Welke partijen zijn het meest ruitersportvriendelijk?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Ineke2
Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Welke partijen zijn het meest paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 08:03

Wat jij wil
Slachtvee word voor de slacht gehouden. Dat worden paarden niet tot nauwelijks. Er is daarmee geen ander ( nuttig) doel om paarden te houden dan als hobby dier.
Dat is de reden dat in de vergelijking met slachtdieren niet van toepassing vind.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 08:09

In het politieke stelsel vind ik het lastig, maar kort door de bocht, zijn de partijen die goed zijn voor de dieren, over het algemeen minder goed voor de mensen en het milieu.

Overigens, stem ik dan liever op de partijen die goed zijn voor milieu en mens, want dan kun je delen gewoon aan je laars lappen en je hobby uit blijven oefenen.
En er is genoeg ruimte en natuur om paarden in het wild te zien.

Maar er zijn dan weer een hoop natuurgoeroes die weer doorslaan en je mag geen dieren meer eten, waardoor er massale sterfte door hongersnood vele malen vaker voorkomt.

Kortom, de vraag is niet zo eenvoudig te beantwoorden volgens mij.
Er zitten erg veel haken en ogen aan alle kanten.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

J_emma
Berichten: 809
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 08:24

A3a1 schreef:
In het politieke stelsel vind ik het lastig, maar kort door de bocht, zijn de partijen die goed zijn voor de dieren, over het algemeen minder goed voor de mensen en het milieu.

Overigens, stem ik dan liever op de partijen die goed zijn voor milieu en mens, want dan kun je delen gewoon aan je laars lappen en je hobby uit blijven oefenen.
En er is genoeg ruimte en natuur om paarden in het wild te zien.

Maar er zijn dan weer een hoop natuurgoeroes die weer doorslaan en je mag geen dieren meer eten, waardoor er massale sterfte door hongersnood vele malen vaker voorkomt.

Kortom, de vraag is niet zo eenvoudig te beantwoorden volgens mij.
Er zitten erg veel haken en ogen aan alle kanten.


Die begrijp ik niet :)

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 08:31

Populatie van bv grote grazers groeit explosief, omdat er te weinig natuurlijke vijanden zijn ( en dat zijn wij van oorsprong ook )
Dus grote sterfte, zoals je ook regelmatig op de Oostvaardersplassen ziet maar dan op grote schaal.

Dus als je de natuur de ruimte wil geven, moet je volgens mij alle megastallen opheffen, toch al een goed idee mi, en meer wild gaan eten om te voorkomen dat de populaties te groot worden.

Voordelen, massaindustrie dieren wordt aangepakt, diervriendelijk leven, mensen kunnen niet meer zoveel vlees eten.

( zeer fragmentarische uitleg )

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

J_emma
Berichten: 809
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 08:37

A3a1 schreef:
Populatie van bv grote grazers groeit explosief, omdat er te weinig natuurlijke vijanden zijn ( en dat zijn wij van oorsprong ook )
Dus grote sterfte, zoals je ook regelmatig op de Oostvaardersplassen ziet maar dan op grote schaal.

Dus als je de natuur de ruimte wil geven, moet je volgens mij alle megastallen opheffen, toch al een goed idee mi, en meer wild gaan eten om te voorkomen dat de populaties te groot worden.

Voordelen, massaindustrie dieren wordt aangepakt, diervriendelijk leven, mensen kunnen niet meer zoveel vlees eten.

( zeer fragmentarische uitleg )


Aha. Ik snap m! Dacht dat je bedoelde dat geen vlees eten (geen megastallen met productie op grote schaal) voor hongersnood onder mensen zou zorgen.. Dit klinkt een stuk logischer :D

Anna79
Berichten: 3370
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 08:41

Elisa2 schreef:
Evolutionar gezien heeft het paard zich natuurlijk aangepast aan de mens om te overleven.

