Europese verkiezingen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 15:29

pompadour schreef:
LadyMadonna schreef:
Neem nou een groot Europees leger...
Enerzijds denk ik, ja, verstandig tegen grootmachten als Amerika en Rusland, anderzijds, als er ooit een conflict binnen de EU komt, wat moet je dan?



Dat vind ik juist een beetje eng idee van 1 Europees leger.
Dan ik mij afvragen komt er een Derde Wereld Oorlog.



Ik ben niet bang voor Amerika en Rusland.

Ik nu ook niet, maar ik heb geen glazen bol..

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 15:49

Ik stem morgen op GroenLinks, eerder stemde ik voornamelijk SP. Maar die heeft momenteel zo’n rare weg ingeslagen met hun campagne en standpunten ten opzichte van voorheen, dat in nu definitief om ben naar GroenLinks.
Ik ben benieuwd hoe fvd het gaat doen, zeker na het omstreden essay van baudet wat van de week uitvoerig in de media aan bod is gekomen. Persoonlijk vind ik baudet maar een naar eng mannetje

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 16:03

Ik ga ook voor GroenLinks. Die komt in de meeste stemwijzers bij mij bovenin. Ik stem principieel niet op partijen met een gelovige achtergrond of op partijen die vooral tégen van alles zijn in plaats van zelf dingen te brengen.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 16:24

Hahaha ik stond ook een dag te vroeg op het stembureau. De borden stembureau stonden al buiten.
Ik heb de stemwijzer gedaan en kom uit op 50+. Ik ga eens lezen wat die te bieden hebben.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 17:11

ikheetesmee schreef:
Ik stem morgen op GroenLinks, eerder stemde ik voornamelijk SP. Maar die heeft momenteel zo’n rare weg ingeslagen met hun campagne en standpunten ten opzichte van voorheen, dat in nu definitief om ben naar GroenLinks.
Ik ben benieuwd hoe fvd het gaat doen, zeker na het omstreden essay van baudet wat van de week uitvoerig in de media aan bod is gekomen. Persoonlijk vind ik baudet maar een naar eng mannetje



Mijn man stemt in eens ook op FVD. Mijn stem krijgen ze niet.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:53

Nou Jezus leeft kwam hier op 1. PVV op 2 en FvD op 3.

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:55

Je weet dat partijen in het Europees Parlement geclusterd worden? Dus christelijke bij elkaar, democraten, liberalen etc.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:58

Ik ga op Volt stemmen.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 19:03

Suzanne F. schreef:
Nou Jezus leeft kwam hier op 1. PVV op 2 en FvD op 3.

Precies.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 20:36

LadyMadonna schreef:
Neem nou een groot Europees leger...
Enerzijds denk ik, ja, verstandig tegen grootmachten als Amerika en Rusland, anderzijds, als er ooit een conflict binnen de EU komt, wat moet je dan?


Voor mij hoeft het niet. Want tja hoe gaat dat als er conflicten zijn onderling in de EU (zoals de 2de wereldoorlog). Ik heb liever dat elk land zorgt voor een goed leger. Mocht er iets zijn met een andere grootmacht dan zullen samenwerkingen tussen EU landen vanzelf wel komen (zoals in het verleden ook met meerdere landen samengewerkt is). Ik ben er niet op tegen als men nu al meer gaat focussen op die samenwerking of maatregelen treffen dat er straks makkelijk samen te werken is als het moet. Maar één EU-leger hoeft voor mij echt niet, is denk ik zonde van het geld en de middelen.



Bij mij komt CDA eruit, gevolgd door VVD. (Als het om de EU gaat ben ik blijkbaar wat minder sociaal/links dan wanneer het 'alleen' om NL gaat). De derde partij wisselt nog al, soms 50+, soms CU/SGP en soms D66. 50+ heb ik in het verleden wel eens opgestemt hoor en ik ben nu 27 jaar. Omdat de partij 50+ heet laat ik mij er nog niet door afschrikken. Als de standpunten overeenkomen met mijn gedachtes waarom niet stemmen. Maar denk dat het wel CDA of VVD wordt. Ik heb een paar partijen in gedachte waar ik absoluut niet op wil stemmen (PvdD, Denk. PVV en FvD) en ben blij dat die er niet uitkwamen. Anders moest ik nog even goed nadenken. Ik zie hier wel veel GroenLinks voorbij komen.

Ik heb de Kieskompas, de Stemwijzer en die van de Volkskrant ingevuld. Ik had soms ook wel dingen bij zitten waar ik geen idee van had en ook geen mening. Dan lees ik altijd even de meningen door van de partijen (vaak op een +je of iets drukken). Dat verhelderd vaak wel of je het er mee eens bent of niet.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:03

InekeN schreef:
Je weet dat partijen in het Europees Parlement geclusterd worden? Dus christelijke bij elkaar, democraten, liberalen etc.



ja klopt. FVD heeft zich aan gesloten bij de partijen van Merkel, naar hoef je niet blij mee te zijn

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 23:01

Suzanne F. schreef:
Nou Jezus leeft kwam hier op 1. PVV op 2 en FvD op 3.


