Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Janneke2
Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:29

Loretta schreef:
Maar er zijn helaas wel mensen die alles wat met het gebruik van dieren te maken heeft gewoon kapot willen maken. Begoren vaak tot een grroep met totaal geen binding met de natuur. Staan vaak vooraan als het gaat om het klimaat en dragen daarvoor oplossingen aan die ten eerste geen deuk in een pakje boter slaan en ten tweede de millieuproblemen eerder verergeren dan verbeteren.


...zullen we de partij voor de dieren gewoon bij de naam noemen?

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


IMANDRA
Berichten: 9795
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:36

Loretta schreef:
IMANDRA schreef:
Ik reageerde dan ook niet inhoudelijk op de koetsiers maar simpelweg mensen die hun baan kwijtraken door innovatie.


Deze koetsiers werken in de toerisme industrie en aangezien de koets de voorloper van de auto was heeft het verdwijnen van hun baan weinig met innovatie te maken.

Waar het helaas wel tekort aan schiet dat is om te zorgen dat mensen die hun baan kwijt raken door innovatie een alternatief krijgen.


Nogmaals: inhoudelijk. Het ging in de eerste plaats om mensen die hun baan kwijt raakten door verandering. Daar ging ik op in, niet specifiek op koetsiers.

En moeten mensen die door verandering hun baan kwijtraken dan maar een nieuwe baan toegereikt krijgen? Lijkt me dat die individueel gaan kijken wat ze interessant vinden en waar ze willen gaan werken.

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

germie
Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 09:41

https://www.ad.nl/binnenland/uitstoot-b ... ~a8bd4fa9/

Nederland verbruikt verhoudingsgewijs veel fossiele brandstoffen, maar Frankrijk heeft meer kerncentrales. Ik vraag me af of kerncentrales nu wel zo 'gezond' zijn. Dan scoor je beter op 'uitstoot', maar slechter op restafval.
dus cijfers zijn ook erg relatief. Kernafval is zeker ook een probleem, en misschien wel groter dan 'uitstoot van broeikasgassen'.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Shaggy09
Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 09:53

Ik vind kerncentrales een ondoordacht ´alternatief´

JM :#

8nnemiek
Berichten: 43370
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 09:56

Beide zijn een groot probleem, en van beide moeten we af..

Er zijn momenteel een aantal wetenschappers bezig met het onderzoeken van Thorium. Ook kernfusie, maar veel minder radioactief, nauwelijks afval, veel minder gevaarlijk (geen enorm drukvat nodig), zit overal in de grond, en raakt binnen een paar honderd jaar zijn straling kwijt ipv tienduizend jaar. Met het thorium dat in een kuub grond zit kun je een mens voor zijn/haar hele leven van energie voorzien.
Het is een ouder concept maar onderzoeken zijn lang geleden stop gezet omdat men er geen atoombommen mee kon maken, daarom hebben we nu overal de ‘gewone’ kerncentrales staan.
Daar mogen ze van mij wel wat meer onderzoek naar doen. Niet perfect, het blijft kernfusie, maar veel beter dan de huidige brandstoffen en kerncentrales.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

IMANDRA
Berichten: 9795
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 10:12

8nnemiek schreef:
Beide zijn een groot probleem, en van beide moeten we af..

Er zijn momenteel een aantal wetenschappers bezig met het onderzoeken van Thorium. Ook kernfusie, maar veel minder radioactief, nauwelijks afval, veel minder gevaarlijk (geen enorm drukvat nodig), zit overal in de grond, en raakt binnen een paar honderd jaar zijn straling kwijt ipv tienduizend jaar. Met het thorium dat in een kuub grond zit kun je een mens voor zijn/haar hele leven van energie voorzien.
Het is een ouder concept maar onderzoeken zijn lang geleden stop gezet omdat men er geen atoombommen mee kon maken, daarom hebben we nu overal de ‘gewone’ kerncentrales staan.
Daar mogen ze van mij wel wat meer onderzoek naar doen. Niet perfect, het blijft kernfusie, maar veel beter dan de huidige brandstoffen en kerncentrales.


Thorium klinkt als ik het zo lees wel een beter alternatief.
En ondoordacht alternatief of niet, volgens mij hebben we ze wel nodig willen we onze doelen halen qua 'schone' energiebehoefte. Als ik zou moeten kiezen is het (voor zover ik weet) wel beter dan fossiele brandstoffen (zo heel veel afval is er niet, ook al blijft dat afval lang radioactief...). Kiezen tussen twee kwaden helaas.

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 10:38

8nnemiek schreef:
Beide zijn een groot probleem, en van beide moeten we af..

Er zijn momenteel een aantal wetenschappers bezig met het onderzoeken van Thorium. Ook kernfusie, maar veel minder radioactief, nauwelijks afval, veel minder gevaarlijk (geen enorm drukvat nodig), zit overal in de grond, en raakt binnen een paar honderd jaar zijn straling kwijt ipv tienduizend jaar. Met het thorium dat in een kuub grond zit kun je een mens voor zijn/haar hele leven van energie voorzien.
Het is een ouder concept maar onderzoeken zijn lang geleden stop gezet omdat men er geen atoombommen mee kon maken, daarom hebben we nu overal de ‘gewone’ kerncentrales staan.
Daar mogen ze van mij wel wat meer onderzoek naar doen. Niet perfect, het blijft kernfusie, maar veel beter dan de huidige brandstoffen en kerncentrales.

Maar die onderzoeken lopen al 10-tallen jaren en er zijn geen concrete resultaten. Evenmin als in het onderzoek naar het opslag van kernafval. Ok, het wordt gelukkig al niet meer in zee gestort, maar er is nog altijd geen afdoende oplossing die garandeert dat het netjes opgeborgen blijft zolang het nodig is. En de afbraak van de huidige kerncentrales wordt vakkundig op de lange baan geschoven, misschien omdat ze weten dat het veel en veel duurder zal zijn dan begroot?
Het is niet omdat kernenergie weinig CO2 uitstoot dat het ook milieuvriendelijk is. Het veroorzaakt andere milieuproblemen die misschien even erg of, wie weet, nog veel erger zijn dan het CO2 probleem. Daarom vind ik het gelijkstellen van elektriciteit met klimaatvriendelijk maar het halve verhaal. Klimaatvriendelijk al enkel maar voor zover het groene stroom betreft. Maar milieu is breder dan klimaat en dat wordt nogal eens onder de mat geveegd.

8nnemiek
Berichten: 43370
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 11:07

Die onderzoeken liggen juist al tientallen jaren stil, dat is het probleem. Vroeger werden dit soort onderzoeken door de overheid gefinancierd, totdat ze stop werden gezet ergens in de jaren 70.
De afgelopen jaren zijn er een aantal bedrijven die zich hier mee bezig zijn gaan houden, maar er is nog steeds niet heel veel geld beschikbaar voor echt goed onderzoek en het uitvoeren van testen.
In China schijnt het sneller te gaan. Daar willen ze op relatief korte termijn de eerste thorium reactor openen: http://www.thoriumenergyworld.com/press ... om-thorium

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Loretta
Berichten: 8711
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 11:25

Shaggy09 schreef:
Ik vind kerncentrales een ondoordacht ´alternatief´



Wanneer er alleen maar zo paniekerig gereageerd wordt en wanneer een cijfer belangrijker wordt dan de werkelijke vervuiling verbaast het met niets dat men op zulk soort ondoordachte alternatieven terug grijpt.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 11:28

Citaat:
Die onderzoeken liggen juist al tientallen jaren stil, dat is het probleem. Vroeger werden dit soort onderzoeken door de overheid gefinancierd, totdat ze stop werden gezet ergens in de jaren 70.
De afgelopen jaren zijn er een aantal bedrijven die zich hier mee bezig zijn gaan houden, maar er is nog steeds niet heel veel geld beschikbaar voor echt goed onderzoek en het uitvoeren van testen.
In China schijnt het sneller te gaan. Daar willen ze op relatief korte termijn de eerste thorium reactor openen: http://www.thoriumenergyworld.com/press ... om-thorium
Dat is wel kort door de bocht. Wereldwijd wordt er heel wat geld gespendeerd aan onderzoek naar kernenergie, waar thorium een deel van is. Maar spectaculaire doorbraken blijven uit.
https://www.eoswetenschap.eu/natuurwete ... ch-wachten
Ik ben het wel eens met de conclusie vandit artikle, nl "Die opgave vraagt vele miljarden aan onderzoeksgelden en, mits dat budget er is en nu ontbreekt, nog tientallen jaren studie. Daarom is het wellicht verstandiger om in te zetten op andere CO2 neutrale alternatieven die nu al hun diensten ruimschoots bewijzen, zoals wind- en zonne energie."

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 23:00

Thorium is de komende 50-70 jaar nog geen werkbare energievoorziening helaas :n
Moet nog super veel onderzoek naar gedaan worden om het veilig te krijgen en voor het ontwerp van zulke centrales.
Dus op de lange termijn, leuk, maar klimaatdoelen gaan we er zeer zeker niet binnenkort mee halen

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

8nnemiek
Berichten: 43370
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 09:26

Heb je daar toevallig nog een bron/artikel over? Ik vind het wel interessant om over de onderzoeken te lezen.

De eerste Thorium centrale heeft lang geleden al een tijdje gedraaid trouwens, en ik las laatst dat China in 2030 de eerste werkende thorium centrale als stroomvoorziening klaar wil hebben.
https://www.technologyreview.com/f/6087 ... r-decades/

Zonnepanelen en windmolens mogen ze van mij ook gewoon volop blijven produceren :j Als het vervolgens ook nog kan worden opgeslagen is dat helemaal mooi, maar voor grote hoeveelheden wel weer lastig.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Janneke2
Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 09:45

Trouw is nu alweer 10 jaar bezig met de duurzame top 100.

De elfde keer gaat het over een andere boeg: het gaat in de komende top 100 nadrukkelijk over burgers die onderling duurzame initiatieven nemen en dingen veranderen.

Van acties 'red de bij' tot samen een moestuin tot energiecooperaties tot...

Het belooft interessant te worden!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:32

8nnemiek schreef:
Heb je daar toevallig nog een bron/artikel over? Ik vind het wel interessant om over de onderzoeken te lezen.

Oei het was iets wat destijds in het nieuws gezegd werd door een deskundige van de TU Delft := ik zal eens kijken of het ook op schrift staat ergens.

Edit: hier een artikel, het knelpunt lijkt 'm nu vooral te zitten in het gebrek aan budget. https://www.nrc.nl/nieuws/2018/01/05/ve ... k-a1587297
Nog een edit: https://www.tudelft.nl/2016/tnw/tnw-rid ... -in-zicht/
Citaat:
Buiten Europa wordt eveneens hard gewerkt aan de ontwikkeling van een thoriumreactor. Ook de Nederlandse overheid staat open voor verder onderzoek in deze richting. Dit neemt niet weg dat er nog technologische hordes zijn te nemen en dat het nog wel enkele decennia kan duren voor er een werkende thoriumreactor bestaat. Daarnaar wordt onder meer aan de TU Delft onderzoek gedaan.

‘De gesmolten zout reactor vereist bijvoorbeeld speciale materialen die gedurende 50 jaar de barre omstandigheden in de reactorkern kunnen weerstaan. Dit is het onderzoeksgebied van de Delftse faculteit 3mE en het NRG in Petten, waar binnenkort de eerste bestralingsexperimenten sinds 50 jaar zullen starten van splijtstofzouten in contact met diverse metalen en grafiet.’

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

8nnemiek
Berichten: 43370
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 12:32

Bedankt, ik ga ze eens doorlezen!

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

JewEmm
Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:55


Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

juval
Berichten: 13169
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 18:09


[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 20:06

juval schreef:
https://www.bnr.nl/nieuws/duurzaamheid/ ... YXb1A65fww
iemand al eens van blauwe diesel gehoord? klinkt wel duurzaam iig.


Als het net zulke zooi is als wat ze in de plezierjacht diesel bijmengen...

Kennis heeft meerdere grote Kostenposten gehad omdat er aanslag in de tank komt en daardoor een bepaalde prut omstaat waardoor de heleboel kapot draait.

ikke
Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 09:26

robert45 schreef:
juval schreef:
https://www.bnr.nl/nieuws/duurzaamheid/ ... YXb1A65fww
iemand al eens van blauwe diesel gehoord? klinkt wel duurzaam iig.


Als het net zulke zooi is als wat ze in de plezierjacht diesel bijmengen...

Kennis heeft meerdere grote Kostenposten gehad omdat er aanslag in de tank komt en daardoor een bepaalde prut omstaat waardoor de heleboel kapot draait.

Is de smerende werking van dat spul zo slecht dat de brandstofpomp het niet trekt?

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 09:46

Nee er komt een bepaalde aanslag in je brandstof tank en dat geeft verstoppingen in je brandstoffilters etc.

Een plezierjacht wordt veel minder gebruikt dan een auto normaal gesproken.

Die afzettingen komen los en verstoppen de boel.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 09:48


juval
Berichten: 13169
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 17:31


[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 18:30

juval schreef:
biodiesel is wat anders dan blauwe diesel staat hier: https://futurefuels.nl/blauwe-diesel/bl ... iculieren/


Beide gemaakt uit plantaardige olie. Dus ik vrees ook dezelfde problemen. Bij een auto is de doorloopsnelheid veel groter dus daardoor geen problemen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ann, GrapeshotBot, Ik_is_Ik, Knudd, Mars, nps, secricible, Sica, Sweetgirl1 en 41 bezoekers