Als een paard paardvriendelijk gehouden wordt, veel vrije beweging heeft, contact met soortgenoten. Altijd de beschikking tot voer en een veilige omgeving, en dan af en toe met een vriendelijk mens een uurtje "werkt". Dan denk ik dat ze het beter voor elkaar hebben dan wij (mensen) die veel langer en harder moeten werken haha.


Helemaal met je eens, maar hoeveel procent van de gehouden paarden heeft zo'n prachtig leventje?

juval
Berichten: 13092
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 08:44

Ineke2 schreef:
Wat jij wil
Slachtvee word voor de slacht gehouden. Dat worden paarden niet tot nauwelijks. Er is daarmee geen ander ( nuttig) doel om paarden te houden dan als hobby dier.
Dat is de reden dat in de vergelijking met slachtdieren niet van toepassing vind.


is hobby niet nuttig?

voedselproductie is wel nuttig, maar dat is de vraag van TS niet.
Als je voor lokale voedselproductie bent moet je beter ook niet pvdd stemmen.

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Ineke2
Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Welke partijen zijn het meest paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 08:48

Juval je hebt denk ik niet heel goed gelezen :)

Hobby is heel nuttig, maar als er word gezorgd dat de politiek dat dat niet meer mag ( op paarden rijden / ze houden als hobby) dan blijft er weinig over

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:04

J_emma schreef:
A3a1 schreef:
Populatie van bv grote grazers groeit explosief, omdat er te weinig natuurlijke vijanden zijn ( en dat zijn wij van oorsprong ook )
Dus grote sterfte, zoals je ook regelmatig op de Oostvaardersplassen ziet maar dan op grote schaal.

Dus als je de natuur de ruimte wil geven, moet je volgens mij alle megastallen opheffen, toch al een goed idee mi, en meer wild gaan eten om te voorkomen dat de populaties te groot worden.

Voordelen, massaindustrie dieren wordt aangepakt, diervriendelijk leven, mensen kunnen niet meer zoveel vlees eten.

( zeer fragmentarische uitleg )


Aha. Ik snap m! Dacht dat je bedoelde dat geen vlees eten (geen megastallen met productie op grote schaal) voor hongersnood onder mensen zou zorgen.. Dit klinkt een stuk logischer :D


Je bedoelt dat we uitsterven omdat we geen vlees eten?

Weet je ik vraag het me ook wel eens af...
Als we helemaal geen vlees meer eten, we moeten enorme hoeveelheden planten gaan verbouwen, wat dat uiteindelijk voor effect op de aarde heeft.
Dan gaat alles compleet uit balans, de dieren mogen natuurlijk niet door al die gewassen heenlopen en opeten :+
Hoeveel moeten we wel niet gaan verbouwen?
De wilde dieren blijven voor een groot deel liggen rotten want het zijn er gewoon teveel, tenzij we heel veel roedels wolven overal hebben....maar of we daar nou blij van worden....

Ik vermoed dat geen vlees meer eten, de wereld erg uit balans brengt, verder dan nu al het geval is.

Ik denk dat als je weer balans wil brengen, je terug moet gaan naar hoe het was, of in ieder geval, zoveel mogelijk.
Verder borduren op wat disbalans bracht, werkt meestal contraproductief.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Welke partijen zijn het meest paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:08

Ik stem er niet op, maar ik denk dat de partij die het best in staat is alleen dierenwelzijn voorop te stellen zonder bewust of onbewust andere motieven mee te laten wegen de partij van de dieren is. Daar kun je niet omheen.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:16

Boras schreef:
Ik stem er niet op, maar ik denk dat de partij die het best in staat is alleen dierenwelzijn voorop te stellen zonder bewust of onbewust andere motieven mee te laten wegen de partij van de dieren is. Daar kun je niet omheen.



