Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-19 08:47

Goedemorgen! Nu de verkiezingen weer achter de rug zijn leek er in de recente topics behoefte te bestaan om nog verder te praten/discussieren over politiek in het algemeen, en zaken als bestuursvorming na de verkiezingen, dus daar leek een centraal topic me een uitstekende plek voor. Ik hoop dat ik de centraal-tag mag plaatsen :oo

De recente topics in kwestie voor wie geïnteresseerd is:
[NM] Europese verkiezingen
[NM] Op wie stem jij 20 maart?
[NM] Prinsjesdag en de berekeningen

Het zou tof zijn als we elkaar hier een beetje up to date kunnen houden met respect voor ieders (politieke) standpunt. Veel plezier! :)

-------------------------------------------
Edit: hier nog wat interessante linkjes!
* Partijgedrag.nl brengt in kaart wat partijen in de tweede kamer stemmen voor allerhande moties, voorstellen etc. Handig als je wilt weten wat er nu daadwerkelijk uitkomt van de beloftes uit het partijprogramma! https://partijgedrag.nl
* Op Frontbencher vind je een overzicht van de meest recente peilingen: hierin wordt een (representatieve) groep mensen gevraagd wat ze nu zouden stemmen als het tweede kamer verkiezingen zou zijn (en de zetelverdeling die daaruit zou volgen): https://frontbencher.nl/peilingen/
* Haagse Zaken is een wekelijkse podcast van NRC waarin je wordt bijgepraat over binnen- en buitenlandse politiek. Verschijnt elke zaterdag behalve in het reces, en is ook te vinden op Spotify en Itunes. De afleveringen duren meestal ~ een uur en ik vind ze altijd erg goed zelf: https://www.nrc.nl/rubriek/haagse-zaken/
* Live debatten kun je volgen op Politiek24, en buiten de openingstijden van de kamer om zijn er andere politieke nieuwsitems te zien https://nos.nl/livestream/npo-politiek.html
* Als je debatten wil terugkijken (live kan ook) moet je bij Debatdirect zijn, ze hebben ook een app waarin je politici kunt taggen en dan krijg je een pushbericht wanneer ze aan het woord zijn. Handig als er een belangrijk debat gaande is maar je geen tijd hebt om het helemaal te volgen. https://debatdirect.tweedekamer.nl/
Dat was het wel weer even, als ik nog iets interessants bedenk horen jullie het :)
Laatst bijgewerkt door Dani op 28-05-19 07:44, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: CENTRAAL-tag verwijderd

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*


karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37223
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 08:49


Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-19 08:57

karuna schreef:
Ah fijn een topic ipv versnipperde plekken. Nog een baudet topic wat actief is naar aanleiding van zijn vreende uitspraken pas.

[NM] Baudet stelt abortus, werkende vrouwen en meer ter discussie

Ah dank! Ik had hem gezien maar vond hem niet zo geschikt voor de OP omdat het dan gelijk de toon zet in zo'n topic :o Maar prima dat jij hem deelt voor de volledigheid.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Marjo
Berichten: 37203
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: [Centraal] Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 09:50

Leuk topic dit!

Ik ben op Facebook weer eens verzeild geraakt in een discussie over of ik wel diervriendelijk heb gestemd. Op de pagina van Wakker Dier natuurlijk.

Zelf heb ik VVD gestemd. Volgens WD niet diervriendelijk.

Echter, heb ik dus vooraf de stemwijzer gedaan waar een stelling over megastallen in voorkwam. Groenlinks wilt deze verbieden en laten verdwijnen. VVD kwam met het standpunt dat elke stal gewoon goed dierenwelzijn moet hebben.

Aangezien ik me beter in het standpunt van de VVD kon vinden (en uiteindelijk ook op andere punten meer aansluiting vond bij de VVD) heb ik daarop gestemd.

Maar in hoeverre houden jullie daar rekening mee?

secricible
Berichten: 25693
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 10:00

Marjoow schreef:
Leuk topic dit!

Ik ben op Facebook weer eens verzeild geraakt in een discussie over of ik wel diervriendelijk heb gestemd. Op de pagina van Wakker Dier natuurlijk.

Zelf heb ik VVD gestemd. Volgens WD niet diervriendelijk.

Echter, heb ik dus vooraf de stemwijzer gedaan waar een stelling over megastallen in voorkwam. Groenlinks wilt deze verbieden en laten verdwijnen. VVD kwam met het standpunt dat elke stal gewoon goed dierenwelzijn moet hebben.

