Dodenherdenking 2019

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Marjo
Berichten: 37202
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Dodenherdenking 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-19 20:32

Hallo allemaal,

Zojuist zoals zo velen de dodenherdenking gevolgd op tv en uiteraard stil geweest.

Wat ik mij tijdens het kransen leggen afvroeg. Waarom ligt er geen krans namens de politie? Er ligt 1 krans namens de strijdkrachten (Koninklijke Marine, Koninklijke Luchtmacht, Koninklijke Landmacht en Koninklijke Marechaussee). Maar de politie dus niet.


Weet iemand misschien waarom dit is?


khirshanta
Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Dodenherdenking 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 20:34

Ik denk omdat de politie niet tot de rijks strijdkrachten hoort?

Eigenlijk weet ik het niet

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 20:34

Ik denk dat die daar wel bij zitten. Er liepen namelijk 5 mannen in uniform naar de krans. Maar ik dacht het zelfde hoor.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

JoyCiej007
Berichten: 17412
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 20:42

Wat ik trouwens ook heel mooi en bijzonder vond (ik moet toch altijd ff slikken, die ouderen die voor onze vrijheid hebben gestreden en kransen leggen/laten leggen)
Was de oude Sinti/zigeuner dame met kleindochter.
Echt in de "klederdracht" wat past bij de cultuur van de Sinti en of Roma.
Vond het ook niet aanstootgevend ofzo, juist bijzonder en mooi.

misschien had de rok vd kleindochter heel ietsjes langer mogen zijn, maar ach, zo heel erg was het ook niet.

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37221
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 20:45

Hier ook natte ogen. Al die oudjes en hun heftige verhalen. Niet voor te stellen wat zij meegesleept hebben aan herinneringen al die jaren..

Vooral omdat langzaam er weinig overblijven. Mijn opa overleden in een werkkamp. Mijn moeder haar hele leven trauma door de oorlogsjaren
Laatst bijgewerkt door karuna op 04-05-19 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Lowara
Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 20:46

JoyCiej007 schreef:
Wat ik trouwens ook heel mooi en bijzonder vond (ik moet toch altijd ff slikken, die ouderen die voor onze vrijheid hebben gestreden en kransen leggen/laten leggen)
Was de oude Sinti/zigeuner dame met kleindochter.
Echt in de "klederdracht" wat past bij de cultuur van de Sinti en of Roma.
Vond het ook niet aanstootgevend ofzo, juist bijzonder en mooi.

misschien had de rok vd kleindochter heel ietsjes langer mogen zijn, maar ach, zo heel erg was het ook niet.

Dat Sinti omaatje was echt emotioneel bij dat krans leg moment ook, heel mooi stukje

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Marjo
Berichten: 37202
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-19 20:50

Jennyj01 schreef:
Ik denk dat die daar wel bij zitten. Er liepen namelijk 5 mannen in uniform naar de krans. Maar ik dacht het zelfde hoor.


Nee is dus niet zo. De 5e man is de commandant der strijdkrachten, dus de grote baas van de 4 strijdkrachten.

DeEenhoorn
Berichten: 2936
Geregistreerd: 23-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 20:51

Ik stond op Amsterdam centraal station, er was een kranslegging op een van de perrons en dat trok zo'n 90 a 100 mensen, en op nagenoeg het hele station was het stil. Heel mooi om het respect van zoveel mensen samen te zien!

*vindt het een remarkabele doelstelling*
FNRS proeven: F11 +1

SplashIsLief
Berichten: 33029
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Dodenherdenking 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 21:05

Blijft mooi en bijzonder <3

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3

verootjoo
Berichten: 35637
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Dodenherdenking 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 21:11

We kijken hier meestal de Waalsdorpervlakte :) Ook weer erg indrukwekkend.
Overigens wel van te voren de bijeenkomst in de kerk gezien op NL1.

[o]

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37221
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 21:16

Ik normaal ook maar de dam dit keer eens. En dan al die overlevenden. Breekbaar maar trots <3

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Janneke2
Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Dodenherdenking 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 21:27

Goede vraag.

Ik kom er ook niet echt uit. Pijnpunt: de Amsterdamse politie "was fout".
De brandweer van Amsterdam was weer "goed"...

Burgemeester in oorlogstijd:"a hell of a job", maar geen krans.

