 schreef:
enzino schreef:

Dat klinkt als extra veel vlees eten omdat je dierenliefhebber bent. Want als we minder vlees eten zullen er minder dieren voor de slacht gehouden worden...

Hele rare vergelijking.
Paarden worden namelijk niet tot nauwelijks voor de slacht gehouden.[/quote]

De vergelijking klopt hoor. Het argument dat die arme dieren zullen uitsterven als wij ze niet gebruiken (of dat nou is om te berijden of om te bereiden.. :+ ).

En dat is een beroerd argument, want a. denk ik niet dat paarden acuut uit zouden sterven en b. zal het paarden worst wezen of ze uit sterven. Merken ze niks van.

Ineke2
Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 08:09

Ik beweer toch nergens dat paarden het erg zouden vinden om uit te sterven?

Acuut niet, daarvoor zijn er op dit moment te veel, maar dat aantal gaat heel rap achteruit. De grotere paarden dan. De pony’s zullen langer blijven bestaan gok ik.

Eerlijk gezegd de mens merkt er ook niks van als ze uitsterven als we op die toer gaan.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

mysa
Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 08:11

Ik denk dat paardvriendelijk inhoudt, dat het paard zoveel mogelijk zijn natuurlijke bestaan kan leiden. En inderdaad, daar hoort kunstjes doen met tuig op en een mens op je rug, niet bij. Dus op het moment dat je een paard op stal zet en gaat berijden, grijp je in op zijn natuurlijke behoeften. De vraag is wel, hoe erg dat is.

J_emma
Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 08:22

Ineke2 schreef:
Ik beweer toch nergens dat paarden het erg zouden vinden om uit te sterven?

Acuut niet, daarvoor zijn er op dit moment te veel, maar dat aantal gaat heel rap achteruit. De grotere paarden dan. De pony’s zullen langer blijven bestaan gok ik.

Eerlijk gezegd de mens merkt er ook niks van als ze uitsterven als we op die toer gaan.


Je zegt dat het paardonvriendelijk is als ze uitsterven. Daaruit maak ik op dat het blijkbaar erg is voor ze :)

Ineke2
Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 08:29

J_emma schreef:
Ineke2 schreef:
Ik beweer toch nergens dat paarden het erg zouden vinden om uit te sterven?

Acuut niet, daarvoor zijn er op dit moment te veel, maar dat aantal gaat heel rap achteruit. De grotere paarden dan. De pony’s zullen langer blijven bestaan gok ik.

Eerlijk gezegd de mens merkt er ook niks van als ze uitsterven als we op die toer gaan.
[/quote

Je zegt dat het paardonvriendelijk is als ze uitsterven. Daaruit maak ik op dat het blijkbaar erg is voor ze :)


Nee ik zeg dat mijn mening is dat de PVVD een partij is die paardonvriendelijk is ( überhaupt dier onvriendelijk trouwens)

Als je kijkt naar de vraag van de TS raad ik daarom af om op de pvvd te stemmen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Elisa2
Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 08:31

Evolutionar gezien heeft het paard zich natuurlijk aangepast aan de mens om te overleven.

Als een paard paardvriendelijk gehouden wordt, veel vrije beweging heeft, contact met soortgenoten. Altijd de beschikking tot voer en een veilige omgeving, en dan af en toe met een vriendelijk mens een uurtje "werkt". Dan denk ik dat ze het beter voor elkaar hebben dan wij (mensen) die veel langer en harder moeten werken haha.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Debbie
Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 08:45

Ik ben wel heel erg benieuwd waar jullie gelezen hebben dat je van de PvdD niet zou mogen paardrijden.. en wat in hun programma punten dan precies ‘Paardonvriendelijk’ is.

Prima om hier een discussie op te starten maar misschien handiger om daar dan feiten bij te gebruiken in plaats van “Volgens mij vinden zij dat...”

Ineke2
Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Welke partijen zijn het meest paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 08:47

Die discussie kan best in een ander topic. Volgens mij is die er zelfs al.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

J_emma
Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 08:50

Elisa2 schreef:
Evolutionar gezien heeft het paard zich natuurlijk aangepast aan de mens om te overleven.

Als een paard paardvriendelijk gehouden wordt, veel vrije beweging heeft, contact met soortgenoten. Altijd de beschikking tot voer en een veilige omgeving, en dan af en toe met een vriendelijk mens een uurtje "werkt". Dan denk ik dat ze het beter voor elkaar hebben dan wij (mensen) die veel langer en harder moeten werken haha.


Ik zou best met een van onze pony's willen ruilen inderdaad :D

J_emma
Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:00

[/quote]

Nee ik zeg dat mijn mening is dat de PVVD een partij is die paardonvriendelijk is ( überhaupt dier onvriendelijk trouwens)

Als je kijkt naar de vraag van de TS raad ik daarom af om op de pvvd te stemmen.[/quote]

Iemand noemt de pvdd paardvriendelijk omdat je niet zou mogen rijden.
Jij reageert met dat het dan dus juist paardonvriendelijk zou zijn omdat ze dan zouden uitsterven.
Dus je legt wel degelijk een link tussen die twee zaken.
Vervolgens trekt Enzino de vergelijking met slachtvee en is dat volgens jou anders.
Maar dat is het niet. Het is exact dezelfde redenatie, namelijk dat wij die dieren moeten blijven gebruiken omdat ze anders uitsterven.
En dat vind ik dus een vrij aparte logica.
Stel dat nu ineens uit onderzoek onomstotelijk vast zou komen te staan dat paardrijden echt doodzielig is voor een paard (waar ik niet in geloof, maar dat terzijde).
Dan is laten uitsterven toch diervriendelijker dan blijven gebruiken?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ghazella, Nojoukus en 59 bezoekers