Een erg complexe partij als het om dieren welzijn gaat.
Er zijn een aantal dingen waar ik het fundamenteel mee oneens ben, en waardoor ik vind dat ze op sommige punten vind dat ze absoluut niet voor dierenwelzijn staan.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:23

Partijen die goed voor het klimaat zijn, zijn degenen die de grenzen wagenwijd open willen houden. Hoe meer mensen, hoe slechter voor het klimaat en al helemaal voor ons leefklimaat.

En PvdD heeft achterlijke acties zoals met de Efteling stuntpaarden, dus als zo'n partij voet aan de grond krijgt dan kun je er op rekenen dat een volgende stap jumpings gaan zijn. Want ach toch, die arme paarden moeten werken. Wat is het verschil met de mens? Wij worden geboren om levenslang te moeten gaan werken en dan volle dagen ipv af en toe 'n uurtje.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:34

De partijen die goed zijn voor klimaat zijn dit ook voor onze zieke medemens, arbeidsvoorwaarden, lonen etc tenzij je miljoen op de bank hebt of een erg hoge functie hebt, ben je beter af bij die partijen.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:46

Boras schreef:
Ik stem er niet op, maar ik denk dat de partij die het best in staat is alleen dierenwelzijn voorop te stellen zonder bewust of onbewust andere motieven mee te laten wegen de partij van de dieren is. Daar kun je niet omheen.


nee dat denk ik niet. Zij beslissen vaak op basis van emotie en niet op basis van feiten.

Ineke2
Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:54

A3a1 schreef:
De partijen die goed zijn voor klimaat zijn dit ook voor onze zieke medemens, arbeidsvoorwaarden, lonen etc tenzij je miljoen op de bank hebt of een erg hoge functie hebt, ben je beter af bij die partijen.

+:)+ absoluut mee eens. Het verbaasd mij daarom echt enorm dat er momenteel zo ‘rechts’ gestemd word.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

juval
Berichten: 13092
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:58

elnienjo schreef:
Partijen die goed voor het klimaat zijn, zijn degenen die de grenzen wagenwijd open willen houden. Hoe meer mensen, hoe slechter voor het klimaat en al helemaal voor ons leefklimaat.

En PvdD heeft achterlijke acties zoals met de Efteling stuntpaarden, dus als zo'n partij voet aan de grond krijgt dan kun je er op rekenen dat een volgende stap jumpings gaan zijn. Want ach toch, die arme paarden moeten werken. Wat is het verschil met de mens? Wij worden geboren om levenslang te moeten gaan werken en dan volle dagen ipv af en toe 'n uurtje.


maar denk je dan dat er minder mensen op de wereld komen als de grenzen dicht gaan?
het milieu/klimaat kent geen grenzen.

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Anna79
Berichten: 3370
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 10:03

A3a1 schreef:
( zeer fragmentarische uitleg )



Weet je ik vraag het me ook wel eens af...
Als we helemaal geen vlees meer eten, we moeten enorme hoeveelheden planten gaan verbouwen, wat dat uiteindelijk voor effect op de aarde heeft.
Dan gaat alles compleet uit balans, de dieren mogen natuurlijk niet door al die gewassen heenlopen en opeten :+
Hoeveel moeten we wel niet gaan verbouwen?
De wilde dieren blijven voor een groot deel liggen rotten want het zijn er gewoon teveel, tenzij we heel veel roedels wolven overal hebben....maar of we daar nou blij van worden....

Ik vermoed dat geen vlees meer eten, de wereld erg uit balans brengt, verder dan nu al het geval is.

Ik denk dat als je weer balans wil brengen, je terug moet gaan naar hoe het was, of in ieder geval, zoveel mogelijk.
Verder borduren op wat disbalans bracht, werkt meestal contraproductief.[/quote]

Dat valt wel mee hoor, hoeveel plantaardig voedsel denk je dat al die slachtdieren opeten voordat ze geslacht worden, kan wel uit hoor! Minder vlees eten is een hele goede oplossing.

juval
Berichten: 13092
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Welke partijen zijn het meest paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 10:10

vlees is gezond en lekker.

en we dwalen af van de vraag van TS.

