Wit kippenei beter voor het milieu

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
belle_boef
Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Wit kippenei beter voor het milieu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-19 08:03

Vol verbazing zag ik in de reclame folder van de Lidl het volgende staan.

[ img ]

Is er hier iemand die er verstand van heeft. Klopt het wat deze folder zegt.
En hoe komt dat dan.


Suzanne F.
Berichten: 49170
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:05

Edit: ik dacht dat het in het voer zat maar het blijkt het soort kip te zijn. De kippen die witte eieren leggen eten minder voer en leven langer, daarom zijn ze duurzamer en beter voor het milieu lees ik net.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 07-04-19 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

djuulsie
Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:06

Heb laatst gehoord dat de kleur van de eieren afhangt van de kleur van de lellen van de kip.

Lijkt mij persoonlijk heel sterk dat witte eieren milieuvriendelijker zijn. Maar ik volg even, ben wel benieuwd.

hummer14
Berichten: 145
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:08

Een kip met witte oorlellen legt witte eieren.
En een kip met rode oorlellen legt bruine eieren.

hummer14
Berichten: 145
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:08

Dubbel
Laatst bijgewerkt door hummer14 op 07-04-19 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

djuulsie
Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:09

Ironisch genoeg zijn witte eieren beter voor het milieu: de kippen die witte eieren leggen, gebruiken minder voer, leven iets langer en leggen ook nog eens meer eieren per jaar: tussen de 300 en 320, terwijl de kippen die bruine eieren leggen tussen de 290 en 310 eieren per jaar produceren.

Bron: ad.nl
https://www.ad.nl/koken-en-eten/bruine- ... ~a60c245f/

Sunrise19
Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:10

Ik eet altijd witte eieren. Stuk goedkoper ook dan bruine eieren. Geen idee of het beter voor het milieu is. Ik betaal voor 10 eieren 1 euro.

Ben jij minima of wil jij mensen helpen? Wordt lid van onze groep: https://www.facebook.com/groups/hulpgroepGeefNietOp

horsiegek
Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:11

Dit soort kip heeft gewoon een betere voederconversie. Dus uit minder voer kunnen zij genoeg energie halen om evenveel eieren te leggen. Minder voederproductie = minder belastend voor het milieu.

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

sanso
Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Wit kippenei beter voor het milieu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:16

Het komt omdat de kippen die in de industrie witte eieren leggen van een ander ras zijn, namelijk de leghorn (correct me if I am wrong).
Deze leggen meer eieren, voor langere tijd, tegen minder voer.

En het klopt wel, wij hebben een tijdje leghorns gehad samen met een aantal ‘standaard’ brown leghennen en de witte sloegen nooit een dag over en de eieren die ze legden waren ook een slag groter.
Je kunt er ook een stuk op vinden bij de Keuringsdienst van Waarde.

belle_boef
Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wit kippenei beter voor het milieu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-19 08:19

Bedankt voor de antwoorden. Weer wat geleerd.

ikke
Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:20

djuulsie schreef:
Ironisch genoeg zijn witte eieren beter voor het milieu: de kippen die witte eieren leggen, gebruiken minder voer, leven iets langer en leggen ook nog eens meer eieren per jaar: tussen de 300 en 320, terwijl de kippen die bruine eieren leggen tussen de 290 en 310 eieren per jaar produceren.

Bron: ad.nl
https://www.ad.nl/koken-en-eten/bruine- ... ~a60c245f/

Dus een goede bruine-eieren-kip doet het beter dan een slechte witte-eieren-kip. Kortom, die "milieuwinst" is beperkt. Iets met statistieken en niet weergeven hoe zich dat verhoudt.

Hopelijk klopt de bron van het AD en hebben ze het juist begrepen want als die krant van z'n eerste onzin-artikel failliet gegaan was, had ie al lang niet meer bestaan.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:28

Sunrise19 schreef:
Ik eet altijd witte eieren. Stuk goedkoper ook dan bruine eieren. Geen idee of het beter voor het milieu is. Ik betaal voor 10 eieren 1 euro.


Dat ze goedkoper zijn is een grapje van de supermarkt. Bruine eieren verkopen beter dus zijn ook duurder.
Als je ze bij boeren zelf haalt zijn ze beiden even duur :) variërend tussen de 10-20ct per ei. (Ook afhankelijk van het systeem (freiland of biologisch)

[o]

Suusjepluus
Berichten: 787
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:33

Dit kan inderdaad te maken hebben met het type kip waarvan Lidl de eieren verkoopt. Ik verwacht niet dat dit rasechte leghorn hennen zijn, meestal wordt een drieweg of vierweg kruising gebruikt als commerciële leghen. Kleur van het ei is inderdaad gekoppeld aan de kleur van de lellen van de hen. Overigens is voorkeur voor een bepaalde kleur ei ook cultureel afhankelijk. Zo zijn er delen van de wereld waar men alleen witte, bruine, grote, kleine of zelfs zwarte eieren wil eten. Er wordt door geneticabedrijven ook speciaal op deze voorkeuren geselecteerd. Persoonlijk vind ik 'beter voor het milieu' een loze kreet wanneer alleen naar voederconversie gekeken wordt.