...en of Anne Frank herdacht wordt, officieel?
"Wij herdenken alle omgekomen burgers en militairen in het Koninkrijk der Nederlanden" - laten we nooit vergeten dat we te laf of te krenterig waren om de familie Frank het Nederlandse staatsburgerschap toe te kennen... :oo :oo :oo
Van mij mag Anne Frank de grootste Nederlander heten, maar formeel was ze statenloos... :oo :oo :oo

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 21:30

Marjoow schreef:
Hallo allemaal,

Zojuist zoals zo velen de dodenherdenking gevolgd op tv en uiteraard stil geweest.

Wat ik mij tijdens het kransen leggen afvroeg. Waarom ligt er geen krans namens de politie? Er ligt 1 krans namens de strijdkrachten (Koninklijke Marine, Koninklijke Luchtmacht, Koninklijke Landmacht en Koninklijke Marechaussee). Maar de politie dus niet.


Weet iemand misschien waarom dit is?


Waarschijnlijk omdat de krans gelegd word ter nagedachtenis aan alle militairen die in dienst geweest zijn van het koninkrijk en zijn omgekomen tijdens de 2e Wereldoorlog en tijdens vredesmissies.

Politie valt niet onder de strijdkrachten.

JoyCiej007
Berichten: 17412
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 00:45

Er werd nog tevoren verteld (had tv aanstaan maar was ondertussen ook eten voorbereiden) dat er helaas ook onder de Nederlandse politie mensen waren die voor F 7,50 per "kop" kregen betaald om ondergedoken Joden te verraden. Ook kinderen. Was geloof ik op 1 vandaag oid? Ging ook over een boek wat iemand had geschreven, "koppengeld".

Geen idee of dat iets te maken heeft met de kransenlegging hoor, denk het niet.

Ik ben als 12 jarige met m'n ouders en broertje naar Auschwitz en Birkenau geweest.

Kan je vertellen, heeft onwijs diepe indruk gemaakt en zie alles nog steeds voor me. Ben ze wel erg dankbaar dat tussen alle grotten, glasblazerijen en zoutmijnen, ze ons ook daar mee naartoe hebben genomen.

Moesten echt die dag en volgende dag ff bijkomen van alles.
Zodra je daar komt, grijpt het je gewoon naar de keel. Ook als kind die wel uit boeken heeft geleerd wat WO II inhield.

De crematoria/ovens, barakken, vitrines ter grootte qua M3 als een gemiddelde woonkamer, de ene vol met afgeknipte vlechten, een ander met brillen, met koffers, met (kunst) gebitten, paar vitrines vol met lege blikken Zyclon B gebruikt voor vergassing, de "douche"-ruimtes...

Het moet blijven leven, ook onder generaties die niet zelf het mee hebben gemaakt.

Gimme_Joy
Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 00:53

Ik kon mijn tranen ook niet bedwingen. Ontzettend mooi hoe de familie er nu bij betrokken werd. Sowieso best beladen dit jaar, aangezien het voor mijn opa 75 jaar geleden was (op 16 april 1944) dat hij werd opgepakt bij de razzia in Beverwijk en Velsen. Er was om 20.40 uur vandaag op NPO 2 een documentaire over de razzia bij Merwede, mijn opa heeft met die jongens in Amersfoort en later in werkkamp Alpenrose gezeten. Het kippevel stond metersdik op mijn armen.

Hij heeft er nooit over iets losgelaten, maar nu door internet kunnen we alle verhalen teruglezen. Het was veel heftiger dan ik had gedacht. 65 van de ruim 400 mannen kwamen niet terug. En het ergste is nog dat zijn broer kort na aankomst in Amersfoort is vrijgekocht door de Hoogovens waar hij werkte. Mijn opa werd op transport gezet.

Hieronder de "vrachtbrief". Rillingen over mijn rug als ik het zie...
[ img ]
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 05-05-19 01:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

JoyCiej007
Berichten: 17412
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 00:59

Heb vorig jaar ook een documentaire gezien over de kinderen en kleinkinderen van mensen die "fout" waren in de oorlog. Zowel van SS als NSB.
Liepen met enorm schuldgevoel, terwijl ze zelf er geen enkele schuld aan hadden.

Aangrijpende maar heel "mooie" docu ook.

