Wit kippenei beter voor het milieu

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Sintara
Berichten: 7383
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 10:57

Relaxed schreef:
15 eieren per jaar?! :') Bijzonder, mijn ouders hebben op hobby basis scharrel kippen..Echte scharrel kippen ja, hele dag buiten in een grote ren en 's nachts gaan ze binnen op stok.. Het enige wat mijn vader doet is een tijdschakelaar op het licht en voila, iedere dag een ei! :+ O ja en ze krijgen voer en water, gewoon goede granen en oud brood enzo, niks bijzonders..


Zelfs onze gans en kalkoenhennen leggen in de periode dat het niet vriest elke dag een ei.. Dat is van ca. half maart tot oktober.

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB


Sodera
Berichten: 5298
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 11:01

De Kipster eieren waar de Lidl het over heeft, zijn nog weer anders dan “gewone” witte eieren he!!
http://www.kipster.nl
De kippen hebben het net zo goed als vrije uitloop/biologische kippen maar zijn nog weer veel duurzamer dan “gewone” witte scharrelkippen.

[I want you by my side]
Je hebt altijd de middelen om te doen waarvan je droomt.

    [So that I never feel alone again]

Anoniem

Re: Wit kippenei beter voor het milieu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 11:02

Kipster en Rondeel zijn de eieren die mijn persoonlijke voorkeur genieten. Jammer dat daar geen aparte klassificatie voor is qua nummering en ze gelijk getrokken worden met scharrelkippen die alleen binnen scharrelen.

JudithO
Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Wit kippenei beter voor het milieu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 11:14

Dat is dus niet juist, Rondeel en Kipster worden door middel van de sterren van de Dierenbescherming hoger verwaard dan 'gewone' scharreleieren.

Mizora
Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wit kippenei beter voor het milieu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 11:57

Met het sterrensysteem van de dierenbescherming wel, maar met de eu-code, die op het ei geprint wordt, is er geen verschil.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Shenavallie
Berichten: 11553
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 13:22

Het blijven hoe dan ook watereieren uit de supermarkt, vind ik. Ongeacht welk ei je er koopt, er zit geen smaak aan. Sinds we zelf kippen hebben hoef ik geen supermarkteieren meer. Bovendien weet ik dat het dier dan een echt goed leven heeft. Bij supermarkteieren blijven het kippen die met teveel op de m2 meter lopen, ook al mogen sommige naar 'buiten'.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Wit kippenei beter voor het milieu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 14:07

Ik denk dat dat met die kleur lellen wel een beetje een standaard verhaaltje is, net als de kleur eieren en hoeveelheid voer.
Ik heb ook kippen met blauwe lellen, wat moeten die leggen dan? En hoe zit het dan met mijn kippen die groene eieren leggen, zijn die dan beter dan bruine maar slechter dan witte? Wat een onzin allemaal zeg. Kleur zegt niks. Hooguit een bepaald ras of het aantal uren licht dat de kip ziet. Als je de lampen aan houdt leggen ze ook in de winter eieren. Dat is al per definitie niet milieuvriendelijk

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

sanso
Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 14:08

Dorine92 schreef:
Ik denk dat dat met die kleur lellen wel een beetje een standaard verhaaltje is, net als de kleur eieren en hoeveelheid voer.
Ik heb ook kippen met blauwe lellen, wat moeten die leggen dan? En hoe zit het dan met mijn kippen die groene eieren leggen, zijn die dan beter dan bruine maar slechter dan witte? Wat een onzin allemaal zeg. Kleur zegt niks. Hooguit een bepaald ras of het aantal uren licht dat de kip ziet. Als je de lampen aan houdt leggen ze ook in de winter eieren. Dat is al per definitie niet milieuvriendelijk


Heb je dit topic wel doorgelezen?

Matheno
Berichten: 7940
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:53

Shenavallie schreef:
Het blijven hoe dan ook watereieren uit de supermarkt, vind ik. Ongeacht welk ei je er koopt, er zit geen smaak aan. Sinds we zelf kippen hebben hoef ik geen supermarkteieren meer. Bovendien weet ik dat het dier dan een echt goed leven heeft. Bij supermarkteieren blijven het kippen die met teveel op de m2 meter lopen, ook al mogen sommige naar 'buiten'.


Precies mijn gedachte.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:54

sanso schreef:
Dorine92 schreef:
Ik denk dat dat met die kleur lellen wel een beetje een standaard verhaaltje is, net als de kleur eieren en hoeveelheid voer.
Ik heb ook kippen met blauwe lellen, wat moeten die leggen dan? En hoe zit het dan met mijn kippen die groene eieren leggen, zijn die dan beter dan bruine maar slechter dan witte? Wat een onzin allemaal zeg. Kleur zegt niks. Hooguit een bepaald ras of het aantal uren licht dat de kip ziet. Als je de lampen aan houdt leggen ze ook in de winter eieren. Dat is al per definitie niet milieuvriendelijk


Heb je dit topic wel doorgelezen?

Ja grofweg wel. Vind het onzin

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

kwita
Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 08:31

MarjanB schreef:
kwita schreef:
wat een gelul , die hebben een hoger winst marge....hier dus echt letterlijk diverse kippen die witte,bruine en groene eieren leggen....een kip is een kip en ze eten en poepen allemaal!
En de eieren :9


De kippen zijn effectiever dan de bruine. Dus naast winstmarge voor de boer, zijn ze ook beter voor het millieu.


