De Notre-Dame staat in brand

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Hiraeth
Berichten: 3220
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 19:39

Bitchy schreef:
Zijn er meer mensen die op één van de after-foto's kaarsen zien staan achter het altaar?
Doet dan toch vermoeden dat de temperatuur in de kerk zelf niet zo heel hoog is opgelopen.

edit: typefout

De kaarsen in de kerk zijn niet van wax. :j Vaak is het of een omhulsel met aan de binnenkant oliën, of is er iets van elektronica in verwerkt. Elke keer de kaarsen vervangen en schoonmaken is namelijk niet praktisch met zo'n grote hoeveelheid, en ook niet altijd even veilig denk ik.

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær


Bitchy
Berichten: 308
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 19:49

Ah, vandaar, thanks.

Nooit te dom om te leren dus :o? ;)

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:00

Bitchy schreef:
Ah, vandaar, thanks.

Nooit te dom om te leren dus :o? ;)


Te dom of te oud? :p

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Bitchy
Berichten: 308
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:40

Xyris schreef:
Bitchy schreef:
Ah, vandaar, thanks.

Nooit te dom om te leren dus :o? ;)


Te dom of te oud? :p


What can I say??
50+ hė... :+

Maar goed, on-topic:
Gelukkig lijkt de schade minder dan de beelden deden vermoeden, en ik ga er vanuit dat de restauratie de Dame recht zal doen, welke vorm die dan ook gaat krijgen.

Jes
Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 21:48

Het hout van het dak was voor het publiek niet zichtbaar dus wellicht dat er ook voor ander materiaal gekozen wordt.
Frankrijk heeft enorme bossen dus een deel van het benodigde hout zal vast wel uit Frankrijk kunnen komen.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

cursebreaker
Berichten: 11370
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 21:55

Jes schreef:
Het hout van het dak was voor het publiek niet zichtbaar dus wellicht dat er ook voor ander materiaal gekozen wordt.
Frankrijk heeft enorme bossen dus een deel van het benodigde hout zal vast wel uit Frankrijk kunnen komen.


Ze kunnen (gelukkig) niet zomaar complete stukken bos kappen... de hele flora & fauna in zo’n gebied wordt daar gigantisch mee aangetast en niet op een positieve manier. Dus ik mag hopen dat ze dat niet klakkeloos gaan doen. Maar met de hele wereld die de ogen erop gericht heeft, zullen ze het vast wel op een hopelijk ze goed mogelijke milieu bewuste manier gaan aanpakken.

Ik hoop dat ze idd voor een eventuele andere optie kiezen als, zoals jij al aangeeft, de mensen in principe het dak toch niet zien.

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

LadyMadonna
Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 21:58

Daarnaast is niet elke houtsoort voor elke constructie geschikt

pien_2010
Berichten: 42815
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 21:59

Jes schreef:
Het hout van het dak was voor het publiek niet zichtbaar dus wellicht dat er ook voor ander materiaal gekozen wordt.
Frankrijk heeft enorme bossen dus een deel van het benodigde hout zal vast wel uit Frankrijk kunnen komen.



De Limousin barst vd eikenbomen.

Dovahkiin
Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 22:00

Het wat voornamelijk eikenhout wat er in het dak verwerkt zat. En dat zal wel met een reden zijn geweest. Dus ze zullen niet random overal verschillende soorten hout kunnen gebruiken. Maar vind maar eens zoveel eikenbomen

pien_2010
Berichten: 42815
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 22:02

Limousin! Als je het station gebouw uitkomt zie je op het gebouw 4 prachtige symbolen waaronder het eikenblad als symbool voor de eikenbomen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 22:08

Ze willen dat de Notre-Dame binnen 5 jaar volledig herbouwd is ivm de Olympische Spelen in Frankrijk.
Zou dat haalbaar zijn? De president zegt van wel, maar experts denken dat er zeker 10 tot 15 jaar voor nodig is.
Dat lijkt mij wel heel lang? Maar ik ben geen expert dus ik zal me wel volledig verkijken op het werk.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

cursebreaker
Berichten: 11370
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 22:12

pien_2010 schreef:
Limousin! Als je het station gebouw uitkomt zie je op het gebouw 4 prachtige symbolen waaronder het eikenblad als symbool voor de eikenbomen.