Veel interviews en portretten, en ook hun "struggles" met de daden van hun (groot)ouders.
Enkelen hebben ook contact gezocht met Joodse overlevenden of nabestaanden, dat werd ook heel integer en mooi gefilmd.

Dat een overlevende zei tegen de zoon van een hooggeplaatste kampleider "jij bent net zo goed slachtoffer, en ik neem het jou absoluut niets kwalijk".

Heftige docu, weet niet meer hoe die heet, maar een echte aanrader. (Volgens mij iets ook met letterlijk "mijn vader was fout in de oorlog")

JoyCiej007
Berichten: 17412
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 01:09

@ Gimme_Joy; jeetje.... Wat een heftig verhaal. Die "vracht"brief ook.... Dat soort documentatie ook gezien in Auschwitz (hetgeen wat ze nog net niet hebben kunnen verbranden).

Het vee van tegenwoordig, ook bio industrie varkens, rundvee en kippen, worden nog 10x beter vervoerd dan al die mensen destijds...

Gimme_Joy
Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Dodenherdenking 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 01:22

Klopt ja, ik heb die documenten ook gezien in Auschwitz. De Duitsers hielden alles goed bij.

Het is heel heftig om te lezen hoe het geweest moest zijn. Mijn opa is inmiddels al 4 jaar overleden, en er komen steeds meer puzzelstukjes bij elkaar. Erg jammer dat wij het daar niet meer met hem over kunnen hebben. Maar ik vraag me af of dat wel had gekunt als hij nog had geleefd. Op 4 en 5 mei trok hij zich altijd terug in zijn kamertje om "sport te kijken". We weten nu wel beter. Ontzettend triest dat hij hier helemaal alleen doorheen moest en nooit hulp heeft gehad om dit te verwerken.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

JoyCiej007
Berichten: 17412
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 01:42

:(:)
Dat is denk ik iets van "die generatie", slikken en doorgaan. Hoe moet je in vredesnaam ook zoiets vertellen/uitleggen?
Uiteindelijk is het iets wat "wij" nooit kunnen écht kunnen voelen en begrijpen. Het is heel triest. Maar in die tijd was "hulp om te verwerken" ook een enorm taboe.... :(:)


Diep respect voor allen. Ik heb mijzelf wel vaker, en vandaag ook weer, afgevraagd "wat zou ik doen, in die tijd, in die situatie?". Dat is een vraagstuk waar ik nooit zal uitkomen, dat weet ik echt niet... Ik kan films kijken, docu's, boeken lezen, maar mijzelf echt in die situatie indenken, dat gaat mij te boven.

Mijn ene opa is vrij jong gestorven, mijn andere wat later. Beide hebben vrijwel niets willen loslaten over hun diensttijd en de periode van oorlog.

De overlevenden worden elk jaar minder. "Gelukkig" zijn er in de loop der jaren een hoop verhalen, documenten, foto's etc. bewaard gebleven, zodat wij en volgende generaties nooit zullen en kunnen vergeten wat er toen is gebeurd.

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37221
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:25

Mijn leeslijst op vwo was oa duits, ik heb als onderwerp toen gekozen tweede wereld oorlog. Oa de verslagen van de veroordeling van de ontwerper van Zyclon B. Was erg heftige kost. Ook vooral omdat de bedenker trots was op zijn bedachte gas, ook hoe hij getest heeft op kindjes en volwassenen en dieren. Gruwelijk maar ook fijn om een dergelijk onderwerp te hebben als leeslijst. :j leraar was er minder blij mee alleen omdat hij duits was. En er eigenlijk niet aan herinnerd wilde worden.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

khirshanta
Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Dodenherdenking 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:45

Dat vind ik ook iets aparts; Duitsers die zich nu schamen, of mensen die met kreten gooien tegen Duitsers van nu. Waarom? Dat is toch totaal niet nodig? Zéker de mensen nu kunnen er niets tegen doen. De oorlog is voorbij. Laten we vooral onthouden dát hij er was, met al zijn afgrijselijke gebeurtenissen, en nu in vrede samenleven. Waar hebben anders al die geallieerden, al die (ook Duitse) verzetsstrijders voor gevochten?