Aangezien ik me beter in het standpunt van de VVD kon vinden (en uiteindelijk ook op andere punten meer aansluiting vond bij de VVD) heb ik daarop gestemd.

Maar in hoeverre houden jullie daar rekening mee?

Dit had ik ook! GL vond ik veel te rechtlijnig, verbieden vind ik te rigide. Gewoon goede omonitoring op dierenwelzijn, dat staat los van de grootte van de stal.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-19 10:19

Marjoow schreef:
Leuk topic dit!
[...]
Maar in hoeverre houden jullie daar rekening mee?

Dank!

Bedoel je nu rekening houden met dierenwelzijn of met de rigiditeit van standpunten?

Want in Nederland is het natuurlijk wel zo dat je altijd compromissen moet sluiten. Dus stel het enige discussiepunt is megastallen, en je hebt partij X die het liefst super veel megastallen bouwt overal en aan de andere kant de VVD die megastallen wel OK vindt maar met goed dierenwelzijn, dan kom je ergens in het midden uit wat waarschijnlijk neerkomt op "we gaan wel kijken of er meer geld naar de NVWA kan" :o
Maar goed, sommigen van jullie weten waarschijnlijk dat mijn standpunt hierin wat anders is. :D Ik zou daarom ook niet zo snel op een echte middenpartij stemmen, is mij wat te "allemaal net niet"
Edit: en sowieso zou ik niet op een partij stemmen vanwege één standpunt, maar meer op hun algemene visie en waar ze voor staan. Dan weet je ook snel genoeg of dat ene punt voor hen óók zo belangrijk is en het geen 'wisselgeld' wordt in onderhandelingen.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Marjo
Berichten: 37203
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: [Centraal] Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 10:24

Afgelopen verkiezingen waren natuurlijk voor Europa. Ik denk dat een extreem standpunt zoals van GL of PvdD van tafel geveegd wordt door alle andere partijen.

Voor Nederland zelf stem ik vaak wel wat extremer idd.

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-19 10:38

Marjoow schreef:
Afgelopen verkiezingen waren natuurlijk voor Europa. Ik denk dat een extreem standpunt zoals van GL of PvdD van tafel geveegd wordt door alle andere partijen.

Voor Nederland zelf stem ik vaak wel wat extremer idd.

Ah, ik dacht dat je het meer als algemeen statement noemde. :j

Ik ben het niet met je eens dat extreme standpunten in Europa niet aan bod komen. Je hebt juist de extremere standpunten nodig om het überhaupt te agenderen - als je alleen partijen hebt die andere prioriteiten hebben dan klimaat, milieu, dierenwelzijn etc. dan kunnen ze alsnog voor beter dierenwelzijn zijn oid maar ze zullen er zelf niet over beginnen, snap je?

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Marjo
Berichten: 37203
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 10:41

Magrathea schreef:
Marjoow schreef:
Afgelopen verkiezingen waren natuurlijk voor Europa. Ik denk dat een extreem standpunt zoals van GL of PvdD van tafel geveegd wordt door alle andere partijen.

Voor Nederland zelf stem ik vaak wel wat extremer idd.

Ah, ik dacht dat je het meer als algemeen statement noemde. :j

Ik ben het niet met je eens dat extreme standpunten in Europa niet aan bod komen. Je hebt juist de extremere standpunten nodig om het überhaupt te agenderen - als je alleen partijen hebt die andere prioriteiten hebben dan klimaat, milieu, dierenwelzijn etc. dan kunnen ze alsnog voor beter dierenwelzijn zijn oid maar ze zullen er zelf niet over beginnen, snap je?


Ik snap je heel goed.
Overigens was dit standpunt natuurlijk niet de enige die mijn stem naar de VVD bracht.

Maar als ik zie hoe de PvdD te boek staat in andere landen... Die worden niet erg serieus genomen volgens mij.

Lynnepinny
Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 10:43

Ik heb erg getwijfeld tussen GL en PvdD. Ik wil bewust zo groen/links mogelijk stemmen aangezien ik vind dat milieu en biodiversiteit vóór de snelle economie moet komen. Vooral in tijdens zoals nu, waar een omslagpunt echt nog van cruciaal belang kan zijn. Uiteindelijk toch voor GL gegaan aangezien ik me bij sommige standpunten van PvdD wat minder kon vinden. Ik vind het ook wel erg tof om te te zien dat in ieder geval mijn stad (Wageningen) GL verreweg de grootste is :o

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-19 10:46

Marjoow schreef:
Magrathea schreef:
Ah, ik dacht dat je het meer als algemeen statement noemde. :j

Ik ben het niet met je eens dat extreme standpunten in Europa niet aan bod komen. Je hebt juist de extremere standpunten nodig om het überhaupt te agenderen - als je alleen partijen hebt die andere prioriteiten hebben dan klimaat, milieu, dierenwelzijn etc. dan kunnen ze alsnog voor beter dierenwelzijn zijn oid maar ze zullen er zelf niet over beginnen, snap je?


