Schoten in tram Utrecht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:38

LadyMadonna schreef:
Ik ben van de zomer in Sri Lanka geweest, en daar zin ook echt weleens ruzies en opstootjes, maar over het algemeen leeft boeddhisten, hindoeisten, christenen, moslims, atheisisten, joden, etc allemaal vreedzaam naast elkaar.
Waarom kan het daar wel?

Vergeet niet dat als je in Sri Lanka en omgeving gepakt word voor een ,,delict,, de straffen ook veel anders zijn dan hier....niet zo mild in ieder geval

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:41

corine1981 schreef:
LadyMadonna schreef:
Ik ben van de zomer in Sri Lanka geweest, en daar zin ook echt weleens ruzies en opstootjes, maar over het algemeen leeft boeddhisten, hindoeisten, christenen, moslims, atheisisten, joden, etc allemaal vreedzaam naast elkaar.
Waarom kan het daar wel?

Goede vraag. Er zijn meer landen waar dit zo is.

Misschien is het ook wel "onze" eigen schuld, de ooit binnen gehaalde gastarbeiders heeft Nederland nooit écht betrokken bij de samenleving. Velen van die generatie spreken onze taal nog steeds niet. Ik denk dat er teveel is blijven liggen daar.

En aan de andere kant is het hier een soort walhalla wanneer je eenmaal binnen bent, gratis geld, tof man. Een dak boven je hoofd, tuurlijk trekt dat mensen aan (beetje gechargeerd maar toch...).

We hebben ook nog keurig iedereen zowat bij elkaar gezet, dus zoek je elkaar op ipv je buren.

Een paar dingen van een veel groter geheel waar het mee begonnen is denk ik...


Daar heb je een goed punt.
In Rotterdam hebben ze dat zeker weten ook gedaan, daar zaten de Turken, daar de Marokanen en daar weer de Molukkers en ga zo maar door.
En daar zijn ze 25 jaar geleden op terug gekomen, althans waar wij woonden in Crooswijk.
Overal moest alles gemengd worden, 2 Nederlandse huishoudens op 6 "buitenlandse".
Zo hebben we echt een hele leuke buurt gekregen, allemaal echte Rotterdammers en vaak ook heerlijk eten!
Er was alleen een bepaalde groep die daar niet aan mee deed, spraken geen Nederlands zeker de vrouwen niet, de vrouwen mochten niet buiten op het pleintje zijn en zelfs de woningen (huur) werden zo aangepast, muur erbij/muur eruit, zodat er apparte ruimtes waren voor de mannen en de vrouwen.

Moet ook eerlijk zeggen dat er genoeg NL ook de route weten van het handje ophouden en alles wordt voor ze geregeld..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:44

Maar zwaarder straffen hoeft weer niet te helpen... Over het algemeen geldt: hoe hoger de straf, hoe groter de kans dat het gebeurd.
Naar mijn mening zou er binnen samenlevingen meer ingezet moeten worden op 'samen'. Zorg ervoor dat religies, bevolkingsgroepen, verschillende -noemmaariets- met elkaar in gesprek gaan. Niet alleen over geloof, maar ook over normen en waarden, simpele dingen zoals gezin, eten etc of over politieke dilemma's. Ik denk dat we dan de denkbeeldige kloof tussen mensen kleiner kunnen maken. Nu wordt hij steeds groter...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:45

True. Mijn eerste ervaring in Sri Lanka was dat ik net uit het vliegveld begroet werd door ern bloedmooi meisje in traditionele kleding die voor me boog en me welkom heette in Sri Lanka.
Achter haar stond een bord: op drugsbezit staat de doodstraf.

Euh ok... hoe bedoel je contrast?

Maar juist doordat het daar zo streng is (waar ik als toerist overigens niks van gemerkt heb) is de criminaliteit ook heel laag.
Zijn de straffen hier dan gewoon te laag? Das wel wat kort door de bocht misschien?

Maar feit blijft wel dat “anders-gelovigen” elkaar daar respecteren...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:50

Woestein: volgens mij heb jij een heel vertekend beeld bij moslims? Het gros van de moslims is namelijk niet vrouw onvriendelijk, en leeft niet apart.

Ik kan een ieder aanraden khalid al Ameri eens te bekijken op Facebook https://www.facebook.com/khalidalameri/
Hij legt zoveel uit waarom bepaalde dingen in de islam zijn zoals ze zijn, of juist niet, welke misvattingen er zijn, etc..

