Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nps
Berichten: 1982
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:01

Loretta schreef:
purny schreef:
Wederom een voorbeeld dat de burger word gepakt. Het kabinet wil een taks op de kerosine... het moet zo de co2 terugdringen.
Hoe zou dit in hemelsnaam gezien kunnen worden? Mensen blijven toch wel het vliegtuig pakken dus er blijft evenveel co2 in de lucht hangen.


Zoals altijd is dit gewoon een manier om belastinggeld binnen te harken.
De tax wordt zo geoptimaliseerd dat het maximaal inkomen oplevert maar niet dat er aanzienlijk veel minder mensen met het vliegtuig gaan.

Het klimaat is inmiddels een verdienmodel geworden.

Wat wel opmerkelijk is dat het nu het in het straatje van het kabinet past dat het opeens wel mogelijk schijnt te zijn om het verdrag van Chigago te omzeilen of te lobbyen voor aanpassing. Anders wordt er altijd gezegd dat bepaalde voorstellen poppulischtish zijn vanwege verdragen die bepaalde voorstellen niet toestaan.


Het verdrag van Chicago stamt uit 1947. De tijden zijn iets veranderd.

We vinden het milieu allemaal belangrijk, behalve als het ons geld gaat kosten en we minder op vakantie kunnen. Ik vind vliegen een luxeding, van mij mogen vervuilende dingen gewoon belast worden. Ik vind het hypocriet dat autorijders helemaal doodbelast worden en vliegverkeer relatief veel minder. En nee, het lost het probleem niet op maar we moeten toch wat. Alle kleine beetjes helpen.

BigOne
Berichten: 38221
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:12

Een liter benzine kost 0,65 cent zonder belastingen en dus gaat er van elke liter 1.10 naar de schatkist. Daarnaast betaal je wegenbelasting dus de auto als melkkoe is geweldig voor de overheid. Kerosine zit totaal geen belasting op, dat zat technisch wat moeilijker aangezien die over Europa vliegen dus wie krijgt die extra centen. Invoeren van een vliegtax is de enigste optie maar laten ze dan gewoon 25 euro bij elke vlucht opzetten. Mensen die de centen hebben om te vliegen laten zich door 25 euro ook niet tegenhouden, weer een melkkoe en dit keer een terechte erbij .

Allen brandstofaccijnzen leveren 120.000.000 per jaar op en daar zit de BMP nog niet bij.

purny

Berichten: 27481
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 19:05

Nee tmr. Het gaat mij om het feit dat wanneer de kerosinetaks ingevoerd zal worden er minder mensen zouden vliegen.. Dit zal precies hetzelfde zijn. Er zullen heus niet minder vliegtuigen de lucht in gaan.

Graag had ik enig vorm van onderzoek gezien waaruit blijkt dat met een kerosinetaks minder vliegtuigen de lucht in gaan. Maar dat zou er wel niet zijn

nps
Berichten: 1982
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 19:26

purny schreef:
Nee tmr. Het gaat mij om het feit dat wanneer de kerosinetaks ingevoerd zal worden er minder mensen zouden vliegen.. Dit zal precies hetzelfde zijn. Er zullen heus niet minder vliegtuigen de lucht in gaan.

Graag had ik enig vorm van onderzoek gezien waaruit blijkt dat met een kerosinetaks minder vliegtuigen de lucht in gaan. Maar dat zou er wel niet zijn


We moeten wat, als jij een beter idee hebt hebt hoor ik het graag. Wat zou jij dan doen om milieuvervuiling door vliegen in Nederland tegen te gaan? Gewoon niks doen, want we vliegen toch wel?

Voor mn gevoel is het ook soort eerlijk - vind het best scheef dat autorijden inderdaad helemaal kapot wordt belast maar vliegen totaal niet terwijl dat veel vervuilender is.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 19:33

purny schreef:
Nee tmr. Het gaat mij om het feit dat wanneer de kerosinetaks ingevoerd zal worden er minder mensen zouden vliegen.. Dit zal precies hetzelfde zijn. Er zullen heus niet minder vliegtuigen de lucht in gaan.


Waarom zo stellig? En wat maakt het je uit? Vliegen is schadelijk en geeft overlast. Het minste wat we kunnen doen is een heel klein beetje van die overlast in rekening brengen (en dat had al 30 jaar eerder moeten gebeuren uiteraard.)

En als het niet leidt tot daadwerkelijk minder vliegen, dan hebben we in elk geval iets meer geld om te investeren in tegenmaatregelen.