Toch denk ik niet dat we moeten willen dat daar een hoop gekapt gaat worden. Zoals gezegd; dit heeft een enorme negatieve invloed op flora en fauna, als je gewoon ondoordacht zoveel bomen gaat kappen omdat het toevallig net de soort is die ze nodig hebben. Mag hopen dat de experts hier wel goed over gaan nadenken, over wat het beste plan van aanpak gaat zijn en dat het vooral ook zo min mogelijk belasting voor het milieu is want dat is het ook niet waard imo; dat een groot gedeelte van de natuur ervoor onderdoor moet gaan.

@cayenne,
5 jaar lijkt me wel heel positief ingesteld ja. Met restauratie projecten van oude panden gaat er idd vaak jaren overheen, dus het zal me idd niks verbazen als het 10-15 jaar duurt eer ze klaar gaan zijn met dit allemaal.

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

senna21
Berichten: 11748
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 22:18

Het ligt er waarschijnlijk helemaal aan wat ze gaan doen. Echt reconstrueren of een soort façade maken.
Hout kan niet zomaar gebruikt worden als ze het nog moeten kappen. Daar gaat ook een paar jaar overheen.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 22:29

Cayenne schreef:
Ze willen dat de Notre-Dame binnen 5 jaar volledig herbouwd is ivm de Olympische Spelen in Frankrijk.
Zou dat haalbaar zijn? De president zegt van wel, maar experts denken dat er zeker 10 tot 15 jaar voor nodig is.
Dat lijkt mij wel heel lang? Maar ik ben geen expert dus ik zal me wel volledig verkijken op het werk.

Optimistisch... zeker gezien de eusebiuskerk in Arnhem 10 jaar in de steigers heeft gestaan ( Oke mede door geld gebrek) maar die is toch een stukje kleiner dan de Notre Dame

dieseltje09
Berichten: 1849
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 22:30

5 jaar??? De restauratie waar ze aan begonnen waren zou 15 jaar gaan duren :') hoe willen ze dit dan in 5 jaar voor elkaar boksen?

Op naar nieuwe avonturen ❤️

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 22:32


"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

mick75
Berichten: 4543
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 22:35

Er wordt nu in alle paniek van alles en nogwat geroepen. Het een serieuzer dan het ander. Laten we eerst maar eens zien wat de bouwkundige inspecties nog aan het licht gaan brengen.

Het is allemaal nog zo vers, de komende weken wordt wel duidelijk wat er mogelijk is en hoe.

Tot die tijd is het allemaal gissen en speculeren.

Ik beantwoord geen PB's. Ik hou dingen graag openbaar dus bespaar je de moeite als je me niets persoonlijks te vertellen hebt!

Voor eigenzinnig geknutsel en geklieder: http://www.facebook.com/mirjamsart.art

pien_2010
Berichten: 42815
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 22:42

cursebreaker schreef:
pien_2010 schreef:
Limousin! Als je het station gebouw uitkomt zie je op het gebouw 4 prachtige symbolen waaronder het eikenblad als symbool voor de eikenbomen.


Toch denk ik niet dat we moeten willen dat daar een hoop gekapt gaat worden. Zoals gezegd; dit heeft een enorme negatieve invloed op flora en fauna, als je gewoon ondoordacht zoveel bomen gaat kappen omdat het toevallig net de soort is die ze nodig hebben. Mag hopen dat de experts hier wel goed over gaan nadenken, over wat het beste plan van aanpak gaat zijn en dat het vooral ook zo min mogelijk belasting voor het milieu is want dat is het ook niet waard imo; dat een groot gedeelte van de natuur ervoor onderdoor moet gaan.


laat die Fransen maar schuiven. Komt goed. Het is zo'n groot land, weten veel van dit soort zaken, die gaan echt niet zomaar van alles kappen. Ik vond het wel grappig het idee dat de Limousin de eikenbomen gaat leveren ;)

palousa_boy
Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 22:44

Het scheelt wel of je iets moet renoveren of dat je gewoon vanaf 0 kunt beginnen.
Er moeten stenen delen opgeknapt worden maar het dak is volledig weg.

Er is door de politiek van de Limousin idd al aangeboden om hout uit deze regio te gebruiken omdat het een van de gebieden met het meeste bos is van Europa.
Gaat dan om eiken, kastanje en eventueel ook Douglas

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

pjotrg
Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 22:49

Ashleytjuhh schreef:
Leo schreef:
Daar ben ik het ook wel mee eens. Honger en het niet hebben van een veilige omgeving is links of rechtsom nog steeds een actuele wereldramp...