Popstra
Berichten: 13705
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Dodenherdenking 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 08:52

Maar wat vreselijk dat de herdenking in Vught zo verstoord is door die Alah Akbar roepende gevangenen!! Ze zijn 2 weken in een isoleercel geplaatst. Had van mij wel 3 maanden mogen zijn. Tuig!
Dat was gewoon een dikke onbeschofte middelvinger van ze.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

JoyCiej007
Berichten: 17412
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Dodenherdenking 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 10:35

Ik hoorde t ook op t nieuws ja. Belachelijk en respectloos.

"Gelukkig" geen taferelen zoals destijds met die "dam schreeuwer"...

Janneke2
Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 10:53

...ik vind het maar gruwelijk.

Alsof er niets geks gebeurde, zetten we "een" gevangenis op het terrein van het voormalige concentratiekamp Vught.

Niet zomaar een petoet, maar de 'ebi' himself. Extra beveiligde inrichting, voor luitjes als Holleder.

Het doet mij denken aan kamp Westerbork.
Voor 1940 zaten daar Joden gevangen als zijnde ongewenste vreemdelingen.
Daarna werd het het doorgangskamp naar Auschwitz.
In 1945 werd het weer gevangenis.
Het huidige museum Westerbork speurt de hele streek af naar oude barakken die zijn weggeven of verkocht, etc.

Maar Vught dus.
Gevangenis op een historische plek, voor mensen die zich niets aantrekken van recht en vrijheid - en dan verwachten dat de gevangenen ook stil zijn om acht uur?

(En ja, natuurlijk zijn er lui van overtuigd dat ze Arabisch hebben gehoord. Wie zal het zeggen...)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

oomens
Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:36

Janneke2 schreef:
...ik vind het maar gruwelijk.

Alsof er niets geks gebeurde, zetten we "een" gevangenis op het terrein van het voormalige concentratiekamp Vught.

Niet zomaar een petoet, maar de 'ebi' himself. Extra beveiligde inrichting, voor luitjes als Holleder.

Het doet mij denken aan kamp Westerbork.
Voor 1940 zaten daar Joden gevangen als zijnde ongewenste vreemdelingen.
Daarna werd het het doorgangskamp naar Auschwitz.
In 1945 werd het weer gevangenis.
Het huidige museum Westerbork speurt de hele streek af naar oude barakken die zijn weggeven of verkocht, etc.

Maar Vught dus.
Gevangenis op een historische plek, voor mensen die zich niets aantrekken van recht en vrijheid - en dan verwachten dat de gevangenen ook stil zijn om acht uur?

(En ja, natuurlijk zijn er lui van overtuigd dat ze Arabisch hebben gehoord. Wie zal het zeggen...)
Over dat laatste:
Inmiddels is ook vanuit de PI bevestigd dat het ging om terreurverdachten (opgesloten in de speciale 'terreurafdeling', niet de EBI, die in een ander gebouw zit) en zijn er opnames openbaar gemaakt waarop te horen is wat er geroepen wordt. Het voor die bevestiging afdoen als gespeculeer en "wie zal het zeggen..." is één ding, maar dat daarna volhouden, is niets anders dan bewust wegkijken.

Verder is het niet echt vreemd dat er gebruik is gemaakt van faciliteiten die er toch al waren. Zowel door de Duitsers (Westerbork was al aangelegd als opvangkamp, ze hoefden het slechts aan te passen aan de eisen die hun eigen gebruik eraan stelde), als door de Nederlanders na de oorlog (Westerbork en Vught waren al ingericht op het goedkoop en snel huisvesten van grote aantallen mensen, dus vrijwel direct bruikbaar voor het onderbrengen van nieuwe groepen die ergens ondergebracht moesten worden). Het is niet alsof er direct na de oorlog budget en/of mankracht was om voor het onderbrengen van NSB'ers en andere collaborateurs snel iets nieuws uit de grond te stampen. Idem voor de grote aantallen mensen die terugkeerden/immigreerden na het verlies van Indië. Ja, het waren beladen plekken, maar het waren ook beschikbare plekken, en dat telt dan even zwaarder in een land in wederopbouw.

Schoentje, kerstmuts en [o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: annelieke92, Berdien, esmee_2001, Esplen, Esther, GoogleAdsense, Hannerups, JudithGigi, Kiekeboefje, Kinke, maaikemuis, Rupser, xJolijn en 103 bezoekers