Citaat:
Graag had ik enig vorm van onderzoek gezien waaruit blijkt dat met een kerosinetaks minder vliegtuigen de lucht in gaan. Maar dat zou er wel niet zijn


Dat onderzoek lijkt echter wel degelijk gedaan te zijn: https://www.trouw.nl/groen/belasting-op ... ~a84655bf/
Heb je zelf gezocht naar het onderwerp en of er onderzoek gedaan is?

purny

Berichten: 27481
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 20:13

tmr001 schreef:
purny schreef:
Nee tmr. Het gaat mij om het feit dat wanneer de kerosinetaks ingevoerd zal worden er minder mensen zouden vliegen.. Dit zal precies hetzelfde zijn. Er zullen heus niet minder vliegtuigen de lucht in gaan.

Graag had ik enig vorm van onderzoek gezien waaruit blijkt dat met een kerosinetaks minder vliegtuigen de lucht in gaan. Maar dat zou er wel niet zijn


We moeten wat, als jij een beter idee hebt hebt hoor ik het graag. Wat zou jij dan doen om milieuvervuiling door vliegen in Nederland tegen te gaan? Gewoon niks doen, want we vliegen toch wel?

Voor mn gevoel is het ook soort eerlijk - vind het best scheef dat autorijden inderdaad helemaal kapot wordt belast maar vliegen totaal niet terwijl dat veel vervuilender is.


Het gaat hier om de reductie van Co2 he, dat ga je niet kunnen verminderen met een kerosine taks in de hoop dat minder mensen het vliegtuig gaan pakken. Je zou bijvoorbeeld wel een afdracht aan Co2 reductie kunnen stoppen in het ticket.

@shadow: Ik had dit onderzoek nog niet gevonden, dank je

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 20:30

purny schreef:
Het gaat hier om de reductie van Co2 he, dat ga je niet kunnen verminderen met een kerosine taks in de hoop dat minder mensen het vliegtuig gaan pakken.


Waarom niet.

purny

Berichten: 27481
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 20:55

Shadow0 schreef:
purny schreef:
Het gaat hier om de reductie van Co2 he, dat ga je niet kunnen verminderen met een kerosine taks in de hoop dat minder mensen het vliegtuig gaan pakken.


Waarom niet.

Omdat de vliegtuigen toch wel de lucht in blijven gaan. Vol of niet

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 21:10

Hoe weet je dat? Dienstregelingen kunnen gewoon aangepast worden hoor. Als een vliegtuig stelselmatig niet vol te krijgen is, wordt er uiteindelijk gewoon een vlucht geschrapt.

Loretta
Berichten: 8733
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 22:20

Het schrikt pas af als het bedrag er echt toe doet.
De 7 euro per 2021 is een lachertje. De kosten van verblijf wegen zwaarder in de keuze voor wel of niet op reis gaan.

Janneke2

Berichten: 22742
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 22:46

...wat mij frappeert is het zinnetje "dat de burger weer gepakt wordt".

Ik heb daar wat vragen bij.

1) We hebben in heel Europa maar een soort inwoners: burgers.
(Nu ja, er zijn wat statenlozen en bijna-statenlozen, maar getalsmatig een kleine groep.)
De een wat rijker, de ander wat minder. Maar de tijd dat de adel en de geestelijkheid de privileges
hadden ligt ver achter ons. ("Wie moeten 'ze' anders 'pakken'?)

2) De inwoners van Europa krijgen wat later dan in Afrika (de oorlog in Darfur)
of het Midden Oosten (Syrië - ook die oorlog gaat terug op het onvruchtbaar geworden, onleefbare platteland met trek naar de steden, werkeloosheid en armoede als gevolgen)
te maken met klimaatverandering.
(Waarom zouden 'ze' die inwoners van Europa niet 'pakken'?)

3) De inwoners van Europa krijgen net zo goed met klimaatverandering van doen - en vanwege onze levensstijl hebben wij daar steviger aan bijgedragen dan de inwoners van het Midden Oosten of Afrika. (Waarom noem je het eigenlijk 'pakken'? Hou toch op met die struisvogelpolitiek, wij zijn veroorzaker, geen slachtoffer.)

4) We zijn ook nog eens een democratie, bevolkt met een goed opgeleide bevolking.
Ik mag graag de grap herhalen "dat ik elke dag stomverbaasd in de krant lees wat ik nou weer wil", en ik stemde tegen de instelling van de hogere bestuurslaag van de EU - maar we blijven democratieën.
(Dus die 'ze' die ons terecht belasting laten betalen hebben we zelf gekozen.)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 23:49

Janneke je snapt zelf toch ook wel dat een multinational (vaak dus ook grootvervuiler) geen burger is?