Fout, onze buurman is pluimveehouder.... de winst marge zit bij de winkelketen! ( de boer heeft dus 5 cent per ei, belachelijk weinig!).
En iedereen gelooft dat effectieve duurzame verhaal ...dat is dus inspringen op het ideaalbeeld van de consument.

Jullie worden beet genomen!!!


Dorine92 schreef:
Ik denk dat dat met die kleur lellen wel een beetje een standaard verhaaltje is, net als de kleur eieren en hoeveelheid voer.
Ik heb ook kippen met blauwe lellen, wat moeten die leggen dan? En hoe zit het dan met mijn kippen die groene eieren leggen, zijn die dan beter dan bruine maar slechter dan witte? Wat een onzin allemaal zeg. Kleur zegt niks. Hooguit een bepaald ras of het aantal uren licht dat de kip ziet. Als je de lampen aan houdt leggen ze ook in de winter eieren. Dat is al per definitie niet milieuvriendelijk


dit is dus echt een grote waarheid! ;)

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Suusjepluus
Berichten: 787
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Re: Wit kippenei beter voor het milieu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 08:35

En daarnaast is diervriendelijk iets heel anders dan milieuvriendelijk. Die twee dingen zijn bijna tegenovergesteld aan elkaar. Zoals ik al eerder zei, kooihuisvesting is veel milieuvriendelijker dan vrije uitloop.

De beste is niet altijd de leukste

Mizora
Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wit kippenei beter voor het milieu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 09:50

Lampen aan zodat de kip in de winter ook legt is wel degelijk milieuvriendelijk op het moment dat de milieubelasting van de elektriciteit lager zijn dan de milieubelasting van de kip die niet legt.

De boer krijgt op het moment 7.32€/100 witte scharreleieren en 7.48€/100 bruine scharreleieren (beide categorie 61-62mm). Of het voor een boer rendabeler is om witte of bruin-leggende kippen te houden hangt er dus vanaf of de marge meer of minder verschilt dan 2.5%.

Ja, de grote marge zit bij de winkels, maar ook bij de boeren is iets marge.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

JudithO
Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Wit kippenei beter voor het milieu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 14:40

Een kleine correctie mizora, het moet zijn 61-62 gram, geen mm.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 11:55

Hierover ging het gisteravond in Factcheckers . ( reportage op de belgische Eén ).
Heb enkel 't laatste stukje gezien en blijkt dat een kip die witte eieren legt, 7 gram minder eet per dag.
Als ik het goed begrepen heb tenminste. :+

Ik vind het persoonlijk mierenneukerij :')

JudithO
Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Wit kippenei beter voor het milieu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:49

7 gram op 120 gram gemiddeld maakt onderaan de streep nog een behoorlijk verschil.

belle_boef
Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-19 13:58

Pandora2 schreef:
Hierover ging het gisteravond in Factcheckers . ( reportage op de belgische Eén ).
Heb enkel 't laatste stukje gezien en blijkt dat een kip die witte eieren legt, 7 gram minder eet per dag.
Als ik het goed begrepen heb tenminste. :+

Ik vind het persoonlijk mierenneukerij :')


Als je een boer met 100.000 kippen bent is 7 gram per kip veel per dag

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:58

JudithO schreef:
7 gram op 120 gram gemiddeld maakt onderaan de streep nog een behoorlijk verschil.


Uiteraard maakt dat verschil.
Maar ik bedoel, zolang de echt grote spelers ( lees vervuilers ) niet meedoen aan de klimaatverbetering, maakt 100kg kippenvoer meer of minder helemaal niks uit. :+
Maar dat is dan weer een andere discussie :P

JudithO
Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Wit kippenei beter voor het milieu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 15:08

Maar wie zegt dat die dat niet doen?
Niet alle eieren eindigen op tafel he, je hebt ook de zogenaamde industrie-eieren, die gaan naar de brekerij waar ze verwerkt worden tot producten als pasta, cake, en alle andere producten waar ei in verwerkt zit.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 15:14

JudithO schreef:
Maar wie zegt dat die dat niet doen?


Die doen dat echt niet. Ik doel op uitstoot van vliegtuigen bijvoorbeeld.
Er komen wereldwijd alsmaar meer vluchten bij.

Nog een voorbeeld is de open afvalverbranding.
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/m ... ~af808671/

Maar zoals ik al zei, dit is een andere discussie en gaat teveel off-topic :)

JudithO
Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Wit kippenei beter voor het milieu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 16:30

Ah op die brommer. Dat is inderdaad een hele andere discussie ;)

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 10:31

Pandora2 schreef:
JudithO schreef:
Maar wie zegt dat die dat niet doen?


Die doen dat echt niet. Ik doel op uitstoot van vliegtuigen bijvoorbeeld.
Er komen wereldwijd alsmaar meer vluchten bij.

Nog een voorbeeld is de open afvalverbranding.
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/m ... ~af808671/

Maar zoals ik al zei, dit is een andere discussie en gaat teveel off-topic :)

De landbouw in zijn algemeen is nog altijd de allergrootste vervuiler maar dat wordt vaak een beetje doodgezwegen. Dan beginnen ze weer over je auto enz. Maar ondertussen lekker bomen kappen, en lekker inefficient eenjarigen blijven telen en vechten tegen de natuur

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd


verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Wit kippenei beter voor het milieu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 10:32

De landbouw grootste vervuiler? Hoe kom je daar bij? Ook de grootste CO2 stabilisator door alle weilanden...
Volgens mij is de luchtvaart en de industrie nog altijd de grootste vervuiler.

[o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bonnielau, Nojoukus, shaddy82 en 56 bezoekers