Ik vind het afschuwelijk van de Notre Dame, maar moest vanmorgen wel slikken van die enorme bedragen die direct over de balk kwamen. Begrijpelijk, heel mooi ook, maar ook weer niet te relativeren.....
Bizar dubbel...



naast de super mooie donaties die ze doen. maken ze hier zelf natuurlijk ook gebruik van dus dat geld van donaties verdienen ze weer terug met publiciteit oa.

dus een dubbele win win situatie


En met belasting aftrek. Als je in Frankrijk een gift doet aan een erkende doelstelling mag je 60 tot 66% (afhankelijk of je particulier of bedrijf bent) van aftrekken van de inkomstenbelasting.

Op die manier wordt 100 miljoen voor een miljardair "slechts" 40 miljoen

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

pjotrg
Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 22:53

cursebreaker schreef:
pien_2010 schreef:
Limousin! Als je het station gebouw uitkomt zie je op het gebouw 4 prachtige symbolen waaronder het eikenblad als symbool voor de eikenbomen.


Toch denk ik niet dat we moeten willen dat daar een hoop gekapt gaat worden. Zoals gezegd; dit heeft een enorme negatieve invloed op flora en fauna, als je gewoon ondoordacht zoveel bomen gaat kappen omdat het toevallig net de soort is die ze nodig hebben. Mag hopen dat de experts hier wel goed over gaan nadenken, over wat het beste plan van aanpak gaat zijn en dat het vooral ook zo min mogelijk belasting voor het milieu is want dat is het ook niet waard imo; dat een groot gedeelte van de natuur ervoor onderdoor moet gaan.

@cayenne,
5 jaar lijkt me wel heel positief ingesteld ja. Met restauratie projecten van oude panden gaat er idd vaak jaren overheen, dus het zal me idd niks verbazen als het 10-15 jaar duurt eer ze klaar gaan zijn met dit allemaal.


Frankrijk heeft heel veel grote bossen, die ook voor bosbouw gebruikt worden. Daar mis je zelfs zo'n grote hoeveelheid hout niet. Daarbij moet je om een bos goed te onderhouden en te vernieuwen regelmatig kappen anders verstikt het bos.

Een kleine uitdaging is dat al dit hout eerst zorgvuldig (misschien zelfs wel een paar jaar) moet drogen voordat het in een dergelijke kapconstructie verwerkt kan worden

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

eilleen333
Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 23:32

En tuurlijk wil iedereen helpen en hout leveren. Niet dat het niet goed bedoeld kan zijn, maar dan hang je straks wel (met een beetje mazzel) met naam en toenaam in de Notre-Dame, en dat is wel goed voor ee business!

Belangrijkste is wel dat ze wordt opgeknapt, en bij voorkeur zo snel mogelijk! Eigenlijk alleen maar prima als mensen er een graantje van mee kunnen pikken. De construction workers in Parijs hebben het ook druk de komende jaren!

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 23:47

Voor wie wel wil doneren en geen creditcard heeft, ik heb de bankgegevens opgevraagd ;)


Citaat:
Bonjour et merci beaucoup pour votre mobilisation !

Hi there and thanks for your help !

Pour faire un virement bancaire / If you want to make a wire transfert :


Titulaire / BANK OWNER : FONDATION DU PATRIMOINE

IBAN : FR76 3000 3030 1000 0372 9521 73
BIC / SWIFT : SOGEFRPP


Motif du virement / purpose : Fondation du patrimoine - sauvons Notre-Dame

mysa
Berichten: 10379
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 06:24

Dat hout hoeft geen jaar te liggen, dat gaat in droogkamer, gaat supersnel. Maar vijf jaar lijkt me niet realistisch. Misschien lukt het om de constructie in grote lijnen weer op te zetten. Het lijkt me sowieso beter om zichtbalken van historisch hout te maken. Ik grapte al of onze leverancier van oud hout al met Parijs had gebeld.

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 07:51

Maar, besef je wel dat de kathedraal in 200 jaar is gebouwd. 13.000 bomen over 200 jaar is toch hele andere business dan 13.000 bomen in 5 jaar.

Dus laten we duimen dat er een doortastende architect/aannemer/restaurateur komt die denkt aan recyclebaar materiaal.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anjali, janneke584, roxiie, Sokje_6 en 0 bezoekers