Karl66

Berichten: 29748
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 11:30

Loretta schreef:
karuna schreef:
Die foto hierboven blijft gruwelijk. Brr

Vandaag verrassing de koopkrachtcijfers klopten niet. Niks 1,6 % vooruitgang gemiddeld maar < dan 1%. Wat zo ongeveer iedereen denk ik wel gemerkt had. Ook mijn maand is langer. En ik krijg niet eens een inkomensverhoging. Mijn maand wordt idd steeds langer. Krijg voldoende maar meer dan de helft gaat meteen weer terug naar de staat in de vorm van belasting, btw, vaste energiekosten enz

https://www.nu.nl/economie/5940891/econ ... steld.html



Daar hebben we hier destijds zulke discussies over gehad hier op bokt. Men wilde gewoon niet geloven dat de koopkrachtplaatjes gemanipuleerd waren. Ik en meerderen hier bleven er op wijzen dat het gewoon niet kon kloppen gezien de feiten. En nu dan het keiharde bewijs.

En dan te bedenken dat de economie het ook nog eens helemaal niet zo slecht doet.
Ik vrees wat er gaat gebeuren als de volgende recessie eraan komt. En vooral de politieke gevolgen die dat aan het eind van de rit zal hebben. De geschiedenis leert ons dat in zo'n geval vooral extreem rechts ervan zal profiteren. Denk maar niet dat er dan nog maar iets voor het klimaat gedaan gaat worden.


En de werkelijke cijfers zijn bekend: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/26 ... cent-hoger

2,4 procent werkelijke groei.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 20:58

purny schreef:
Een kerosinetaks maakt het nog niet dat er minder co2 word uitgestoot. Vliegtuigen gaan toch de lucht in. Dan kan je er maar met meerdere mensen in gaan zitten. Word de uitstoot ook gemiddeld minder :+

Wat is dit nou weer voor veronderstelling :') vliegtuigen zijn geen natuurverschijnsel ofzo, als er onvoldoende vraag is gaan er vanzelf minder vliegen.

Loretta
Berichten: 8733
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 21:14

Magrathea schreef:
purny schreef:
Een kerosinetaks maakt het nog niet dat er minder co2 word uitgestoot. Vliegtuigen gaan toch de lucht in. Dan kan je er maar met meerdere mensen in gaan zitten. Word de uitstoot ook gemiddeld minder :+

Wat is dit nou weer voor veronderstelling :') vliegtuigen zijn geen natuurverschijnsel ofzo, als er onvoldoende vraag is gaan er vanzelf minder vliegen.



Gaat pas werken als de kosten van een vliegticket aanzienlijk hoger worden. Met dit huidige kabinet verwacht ik niet snel dat ze de prijzen zo hoog zullen maken dat er aanzienlijk minder gevlogen wordt. Wel hoog genoeg om er optimale belasting inkomsten uit te halen. Waarschijnlijk gewoon weer een melkkoetje om de schatkist te vullen maar verder zal het weinig aan het klimaat bijdragen.

Die 7 euro in 2021 is toch ook een lachertje. Als je die niet kunt betalen kun je beter thuis blijven want dan kun je het verblijf ook niet betalen. Daar gaan niet veel minder vluchten door vliegen. Wel stroomt er geld in de schatkist.

purny

Berichten: 27481
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 21:56

@Margrathea: Bedenk je eens in hoeveel toerisme hier naar toe komen. Het grote gedeelte wat aankomt op Schiphol is echt geen nederlands hoor, dat zijn allemaal toeristen.
Ik heb laatst zitten kijken voor een retourtje Brussel. Met de trein zou ik ongeveer 50 euro kwijt zijn, met de flixbus maar 18. Dan kies ik toch echt voor de bus..

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 00:20

https://nos.nl/artikel/2290958-klimaata ... talen.html

Lekker dan -O- , juist de groep die geen alternatief heeft kwa vervoer gaat gepakt worden. Bezorgers, vracht, kleine bedrijven, gehandicapten. Voor nestelbussen is er domweg geen betaalbaar alternatief. Heb me gek gezocht maar helaas niks anders dan diesel te vinden %)

Ook andere opties zoals scooters worden onmogelijk gemaakt, een electrische brommer of scooter. Peperduur en kleine actieradius. Leuk voor in de stad maar verderweg zijn ze kansloos.

Loretta
Berichten: 8733
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 06:58

karuna schreef:
https://nos.nl/artikel/2290958-klimaata ... talen.html

Lekker dan -O- , juist de groep die geen alternatief heeft kwa vervoer gaat gepakt worden. Bezorgers, vracht, kleine bedrijven, gehandicapten. Voor nestelbussen is er domweg geen betaalbaar alternatief. Heb me gek gezocht maar helaas niks anders dan diesel te vinden %)

Ook andere opties zoals scooters worden onmogelijk gemaakt, een electrische brommer of scooter. Peperduur en kleine actieradius. Leuk voor in de stad maar verderweg zijn ze kansloos.


