Moordenaar mag mogelijk Groningse tbs-kliniek verlaten

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 16:42

@quera: geen tbs ervaring, wel beroepsmatig met de geestelijke gezondheisszorg.

@sannens: ik snap niet waarom telkens het punt: 'onschuldige opsluiten' wordt aangehaald.
In alledrie de eerdere voorbeelden die ik noemde gaat het niet over mensen die out of the blue doordraaide. Het gaat om mensen die al eerder totaal weerzinwekkende daden hebben gedaan en daarmee al enige kennis met ons gedeeld hebben over het feit dat het in hun brein wellicht anders werkt als bij de 'gemiddelde mens'.

Ik ben niet voor onschuldigen opsluiten, wel voor anders omgaan met mensen die al duidelijk bewezen hebben dat zij ij staat zijn tot gruwelijke dingen waar een normaal mens van over zijn nek gaat als hij het alleen al hoort.


Babootje
Berichten: 26013
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 17:11

De afgelopen vier jaar zat C. in de tbs-kliniek in Groningen. Daar zijn ze erachter gekomen dat de man aan Asperger lijdt, een autistische aandoening. Hij heeft verder antisociale en narcistische trekken, is agressief en gebruikt cannabis.

Dit zijn nogal problemen. Los van het feit dat C er ook niets aan kan doen dat hij is zoals hij is. Buiten zijn autisme is er na het 25e levensjaar nog maar weinig te veranderen aan persoonlijkheidsproblematiek. En zo te lezen is hij nog steeds een risico.

quera
Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 17:13

En de rechtbank kan daar nog nee op zeggen.
En dan gaat er weer 2 jaar overheen ;)

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

Sannens
Berichten: 1386
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 17:47

Sunnda schreef:
@sannens: ik snap niet waarom telkens het punt: 'onschuldige opsluiten' wordt aangehaald.
In alledrie de eerdere voorbeelden die ik noemde gaat het niet over mensen die out of the blue doordraaide. Het gaat om mensen die al eerder totaal weerzinwekkende daden hebben gedaan en daarmee al enige kennis met ons gedeeld hebben over het feit dat het in hun brein wellicht anders werkt als bij de 'gemiddelde mens'.

Ik ben niet voor onschuldigen opsluiten, wel voor anders omgaan met mensen die al duidelijk bewezen hebben dat zij ij staat zijn tot gruwelijke dingen waar een normaal mens van over zijn nek gaat als hij het alleen al hoort.


Misschien ging het in jouw voorbeelden om mensen die niet out of the blue doordraaiden, maar het voorbeeld dat ik gaf, over Tristan van der Vlis, was wel over een relatief normale jongen, met inderdaad psychiatrische hulp, die voor zijn schietpartij geen enorme lijst aan delicten had gepleegd. Dus nee, het gaat niet alleen om mensen die al eerder totaal weerzinwekkende daden hebben gedaan.

Het moment dat je mensen wilt gaan opsluiten puur omdat er verdenkingen zijn dat er misschien iets gaat gebeuren, dan kan dat onder een RM bij een psychiatrische instelling. Maar dan moet er een ontzettend hard bewijs zijn, dat er echt iets gaat gebeuren en moet praktisch alles al uitgestippeld zijn.

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 18:26

Maar ik zeg toch ook nergens dat ik voor preventief opsluiten ben?
Tristan is dan toch het verkeerde voorbeeld, die had eerder geen (hele) gekke dingen gedaan.

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 18:31

Sannens, als je voorbeelden gaat aanhalen die niet met elkaar te vergelijken zijn, ben je langs elkaar heen aan het praten.

Wat mij betreft gaat het hier inderdaad om types die zich al eerder schuldig hebben gemaakt aan een ernstig (zeden)delict. Dat zijn geen mensen die out of the blue psychotisch worden. Laten we ook vooral psychose en psychopathie niet met elkaar verwarren.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Sannens
Berichten: 1386
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 18:38

Sunnda schreef:
Maar ik zeg toch ook nergens dat ik voor preventief opsluiten ben?
Tristan is dan toch het verkeerde voorbeeld, die had eerder geen (hele) gekke dingen gedaan.


O excuus, ik zie dat ik een eerder bericht waar jij reageerde op preventief opsluiten verkeerd heb gelezen.

Daarbij vraag ik me dan wel af wat je bedoelde met het voorbeeld dat je aanhaalde, de jongen die de kat van zijn ouders vermoordde, zijn zusje begluurde en dingen met geweld toe eigent. Wat zou je willen dat er dan met hem gebeurd op het moment dat hij 18 wordt?