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Schoten in tram Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:55

Geen idee waarom het in srilanka wel kan, maar in de meeste landen kan het niet.
In de Arabische landen hoef je al helemaal niet aan te komen met een ander geloof.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Schoten in tram Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:57

Verklaar Arabische landen, want de Emiraten bijv zeker wel.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:59

Arabische landen zijn landen die bij de Arabische Liga horen ;)

Emiraten horen daar idd bij, maar vind ik wel een beetje een uitzondering op de regel := In de rest van de Liga wordt het niet bepaald geapprecieerd als je voor een ander geloof dan de Islam uitkomt. Egypte misschien nog, maar ook daar zijn regelmatig opstoten naar christenen.

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:03

LadyMadonna schreef:
Woestein: volgens mij heb jij een heel vertekend beeld bij moslims? Het gros van de moslims is namelijk niet vrouw onvriendelijk, en leeft niet apart.


Net wat je zegt, het gros van de Moslims doen dat niet.
Maar ze zijn er wel.
En juist daar komt vaak de meeste "overlast" vandaan.
Ken er ook echt genoeg die net zo westers zijn qua uiterlijk als gedrag als de autochtone Nederlander.
Alleen ze gaan niet naar de kerk maar naar een Moskee.
Niks mis mee.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:13

Loretta schreef:
Popstra schreef:
Maar hoe kan het dan toch dat 90% van de daders die voorbij komen in een program als ,,opsporing verzocht,, van niet westerse afkomst zijn?


Dat is inderdaad een lastig gegeven waarvan ik denk dat het niet slim is om daar voor de kop in het zand te steken zoals altijd is gebeurt. Wanneer er in bepaalde gemeenschappen sprake is van hogere criminaliteit dan zou dat bespreekbaar gemaakt moeten worden. Helaas heeft de politiek dit altijd onder het tapijt willen schuiven waarmee ze partijen als de PVV en de FVD de wind in de zeilen gegeven hebben. Heel jammer dat een criminoloog zich hierover niet kan uitspreken zonder in een bepaalde hoek gedrukt te worden.

https://www.ad.nl/binnenland/overheid-e ... ~aaf87f04/

Leuk dat soort uitspraken, maar mag ik ergens een bron waarop aangegeven wordt dat 90% van de gezochte personen niet-westers is, en dan ook een bron die aangeeft hoeveel van de gezochte personen daadwerkelijk schuldig waren.

Een paar pagina's geleden heb ik me hier ook al over uitgesproken. Het is gewoon niet waar. Door wel dergelijke statements te gebruiken houd je een beeld in stand dat alleen maar heel veel kwaad doet aan beide zijden. De ene groep blijft geloven dat de andere groep echt heel crimineel is, de andere groep blijft zich gediscrimineerd en onrechtvaardig behandeld voelen. Zo kom je nooit samen, zo bereik je ook niks.

Popstra schreef:
LadyMadonna schreef:
Ik ben van de zomer in Sri Lanka geweest, en daar zin ook echt weleens ruzies en opstootjes, maar over het algemeen leeft boeddhisten, hindoeisten, christenen, moslims, atheisisten, joden, etc allemaal vreedzaam naast elkaar.
Waarom kan het daar wel?

Vergeet niet dat als je in Sri Lanka en omgeving gepakt word voor een ,,delict,, de straffen ook veel anders zijn dan hier....niet zo mild in ieder geval

Heeft niks met de straffen te maken, heeft te maken met dat mensen daar al veel langer gewend zijn gemengd samen te leven, en daardoor niet zoveel ruis hebben van vooroordelen, angsten en onbegrip.


verootjoo schreef:
Arabische landen zijn landen die bij de Arabische Liga horen ;)

Emiraten horen daar idd bij, maar vind ik wel een beetje een uitzondering op de regel := In de rest van de Liga wordt het niet bepaald geapprecieerd als je voor een ander geloof dan de Islam uitkomt. Egypte misschien nog, maar ook daar zijn regelmatig opstoten naar christenen.