Wilt u een lege portemonnee? Stem VVD!

Het mag toch duidelijk zijn dat het dit kabinet alleen maar te doen is om de rijken te subsidieren. San pak je het geld weg bij de mensen die geen keuze hebben. Het klimaat is een mooi verdienmodel geworden. Want als het voor het klimaat is dan staan hele groepen al te juichen dat andere mensen iets moeten betalen.
Frankrijk heeft door soortgelijke maatregelen vorig jaar maandenlang grote ongeregeldheden gehad en de sfeernis daar nog steeds niet bepaald gezellig.

Als de Elektrische auto nu echt schoon was dan kon je zeggen dat dit nog enige nut had. Maar ook dat valt behoorlijk tegen. Als je nu nog steeds gelooft dat het dit kabinet om het klimaat te doen is dan heb je echt onder een steen gelegen.
Dit is weer eens een zeer asociale maatregel om het geld bij de arme en de hardwerkende Nederlander weg te halen om het vervolgens aan te rijken uit te delen voor een subsidie op elektrische auto's

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 08:09

Ik vind de gasrekening verhogen en de energie rekening verlagen ook nogal tegenstrijdig..ik voorzie een run op electrische kachels voor de winter.

Loretta
Berichten: 8733
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 08:16

Elisa2 schreef:
Ik vind de gasrekening verhogen en de energie rekening verlagen ook nogal tegenstrijdig..ik voorzie een run op electrische kachels voor de winter.


Ik zit hier al na te denken over hoe ik een (Ik ga nu vloeken in de klimaatkerk) houtkachel kan installeren. Als het nog een paar jaar duurt dat die verboden wordt dan kan dat in de tussentijd toch enorme kosten schelen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 08:18

Elisa2 schreef:
Ik vind de gasrekening verhogen en de energie rekening verlagen ook nogal tegenstrijdig..ik voorzie een run op electrische kachels voor de winter.


Ik vind het juist logisch.

Je wil dat mensen minder gas gaan gebruiken en meer(schone) electra.

Dan is dit toch een manier?

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 08:22

Ja mits de electra dan opgewekt word door groene stroom...maar is dat in zulke grote getale beschikbaar?

Loretta
Berichten: 8733
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 08:28

NatasjavE schreef:
Elisa2 schreef:
Ik vind de gasrekening verhogen en de energie rekening verlagen ook nogal tegenstrijdig..ik voorzie een run op electrische kachels voor de winter.


Ik vind het juist logisch.

Je wil dat mensen minder gas gaan gebruiken en meer(schone) electra.

Dan is dit toch een manier?


Er is nog nooit een antwoord gekomen waar al dat elektricitiet vandaan gaat komen. Het netwerk zit nu al op veel plaatsen aan de top van de capaciteit dus moet er fors geinvesteerd worden in elektriciteitsleidingen. Ook zullen er centrales gebouwd moeten worden. Ik ga me af vragen wat voor centrales dat zullen gaan worden. Met eenvoudig Nederland vol plempen met windmolens kom je er niet.

Inplaats van een subsidie op elektrische auto's die het stroomnet nog meer belasten hadden ze beter subsidie op zonnepanelen in kunnen voeren. Er zijn nog veel te weinig daken met zonnepanelen. Er moet zo of zo geinvesteerd worden in het stroomnet want ook zonnepanelen belasten het stroomnet enorm. daarvoor schiet de infrastructuur op veel plaatsen te kort. Inplaats van daar aan te werken gaan ze stroomvretende elektrische auto's subsidieren die niets bijdragen aan de energieopwekking maar enkel maar het stroomnet belasten.

Blijkbaar heeft Elon Musk een goed lobby netwerk voor zich aan het werk.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 08:33

Elisa2 schreef:
Ja mits de electra dan opgewekt word door groene stroom...maar is dat in zulke grote getale beschikbaar?


Nee nog niet nee.

Maar dit helpt al weer een klein beetje de goede richting op.

Janneke2

Berichten: 22742
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 09:33

En vergeet Groningen niet!!
|(
Zelfs al zou de uitstoot van broeikasgassen toenemen |( |( |( omdat er een groot beroep op vuile kolencentrales wordt gedaan
|( |( |(
dan nog wordt het Groningse gasveld ontzien.

Let wel: nadat de kraan dicht is, zitten we nog ruim tien jaar aan twee bevingen per WEEK.