Hoe open je een ramptoerist de ogen.. Een andere tactiek!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Hoe open je een ramptoerist de ogen.. Een andere tactiek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 17:49


Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Hoe open je een ramptoerist de ogen.. Een andere tactiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 17:53

Keurige actie vanuit het oogpunt van politie/ramptoeristen.
Als nabestaande zou ik dit wel moeilijker vinden, het feit dat zulke mensen dan een blik mogen werpen op iemand die net overleden en je dierbaar is. Denk dat dat toch erg naar voelt..

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 17:55

Oh naar mij mogen ze voor dit doel komen kijken.
Mooie is niemand gaat kijken, zo dapper zijn ze namelijk niet dat blijkt wel.

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:00

Persoonlijk snap ik nog steeds niet waarom iemand het in zijn hoofd haalt om foto's of filmpjes te gaan maken van een ongeval.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Hoe open je een ramptoerist de ogen.. Een andere tactiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:19

Foto's maken vind ik absoluut not-done. Zeker niet als je daarmee het verkeer en hulpdiensten hindert.

Langzamer gaan rijden vinden ik daarentegen helemaal niet gek. Hebben ze liever dat je er met 120km p/u langs rijdt met alle risico's vandien? Ook bij de tegenovergestelde weghelft vind ik langzamer rijden niet gek. Je ziet veel zwaailichten en als je er met 120km p/U op af rijdt terwijl je niet weet op welke weghelft het is...

Maar foto's maken is absoluut smakeloos.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 18:32

Kaus, het gaat ook niet om het langzamer rijden, maar om filmen en fotograferen van verkeersongevallen en dus ook de slachtoffers.
Voor de snelheid zijn er van die borden boven de weg die ze op 50 kunnen zetten bij een ongeval. :Y)

Avelienvd

Berichten: 7222
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Hoe open je een ramptoerist de ogen.. Een andere tactiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:37

En er is wel een verschil tussen snelheid terugbrengen naar 50 voor de veiligheid of naar 30 omdat ze hopen het te zien of te fotograferen

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:43

Liesje1611 schreef:
Keurige actie vanuit het oogpunt van politie/ramptoeristen.
Als nabestaande zou ik dit wel moeilijker vinden, het feit dat zulke mensen dan een blik mogen werpen op iemand die net overleden en je dierbaar is. Denk dat dat toch erg naar voelt..


Eerlijk gezegd denk ik niet dat ze echt gaan kijken, ik neem aan dat de politie dat ook niet toelaat. Het gaat meer om het schrikeffect wat ze zo creëren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:44

Ik vind hem lastig, nu zeggen de bestuurders 'ik hoef het slachtoffer niet te zien'. Wat als iemand wel 'ja' zegt op de vraag of hij/zij het slachtoffer wil zien?
Het is geen mooi beeld, en hoe krom ook, de politie moet mensen (ook mentaal) beschermen. Wat als iemand het slachtoffer wel ziet en psychische klachten krijgt. Wie is er dan verantwoordelijk?


Terug naar de intentie van het filmpje, als dit de manier is hoe men in kan zien dat ramptoerisme not done is, dan ben ik voor. Ook als ik nabestaande zou zijn. Op 1 voorwaarde, geen beeldmateriaal...

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:45

Moeten ze hier ook doen.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 18:51

Bubblewrap, dit gaat uiteraard om het schrikeffect en tuurlijk laten ze die mensen geen foto’s maken.
En goed schrikken mogen ze best mijn inziens, besef maar hoe gestoord het is om te filmen of te fotograferen bij een ongeluk.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:57

vilheide schreef:
Persoonlijk snap ik nog steeds niet waarom iemand het in zijn hoofd haalt om foto's of filmpjes te gaan maken van een ongeval.

Tja, dat zei mijn moeder zalig ook altijd; totdat we eens langs een zwaar auto-ongeluk kwamen (witte lakens en zo, dan weet je hoe laat het is) ze was daar zo van onder de indruk dat ze had willen stoppen; gelukkig reed ik. Ik ben dus doorgereden want alle toeters en bellen waren aanwezig, dus ik heb daar niks aan toe te voegen, in tegendeel......

Ze heeft me eigenlijk nooit goed uit kunnen leggen waarom ze zou willen stoppen.


De andere kant van ramptoerisme: Ik reed eens naar huis toen er op een vreemde plek een auto stil stond. Daar heeft iemand bij staan zwaaien, maar die heb ik nooit gezien.

