Europese verkiezingen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amyyy

Berichten: 3498
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 10:58

Ik heb uiteindelijk toch op GroenLinks gestemd. Ik kon me in heel veel punten van d66 ook vinden, maar GroenLinks past toch beter bij me

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 11:09

Afbeelding

Altijd fijn zo'n Kieskompas die zo'n duidelijke uitslag geeft :')

Maar aangezien ik principieel niet stem op CDA en CU/SGP en ik bij de stemwijzer ook al op VVD ben uitgekomen (met wel 73%) denk ik dat het VVD gaat worden.

Heel anders dan wat ik bij de vorige verkiezingen stemde, want daar was het overtuigend GroenLinks.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 12:29

Inmiddeks gestemd, schokkend om 1015 hadden ze 25 stemmers gehad -O-

Myka

Berichten: 698
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 12:41

karuna schreef:
Inmiddeks gestemd, schokkend om 1015 hadden ze 25 stemmers gehad -O-

Oh dat is wel jammer zeg :=

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 12:45

Bij gemeente is wachtrij, landelijk vaak rond deze tijd ook druk. Maar nu hadden ze het nog niet zo rustig gehad. Crue was het stemlokaal zit bij ouderen dagopvang tegenover supermarkt en naast een huisarts. Dus geen verstopte locatie.

Deel van de stemmers was die daar zaten, de begeleiders van de dagopvang en een enkele verdwaalde stemmer. -O-

Alleen wat mij al jaren irriteert, vroeger mochten er geen verkiezingsposters hangen bij de lokalen. Ook mocht er geen campagne gehouden worden. Nu hangt er al jare van twee partijen een poster naast de deur -O-

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 12:46

Oh bij ons was rustige regelmatige doorloop. Maar hier stemt iedereen na werktijd.
Maar ik moest toch langs een klant in de buurt van het stemlokaal dus nu meteen gestemd.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 12:57

Hier een top 3 van 85+ procent van de 3 partijen waartussen ik wissel :)

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 12:57

karuna schreef:
Alleen wat mij al jaren irriteert, vroeger mochten er geen verkiezingsposters hangen bij de lokalen. Ook mocht er geen campagne gehouden worden. Nu hangt er al jare van twee partijen een poster naast de deur -O-

Dat mag ook niet! Een stemlokaal moet neutraal zijn ingericht. Zelfs in de direct omgeving mag er geen reclame worden gemaakt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 13:03

Daarom dat dacht ik dus ook. Heb al vaker over gevraagd en ze halen ook weg als ik meld maar er zijn dus twee fanatieke partijen die daar altijd neerhangen. Gruwelijk storend ook

Domi_94

Berichten: 2046
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 13:08

Het stemlokaal zelf moet inderdaad neutraal zijn, maar in de omgeving mag wel wat hangen/staan volgens mij (als in buiten het gebouw).

Hier staat 50+ op 1 en CDA, VVD, PVDA en Jezus leeft op een gedeelde tweede plaats :') Ik stem zelf altijd CDA

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 13:12

Pal naast de ingangsdeur, dichterbij en ze zitten om het kozijn heen.

Domi_94

Berichten: 2046
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 13:14

karuna schreef:
Pal naast de ingangsdeur, dichterbij en ze zitten om het kozijn heen.


Dan zitten ze inderdaad niet in het stemlokaal zelf

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 13:17

Ik ga zeker wel stemmen samen met mijn vriend als die uit zijn werk komt. Ik vind stemmen heel belangrijk en het is ook wel een kleine moeite vind ik hoor.

Ik twijfel alleen nog wel heel erg waarop. Ook met de stemwijzers kom ik er niet heel erg uit. En als er dan een partij uitkomt waaroo ik weiger te stemmen, helpt ook niet. :p

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 13:34

Ik ga ook stemmen na het werk.
Ik twijfel tussen groen links en pvdd. Het klimaat vind ik heel belangrijk momenteel, maar van pvdd weet ik dat ze ook erg anti-gmo’s en onkruidverdelgers zijn, wat ook een hot-topic is in de europese staten. Dat is voor mij een groot pluspunt.
Maar groen links is groter en heeft meer invloed denk ik, en het zou mooi zijn als een klimaatbewuste partij flink hoog eindigt..

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 13:45

Domi_94 schreef:
Het stemlokaal zelf moet inderdaad neutraal zijn, maar in de omgeving mag wel wat hangen/staan volgens mij (als in buiten het gebouw).