Mag ik het omdraaien, hoe welkom zijn "wij" hier in het westen als "christelijk gevormde samenleving" naar andere religies? Ik weet niet, maar het voelt een beetje als pot verwijt de ketel. Ik lees hier een discussie over islam dit, moslims dat. Het is belangrijk voor de nuance om niet te vergeten dat elke stroming, religieus of niet, radicale of extreme takken hebben. Hier in het westen net zo goed, we kennen rechts, en extreem rechts. We kennen gematigde geloofsgroepen, maar we hebben ook nog steeds een partij in de regering die als uitgangspunt neemt dat vrouwen minder rechten hebben en homoseksualiteit een aandoening is. Wat is daar dan minder erg aan? Omdat het bekend is, onderdeel is van? Omdat we zien dat die groep relatief klein is en weinig inbreng heeft. Misschien geldt dat ook wel voor de islam, of voor welke groep dan ook.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:25

Nee, wij zijn zeker niet tolerant naar andere culturen, incluis ikzelf niet altijd.
Maar LM vroeg zich af waarom het in andere landen wel kan, en ik geef aan dat het in de meeste landen niet goed gaat om meerdere religies naast elkaar te hebben.

mysa

Berichten: 10477
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Schoten in tram Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:27

Uit georganiseerde religie vloeit vaak bloed. Al eeuwen lang. Of het nu om de religie zelf gaat of dat religie wordt misbruikt voor een ieders eigen agenda...

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:43

Serenety350 jij kijkt zeker nooit ,,opsporing gezocht,,? Kijk gerust de afleveringen terug op uitzending gemist. Vraag me af of je dan nog vind dat je gezellig met elkaar moet thee gaan drinken om problemen op te lossen

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:56

Popstra schreef:
Serenety350 jij kijkt zeker nooit ,,opsporing gezocht,,? Kijk gerust de afleveringen terug op uitzending gemist. Vraag me af of je dan nog vind dat je gezellig met elkaar moet thee gaan drinken.

Ik kijk inderdaad niet vaak opsporing verzocht, hebben sowieso geen tv in huis.

Ik bekijk wel regelmatig de statistieken, en na elk jaar bekijken we de veranderingen daarin. Dan kijken we bijvoorbeeld naar het aantal mensen dat "verdacht" werd, en de afkomst, leeftijd, woonplaats etcetera. Dan kijken we ook naar het aantal mensen dat veroordeeld is en dus "schuldig" was, incl. details. Ik ben er redelijk goed van op de hoogte, en wat ik weet is dat in het aantal mensen dat daadwerkelijk schuldig is verklaard, de witte autochtone man tussen de 20 en 40 jaar nog steeds de grootste groep is. Ook verhoudingsgewijs.

Wel zie je dat allochtone mannen tussen de 15 en 35 jaar vaker in aanraking komen met de politie. In deze telling worden alle staande houdingen meegenomen, zowel van hen die mee naar het bureau gingen als zij die door konden gaan. Terwijl die groep dus niet even groot vertegenwoordigd is bij de "schuldige" groep.

Kortweg zou je je dan af kunnen vragen of er niet iets mis is met de manier waarop ons systeem werkt. Het is namelijk al jaren zo, en inmiddels zijn er ook al heel wat organisaties die (ook samen met de politie) kijken hoe dit aan te pakken. Het probleem ligt namelijk bij het gegeven dat we iemand met bepaald voorkomen sneller verdacht vinden dan iemand met een westers voorkomen. Dat is niet omdat ze nu zo crimineel zijn, dat is ouderwets racisme.

Natuurlijk ligt er een complexe oorzaak achter, en zeker zullen niet alle mensen het goede voorbeeld geven, maar deze groep ligt zo onder een vergrootglas dat je je kunt afvragen of het niet eigenlijk best bijzonder is dat het op de meeste plekken relatief goed lijkt te gaan. Het valt namelijk onder stelselnmatige uitsluiting van een bevolkingsgroep, en dat doet wat met je als mens.

Niet dat ik nu ga zeggen dat iedereen maar lief en begripvol moet doen, net als dat niet alle autochtone Nederlanders zo'n engeltje is. Je mag er echt wel wat van vinden als iemand zich niet oke gedraagt, dat is zelfs belangrijk. Maar discussies op basis van misopvattingen, desinformatie, vooroordelen en het volkomen richten op "de ander is fout" vind ik gewoon niet heel erg constructief. Niemand komt daarmee verder, het probleem los je er niet mee op en je verhoogd alleen maar de spanning. Wie zoekt zal vinden zei iemand ooit, daar ben ik dus wel eens bang voor. Als we zoveel onbegrip naar elkaar blijven tonen, in plaats van oprechte nieuwsgierigheid, als we zo naar elkaar blijven wijzen, dan werk je toe naar een samenleving die alleen maar heel erg bang en gespannen en opgejut wordt tegenover de ander. Dat vind ik echt gevaarlijk. En door relevante informatie te delen en vooroordelen te weerleggen probeer ik enkel een steentje bij te dragen om te laten zien dat het echt niet zo zwart wit is als soms gezegd wordt.