Maar ik bleef die plek volgen in m'n spiegel en op een zeker moment zag ik een rood lichtje IN het bos naast de weg. Dat triggerde mij om om te draaien en toch eens te gaan kijken.
Bleek die auto dus van een getuige te zijn die mij heeft geprobeerd te wenken, wat ik dus gemist heb.

Er bleek een vrouw met de auto in dat bosje terecht te zijn gekomen. Geen idee hoe of wat maar ze was nog aanspreekbaar dus we hebben maar tegen haar aangepraat totdat de gewaarschuwde hulpdiensten er waren. al die tijd heeft NIEMAND de moeite genomen om te stoppen!

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 19:08

Bubblewrap schreef:
Ik vind hem lastig, nu zeggen de bestuurders 'ik hoef het slachtoffer niet te zien'. Wat als iemand wel 'ja' zegt op de vraag of hij/zij het slachtoffer wil zien?
Het is geen mooi beeld, en hoe krom ook, de politie moet mensen (ook mentaal) beschermen. Wat als iemand het slachtoffer wel ziet en psychische klachten krijgt. Wie is er dan verantwoordelijk?


Tja ze zijn zelf dom bezig dan ook de consequenties daarvan dragen.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: Hoe open je een ramptoerist de ogen.. Een andere tactiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 19:12

Ik vind het eigenlijk een beetje respectloos tegenover het slachtoffer en de nabestaanden. Straks zegt zo'n gek echt ja op de vraag of hij het lichaam wil zien, en dan? Het zal vast helpen dat zo iemand niet nog eens foto's maakt, maar is dat het waard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 19:15

Onali schreef:
Bubblewrap schreef:
Ik vind hem lastig, nu zeggen de bestuurders 'ik hoef het slachtoffer niet te zien'. Wat als iemand wel 'ja' zegt op de vraag of hij/zij het slachtoffer wil zien?
Het is geen mooi beeld, en hoe krom ook, de politie moet mensen (ook mentaal) beschermen. Wat als iemand het slachtoffer wel ziet en psychische klachten krijgt. Wie is er dan verantwoordelijk?


Tja ze zijn zelf dom bezig dan ook de consequenties daarvan dragen.

Mee eens! Maar of het juridisch ook zo uit zou pakken...

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 19:17

Het lijkt mij stug dat als zo iemand ja zegt, een politieagent dan zegt: kom maar mee. Die zal eerder door gaan vragen in de trant van: en als het nou jouw vrouw is, of jouw vader, wil jij dan dat daar wildvreemden uit sensatielust naar gaan kijken? Als je dan als ramptoerist nóg ja blijft zeggen, dan ben je wel heel erg gestoord.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 19:39

Liesje1611 schreef:
Keurige actie vanuit het oogpunt van politie/ramptoeristen.
Als nabestaande zou ik dit wel moeilijker vinden, het feit dat zulke mensen dan een blik mogen werpen op iemand die net overleden en je dierbaar is. Denk dat dat toch erg naar voelt..

Liesje1611 schreef:
Keurige actie vanuit het oogpunt van politie/ramptoeristen.
Als nabestaande zou ik dit wel moeilijker vinden, het feit dat zulke mensen dan een blik mogen werpen op iemand die net overleden en je dierbaar is. Denk dat dat toch erg naar voelt..


Het is diep en diep triest , men denkt alleen maar aan ikke, ikke , ikke.
Met wat respect voor elkaar en simpele: wat u niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet, functioneert
onze maatschappij al heel wat fijner.



Vraag me af in hoeverre men wettelijk draagvlak heeft om de opname appatuur (gsmverslavingding) in beslag te mogen nemen.
Er staan immers prive beelden op van allerlei mensen zonder hun toestemming.

In beslagname ter plekke is een bewezen uitstekend drukmiddel, werkt meer in als een achteraf boete.
Daar maken ze down under slim gebruik van.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Hoe open je een ramptoerist de ogen.. Een andere tactiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 19:47

Goede zaak! Met blijkbaar een goed effect. Zelf een bloedhekel aan kijkersfile. Zeker nadat hetzelfde is gebeurd toen mijn vader kantjeboord op de snelweg lag na een hartaanval en herseninfarcten. Schaam je mensen, echt.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:09

Ik snap het ook niet, waarom zou je zoiets willen?
Onderweg naar onze vakantie begin deze maand kwamen we eerst 2u muurvast te staan op de duitse snelweg met een ongeluk 400m voor ons. In Italië brulde mijn man net op tijd dat ik weg moest kijken toen we uit een tunnel kwamen en daar net 2 overleden motorrijders werden afgedekt. Mijn man heeft het nog over het beeld op zijn netvlies. Bij het eerste ongeluk stapte mensen echt uit om te gaan kijken. Tweede ongeluk gelukkig niet, was ook niet te doen door de locatie gelukkig.

Wat moet je met zulke foto's? Laten zien op een feestje? Op internet zetten? Ik snap dat echt niet...

Langzamer rijden op de andere baan snap ik dan weer wel, niet alleen uit veiligheid. Je hebt toch een soort nieuwsgierigheid naar wat er gaande is, waarom er zoveel sirenes staan bijvoorbeeld. Denk dat dat ook wel de aard van de mens is.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-19 00:06

Secridible, als ik in de trein wat hoor over een aanrijding ofzo ben ik gezond bang dat ik ineens dingen zie die ik niet wil zien.
Dan duik ik bewust mijn telefoon in ofzo, in elk geval kijk ik mooi niet naar buiten.
Ik kan me er dus ook niks bij voorstellen dat je dat even gaat staan filmen.

Van mij mogen ze deze tactiek hier ook loslaten, maar mijn moeder had een mooiere nog, en simpel: telefoon direct in beslag nemen en deze niet terug kunnen krijgen.
Mensen zijn er nogal verknocht aan dus dan laten ze het wel uit hun hoofd.
Nou denk ik dat dat niet uitvoerbaar is, kan me voorstellen dat je dan welles-nietes gesprekken aka ruzies krijgt, en die telefoon geeft men denk ik niet zomaar af.
Dan denk ik dat je bij elk ongeluk de ME op moet roepen om al die telefoons ook daadwerkelijk te krijgen. :Y) :+
Idee is leuk, maar mensen gaan echt never telefoons vrijwillig inleveren.

Niobe

Berichten: 7978
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Hoe open je een ramptoerist de ogen.. Een andere tactiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 00:15

Ik heb 1 keer een ongeluk gezien waar ik graag een foto van had willen maken, niet heel ernstig, maar er stond een auto halverwege op een hoge bult langs de snelweg. Geen idee hoe. Ik heb het naderhand in het nieuws ook niet kunnen vinden, dus niemand gelooft me als ik het vertel.

Maar ik snap echt niet dat dit de reactie is van mensen op een ernstig ongeluk. Wat heb je aan zo’n foto of filmpje?
Sowieso hebben mensen een heel vreemd reactievermogen. Natuurlijk ga je rustig rijden langs een ongeluk, maar ik heb ook meegemaakt dat mensen echt finaal op de rem trappen, om wat te kunnen zien ofzo? Levensgevaarlijk.
Ik vind deze methode wel mooi, ik denk ook dat mensen gewoon niet stil staan bij waar ze eigenlijk mee bezig zijn. Zo worden ze goed met de neus op de feiten gedrukt.

Getup

Berichten: 8263
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 07:51

Gister was er een item over op een duitse nieuwszender. Werden ook mensen geintervieuwd etc. Echt iedereen gaf die agent een dikke pluim.

Is toch ook belachelijk,zoiets maakt mij zo kwaad. Vraag me dan echt af,waar het hern gaat. Zo onbeschoft en not done,hoe kom je erbij .

Experten zeiden ook,dat geldstraf niet genoeg indruk maakte op mensen. Telefoon afnemen zou beter zijn,maar dat mag zeker weer niet :roll:

Anoniem

Re: Hoe open je een ramptoerist de ogen.. Een andere tactiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 09:36


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 10:02

Ik heb geen feiten op gezocht, maar ik vermoed dat het fotograferen/filmen ook iets is geworden van: 'kijk eens wat ik heb meegemaakt!'. En 'Dit gebeurt nooit, en is dus interessant'
Mensen willen interessant en leuk gevonden worden (persoon 1), en mensen zijn nieuwsgierige wezens (persoon 2). Als persoon 1 een foto stuurt, vind persoon 2 dat leuk omdat hij/zij nieuwsgierig is naar wat er is gebeurd... En omdat hij de foto krijgt, waardeert hij persoon 1.

Zou die combinatie ook niet meespelen? Vooral nu iedereen een mobiel heeft? Hoe denken jullie daar over?

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-19 11:21