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:36

Sannens schreef:
Sunnda schreef:
Maar ik zeg toch ook nergens dat ik voor preventief opsluiten ben?
Tristan is dan toch het verkeerde voorbeeld, die had eerder geen (hele) gekke dingen gedaan.


O excuus, ik zie dat ik een eerder bericht waar jij reageerde op preventief opsluiten verkeerd heb gelezen.

Daarbij vraag ik me dan wel af wat je bedoelde met het voorbeeld dat je aanhaalde, de jongen die de kat van zijn ouders vermoordde, zijn zusje begluurde en dingen met geweld toe eigent. Wat zou je willen dat er dan met hem gebeurd op het moment dat hij 18 wordt?

Wat ik daarmee bedoelde is niet dat ik hem preventief wilde opsluiten

Wel dat er dus dit soort gevallen zijn die een hoge mate van intilligentie hebben (moeder gaf aan dat vrienden en familie niet konden en soms wilden geloven dat hun zoon dus ook een andere kant had. Hij kon zich ook echt voorbeeldig gedragen en wist wat hij wanneer moest zeggen), maar tegelijkertijd dus in hun brein iets helemaal misgaat waardoor hij zeer afwijkend gedrag vertoont.

Imo iemand om niet op te sluiten, maar wel zeer goed te blijven monitoren, wat erg lastig is in ons huidige zorgstelsel, zeker boven de 18.

(Ik zal even kijken of ik de link hier kan krijgen. :) )

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Moordenaar mag mogelijk Groningse tbs-kliniek verlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:42

Je mag toch hopen dat die ouders professionele begeleiding zoeken in zo'n situatie en niet domweg gaan zitten wachten tot hun zoon 18 is.

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:47

Karl66 schreef:
Je mag toch hopen dat die ouders professionele begeleiding zoeken in zo'n situatie en niet domweg gaan zitten wachten tot hun zoon 18 is.

:+ nee ze dachten: geef een leuk interview aan de krant over mijn zoontje die zijn broertje van twee wurgt en voordoet op zijn knuffels hoe hij ons om het leven brengt, maar de hulpverlening hoeven we niet..wat een kortzichtige opmerking.

Probleem is dat je op de leeftijd van 17.5 nog in een instelling kan zitten waar je niets ongezien kan doen en op je 18e de straat op gezet kan worden.

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:52

TBS is bedoeld om weer terug te keren in de maatschappij. Het is dus vrij logisch dat er TBSers vrij komen. Zij kunnen zo lang vastgehouden en behandeld worden als nodig, maar in principe komen ze een keer gecontroleerd vrij.
Wat mij betreft moeten we ons meer zorgen maken om mensen die geen TBS hebben gekregen, omdat ze daar tijdens hun proces niet aan hebben meegewerkt, en die na hun gevangensstraf gewoon weer op straat staan, zonder enige vorm van behandeling.

Natuurlijk worden er in het proces van TBS wel eens fouten gemaakt, waardoor mensen te vroeg of te makkelijk vrij komen. Dat is gevaarlijk. Maar het feit dat er een TBSer vrij komt is op zich niet gek.

Ik vind het ook niet correct om TBSers te veroordelen tot mensen die nooit meer vrij mogen komen. De rechter heeft juist anders geoordeeld, namelijk dat deze persoon na adequate behandeling wél weer vrij mag komen. Als de rechter had gevonden dat die persoon voor altijd opgesloten moet zitten, dan had ie hem wel tot levenslang veroordeeld, zonder TBS. Het is niet aan ons om een rechter daarin te overrulen en een soort volksgericht te starten.

Kidde
Berichten: 3428
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 20:01

LindyH schreef:
TBS is bedoeld om weer terug te keren in de maatschappij. Het is dus vrij logisch dat er TBSers vrij komen. Zij kunnen zo lang vastgehouden en behandeld worden als nodig, maar in principe komen ze een keer gecontroleerd vrij.
Wat mij betreft moeten we ons meer zorgen maken om mensen die geen TBS hebben gekregen, omdat ze daar tijdens hun proces niet aan hebben meegewerkt, en die na hun gevangensstraf gewoon weer op straat staan, zonder enige vorm van behandeling.

Natuurlijk worden er in het proces van TBS wel eens fouten gemaakt, waardoor mensen te vroeg of te makkelijk vrij komen. Dat is gevaarlijk. Maar het feit dat er een TBSer vrij komt is op zich niet gek.