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

J_emma
Berichten: 809
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 10:15

Anna79 schreef:
A3a1 schreef:
( zeer fragmentarische uitleg )



Weet je ik vraag het me ook wel eens af...
Als we helemaal geen vlees meer eten, we moeten enorme hoeveelheden planten gaan verbouwen, wat dat uiteindelijk voor effect op de aarde heeft.
Dan gaat alles compleet uit balans, de dieren mogen natuurlijk niet door al die gewassen heenlopen en opeten :+
Hoeveel moeten we wel niet gaan verbouwen?
De wilde dieren blijven voor een groot deel liggen rotten want het zijn er gewoon teveel, tenzij we heel veel roedels wolven overal hebben....maar of we daar nou blij van worden....

Ik vermoed dat geen vlees meer eten, de wereld erg uit balans brengt, verder dan nu al het geval is.

Ik denk dat als je weer balans wil brengen, je terug moet gaan naar hoe het was, of in ieder geval, zoveel mogelijk.
Verder borduren op wat disbalans bracht, werkt meestal contraproductief.


Dat valt wel mee hoor, hoeveel plantaardig voedsel denk je dat al die slachtdieren opeten voordat ze geslacht worden, kan wel uit hoor! Minder vlees eten is een hele goede oplossing.[/quote]

Eens met Anna, wij eten minder planten dan er voor die bio-industrie nodig is, en minder vlees lijkt me sowieso geen kwaad kunnen. We zijn gegaan van luxeproduct dat een paar keer per week op tafel kwam naar kiloknallers..
En verder denk ik dat die disbalans ook door het grote aantal mensen komt. Wat dat betreft kan het inderdaad geen kwaad als onze soort eerst een beetje uitsterft ;)
Maar in grote lijnen kan ik met je redenatie meegaan hoor. Zeker wat betreft beter wild eten dan megastallenvlees.

CalipsoLover
Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Welke partijen zijn het meest paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 10:27

In BE bestaat er geen "paardvriendelijke" partij. En om eerlijk te zijn, who cares? Ik denk dat paardrijden heus niet de hele wereld is, en daar hoeft politiek zich helemaal niet mee te moeien. Want wat doet dat er nu toe? Daar zijn organisaties nu eenmaal voor. Als men gaat kijken in BE naar politieke partijen die een beter dierenwelzijn willen denk ik aan Groen en Vlaams Belang. Maar Vlaams Belang doet het eerder voor de schijn, en enkel voor de "schattige" dieren. Aangezien ze wel lekker de vettigste bbq's houden in hun protesten bij de moskee en anti-vege zijn. Dat terwijl Groen aan acties mee doet zoals de langste vegetarische tafel etc.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

djinnie
Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 10:30

Hoe doe je dat, een 'beetje uitsterven'? :+

Minder vlees eten ben ik zeker voor, lokaler vlees eten ook. Maar als we terug gaan naar de vraag van TS... Ik denk dat de paardenhouderij weinig in het grote beeld staat bij de politieke partijen, PvvD uitgezonderd en daar zou ik inderdaad niet op stemmen als ik paarden wilde blijven houden.
Een belangrijker punt in het toekomstige paardenhouden is, denk ik, de invloed van de publieke opinie. En die is momenteel niet geweldig, als ik het soms zo eens lees...

De tijd heelt niet alle wonden...
Mama 1956-2014 & Papa 1952-2017

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:03

A3a1 schreef:
De partijen die goed zijn voor klimaat zijn dit ook voor onze zieke medemens, arbeidsvoorwaarden, lonen etc tenzij je miljoen op de bank hebt of een erg hoge functie hebt, ben je beter af bij die partijen.

Maar doordat ze tegelijkertijd nauwelijks iets aan de immigratie willen doen hollen ze daarmee ons sociaal stelsel wel enorm uit.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:07

juval schreef:
elnienjo schreef:
Partijen die goed voor het klimaat zijn, zijn degenen die de grenzen wagenwijd open willen houden. Hoe meer mensen, hoe slechter voor het klimaat en al helemaal voor ons leefklimaat.

En PvdD heeft achterlijke acties zoals met de Efteling stuntpaarden, dus als zo'n partij voet aan de grond krijgt dan kun je er op rekenen dat een volgende stap jumpings gaan zijn. Want ach toch, die arme paarden moeten werken. Wat is het verschil met de mens? Wij worden geboren om levenslang te moeten gaan werken en dan volle dagen ipv af en toe 'n uurtje.


maar denk je dan dat er minder mensen op de wereld komen als de grenzen dicht gaan?
het milieu/klimaat kent geen grenzen.

Maar we zouden ons leefklimaat en welvaart hier wel beter kunnen houden. Dat lukt niet op de manier waarop men nu bezig is in West Europa.

Het klimaat zelf ben ik dan weer niet zo bang voor. Ooit was Groenland tropisch, nu is het een grote ijsvlakte. Ook zonder toedoen van de mens zal de wereld zulke grote omslagen te verduren krijgen. Neemt niet weg dat wij ons best kunnen doen om plastic te verminderen en nog zo wat zaken die onnodig voor vervuiling zorgen natuurlijk.

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 12:59

Waar komt de bewering vandaan dat de PvdD tegen paard rijden is?

Dit is waar ze voor staan:
De Partij voor de Dieren wil regels voor het houden en het welzijn van paarden: een wettelijk Paardenbesluit.

Zowel op het gebied van huisvesting en verzorging als in de handel, op maneges en in de (top)sport zijn vele misstanden en schrijnende toestanden te vinden. Het aantal meldingen van verwaarlozing neemt jaarlijks toe. Paarden en pony's vormen een van de (vele) vergeten groepen in het dierenwelzijnsbeleid van de overheid. Dat moet veranderen. Huisvestingsnormen moeten tegemoet komen aan de natuurlijke behoefte van het paard, zodat eenzame opsluiting tot het verleden behoort. Veel gedrags- en gezondheidsproblemen bij paarden worden veroorzaakt door ondeugdelijke huisvesting en een tekort aan lichaamsbeweging.

In een Paardenbesluit zoals de PvdD dat voor zich ziet, wordt in elk geval vastgelegd dat bij huisvesting van paarden rekening gehouden moet worden met het natuurlijke gedrag, zoals de mogelijkheid om contact te maken met soortgenoten en dagelijkse weidegang. Ook bevat het regels om het welzijn van paarden en pony's in training en bij berijden te waarborgen, zoals een minimumleeftijd waarop het dier belast mag worden en een verbod op schadelijke trainingsmiddelen. Verder moeten paardenmarkten verboden worden, om misstanden en onnodig gesleep met dieren te voorkomen

In grote lijnen ben ik het hier mee eens, dus begrijp ik sommige opmerkingen niet.
Laten we vooral op feiten discussiëren.

Cowgirl83
Berichten: 385
Geregistreerd: 16-05-11

Re: Welke partijen zijn het meest paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 13:29

Er is misschien geen partij die zich rechtstreeks gaat bezighouden met het paardrijden, maar er zijn sowieso punten die uit de politiek voortkomen die onze sport / hobby kunnen faciliteren of bemoeilijken.

In Nederland gaat het blijkbaar nog iets gemakkelijker, maar zo is het in België bijna onmogelijk om een paddock en/of rijbak te mogen aanleggen voor persoonlijk gebruik. Een aantal jaren geleden was het ook al niet evident, maar was er nog wel wat mogelijk. Nu worden dergelijke aanvragen gewoon per definitie geweigerd (toch zeker binnen de provincie Antwerpen). Maar ik heb geen idee welke partij meer of minder open staat voor de paardenhouderij.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: rosak en 3 bezoekers