"Als je rijk bent, moet je maar doneren"

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 12:27

LadyMadonna schreef:
Tja, de een kan gebruik maken van aftrekposten, de ander van toeslagen... ik geen van beide... boehoe... ;(


Jewel hoor, als je genoeg donaties geeft aan anbi instellingen, kan je die aftrekken :Y)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:01

_O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 15:18

Er bestaat wel een heel romantisch beeld van aftrekposten en geld wegsluizen.
Zolang de Nederlandse belastingdienst het goedkeurt, want zo werkt het in Nederland... je kunt niet zomaar doen wat je wilt, de belastingdienst moet het goedkeuren, is er niets mis mee en heeft iedereen de kans om het zo te doen.

Dat men via (buitenlandse) constructies de belastingschade probeert te beperken is alleen maar een voortvloeisel van ons systeem, zoals beschreven in de barkruk economie.

Zoolgangster

Berichten: 9590
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 16:23

IHN schreef:
ik vind het heel lastig...ik dacht in eerste instantie: jeetje, zoveel geld voor een gebouw...en al die hongerende kinderen dan??

aan de andere kant...mensen mogen zelf uitmaken waar ze hun geld aan besteden..of je nu rijk of arm bent...ik doe ook allerlei luxe dingen en kies daarvoor ipv het aan hongerige kinderen te geven, dus wat is het verschil???

dus nee...van mij mogen ze...

wat me veel meer raakt, en dat heeft niet zoveel met arm of rijk te maken, is dat een gebouw wat afbrand (en ja..ik snap de waarde ervan, maar toch..het blijft een hoop stenen...de ziel die erin ligt, is de waarde die mensen eraan geven) meer lijkt los te maken dan hongerende kinderen...eerlijk gezegd denk ik wel eens...is het niet dat we onze ogen sluiten, voor dat waar we verantwoordelijk voor zijn, en wat we kunnen veranderen als we echt willen?

want die Notre Dame..die is afgefikt..veranderd niemand meer iets aan..
die hongerende kinderen..daar kunnen we wel wat aan doen..en NIET alleen de rijke mensen, want eerlijke gezegd denk ik dat er al heel veel gedaan wordt door die groep...maar JUIST de Jan op de hoek kan het verschil maken...door eerlijke produkten te kopen..maar ja..die kosten dan meer...maar zeg nu zelf..een shirt van de action voor een paar euro...dan kun je al bedenken dat daar mensen voor zijn uitgebuit....toch kopen we het massaal en daar hoor je niemand over...



Het eerste wat mijn husbie en ik dachten, toen de hele wereld riep te gaan doneren voor de ND was: wel geld voor een dood gebouw, maar de clochards krijgen niets...

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 16:30

Zoolgangster schreef:
Het eerste wat mijn husbie en ik dachten, toen de hele wereld riep te gaan doneren voor de ND was: wel geld voor een dood gebouw, maar de clochards krijgen niets...

Maar stel, je zou die wel die hele berg geld geven. Zouden dan morgen de clochards weg zijn? En overmorgen? Zouden ze de dagen erna met steeds meer naar Parijs komen vanwege gratis geld? Of niet? En als de clochards van vandaag en morgen er echt definitief mee geholpen zouden zijn, heb je dan niet volgende week weer nieuwe mensen die op straat staan?

Met de donaties voor de Notre Dame is het zo dat het probleem (een afgebrande kerk) met een eenmalig bedrag ook daadwerkelijk is op te lossen. Dat zie ik met het probleem van de daklozen, of hongersnoden overal en nergens, of plastic in zee, of... niet zomaar gebeuren. Die zijn hoe dan ook, zelfs met een enorme berg geld, niet zomaar definitief op te lossen. Dat blijft altijd een gloeiende plaat. Of een waterbed, waarbij het probleem ergens anders omhoog komt als je het hier met geld de kop indrukt.

Raineri
Berichten: 6233
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 16:40

Zoolgangster, ik denk dat ook iets is wat mensen schrijnend vinden in deze situatie. Natuurlijk, iedereen mag zelf beslissen wat ze doen. Ja, ik was ook een beetje verdrietig toen ik het nieuws hoorde van de ND en ik ben absoluut voor het behoud van cultureel erfgoed. Maar er zijn zaken die op dit moment een bedreiging zijn voor ons. Met dit geld had de hele garbage patch kunnen worden opgeruimd. Dit vind ik schokkend, en ja natuurlijk zijn er menen die roepen: “DaN dOnEeR jE tOcH zElF geLd.” Ja goed punt. Persoonlijk doe ik dit en ik ben werkzaam hierin. Maar het is natuurlijk de verantwoordelijkheid van ons allemaal. Ik begrijp dat dit mensen meer raakt omdat ze er geweest zijn etc etc. Maar toch blijft het me een beetje steken. Zeker omdat de rooms katholieke kerk zelf ook geld heeft.

Ik begrijp wat je bedoelt Oomens, wat betreft doneren aan armoede met name aan het buitenland. Meestal is een land arm door andere het beleid. Geld doneren helpt, maar het bestrijdt niet altijd de kern van het probleem (even zwart wit). Armoede is een heel complex probleem.

Het doet me een beetje denken aan dit filmpje van Jimmy Kimmel.

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 16:48

IHN schreef:
ik vind het heel lastig...ik dacht in eerste instantie: jeetje, zoveel geld voor een gebouw...en al die hongerende kinderen dan??

aan de andere kant...mensen mogen zelf uitmaken waar ze hun geld aan besteden..of je nu rijk of arm bent...ik doe ook allerlei luxe dingen en kies daarvoor ipv het aan hongerige kinderen te geven, dus wat is het verschil???

dus nee...van mij mogen ze...

wat me veel meer raakt, en dat heeft niet zoveel met arm of rijk te maken, is dat een gebouw wat afbrand (en ja..ik snap de waarde ervan, maar toch..het blijft een hoop stenen...de ziel die erin ligt, is de waarde die mensen eraan geven) meer lijkt los te maken dan hongerende kinderen...eerlijk gezegd denk ik wel eens...is het niet dat we onze ogen sluiten, voor dat waar we verantwoordelijk voor zijn, en wat we kunnen veranderen als we echt willen?

want die Notre Dame..die is afgefikt..veranderd niemand meer iets aan..
die hongerende kinderen..daar kunnen we wel wat aan doen..en NIET alleen de rijke mensen, want eerlijke gezegd denk ik dat er al heel veel gedaan wordt door die groep...maar JUIST de Jan op de hoek kan het verschil maken...door eerlijke produkten te kopen..maar ja..die kosten dan meer...maar zeg nu zelf..een shirt van de action voor een paar euro...dan kun je al bedenken dat daar mensen voor zijn uitgebuit....toch kopen we het massaal en daar hoor je niemand over...
die hongerende kinderen die zien we al zolang we ons kunnen herinneren dus nee, dat is niks nieuws en maakt daarom ook niet veel meer los.

Dat is hetzelfde als de oorlogen met al hun ellende die maar aan de gang blijven. Er word geeneens meer veel tijd aan besteed in het nieuws want het is eigenlijk geen nieuws meer.
Mensen stompen af voor de beelden die getoond worden. Het word ,,gewoon,,