Edit: het meest milieuvriendelijke ei is een legbatterij-ei. Zie ook https://www.foodimpct.nl/2018/05/23/duurzame-eieren/
Laatst bijgewerkt door Suusjepluus op 07-04-19 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

De beste is niet altijd de leukste

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:38

Daar is bij de Keuringsdienst van waarde idd ook iets in uitgezonden. Geen onzin dus, als je zoekt op kvw witte eieren kom je het filmpje wel tegen.

janouk
Blogger
Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:40

Duidelijke uitleg door Keuringsdienst van waarde


Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

lizy29
Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:41

Grappig dat ze een kip die efficiënter produceert nu dus gebruiken als verkoopargument terwijl het natuurlijk net zo goed of waarschijnlijk nog wel veel meer een kwestie is van lagere kosten voor de producent. Immers minder voer en meer eieren is lagere kostprijs per ei.

Ik zelf zou dan veel liever gaan voor een ei van een kip die weliswaar wat duurder is per ei maar minder gevoelig voor ziektes.

Overigens ligt het aantal eieren en de kwaliteit daarvan ook net zo goed aan het type voer wat je geeft.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:41

dees_daan schreef:
Daar is bij de Keuringsdienst van waarde idd ook iets in uitgezonden. Geen onzin dus, als je zoekt op kvw witte eieren kom je het filmpje wel tegen.


Dat ging toch alleen maar over waarom witte eieren goedkoper zijn in de supermarkt dan bruine eieren?
Niet over ‘beter voor het milieu’.

Wat overigens volgens mij nog te betwisten valt als je alles naast elkaar uitmeet.

[o]

RenskeFrea
Berichten: 866
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Wit kippenei beter voor het milieu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:51

De keuringsdienst van waarde aflevering ging in eerste instantie om waarom bruine eieren duurder zijn, maar daar kwam bij onderzoek uit dat witte eieren iets milieuvriendelijker zijn, maar dat verschil was niet erg groot.
Ik heb wel zo'n gevoel dat supermarkten er sinds die aflevering weer op de markt inspelen, en misschien ook wel voordeel eruit proberen te halen bij hun leveranciers door ze goedkoper in te willen kopen, door bovenstaand genoemde aspecten over efficiëntie enzo :P
Bij mijn supermarkt zie je ook ineens biologische witte eieren, voorheen zag je die niet, en ze zijn een stuk goedkoper. Wel weer jammer dat die dan in een plastic doosje in plaats van kartonnen doosje zitten. Zo'n doosje zal waarschijnlijk goedkoper zijn, maar ik vraag me af wat milieuvriendelijker is :P

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Wit kippenei beter voor het milieu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:55

Als ik bij de AH witte eieren koop zijn er regelmatig een aantal niet goed en daarnaast is de schaal veel kwetsbaarder waardoor ze tijdens het koken makkelijker kapot klappen. Dus als er zoveel sneuvelen is die winst ook wel weer weg. Dan zijn de bruine eieren toch meer waar voor je geld.

Calixae
Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 09:02

Dit heeft niets met milieu te maken, dit heeft met kosten te maken :+

Kom je hier vaker? <<)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 09:03

verootjoo schreef:
dees_daan schreef:
Daar is bij de Keuringsdienst van waarde idd ook iets in uitgezonden. Geen onzin dus, als je zoekt op kvw witte eieren kom je het filmpje wel tegen.


Dat ging toch alleen maar over waarom witte eieren goedkoper zijn in de supermarkt dan bruine eieren?
Niet over ‘beter voor het milieu’.

Wat overigens volgens mij nog te betwisten valt als je alles naast elkaar uitmeet.


Ook over het milieu, zag dat Janouk het filmpje al geplaatst heeft.

Palmera
Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 09:17

Calixae schreef:
Dit heeft niets met milieu te maken, dit heeft met kosten te maken :+

En dierenwelzijn word gemakstechnisch even vergeten.

Belangrijk is dat de hen minder eet en meer legt. Dat ze zich in een pokkehokje op gaasbodem zonder daglicht doodongeluk voelt én behandelt word als een fabriekje, ipv een levend wezen is, natuurlijk, slechts een bijzaak.

LukieBradley
Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 09:18

Ergens is het wel waar :)
Ik heb in zon stal gewerkt waar ze bewust witte kippen hadden i.p.v. bruine.
Maar ze gebruiken het vaak ook als argument om er meer te houden en produceren dus ja wat is vriendelijker.
Goeie marketing ......
Ik heb 5 witte dekalb legkippen en bij de mijne zijn de eieren altijd goed en wil iedereen ze altijd hebben daarom maar ik ga er zorgvuldig mee om.
Dat schalen minder sterk zijn heeft echt niks met kleur van het ei te maken, hoe ouder ze in een legstal worden.. hoe minder sterk de schaal.
Dus eigenlijk: hoe langer de kip uitgemolken en een ###leven heeft, hoe slechter het ei.

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

JudithO
Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 09:23

Palmera, jij beschrijft een leefomgeving die sinds 2012 in Nederland al verboden is en niet meer voorkomt...

Daarbij las ik ergens ook iets over kwaliteit van de eischaal. Deze hoort in wezen gewoon hetzelfde te zijn als bij bruine eieren, ze worden bij de eierhandel op exact dezelfde waarden gecontroleerd. Dat witte eieren sneller kapot gaan is dus niet juist.

Lukie, een boer mag niet ineens meer kippen houden als hij witte kippen in de stal heeft. De hoeveelheid kippen die een boer mag houden is gebaseerd op het formaat van de stal, al dan niet in combinatie met de uitloop.
Laatst bijgewerkt door JudithO op 07-04-19 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87
Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 09:24

Ik ga dan eerder voor het dierenwelzijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Patriesje en 24 bezoekers