Loretta
Berichten: 8759
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:25

Serenity350 schreef:
Ik bekijk wel regelmatig de statistieken, en na elk jaar bekijken we de veranderingen daarin. Dan kijken we bijvoorbeeld naar het aantal mensen dat "verdacht" werd, en de afkomst, leeftijd, woonplaats etcetera. Dan kijken we ook naar het aantal mensen dat veroordeeld is en dus "schuldig" was, incl. details. Ik ben er redelijk goed van op de hoogte, en wat ik weet is dat in het aantal mensen dat daadwerkelijk schuldig is verklaard, de witte autochtone man tussen de 20 en 40 jaar nog steeds de grootste groep is. Ook verhoudingsgewijs.


Waar zijn die statistieken ergens te vinden lijkt me enorm interessant. Tussen verdacht zijn en schuldig bevonden worden zit een enorm verschil. Ik kan me voorstellen dat je dan een enorme bloedhekel aan de politie krijgt als je onterecht beschuldigd word.
Citaat:
Natuurlijk ligt er een complexe oorzaak achter, en zeker zullen niet alle mensen het goede voorbeeld geven, maar deze groep ligt zo onder een vergrootglas dat je je kunt afvragen of het niet eigenlijk best bijzonder is dat het op de meeste plekken relatief goed lijkt te gaan. Het valt namelijk onder stelselnmatige uitsluiting van een bevolkingsgroep, en dat doet wat met je als mens.


Stelselmatige uitsluiting leidt in ieder geval tot enorme frustraties. Op dit moment is er gewoon een toenemende haat in de samenleving. Ook als ik kijk naar de situatie op Urk, dan denk ik soms echt waar gaat dit heen.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:33

Loretta schreef:
Waar zijn die statistieken ergens te vinden lijkt me enorm interessant. Tussen verdacht zijn en schuldig bevonden worden zit een enorm verschil. Ik kan me voorstellen dat je dan een enorme bloedhekel aan de politie krijgt als je onterecht beschuldigd word.

Bij het CBS, kopje maatschappij, thema Veiligheid en Recht.

Op het CBS zijn trouwens heel veel cijfers terug te vinden, en met regelmaat worden jaaroverzichten gepubliceerd. Daar maak ik vaak gebruik van omdat ze wat gebruiksvriendelijker zijn.

Voor meer "leesvriendelijke" info kun je ook kijken op de website van ControlAltDelete, die richten zich specifiek op dit onderwerp en doen echt mega-goed werk.

Maar het klopt, een vriend van me heeft een onderzoek gedaan een paar jaar geleden onder mensen die met regelmaat "om niks" staande gehouden werden. Regio Amsterdam/Rotterdam/Den Haag. Ik zeg niet dat iedereen maar lomp mag doen want ze hebben een reden, maar ik zie wel degelijk een oorzaak-gevolg kwestie erin. Door je zo uitgesloten en gediscrimineerd te voelen op stelselmatige wijze verlies je veel vertrouwen en respect. Overigens zijn er ook met succes initiatieven gelanceerd die zich erop richten dat vertrouwen weer te herstellen.

Loretta schreef:
Stelselmatige uitsluiting leidt in ieder geval tot enorme frustraties. Op dit moment is er gewoon een toenemende haat in de samenleving. Ook als ik kijk naar de situatie op Urk, dan denk ik soms echt waar gaat dit heen.

Klopt, juist daarom denk ik dat het belangrijk is met elkaar in contact te komen. Begrip krijgen voor elkaars zorgen en behoeften, en oprecht luisteren. Je hoeft het niet altijd eens te zijn, maar soms is het ook goed om te beseffen dat we allemaal nu ook heel andere diverse ervaringen opdoen die ons vormen en maken tot wie we zijn.

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:42

Waardeer je bijdrage Serenity350..

Als ik voor mezelf mag spreken...
Ik heb van dichtbij gezien, meegemaakt hoe mensen kunnen zijn.
Zowel de autochtone als de allochtone Nederlander.
En van beide heb ik veel goeds maar ook slechts ervaren.

En als na alle aanslagen over de hele wereld in naam van IS een aanslag gebeurd zoals afgelopen maandag dan krijg ik het even koud, ook al weet je de reden nog niet.
Kan je zoiets tegen houden, welke maatregelen moet je nemen.
Onzekerheid en ja ook angst komt dan naar boven.
En ik denk dat er heel veel mensen dit zullen hebben.
Maar ik laat mijn leven er niet door overnemen, dat leven gaat immers gewoon door.

Ik wil echt het beste zien in de mens en zal mijn buren nu echt niet anders aankijken of behandelen.
Zij kunnen er niets aan doen.

Ik denk dat een ieder gelijk moet worden behandeld ongeacht geloof/afkomst/wel of geen vluchteling of politieke voorkeur.
En idd luister naar elkaar.

Zijn het verkrachters, moordenaars of andere geweldplegers dan is dat uiteraard een heel ander verhaal.
Deze mensen verdienen straf.

Edit:
Hier vlakbij word er door een stichting en vluchtelingen werk een Meet & Eat georganiseerd waar gastgezinnen vluchtelingen uitnodigen voor het eten.
Een ontzettend goed initiatief waar ik best wel aan mee had willen doen maar helaas niet kan.
Wie weet een andere keer.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:49

Woestein schreef:
Waardeer je bijdrage Serenity350..

Als ik voor mezelf mag spreken...
Ik heb van dichtbij gezien, meegemaakt hoe mensen kunnen zijn.
Zowel de autochtone als de allochtone Nederlander.
En van beide heb ik veel goeds maar ook slechts ervaren.

En als na alle aanslagen over de hele wereld in naam van IS een aanslag gebeurd zoals afgelopen maandag dan krijg ik het even koud.
Kan je zoiets tegen houden, welke maatregelen moet je nemen.
Onzekerheid en ja ook angst komt dan naar boven.
En ik denk dat er heel veel mensen dit zullen hebben.
Maar ik laat mijn leven er niet door overnemen, dat leven gaat immers gewoon door.

Ik wil echt het beste zien in de mens en zal mijn buren nu echt niet anders aankijken of behandelen.
Zij kunnen er niets aan doen.

Ik denk dat een ieder gelijk moet worden behandeld ongeacht geloof/afkomst/wel of geen vluchteling of politieke voorkeur.
En idd luister naar elkaar.

Zijn het verkrachters, moordenaars of andere geweldplegers dan is dat uiteraard een heel ander verhaal.
Deze mensen verdienen straf.

Het is misschien goed om in het achterhoofd te houden dat we nog geen enkel idee hebben wat de motieven van de dader waren, en of het wel vanuit IS was, of het uberhaubt een terroristisch oogmerk had, enzovoort.

En daarmee bedoel ik niet dat we niet alert moeten zijn en het niet mogen verafschuwen. Elke dode is er eentje teveel, of die nu door een IS-strijder komt, door een extreem-rechts aanhanger of welke groepering dan ook. En ook wanneer het "maar" iemand bleek te zijn die simpelweg van het pad geraakt is en door het vangnet van de hulpverlening is geslipt. Ook dan hebben we al het recht om geschokt te zijn en kritische vragen te stellen.

Maar ook, juist dan, na wat voor incident dan ook, moeten we de menselijkheid niet uit het oog verliezen. Juist door eerlijk te zijn, te zeggen; ja ik ben geschrokken en ja ik vind dit spannend, maar ja ik wil de ander blijven horen en zien, opdat ook ik met mijn angsten en vragen gehoord en gezien kan worden, komen we samen veel verder. We zijn geen machines die alles maar redelijk kunnen beredeneren, maar we zijn ook geen machines wanneer het op compassie en empathie aankomt. Dus luister vooral naar de andere kant en doe ook je eigen verhaal. Leer elkaar kennen. Dan kom je erachter dat we niet eens zoveel verschillen hebben, en dat we misschien soms wel heel andere ervaringen hebben maar nog steeds dezelfde emoties delen.
Laatst bijgewerkt door Serenity350 op 20-03-19 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:49

Woestein schreef:
Waardeer je bijdrage Serenity350..



