Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:20

Voedsel is niet het enige probleem, er zijn steeds meer mensen die te weinig bewegen. Mensen doen meer met de auto, zitten langer achter een beeldscherm, veel kinderen besteden dagelijks uren lang aan gamen in plaats dat ze lekker buiten spelen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:26

Ik bedoelde meer dat overgewicht een gevolg is van bijvoorbeeld een traag werkend verteringsstelsel. Maar daar hoort een ongezonde levensstijl uiteraard ook bij. De meeste mensen hebben overgewicht door een combinatie van weinig bewegen en veel ongezond voedsel.
Maar ik kan bijvoorbeeld alles eten zonder ook maar een grammetje aan te komen.

Maar de opmerking 'als laagopgeleide heb je meer kans op overgewicht' is een beetje raar natuurlijk. Je hebt geen 'kans' op overgewicht, je krijgt het of je krijgt het niet. Als gevolg van ongezond eten + weinig bewegen.

Pipodo, ja die kant en klaar maaltijden voor in de magnetron zijn duur ja. Maar ik heb het meer over het goedkope 'gemaks' voedsel. Denk aan witbrood, geconserveerd voedsel etc.

En een diepvries pizza is een stuk goedkoper dan aardappelen/vlees/verse groente.

En inderdaad de opvoeding en het erin slijten van een slecht eetpatroon doet de grootste schade denk ik. Als jij als kind nooit groente hoeft te eten is de kans heel klein dat je iets van groente lust, ook op latere leeftijd.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:28

Ninx schreef:
In de jaren 70 zag je vrijwel geen mensen met ernstig overgewicht, en was iedereen over het algemeen genomen veel slanker. Mensen waren in essentie niet anders toen dan ze nu zijn.

Wat wel veranderd is, is ons voedsel. Een eindeloos en onbeperkt aanbod van ongezond en verrijkt voedsel dat betaalbaarder is dan gezonde voeding.

Kun je hier iets van onderbouwen? Kun je voorbeelden noemen van ongezond en verrijkt (???) voedsel dat betaalbaarder is dan gezonde voeding en in de jaren 70 nog niet bestond? Kun je onderbouwen dat er in die tijd vrijwel geen mensen waren met ernstig overgewicht? Kun je iets laten zien om je punten te verbinden?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:30

Goh ik vind juist dat super kant en klaar eten enzo verleden tijd. Dat super gezonde superfoods etc is toch juist helemaal booming nu? Ik vind dat macaroni uit blik juist iets van de jaren 80/90.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:35

Shaggy09 schreef:
Goh ik vind juist dat super kant en klaar eten enzo verleden tijd. Dat super gezonde superfoods etc is toch juist helemaal booming nu? Ik vind dat macaroni uit blik juist iets van de jaren 80/90.

Macaroni uit blik? :')

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:37

Shaggy09 schreef:
Goh ik vind juist dat super kant en klaar eten enzo verleden tijd. Dat super gezonde superfoods etc is toch juist helemaal booming nu? Ik vind dat macaroni uit blik juist iets van de jaren 80/90.

Ja, ravioli en witte bonen in tomatensaus, wel heel internationaal. In die tijd had je ook een tijdje de trend van macrobiotisch/biologisch-dynamisch eten, maar dat duurde niet zo lang. Maar er was altijd wel iemand die die vitamientjes telde in een bloody-mary.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:51

verootjoo schreef:
Shaggy09 schreef:
Ja maar hoe hebben zulke gezinnen geld voor de snackbar als ze niet eens geld hebben voor fatsoenlijke boodschappen? :? Ik zie het ook weleens op tv en ik snap dat gewoon niet hoor, die mentaliteit.


Tjaaa, op dezelfde manier als waarop zulke types altijd wel geld hebben voor sigaretten, 5 honden, 7 katten en een stel kids. Maar niet om rekeningen te betalen.
Zit m idd in de mentaliteit :7


Ik ken uit mijn omgeving heel veel van dat soort mensen. Zelf zal ik ook andere keuzes maken en ik doe ook mijn best om kant en klare rommel zoveel mogelijk te laten staan. Maar toch zal het goed zijn je toch meer te verdiepen in de problemantiek fan dit soort gezinnen. Uiteraard is het een deel mentaliteit. Maar er zit ook een meer ingewikkeldere problemantiek achter. Onzekerheid en psychishe problemen spelen ook een rol.

Zo ken ik ook een vrouw. Heel veel problemen en dus ook verslaafd aan het roken en al meerdere stop pogingem gedaan maar steeds mislukte het weer nadat er problemen kwamen met schulden en noem maar op. Het roken is rationeel gezien het domste wat je kunt doen en het maakt de financiele problemen alleen maar groter. Het is dan ook een vicieuze cirkel waar deze mensen in belanden. Ik had een keer een discussie met haar over de kosten van het roken nadat ze tegen mij zei dat een paard toch wel een hele dure hobby was. Ze was gewoon verbaasd toen ik haar voor rekende dat de hoeveelheid wat zij rookte net zo duur was als een paard onderhouden.

De maatschappij is tegenwoordig keihard. Maar deze doelgroep heeft juist ondersteuning nodig om de weg te kunnen vinden in deze steeds harder wordende samenleving.

akishino
Berichten: 1871
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 16:11


secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 16:59

akishino schreef:
https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... -opleiding

Volgens deze cijfers is er wel een verband tussen opleidingsniveau en overgewicht en obesitas.

Tuurlijk is dat er. Laagopgeleide zijn over het algemeen gewoon minder gezond. Dat geldt voor heel veel dingen. Daarom zijn veel voedingsproblemen ook moeilijk te meten. Neem bijvoorbeeld borstvoeding: kinderen die borstvoeding krijgen zijn over het algemeen op latere leeftijd gezonder.
Maar..... vrouwen die hoog opgeleid zijn geven over het algemeen ook langer en vaker borstvoeding dan laagopgeleide vrouwen.
Is het dan de borstvoeding die de kinderen gezonder maakt? Of het opleidingsniveau? Zomaar een doorsnee van hoe ingewikkeld voedingsonderzoek kan zijn.

Shaggy09 schreef:
Ik bedoelde meer dat overgewicht een gevolg is van bijvoorbeeld een traag werkend verteringsstelsel. Maar daar hoort een ongezonde levensstijl uiteraard ook bij. De meeste mensen hebben overgewicht door een combinatie van weinig bewegen en veel ongezond voedsel.
Maar ik kan bijvoorbeeld alles eten zonder ook maar een grammetje aan te komen.

Maar de opmerking 'als laagopgeleide heb je meer kans op overgewicht' is een beetje raar natuurlijk. Je hebt geen 'kans' op overgewicht, je krijgt het of je krijgt het niet. Als gevolg van ongezond eten + weinig bewegen.

Pipodo, ja die kant en klaar maaltijden voor in de magnetron zijn duur ja. Maar ik heb het meer over het goedkope 'gemaks' voedsel. Denk aan witbrood, geconserveerd voedsel etc.

En een diepvries pizza is een stuk goedkoper dan aardappelen/vlees/verse groente.

En inderdaad de opvoeding en het erin slijten van een slecht eetpatroon doet de grootste schade denk ik. Als jij als kind nooit groente hoeft te eten is de kans heel klein dat je iets van groente lust, ook op latere leeftijd.

Huh? Wat bedoel jij jou? Je loopt gewoon een hoger risico op obesitas als je laag opgeleid bent.
Je hebt ook meer kans op longkanker als je rookt. Ondanks dat je longkanker hebt of het niet hebt... dat is gewoon statistiek. Van 100 laagopgeleide mensen hebben er meer obesitas dan van 100 hoogopgeleide...

En laag opgeleid betekend vaak minder kennis van voeding, minder geld te besteden (en dan koopt men gewoon vaker ongezonde producten, ondanks dat dat rationeel beredeneerd niet logisch is. Feit is dat het wel zo is.)


Ninx schreef:
Als dat waar zou zijn, dan zou dus ruim de helft van de Nederlanders een matig verteringsstelsel hebben en lastig vet verbranden.
In de jaren 70 zag je vrijwel geen mensen met ernstig overgewicht, en was iedereen over het algemeen genomen veel slanker. Mensen waren in essentie niet anders toen dan ze nu zijn.

Wat wel veranderd is, is ons voedsel. Een eindeloos en onbeperkt aanbod van ongezond en verrijkt voedsel dat betaalbaarder is dan gezonde voeding.

Wat dacht je van ons bewegingspatroon? En aangenomen wordt ook onze darmflora, hoewel dat moeilijk bewijzen is aangezien dat in de jaren 70 nog niet werd onderzocht.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 17:27

De vraag zou eigenlijk moeten zijn. hoe kunnen we deze bevolkingsgroep bewegen tot een gezondere levensstijl en waar liggen de knelpunten. Meer begrip richting dit deel van de bevolking zou heel wat problemen die er nu bestaan behoorlijk kunnen verminderen en ook de scherpe randjes van het huidige klimaat van polarisering af kunnen halen.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 17:29

Loretta schreef:
De vraag zou eigenlijk moeten zijn. hoe kunnen we deze bevolkingsgroep bewegen tot een gezondere levensstijl en waar liggen de knelpunten. Meer begrip richting dit deel van de bevolking zou heel wat problemen die er nu bestaan behoorlijk kunnen verminderen en ook de scherpe randjes van het huidige klimaat van polarisering af kunnen halen.


Eens, maar dat vraagstuk wordt dan ook uitvoerig onderzocht en besproken. Men heeft heel lang gedacht dat voorlichting de oplossing was, maar dat lijkt toch behoorlijk tegen te vallen.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 17:38

Er is op SBS6 elke dag om 17.30 een kookprogramma waar verse producten in worden gebruikt en waarbij de handelingen niet heel ingewikkeld zijn. Geen gekokkerel dat uren duurt, maar alles staat binnen een half uur op tafel. Gesponsord door een grote supermarktketen, maar is dat erg?

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 17:39

secricible schreef:
Loretta schreef:
De vraag zou eigenlijk moeten zijn. hoe kunnen we deze bevolkingsgroep bewegen tot een gezondere levensstijl en waar liggen de knelpunten. Meer begrip richting dit deel van de bevolking zou heel wat problemen die er nu bestaan behoorlijk kunnen verminderen en ook de scherpe randjes van het huidige klimaat van polarisering af kunnen halen.


Eens, maar dat vraagstuk wordt dan ook uitvoerig onderzocht en besproken. Men heeft heel lang gedacht dat voorlichting de oplossing was, maar dat lijkt toch behoorlijk tegen te vallen.


Deze mensen weten ook wel dat roken slecht is. Ik heb er ook weleens met ze over gehad en stoppogingen gaan dan weer goed wat prijzenswaardig is maar later beginnen ze toch weer te roken. Ik begrijp het ook niet altijd. Maar een verslaving is heel lastig de baas te worden dat is iets waar we het allemaal over eens zijn. Het is goed dat daar onderzoek naar gedaan wordt.

De problemen waar deze mensen mee kamepen verkleinen zal de samenleving zeer veel geld schelen op meer terreinen dan alleen de gezondheidszorg.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 19:37

quera schreef:
Shaggy09 schreef:
Goh ik vind juist dat super kant en klaar eten enzo verleden tijd. Dat super gezonde superfoods etc is toch juist helemaal booming nu? Ik vind dat macaroni uit blik juist iets van de jaren 80/90.

Macaroni uit blik? :')


Ja vooral in Amerika is dit een product :') Ik moet er niet aan denken.. :r

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 19:46

secricible schreef:
akishino schreef:
https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... -opleiding

Volgens deze cijfers is er wel een verband tussen opleidingsniveau en overgewicht en obesitas.

Tuurlijk is dat er. Laagopgeleide zijn over het algemeen gewoon minder gezond. Dat geldt voor heel veel dingen. Daarom zijn veel voedingsproblemen ook moeilijk te meten. Neem bijvoorbeeld borstvoeding: kinderen die borstvoeding krijgen zijn over het algemeen op latere leeftijd gezonder.
Maar..... vrouwen die hoog opgeleid zijn geven over het algemeen ook langer en vaker borstvoeding dan laagopgeleide vrouwen.
Is het dan de borstvoeding die de kinderen gezonder maakt? Of het opleidingsniveau? Zomaar een doorsnee van hoe ingewikkeld voedingsonderzoek kan zijn.

Shaggy09 schreef:
Ik bedoelde meer dat overgewicht een gevolg is van bijvoorbeeld een traag werkend verteringsstelsel. Maar daar hoort een ongezonde levensstijl uiteraard ook bij. De meeste mensen hebben overgewicht door een combinatie van weinig bewegen en veel ongezond voedsel.
Maar ik kan bijvoorbeeld alles eten zonder ook maar een grammetje aan te komen.

Maar de opmerking 'als laagopgeleide heb je meer kans op overgewicht' is een beetje raar natuurlijk. Je hebt geen 'kans' op overgewicht, je krijgt het of je krijgt het niet. Als gevolg van ongezond eten + weinig bewegen.

Pipodo, ja die kant en klaar maaltijden voor in de magnetron zijn duur ja. Maar ik heb het meer over het goedkope 'gemaks' voedsel. Denk aan witbrood, geconserveerd voedsel etc.

En een diepvries pizza is een stuk goedkoper dan aardappelen/vlees/verse groente.

En inderdaad de opvoeding en het erin slijten van een slecht eetpatroon doet de grootste schade denk ik. Als jij als kind nooit groente hoeft te eten is de kans heel klein dat je iets van groente lust, ook op latere leeftijd.

Huh? Wat bedoel jij jou? Je loopt gewoon een hoger risico op obesitas als je laag opgeleid bent.
Je hebt ook meer kans op longkanker als je rookt. Ondanks dat je longkanker hebt of het niet hebt... dat is gewoon statistiek. Van 100 laagopgeleide mensen hebben er meer obesitas dan van 100 hoogopgeleide...


Ja maar leg eens uit waarom dan? Natuurlijk heb je meer kans op longkanker als je rookt. Maar waarom heeft een laagopgeleid persoon meer kans op overgewicht? Als je een hoog opgeleid persoon en een laag opgeleid persoon neemt, die dezelfde levensstijl en hetzelfde eetpatroon hebben ga je mij echt niet wijsmaken dat degene die lager opgeleid is eerder een ziekte of gezondheidsklachten krijgt. Want daar zit 0,0 logica in. Of jij nou goed kan rekenen of beter kan timmeren, dat zegt verder niks over je gezondheid.

Waar wel logica in zit, is wat ik al eerder heb aangehaald, is dat iemand met een lagere of geen opleiding vaak minder geld heeft om dure en dus gezonde producten te kopen.

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 19:56

Shaggy09 schreef:
Waar wel logica in zit, is wat ik al eerder heb aangehaald, is dat iemand met een lagere of geen opleiding vaak minder geld heeft om dure en dus gezonde producten te kopen.

Gezond hoeft echt niet duur te zijn... alleen maken veel mensen gewoon ongezonde keuzes, kijk bijvoorbeeld maar eens in een gemiddelde supermarkt hoeveel ongezonde voeding er staat. En dus ook verkocht wordt. Als je gezond wilt eten kun je echt meer dan de helft van de stellingen overslaan.
Heel eerlijk gezegd denk ik dat het helemaal niets met niet kunnen betalen te maken heeft, maar vooral met een gebrek aan kennis over gezonde voeding.
En nee, knorr wereldgerechten bijvoorbeeld zijn niet gezond. Ook niet lekker trouwens.
En ja, als je het zelf maakt ben je vaak ook nog goedkoper uit...

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 19:57

Nee klopt hoeft niet, maar inderdaad een combi van gebrek aan kennis en iedere dag een verse maaltijd presenteren is toch prijziger dan een zak krieltjes en erwtjes en worteltjes.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 21:59

Citaat:
Ja maar leg eens uit waarom dan? Natuurlijk heb je meer kans op longkanker als je rookt. Maar waarom heeft een laagopgeleid persoon meer kans op overgewicht? Als je een hoog opgeleid persoon en een laag opgeleid persoon neemt, die dezelfde levensstijl en hetzelfde eetpatroon hebben ga je mij echt niet wijsmaken dat degene die lager opgeleid is eerder een ziekte of gezondheidsklachten krijgt. Want daar zit 0,0 logica in. Of jij nou goed kan rekenen of beter kan timmeren, dat zegt verder niks over je gezondheid.

Nee, als je het zo stelt heb je gelijk :D dan begrijp ik nu wat je wil zeggen. Maar het probleem is júíst dat een laag opgeleide vaker een slechte leefstijl heeft. Niet voor niets leven laagopgeleide gemiddeld 5 jaar korter en 14 jaar langer met ziektes dan een hoogopgeleide. Het is niet zo dat een laag opgeleide obesitas heeft omdat hij laagopgeleid is idd.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 22:26

Nee precies :D Dan ben ik het met je eens.
Vraag me soms wel af wat mensen zien als laagopgeleid, is iemand per definitie laag opgeleid als diegene geen HBO/WO studie heeft gedaan?

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 22:46

Shaggy09 schreef:
Nee klopt hoeft niet, maar inderdaad een combi van gebrek aan kennis en iedere dag een verse maaltijd presenteren is toch prijziger dan een zak krieltjes en erwtjes en worteltjes.

Met verse worteltjes, erwtjes en krieltjes is helemaal niks mis en die zijn gewoon gezond voor je , ook als ze uit de diepvries komen zijn ze gezonder dan patat en pizza.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 23:00

Pipodipo schreef:
Shaggy09 schreef:
Nee klopt hoeft niet, maar inderdaad een combi van gebrek aan kennis en iedere dag een verse maaltijd presenteren is toch prijziger dan een zak krieltjes en erwtjes en worteltjes.

Met verse worteltjes, erwtjes en krieltjes is helemaal niks mis en die zijn gewoon gezond voor je , ook als ze uit de diepvries komen zijn ze gezonder dan patat en pizza.



Volgens mij valt dat gewoon onder de categorie gezond eten.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:12

Pipodipo schreef:
In ons land is gezond eten niet duurder dan kant-en-klaar eten. Heel veel kant en klare dingen, of producten voor 1 persoon, zijn juist duurder dan vers. Het gaat om gemakzucht en gebrek aan kennis over gezond koken.



dit idd. Die kant en klare maaltijden bv zijn veel duurder dan zelf bv aardappels schillen en potje groenten open trekken en een hamburger in de pan flikkeren. Zelfde geldt voor de verse groenten; die zijn allemaal echt wel goedkoper dan kant en klare maaltijden en snackbar.

Al kopen de meeste laagopgeleiden dan gewoon de patat wel in de winkel uit de vriezer en gooien het thuis zelf in de frituur, want die hebben echt het geld niet om meerdere malen per week naar de snackbar te gaan...ja misschien als je alleen woont dat het kan, maar een gezin met bv 2 a 3 kinderen op minimuminkomen? Nee, die kunnen dat echt niet betalen ( ja of ze moeten natuurlijk een heleboel rekeningen gewoon laten liggen).


Kennis over gezond eten krijgen ( of in elk geval toch meer gevarieerd eten) is ook niet zo moeilijk; trek desnoods een paar kookboeken bij de bieb uit de kast voor gezonde recepten en je weet al weer wat meer. Of zoek zelf op internet.
Geen internet? Leg ff een euro ( of hoeveel een uurtje internetten tegenwoordig bij de bieb kost) bij de bieb en ga daar zoeken op het net.

Als er iets is wat je toch heel makkelijk en goedkoop kunt verbeteren, dan is het wel kennis over gezond voedsel...ook als je laag opgeleid bent en/of in een laag inkomen zit.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:26

Shaggy09 schreef:
Goh ik vind juist dat super kant en klaar eten enzo verleden tijd. Dat super gezonde superfoods etc is toch juist helemaal booming nu? Ik vind dat macaroni uit blik juist iets van de jaren 80/90.


huh? Das toch meer voor de camping in de jaren 70? :+

Ik zie het idd wel eens staan, als ik langs dat schap loop, maar voor mij is het meer dat idee hoor; gemak op de camping 40 jaar geleden. Maar goed; ook anno nu verkoopt het blijkbaar goed, anders zouden niet zoveel winkels het in hun assortiment hebben.
Heb het ooit eens bij een vriend te eten gehad in mn studententijd; wat een smerige rotzooi is dat zeg...echt met recht niet te vreten te noemen....verbazingwekkend dat er blijkbaar toch een markt voor is.
En ik ben echt niet verwend met eten, maar dat? Nee, niet naar binnen te werken...heb destijds dan ook na 1 hap mn vork neergelegd en onderweg naar huis bij de snackbar langs geweest...man man man, wat een smerige bende is dat spul in blik zeg.



maar idd; te dikke mensen is niet zozeer een gevolg van vlees eten, maar gewoon slecht eten ( en dat dan ook nog eens vaak...van 1 keer in de maand naar de snackbar gaan wordt je niet dik bv) en vaak dan ook nog eens veel te weinig beweging.
Dat veganisten niet snel dik worden is niet zo raar; een heleboel eten valt al af als je geen enkel dierlijk product/toevoegingen wil eten. Er blijven voornamelijk alleen producten over die laag in calorie zijn en bovendien ontkom je er dan ook niet aan om alles zelf vers te maken om er zeker van te zijn dat je niet een dierlijke toevoeging te pakken hebt in je maaltijd.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 14:35

xxCYNNxx schreef:
dit idd. Die kant en klare maaltijden bv zijn veel duurder dan zelf bv aardappels schillen en potje groenten open trekken en een hamburger in de pan flikkeren. Zelfde geldt voor de verse groenten; die zijn allemaal echt wel goedkoper dan kant en klare maaltijden en snackbar.

Al kopen de meeste laagopgeleiden dan gewoon de patat wel in de winkel uit de vriezer en gooien het thuis zelf in de frituur, want die hebben echt het geld niet om meerdere malen per week naar de snackbar te gaan...ja misschien als je alleen woont dat het kan, maar een gezin met bv 2 a 3 kinderen op minimuminkomen? Nee, die kunnen dat echt niet betalen ( ja of ze moeten natuurlijk een heleboel rekeningen gewoon laten liggen).


Kennis over gezond eten krijgen ( of in elk geval toch meer gevarieerd eten) is ook niet zo moeilijk; trek desnoods een paar kookboeken bij de bieb uit de kast voor gezonde recepten en je weet al weer wat meer. Of zoek zelf op internet.
Geen internet? Leg ff een euro ( of hoeveel een uurtje internetten tegenwoordig bij de bieb kost) bij de bieb en ga daar zoeken op het net.

Als er iets is wat je toch heel makkelijk en goedkoop kunt verbeteren, dan is het wel kennis over gezond voedsel...ook als je laag opgeleid bent en/of in een laag inkomen zit.


Klinkt simpel, en toch wijst de praktijk wat anders uit. Want wat je vergeet is
1. Mensen moeten zich bewust zijn dat ze de kennis missen
2. Mensen moeten bereid zijn de tijd te nemen die kennis tot zich te nemen
3. Mensen moeten bereid zijn de leefstijlverandering te willen maken.

Daarnaast speelt de omgeving een grote rol, in een buurt met veel sociale huurwoningen (en dus veel laag opgeleide) is overgewicht meer de norm omdat meer mensen overgewicht hebben, en vaak zijn in die buurten ook minder winkels met gezonde voeding. Er is ook minder geld voor sport, om nog maar iets te noemen.

Qua ongezonde voeding: het geeft een belonend gevoel op een relatief goedkope manier, waardoor het toch verleidelijk blijft.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 14:44

Vaak gaat het al mis bij stap 1 secricible :+

Sommige mensen hebben er echt moeite mee, er zijn bv ook echt nog mensen die echt niet weten dat roken allerlei ziektes veroorzaakt.
Pas nog gehoord, iemand was bloedserieus: nee, het eerste jaar rookte ik niet in huis vanwege het kind. Maar nu is hij een jaar en dan kunnen de longen wel tegen de bacteriën van het roken.
Of: ja, ik ben echt begonnen met wat gezonder te eten. Ipv gewone chips eet ik nu chips die in de oven gebakken is, die is minder vet en gezonder.

En dan idd geen flauw idee hebben dat ze kennis missen, en welke kennis dan. Want als je niet weet dat je kennis mist, ga je er ook niks aan doen.