Alcohol verbod gorges Ardèche Frankrijk

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
luxx
Berichten: 3502
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Alcohol verbod gorges Ardèche Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-19 23:49

Deze vakantieperiode, van 1 mei tot 1 september, geldt er een alcohol verbod rond een rivier, voor mensen op bootjes, maar ook voor kampeerders.

De reden is om problemen met dronken mensen te voorkomen, nou weet ik niet hoe ernstig die problemen waren, maar ik vind dat nogal een besluit, kan me ook voorstellen dat een hoop mensen daar dan liever geen vakantie gaan vieren.

Zou ik iig niet doen, niet dat ik persé hoef te drinken, maar dit komt op mij erg dictaturig over ofzo, en dan zo locaal.
Alcohol is natuurlijk een ongezonde drank waar mensen zich mee kapot kunnen maken, en op zich zou het geen gek besluit zijn om het helemaal uit te bannen.
Maar we hebben het dan ook nog over Frankrijk, énorme alcohol cultuur, met de wijn en de aperitiefjes, pastis voor de heren en muscat voor de vrouwen.

Niemand drinkt een glas melk bij de lunch, bij het eten drink je of wijn, of water, heel gek als je cola of bier ofzoiets drinkt.



Daarom vind ik het dus echt heel gek, las het in de telegraaf, en dacht eerst dat het een grap was, maar na even zoeken zag ik dat dat niet het geval was.
Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Dacht wel aan een Frans ex vriendje die voorstelde om een week geen alcohol te drinken, die trok bij de eerste de beste maaltijd een fles wijn open, dus ik zeg, joehoe, ben je vergeten wat we afgesproken hadden?
Zegt hij, nee, wijn is geen alcohol. Hij bedoelde geen andere alcohol dan wijn bij het eten :') misschien bedoelen ze gewoon zoiets?

https://www.stap.nl/nl/nieuws/laatste-n ... -de-ardche

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.


heidy_wilco
Berichten: 4470
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 00:05

Ik denk dat het niet eens zo gek is. Ik vind een alcoholisch drankje heel lekker (zit op het moment ook aan de Hypocras), maar een alcoholverbod zou mij echt niet tegenhouden als ik graag naar een gebied wil en ik denk dat veel mensen hetzelfde erover denken. Ik denk dat het ook wel fijn is dat er bepaalde gebieden zijn waar je gewoon nuchter moet blijven. En genoeg mensen die melk, appelsap, chocolademelk of wat dan ook bij de lunch drinken. Ik denk dat het voor veel mensen die niet drinken het ook fijn is om echt een alcoholvrij gebied te hebben. Niet iedereen weet maat te houden en ook niet iedereen wordt gezellig dronken. Ik vind het eigenlijk eerder idioot dat het als "raar" wordt gezien, als je geen alcohol drinkt. Alcohol(verbod) zou in mijn ogen geen reden moeten zijn om een reis naar desbetreffende gebied wel of niet te willen maken. Dan wordt er om verkeerde redenen een gebied uit gezocht.

*pum**pum**pum**pum**pum*

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 04:45

Nou deze plek komt bij mij boven aan het lijstje. Lijkt me heerlijk. Stoor me soms mateloos aan de prominente plek van alcohol bij sommige mensen.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

dems75
Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 04:51

Nou. Eindelijk zou ik bijna zeggen. Ik vind het enorm storend dat roken inmiddels bijna overal verboden is, maar alcohol drinken wordt nog steeds als gezellig gezien. Hoe vaak er niet gezegd wordt “doe er gezellig nou eentje mee” (terwijl je al hebt aangegeven dat je moet rijden en dus niet drinkt) Blijf het raar vinden. Ik steek een ander toch ook geen sigaret in de mond “ doe er gezellig eentje mee”...