Ik vind het ook niet correct om TBSers te veroordelen tot mensen die nooit meer vrij mogen komen. De rechter heeft juist anders geoordeeld, namelijk dat deze persoon na adequate behandeling wél weer vrij mag komen. Als de rechter had gevonden dat die persoon voor altijd opgesloten moet zitten, dan had ie hem wel tot levenslang veroordeeld, zonder TBS. Het is niet aan ons om een rechter daarin te overrulen en een soort volksgericht te starten.


Met de nieuwe Wet Forensische zorg komt hier verandering en kan ook aan weigeraars makkelijker TBS opgelegd worden: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... -wetgeving

Overigens was het altijd al mogelijk om TBS op te leggen aan een weigeraar, niet iedere rechter deed dit alleen.

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 20:15

Ja, maar dat is naar mijn idee een ontwikkeling van de laatste tijd, omdat steeds meer mensen er alles aan doen om TBS te vermijden.

En ik kan ze daar eigenlijk ook geen ongelijk in geven. Met TBS zit je veel langer en als je vrij komt staat de samenleving klaar om je nog een keer te veroordelen. Terwijl als je alleen een gevangenisstraf hebt gehad dat veel minder is.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 20:37

LindyH schreef:
Ja, maar dat is naar mijn idee een ontwikkeling van de laatste tijd, omdat steeds meer mensen er alles aan doen om TBS te vermijden.

En ik kan ze daar eigenlijk ook geen ongelijk in geven. Met TBS zit je veel langer en als je vrij komt staat de samenleving klaar om je nog een keer te veroordelen. Terwijl als je alleen een gevangenisstraf hebt gehad dat veel minder is.


Daar zijn redenen voor, maar ik vind dat de beoordeling bij de rechter ligt.
De kliniek is daarin adviseur.

Als ik alles goed begrepen heb, heeft de man zijn straf uitgezeten, heeft ondanks alle problemen veel progressie geboekt.
Ik hoop dat deze man een kans krijgt in de maatschappij.

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 10:54

Sunnda schreef:
Karl66 schreef:
Je mag toch hopen dat die ouders professionele begeleiding zoeken in zo'n situatie en niet domweg gaan zitten wachten tot hun zoon 18 is.

:+ nee ze dachten: geef een leuk interview aan de krant over mijn zoontje die zijn broertje van twee wurgt en voordoet op zijn knuffels hoe hij ons om het leven brengt, maar de hulpverlening hoeven we niet..wat een kortzichtige opmerking.

Probleem is dat je op de leeftijd van 17.5 nog in een instelling kan zitten waar je niets ongezien kan doen en op je 18e de straat op gezet kan worden.


En dus wil je iemand die wel behandeld is en een recidivekans van ca. 9% heeft (wat veel lager dan de recidivekans van "gewone" misdadigers is) de rest van zijn leven opsluiten? Dat er rechters naar gekeken hebben en een afgewogen oordeel hebben gegeven voor ze deze straf oplegden vind jij niet belangrijk, dat er weer rechters naar kijken en een afgewogen oordeel geven voor hij weer vrijkomt vind jij niet belangrijk, wat jouw onderbuikje er over zegt, dat is blijkbaar veel belangrijker...


pateeke
Berichten: 2207
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 11:13

[quote="Karl66"]
En dus wil je iemand die wel behandeld is en een recidivekans van ca. 9% heeft (wat veel lager dan de recidivekans van "gewone" misdadigers is) de rest van zijn leven opsluiten? Dat er rechters naar gekeken hebben en een afgewogen oordeel hebben gegeven voor ze deze straf oplegden vind jij niet belangrijk, dat er weer rechters naar kijken en een afgewogen oordeel geven voor hij weer vrijkomt vind jij niet belangrijk, wat jouw onderbuikje er over zegt, dat is blijkbaar veel belangrijker...[/quoteJ,

Helaas komen er ook mensen vrij om andere redenen dan een afgewogen oordeel van een rechter. En die hebben dan bij momenten wel een hogere recidivekans.
Ik begrijp je punt en ben ook van mening dat er toegewerkt moet worden naar re-ïntegratie in de maatschappij, dat je niet op buikgevoel moet gaan oordelen... Alleen doen rechters dat (oordelen obv buikgevoel) in de praktijk ook wel en is het oordeel daarbij niet altijd juist (of worden mensen vrijgelaten omdat er simpelweg geen plaats voor hen is). Dat is jammer want er zijn echt wel delicten die voorkomen hadden kunnen worden als er op een andere manier gereageerd geweest was door de maatschappij / rechters / ...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Finesse, IASCrawler, Lanoca, Miran, Talishe en 3 bezoekers