Bij mij ook maar dan wel van onderaf bekeken, Jezus leeft 2na laatste, PVV 1 na laatste en FvD op de laatste plaats. :D

Jorex

Berichten: 9941
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 23:37

Ik kan me bij de stemwijzer dus eigenlijk wel vinden in de uitgebreide meningen van 50+. Ook als ik zelf niet weet wat ik moet met die stelling. Jammer dat ze er bij de uitgebreide, met meer stellingen dus, van de Volkskrant niet tussen staan, al was die voor mij mijn pet ook te boven qua stellingen. Dus ik weet het eigenlijk niet zo goed. Ik stem meestal steevast op GroenLinks. Verder heb ik bij 50+ ook het gevoel alsof ze er toch niet bij komen.

Myka

Berichten: 698
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 00:01

Ik had ook 50+ op 1, grappig dat nog best veel mensen dat hebben. Met een andere partijnaam waren ze misschien groter geworden. :P

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 06:36

Suzanne F. schreef:
Nou Jezus leeft kwam hier op 1. PVV op 2 en FvD op 3.


Hier nog 1.

Ben nu helemaal in de war wat ik moet doen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 06:51

Lastige keuze. De stemwijzers geven weinig steun, met geen enkele partij die er echt uitspringt.

Wat niet helpt, is dat alle stemwijzers die ik tot nu toe heb gezien, alleen de opties 'eens', 'oneens' of 'geen van beide' geven. Voor stellingen waar je wel echt voor of tegen bent, maar waarvan je vindt dat het geen zaak is waar de EU over hoort te gaan, is geen goede optie gegeven. Dat zie je dan ook terug in de toelichtingen die partijen bij hun eigen keuzes geven.

Omgekeerd zie je (bijvoorbeeld bij Stemwijzer/Prodemos) ook dat alledrie de keuzeopties door verschillende partijen worden onderbouwd met nagenoeg hetzelfde argument. 'Voor', 'tegen' en 'geen van beide' bij de stelling dat de EU moet afzien van verdere uitbreiding, allemaal onderbouwd met het feit dat binnen afzienbare tijd geen enkel land voldoet of zal voldoen aan de criteria voor toetreding.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 07:06

Bij mij komt er Volt, GL en D’66 in exact gelijke percentages.

10 minuten van mijn tijd die nooit meer terug komt :')
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 23-05-19 07:18, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 07:11

Bij mijn komt 50+, partij voor de dieren en PvdA in de top 3.

leeslampje

Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 07:35

pompadour schreef:
InekeN schreef:
Je weet dat partijen in het Europees Parlement geclusterd worden? Dus christelijke bij elkaar, democraten, liberalen etc.



ja klopt. FVD heeft zich aan gesloten bij de partijen van Merkel, naar hoef je niet blij mee te zijn

Dit klopt niet.

FvD wil zich aansluiten bij ECR (European Conservatives and Reformists). Net zoals SGP/CU daar al onderdeel van zijn.

De partij van Merkel (CDU) is onderdeel van de de Europese fractie EPP (European Peoples Party). CDA is bijv ook lid van EPP.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 07:54

Daar liep ik ook tegenaan Oomens.
Bij sommige dingen dacht ik echt moet dit nu echt in de EU besproken worden?

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 08:14

Ik ga Groenlinks stemmen. Focus op klimaat en samenwerking :j
Vanavond ook gelijk stemmen tellen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 08:29

Wat ik ook lastig vind is dat er geen partijen zijn die de gezamenlijke kwesties (klimaat/milieu, buitengrenzen) loskoppelen van de zaken die ieder land vooral zelf moet weten omdat dat interne aangelegenheden zijn. Wat je uitstoot, opmaakt, in rivieren loost of de grens over stuurt, dat is een zaak die ook je buren aangaat, en dat is dus iets om op Europees niveau te regelen.
Of homo's mogen trouwen, hoe vrij je pers is en of je een minimumloon hanteert, dat lijkt mij nu bij uitstek iets dat aan een land zelf is om te bepalen. In die laatste kwesties zullen echter ook de in Nederland gekozen Europarlementariërs een mening hebben, en ik ben bang dat die mening niet opzij zal worden gezet achter de professionele uitspraak "wat ik of mijn partij daarvan vinden, dat doet niet ter zake, want daar gaan wij niet over".

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 09:44

Ik weet niet op wie ik moet stemmen.
Bij mij kwam 50+ eruit. Europees leger hoeft van mij niet, ook geen nexit. Ieder land moet gewoon over zijn eigen land moeten beslissen en niet de EU.
Ik vind het lastig, ik ben nog zwevend. :+

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 09:52

CDA ga ik wederom op stemmen. Tot nu toe bij iedere verkiezing een paar partij programma’s doorgenomen en daarbij kwam ik altijd bij CDA uit.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 10:17

NatasjavE schreef:
Bij mij komt er Volt, GL en D’66 in exact gelijke percentages.

10 minuten van mijn tijd die nooit meer terug komt :')


Ik ben benieuwd wat je gaat kiezen.

Ik herken me wel in jouw uitkomst, hoewel D66 tegenwoordig toch wel verder van me afstaat.

Ik ga voor Volt. Ik vind Volt positief, progressief, vernieuwend, enthousiast, verbindend en daadkrachtig overkomen. Gaan voor Europa, maar wel streven naar de noodzakelijke veranderingen. Jong en idealistisch, van mij mogen ze het gaan proberen.