En als na alle aanslagen over de hele wereld in naam van IS een aanslag gebeurd zoals afgelopen maandag dan krijg ik het even koud, ook al weet je de reden nog niet.
Kan je zoiets tegen houden, welke maatregelen moet je nemen.
Onzekerheid en ja ook angst komt dan naar boven.
En ik denk dat er heel veel mensen dit zullen hebben.
Maar ik laat mijn leven er niet door overnemen, dat leven gaat immers gewoon door.

.


Voorlopig is de aanslag van maandag nog niet opgeëist door IS.
Ik betwijfel ook of het een terroristische aanslag met politieke motivatie is. Er is verder nog niets bekend, behalve het briefje.
Het kan ook een actie van een doorgesnoven gek (in een psychose) zijn.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:51

Electra63 schreef:
Voorlopig is de aanslag van maandag nog niet opgeëist door IS.
Ik betwijfel ook of het een terroristische aanslag met politieke motivatie is. Er is verder nog niets bekend, behalve het briefje.
Het kan ook een actie van een doorgesnoven gek (in een psychose) zijn.

Toch heel even een kleine opmerking, hoewel stoornissen en verslaving (vaak een vorm van zelfmedicatie) vaak samengaan, hoeft het niet samen te hangen. Psychoses kunnen door veel meer zaken getriggert worden dan middelenmisbruik, net als dat middelenmisbruik lang niet altijd leidt tot psychoses.

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:53

Heb mijn bericht idd even aangepast op je dik bedrukte gedeelte en nog een edit toegevoegd.

Zeg niet dat IS hier achter zit, als ik zo kijk hoe snel ze aanslagen opeisen elders vraag ik me ook serieus af of dat hier wel aan de orde zou kunnen zijn..

Maar toen ik de eerste berichten hoorde denk je al snel een aanslag ala IS.
Laatst bijgewerkt door Woestein op 20-03-19 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:57

Woestein schreef:
Heb mijn bericht idd even aangepast op je dik bedrukte gedeelte en nog een edit toegevoegd.


En trouwens, ik snap ook dat de ervaringen die je opdoet ook zo zn herinneringen en vorming achterlaten. Dus mocht ik de indruk gewekt hebben, ik bedoel nergens te zeggen dat je gevoel "niet oke" of "onwaar" is. Wat ik vooral probeer te zeggen is dat "de andere groep" misschien op een soortgelijke manier ook de negatieve ervaringen op heeft gedaan en daardoor het toch wel eens moeilijk heeft om nog vertrouwen te voelen. We zijn allemaal niet zo heel anders. En ik weet zeker dat er veel mensen van de andere groep zijn die wel degelijk begrip hebben voor je gevoel, maar tegelijkertijd ook vragen of je datzelfde begrip ook naar hen kunt opbrengen.

We moeten het toch met zn allen doen.

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Re: Schoten in tram Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:07

Weet je ik ben dus geboren en getogen Rotterdamse (20 jaar), met een vader welke ontzettend veel voor de maatschappij heeft gedaan.
En woon nu alweer bijna 20 jaar in het hoge noorden.
Als ik soms Rotterdammers (en andere Nederlanders) hoor praten en hoe ze reageren heb ik plaatsvervangende schaamte.
Die gaan echt ver.
Er zitten overal slechte appels tussen maar daarom gooi je nog niet de hele mand weg.

Maar ik ben wel zo ik behandel een ander zoals ik zelf behandeld wens te worden.
Maar behandel je me slecht dan hoeft het ook niet meer.

Zeg altijd wie goed doet die goed ontmoet!

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Schoten in tram Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 10:14

dit topic is geopend vanwege de aanslag in de tram gepleegd door een heel fout persoon (filmpje uit het verleden van hoe hij tegen een meisje praat Liegt er ook niet om) maar die heb jij Serenity350 natuurlijk ook niet gezien omdat je geen tv kijkt. Ik denk niet dat je ons ,,systeem,, de schuld kunt geven van zulk verrot gedrag.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 11:08

Popstra schreef:
dit topic is geopend vanwege de aanslag in de tram gepleegd door een heel fout persoon (filmpje uit het verleden van hoe hij tegen een meisje praat Liegt er ook niet om) maar die heb jij Serenity350 natuurlijk ook niet gezien omdat je geen tv kijkt. Ik denk niet dat je ons ,,systeem,, de schuld kunt geven van zulk verrot gedrag.

Huh?