Ik snap je heel goed.
Overigens was dit standpunt natuurlijk niet de enige die mijn stem naar de VVD bracht.

Maar als ik zie hoe de PvdD te boek staat in andere landen... Die worden niet erg serieus genomen volgens mij.


Geen idee :) Weet wel dat er intussen een hoop zusterpartijen zijn waarvan er ook een aantal dingen naar een zetel. En voordat je iets kunt agenderen moet het alsnog door het parlement goedgekeurd worden, en dat gebeurt toch geregeld, oa bij het aan de kaart stellen van zeer lange diertransporten (>12u). Oja en het is de meest klimaatvriendelijke partij volgens het Climate Action Network (soort vereniging van allerlei milieubelangenorganisaties), ook leuk.
Maar goed laten we het algemeen houden. :) Ik denk dat mensen nog wel eens vergeten dat de keuze voor een partij over het algemeen niet over 1 standpunt gaat, tenzij dat echt een breekpunt voor je is natuurlijk. PVV scoort bijvoorbeeld best wel goed op diervriendelijkheid maar die anti-islam onzin hoeft van mij echt niet _O-

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: [Centraal] Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 22:01

Ah leuk. Ik meld me ook.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Electra63
Berichten: 17821
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 23:44

Leuk ! Ik ben ook altijd in politiek geïnteresseerd. Mijn oma en opa van moederskant waren echte PvdA-mensen, mijn oma was zelfs lid van de Rode Vrouwen. Oma en opa van vaderskant waren VVD-ers, waren (kleine) ondernemers en in de jaren 60 al huiseigenaar/huurbaas.
Dat gaf toen al spanning tyssen beide families.
Ik volg graag politieke discussies :D ;) :D

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-19 12:18

Zit ik gisteren toch met een vriend te praten, die gaat misschien mede-eigenaar van een bedrijf worden met allemaal heftige belastingsconstructies. En toen hij de belastingen zag kreeg hij (een ras-GLer) toch wel even de VVD-gevoelens van "waaaat moet ik zóveel afdragen? Wat oneerlijk!" _O- _O-

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

LadyMadonna
Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 12:32

Electra63 schreef:
Leuk ! Ik ben ook altijd in politiek geïnteresseerd. Mijn oma en opa van moederskant waren echte PvdA-mensen, mijn oma was zelfs lid van de Rode Vrouwen. Oma en opa van vaderskant waren VVD-ers, waren (kleine) ondernemers en in de jaren 60 al huiseigenaar/huurbaas.
Dat gaf toen al spanning tyssen beide families.
Ik volg graag politieke discussies :D ;) :D


Citaat:
Makkers! ten laatste male
tot de strijd ons geschaard
en de Internationale
zal morgen heersen op Aard‘


Dochter van “een rooie” hier ;)

pien_2010
Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 23:13

Marjoow schreef:
Afgelopen verkiezingen waren natuurlijk voor Europa. Ik denk dat een extreem standpunt zoals van GL of PvdD van tafel geveegd wordt door alle andere partijen.

Voor Nederland zelf stem ik vaak wel wat extremer idd.


Nog nooit heb ik mezelf of GL als extreem beleefd of dit van anderen gehoord.
Zelfs mijn ouders toen 80++ hebben indertijd GL gestemd daar zij zich meer en meer zorgen maakten over het milieu. Enne hun hele leven stemden zij CDA en de ander VVD.

Een PVDA stemmer vind ik ook niet extreem.
Extreem stemmen vind ik PVV en Baudet in NL, en Le Pen die het hier in Frankrijk zo lijkt het goed gedaan heeft.

Electra63
Berichten: 17821
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [Centraal] Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 23:38

Dat vind ik ook Pien.
Extreme partijen zijn PVV en FvD en eigenlijk ook PvdD.
Ik stem niet GL, maar het is een middenpartij met de nadruk op milieu. Ik vind ook dat Klaver heel erg gegroeid is, met name in discussies en interviews. Hij zoekt aansluiting en verbinding en dat waardeer ik.