Zoek maar eens op "regels stemlokaal", dan zul je meerdere bronnen tegenkomen waarbij min of meer het volgende staat:

regels stemlokaal schreef:
Bij elke verkiezing zijn er stemlokalen waar partijposters blijken te hangen, vlaggen van buitenlandse politieke partijen, of kranten met duidelijk zichtbare advertenties van partijen. Dat mag niet; een stembureau moet neutraal zijn ingericht. Ook in de directe omgeving van het stembureau mag niemand op wat voor manier ook reclame maken voor een partij noch om volmachten vragen. Dat laatste heet ronselen en is strafbaar.
Bron: gemeente.nu

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 13:49

Ik zou die verboden terugkerende propaganda melden bij het stembureau en bij de hoogste verantwoordelijke binnen de gemeente.

De partijen die zich hieraan schuldig maken, zouden mijn stem niet krijgen.

Ik ben trouwens wel benieuwd om welke partijen het gaat :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 13:52

Pvda en cda altijd.

Ik meld het ook altijd overigens stoor me er ook aan.

Domi_94

Berichten: 2046
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 13:56

_Christina schreef:
Domi_94 schreef:
Het stemlokaal zelf moet inderdaad neutraal zijn, maar in de omgeving mag wel wat hangen/staan volgens mij (als in buiten het gebouw).

Zoek maar eens op "regels stemlokaal", dan zul je meerdere bronnen tegenkomen waarbij min of meer het volgende staat:

regels stemlokaal schreef:
Bij elke verkiezing zijn er stemlokalen waar partijposters blijken te hangen, vlaggen van buitenlandse politieke partijen, of kranten met duidelijk zichtbare advertenties van partijen. Dat mag niet; een stembureau moet neutraal zijn ingericht. Ook in de directe omgeving van het stembureau mag niemand op wat voor manier ook reclame maken voor een partij noch om volmachten vragen. Dat laatste heet ronselen en is strafbaar.
Bron: gemeente.nu



Voor zover AD betrouwbaar is:
https://www.ad.nl/binnenland/wat-mag-we ... ~a564ef0c/
Citaat:
Niet: partijposters
Bij elke verkiezing zijn er stemlokalen waar partijposters blijken te hangen, of vlaggen van buitenlandse politieke partijen, of kranten met duidelijk zichtbare advertenties van partijen. Dat mag niet; een stembureau moet neutraal zijn ingericht.

In de directe omgeving van het stembureau mag wel reclame gemaakt worden. De gemeente checkt in hoeverre dat toelaatbaar is. Om volmachten vragen is niet toegestaan. Dat laatste heet ronselen en is strafbaar.


Het is dus niet helemaal zwart-wit ;)

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 14:01

Domi_94 schreef:
Het is dus niet helemaal zwart-wit ;)

Ik was al teleurgesteld dat ik zo 1,2,3 geen 'zeker weten' betrouwbare bron kon vinden :')

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 14:07

Maar goed, als het om democratie gaat het randje van het toelare opzoeken is in mijn ogen niet kies. Mij valt het tegen van deze partijen.

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 16:11

Net even gesproken met een vormalig wethouder in mijn gemeente, hij vertelde mij dat Hier vanochtend een opkomst van rond de 8% en vanmiddag 19% was. Nog niet bijster veel dus..

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 18:05

Er wordt, denk ik, ook te weinig aandacht aan besteed. Door mensen zelf, maar ook door media en wie verder voor promotie verantwoordelijk zijn. Er hangen hier zelfs minder "Stembureau" pijlen/borden dan met de verkiezingen in maart. Het gebouw waar ik ging stemmen, had aan de ingang die ik nam (de dichtsbijzijnde zelfs voor de hokjes) helemaal geen bordje hangen. Toen ik dit meldde kreeg ik gedesinteresseerd terug dat er aan de andere kant wel een bord staat. Oftewel er staat bij slechts één van de drie ingangen een bord. Het is een aardig groot gebouw.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 19:34

Ben in Amsterdam vanwege mijn scriptie, dacht “ik kan daar wel stemmen”, maar omdat ik in Rotterdam woon kan dat alleen met een kiespas, die ik niet heb.

Wilde ik nog langs huis gaan extra om tóch te stemmen, loopt een afspraak voor mijn scriptie 2u uit waardoor ik als ik terugreis niet meer op tijd in A’dam kan zijn voor mijn andere afspraak |(

Als er iemand voor deze zielepiet dus Volt wil stemmen, dan ben ik je dankbaar. Vind het echt klote dat ik nu niet meer kan stemmen.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 19:53

Ik heb net ook netjes gestemd :D

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 20:30

Ik heb ook gestemd :j

Waarom staan er ook mensen uit China en de usa op de lijst :?