If it's not an icelandic, it's just a horse

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Alcohol verbod gorges Ardèche Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 04:57

Ook geen enkel probleem mee. Ik heb familie die daar vlakbij wonen en een B&B hebben en idd schijnt het in het zomerseizoen wel echt een probleem te zijn.
Vooral 's avonds rollen de mensen nog net niet over hun privéterras heen.
En ook nog heel luidruchtig. Een tijd geleden trokken twee dames gewoon een hele plant uit de tuin omdat ze de bloemen zo mooi vinden :roll:
Plus dat alcohol & bootjes regelmatig voor ongelukken zorgt.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Nagini
Berichten: 11277
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 05:23

Is hier in Australie heel normaal om bepaalde gebieden alcoholvrij te hebben, bepaalde stranden of parken.
Voornamelijk om overlast en afval tegen te gaan.
Overigens, is bezopen op een boot sowieso toegestaan? Hier valt dat onder 'drunk driving' en kun je net zo goed aangehouden worden door politie/kustwacht en bekeurt worden of vaarbewijs afgenomen.

Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
http://www.thecompletecanine.co.nz

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 05:32

dems75 schreef:
Nou. Eindelijk zou ik bijna zeggen. Ik vind het enorm storend dat roken inmiddels bijna overal verboden is, maar alcohol drinken wordt nog steeds als gezellig gezien. Hoe vaak er niet gezegd wordt “doe er gezellig nou eentje mee” (terwijl je al hebt aangegeven dat je moet rijden en dus niet drinkt) Blijf het raar vinden. Ik steek een ander toch ook geen sigaret in de mond “ doe er gezellig eentje mee”...

Dat kun je toch niet vergelijken? Roken is ook voor omstanders schadelijk voor de gezondheid. Dat geldt voor alcohol natuurlijk niet.

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 05:35

Alcohol kan voor omstanders ook gevaarlijk zijn. Mijn vriendin zit met een gebroken voet omdat een dronken “paard” er op is gaan staan. En dat is nog maar een simpel ongeval.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Alcohol verbod gorges Ardèche Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 05:38

Een dronken paard? :')

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 06:17

Ja, lomp veel te zwaar dronken dame.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Nagini
Berichten: 11277
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Alcohol verbod gorges Ardèche Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 06:20

Lekker vriendelijk ben je.

Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
http://www.thecompletecanine.co.nz

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 23368
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 06:21

Het zou voor mij zeker een reden zijn om dan juist wel daarheen te gaan.

Zo'n verbod komt er echt niet zomaar dat zullen de alcohol gebruikers zelf wel in de hand hebben gewerkt.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Jes
Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 06:22

De Telegraaf verkoopt weer eens onzin....
Ik vond het al gek dat we hier op het nieuws er niets over hadden gehoord.
https://www.20minutes.fr/societe/251069 ... it-ardeche

Er is een alcohol verbod in het natuurgebied zelf, zoals al jaren het geval is in het zomerseizoen.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Alcohol verbod gorges Ardèche Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 08:04

De Telegraaf, niet gehinderd door enige vorm van kennis. _O-

Wel een aantrekkelijk gebied zo, zonder dronken mensen. Ik zou me er niet door laten tegenhouden.

Come over to the dark side, we have cookies!

Thioro
Berichten: 3982
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 08:27

Vond het ook al raar dat er hier geen nieuws over was.

Niets vreemd aan om alcohol in een natuurgebied te verbieden. Het is niet Ibiza en moet het ook niet worden.

Wat de OP betreft. Lekker kort door de bocht. Niet elke Fransman zuipt liters wijn en je wordt heus niet doodgebliksemd als je cola bij je eten wil drinken. Al lusten ze algemeen gezien wel een slokje, maakt hen verder niet uit of je wel of niet meedrinkt.

En als je naar een gebied wil gaan om te drinken zijn er andere bestemmingen dan de ardeche.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Alcohol verbod gorges Ardèche Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 08:32

Frankrijk een enorme alcoholcultuur?? :') Zeker nog nooit in het Oostblok geweest :7
Zie ook altijd zat Fransen zonder wijn aan het diner hoor en ik ben nog nooit raar aangekeken als ik geen wijn of water bij het eten wil drinken.
Maar goed.
De Telegraaf moest weer eens wat opvullen blijkbaar, want ik dacht ook al dat dit al zo was toen ik er een aantal jaar geleden was. En dat wordt hier dus bevestigd :+

[o]

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 08:32

Zou voor mij juist een reden zijn om er heen te gaan. Heerlijk. Ik snap niet waarom er altijd alcohol nodig is om het ergens gezellig te hebben.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Alcohol verbod gorges Ardèche Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 08:36

Het was hier op de radio. De reden voor het alcoholverbod is dat de combinatie van alcohol, flinke hitte en vervolgens in een kayak stappen niet zo'n veilig plan is.

soesita
Berichten: 5157
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 08:47

Maar liggen er in het natuurgebied "gorges de l' Ardèche" dan geen campings en hotels? Want die zijn dan stevig betroffen lijkt me. (Al lees ik in het franse artikel dat het alcoholverbod daar in het natuurgebied ook niet nieuw is).

Maar dat vraag ik me dus af. Want dat glaasje wijn 's avonds bij het eten hoort voor veel mensen toch echt wel bij vakantie in Frankrijk. En heeft de eigenaar van zo'n hotel/camping dan eigenlijk ook niet meer de mogelijkheid om eens een biertje te drinken?

Ik vind het wel een interessant gegeven. En ik zie absoluut de voordelen van een alcoholverbod. Maar als het om, zeg maar, verkeersveiligheid of het vermijden van ongelukken bij het varen of wandelen gaat, dan zou een verbod op openbare dronkenschap toch eigenlijk afdoende moeten zijn. En volgens mij is dát er sowieso. Dus: meer alcoholcontroles bij de varende/fietsende/wandelende toeristen, ja. :j Maar de mensen verbieden om tijdens hun vakantie 's avonds bij het kampvuur nog een glaasje te drinken, mmmmh. :\

Edit: leestekens.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 08:53

Volgens mij mag je op de campings gewoon alcohol drinken, maar in het natuurgebied niet. Je kan daar kanoën, maar dan moet je wel goed met je hoofd erbij zijn. Heb 20km op de Ardèche gekanood, maar dat moet je niet met je bezopen hoofd doen, want sommige stukken zijn echt pittig en moet je goed je hoofd erbij hebben. Je mag dus niet picknicken met een fles wijn en daarna je kano weer in.
En langs de Ardèche kan je ook een wandeling maken door die kloof maar ook dat moet je niet beschonken doen, levensgevaarlijk.

Er zullen wel teveel ongelukken zijn gebeurd in het verleden dat het verboden is.

[o]

soesita
Berichten: 5157
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 09:01

Ja, in dat geval is het ook een prima zaak. Ik had alleen een beeld van campings en hotelletjes in en langs die kloof.

Jes
Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Alcohol verbod gorges Ardèche Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 09:17

Ik ben er zelf nog nooit geweest, maar ik denk dat er in het natuurgebied zelf geen horeca gelegenheid is, enkel buiten het gebied van het alcohol verbod.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding


NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 15:30

Nagini schreef:
Overigens, is bezopen op een boot sowieso toegestaan? Hier valt dat onder 'drunk driving' en kun je net zo goed aangehouden worden door politie/kustwacht en bekeurt worden of vaarbewijs afgenomen.


Je mag als kapitein zeker geen alcohol drinken.

Wij gaan altijd zeilen in Griekenland en daar geld voor alle opvarende dat er pas alcohol gedronken mag worden als we voor anker liggen.(en dus pas de volgende dag weer vertrekken)

Voor Hotels en campings zou ik het wel heftig vinden. Maar als het alleen om het natuurgebied gaat...ja ach. Dat snap ik wel.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: huckellover, IASCrawler, Jorissie en 4 bezoekers