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: [Centraal] Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 07:09

Nou de uitslag valt mij reuze mee moet ik zeggen.

Populisten zijn gegroeid maar lang niet zo veel als gedacht.

Ik ben bij mijn grootouders opgegroeid.

Mijn Opa was VVDer en mijn Oma echt links. Mijn Oma had zelfs een abonnement op De Waarheid. :')

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: [Centraal] Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-19 08:52

En wat denk je van de PVV die helemaal uit het parlement verdwijnt! :oo En de SP! Die laatste had ik niet zien aankomen. Is dat filmpje van ze toch een reclamefilmpje geworden voor de PvdA

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: [Centraal] Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:08

Ja PVV en SP uit het parlement had ik ook niet gedacht.

Ja ik denk dat ze nu wel spijt hebben van dat filmpje bij de SP :=

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:19

Ik ben lid van en stem SP, op 1 uitstapje naar PvdD na, al erg lang, nog vroeger de oude PSP en een tijdje gezwabberd want GL is nooit mijn partij geweest.
Toen ik het filmpje zag, viel ik van mijn stoel, verschrikkelijk!!!!!
Maar ik ken veel SP ers die het erg goed vinden....

Wat een verademing dat PvdA zo groot is geworden deze verkiezingen, ik moet zeggen, ik vond Timmermans erg goed, ik heb zelfs overwogen een uitstapje te maken.
Want ik schuif tegenwoordig op naar pro Europa en ik vind hem erg goed, hoop oprecht dat hij gekozen wordt als opperhoofd.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Marjo
Berichten: 37203
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: [Centraal] Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:34

Bijzonder dat heel Facebook nu schreeuwt dat er is gefraudeerd nu PvdA zo groot is geworden.

Met maar 37% opkomst vraag ik me af of al die schreeuwers zelf gestemd hebben :')

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-19 10:06

Marjoow schreef:
Bijzonder dat heel Facebook nu schreeuwt dat er is gefraudeerd nu PvdA zo groot is geworden.

Met maar 37% opkomst vraag ik me af of al die schreeuwers zelf gestemd hebben :')

Doen ze dat echt? :') Nou.. Pff
En inderdaad, die opkomst speelt natuurlijk erg mee. Hoewel niet stemmen ook een statement is, ben ik wel echt heel erg van de stempel 'wie niet stemt moet niet zeiken' :=

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

_Christina
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 10:22

Ik snap iets niet. Als ik kijk naar de (internationale) uitslagen en zetelverdeling. Dan komen die niet overeen?
De bron die ik gebruik is deze: https://nos.nl/artikel/2285797-bekijk-hier-alle-uitslagen-van-de-eu-verkiezingen.html
Als je scrollt naar het kaartje van Europa en klikt op Nederland, dan hebben (zoals hierboven genoemd) SP en PVV inderdaad geen zetel weten te bemachtigen. Scroll je echter naar het "Fractie-overzicht voor de verkiezingen" daaronder en klik je "GUE/NGL" open, staat er bij SP Nederland 2 zetels? En onder "ENV" bij PVV zelfs 4 zetels?
:o?

Bandit '06 (2020 - x) | Django '14 (2019 - x) | Astra '98 (2018 - x)

R.I.P.: Hammstein '19 (2020 - 2022) | Svetlana '18 (2018 - 2020) | Bandit '05 (2017 - 2017) | Zorro '10 (2010 - 2019) | Ninja '10 (2010 - 2011)

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-19 10:24

_Christina schreef:
Ik snap iets niet. Als ik kijk naar de (internationale) uitslagen en zetelverdeling. Dan komen die niet overeen?
De bron die ik gebruik is deze: https://nos.nl/artikel/2285797-bekijk-hier-alle-uitslagen-van-de-eu-verkiezingen.html
Als je scrollt naar het kaartje van Europa en klikt op Nederland, dan hebben (zoals hierboven genoemd) SP en PVV inderdaad geen zetel weten te bemachtigen. Scroll je echter naar het "Fractie-overzicht voor de verkiezingen" daaronder en klik je "GUE/NGL" open, staat er bij SP Nederland 2 zetels? En onder "ENV" bij PVV zelfs 4 zetels?
:o?

Die tweede is volgens mij de zetelverdeling zoals ie eerst was. Edit: ze doelen op vóór de verkiezing, omdat het puur gaat om wie in welke fractie zit. Het kan zijn dat mensen nog gaan shuffelen naar aanleiding van deze verkiezingen, en ook de nieuwe partijen hebben niet allemaal een fractie gekozen.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers