Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
CalipsoLover
Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-18 21:06

Aangezien hier niet echt een topic over was buiten 'Klimaat' dat nogal vaag beschreven was neem ik even met een eigen topic aan de haal.

Het feit dat onze aarde, en nu ook (extreme droogte, mislukking oogsten, schadelijke lucht...) ons eigen leefmilieu wordt geteisterd door duidelijke effecten van de klimaatsopwarming leek het mij een leuk idee om jullie meningen, ideeën en visies te delen, te discussiëren en welke dingen doen jullie juist om iets milieubewuster te zijn?

Brand los zou ik zeggen!
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 29-11-18 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥


8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:14

Leuk, ik lees mee :j

Wij eten zo veel mogelijk plantaardig, zo veel mogelijk uit eigen tuin..
Groentes en fruit uit de winkel kies ik het liefst uit Nederland of iig Europa
We hebben zonnepanelen
Stoken doen we zo weinig mogelijk, we hebben een tuinkamer gebouwd die bij het kleinste beetje zon vanzelf opwarmt tot 25 graden <3
Een grondwaterput gebruiken we om de moestuin en wei te sproeien bij droogte, uiteraard op zonne-energie
Ik probeer mijn kennis waar mogelijk te delen
Ik neem geen nieuwe dieren meer, maar onze huidige dieren blijven dan wel totdat ze op zijn.
We leven steeds minimalistischer, ik koop zo min mogelijk nieuwe spullen.
Tweedehands heeft voor veel spullen mijn voorkeur
We gaan nooit op vakantie met het vliegtuig. Wel van plan om later de wereld rond te reizen op windenergie.
En de grootste invloed: geen kinderen. Om meerdere redenen, maar het draagt sowieso ook enorm bij aan een betere wereld.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:17

Ik ben vegetarier, eet weinig zuivel en ei, ga nooit op verre reizen, koop bijna alles tweedehands, ga een energieneutraal huis bouwen en zo veel mogelijk eigen eten verbouwen.

En nog ben ik eigenlijk een te zware belasting voor de aarde als je rekentools mag geloven. En dat heeft vooral te maken met mijn auto. Maar ik heb niet het geld om dat beter te doen.

CalipsoLover
Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-18 21:24

8nnemiek: Dat is al heel wat! Ben zeer blij dit te horen. Het wel of niet hebben van kinderen vind ik een moeilijke, ik zou graag zelf ook ooit kinderen willen (als de situatie dat toestaat uiteraard) maar zou veel liever (denk ik) adopteren. Inderdaad, onze planeet is al overbevolkt, en dan zijn er nog eens kinderen die geen goede thuishaven hebben of geen ouders, beter dan adopteren. Al snap ik wel dat er mensen zijn die een 'eigen' kind wil.

Malenka: Wow zalig, jij bent al een stapje verder! Jammer inderdaad dat geld vaak gemoeid gaat met biologische verantwoorde producten.

Zal mezelf ook even kort 'voorstellen'.
Student Internationale journalistiek, mijn droomjob is om ergens toch voor het klimaat te werken als reporter.
Ik probeer in mijn vrije tijd zoveel mogelijk kennis op te doen over het klimaat, wetenschappelijke boeken, docu's etc.
Ik ben vegetariër, vooral uit ecologische redenen.
Probeer mij ook een beetje politiek te engageren voor het klimaat, in mate dat dit kan als journalist.
Nu zondag staat de klimaatsmarche op de planning in Brussel!

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Klimaatsopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:30

Ik probeer mijn best te doen maar wil vooral geen kinderen hierom.

Wat ik zelf doe voelt wel een beetje als een druppel op de gloeiende plaat. Ik braaf zuinigere lampjes in zetten en multitnationals die ondertussen onbevatbaar veel energie weg slurpen voor het een of ander..

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:32

Kinderen adopteren lijkt me een prima optie voor mensen die toch graag kinderen willen :j Bijkomend voordeel is natuurlijk ook dat je ze een goede opvoeding kan meegeven en ze wellicht ook juist iets kunnen bijdragen aan de problemen die we in de toekomst zullen gaan krijgen. Want een wereld waarin enkel de mensen zich voortplanten die totaal niet met milieuwelzijn bezig zijn geeft alleen maar meer problemen.

Wat gaaf dat je je in de journalistiek graag wil inzetten voor het klimaat! Ik denk dat je daarmee toch veel verschil kan maken. Veel mensen hebben gewoon echt weinig kennis op dat gebied en zullen niet zo zeer bewust de aarde willen vervuilen en opstoken, maar weten simpelweg niet hoe het anders kan. Door artikelen te kunnen publiceren waarmee je dat soort mensen bereikt kun je denk ik veel goeds doen.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:43

Niet vliegen, zoveel mogelijk op de fiets, alle afval scheiden, hooguit twee a drie keer per week stukje vlees, alleen seizoensfruit en groente uit eigen land. En natuurlijk begrenzers op alle kranen, zonnepanelen, thermosstaat niet te hoog. Mest/tuin/keukenafval composteren. Kleding kopen die ecologisch verantwoord is, geen nieuwe spullen voor het oude versleten of kapot is en dan nog proberen tweedehands te kopen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

CalipsoLover
Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-18 21:46

Las vandaag dat 50% van de CO2 uitstoot slechts van 25 grote bedrijven komt??? WAT???
Daarom dat ik ook naar de klimaatsmarche ga, politiek hier trekt echt zijn ogen toe voor dit probleem, en wij maar ons best doen. Terwijl er straks geen politiek meer valt te voeren, als Europa uiteindelijk in een ijstijd terecht komt door te hoge zeespiegels en geen warme stromingen meer, en wat nog allemaal...

Journalistiek inzetten voor het klimaat is echt mijn droomjob, maar helaas niet zo makkelijk uiteraard :+ Het is inderdaad juist om die mensen te bereiken heel moeilijk. Journalisten zijn de vierde macht, en het is ons/mijn doel om zulke dingen in de politieke agenda te krijgen. Dat moet volgens mij eerst gebeuren. Als je zulke dingen in de politieke agenda kunt krijgen is het ook automatisch meer te zien in de media...

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

geerke
Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Klimaatsopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:57

Ik doe eigenlijk gewoon...eet geen vlees,vlieg niet,rij niet veel met de auto...denk ook dat we aan klimaatverandering niet veel kunnen doen,gaat al duizenden jaren zo.Dsn weer warm,dan weer koud...luchtkwaliteit kunnen we natuurlijk wel iets aan doen.En het vooral niet hebben over dieselautos die nog nooit zo schoon zijn geweest maar even op luchthavens kijken...waar het opstijgen van een boeing gelijk staat aan een miljoen vrachtwagens

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:58

CalipsoLover schreef:
Las vandaag dat 50% van de CO2 uitstoot slechts van 25 grote bedrijven komt??? WAT???
Daarom dat ik ook naar de klimaatsmarche ga, politiek hier trekt echt zijn ogen toe voor dit probleem, en wij maar ons best doen. Terwijl er straks geen politiek meer valt te voeren, als Europa uiteindelijk in een ijstijd terecht komt door te hoge zeespiegels en geen warme stromingen meer, en wat nog allemaal...

Journalistiek inzetten voor het klimaat is echt mijn droomjob, maar helaas niet zo makkelijk uiteraard :+ Het is inderdaad juist om die mensen te bereiken heel moeilijk. Journalisten zijn de vierde macht, en het is ons/mijn doel om zulke dingen in de politieke agenda te krijgen. Dat moet volgens mij eerst gebeuren. Als je zulke dingen in de politieke agenda kunt krijgen is het ook automatisch meer te zien in de media...


Een punt waardoor we veel zuiniger met de planeet kunnen omgaat is geboortebeperking. Dat is de grootste besparing die je maar kan hebben.
Helaas komt dat nergens op de politieke agenda.
Dat wij allemaal led-lampen gebruiken valt in het niet bij wat er in landen zoals India gebeurd.

Verder hebben we altijd al klimaatveranderingen gehad, de hondsrug in Groningen en Drenthe is gevormd door enorme gletsjers. De hunebedden zijn gemaakt van stenen die meegevoerd zijn met ijsstromen. Een schoner milieu dat kunnen we bereiken. Denken dat we klimaatveranderingen kunnen wijzigen heb ik weinig vertrouwen in.

LadyMadonna
Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Klimaatsopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:01

-Ik heb geen kinderen
-Ik eet niet elke dag vlees
-Het vlees dat ik eet probeer ik zoveel mogelijk lokaal te kopen
-Ik rij een hybride auto

CalipsoLover
Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Klimaatsopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-18 22:20

Geerke: duizenden jaren gaat het nog niet zo, er zijn 'normale' afwijkingen van een decennia, die wijken dus een gemiddelde af, komt af en toe voor. Wat nu opvalt is dat niet alleen we nu veel hoger/lager scoren dan die afwijkingen, maar dat die cijfers ook elk jaar hoger/lager worden (hoger/lager = te zien van wat men juist berekend, over het algemeen gaan we sinds de 20ste eeuw los over die cijfers, jaar na jaar)
10.000 jaar geleden is Europa ook in een ijstijd beland, het klimaat veranderd inderdaad constant. Maar niet door menselijke invloeden. En dat is iets dat ieder moet onthouden, wat normaal is en wat niet. Het feit dat de ozonlaag kapot gaat en de ijskappen smelten door een veel te hoog aan CO2 is enkel door menselijke invloeden en heel schadelijk voor de planeet zelf, dat was 1000 jaar geleden nog niet zo. Die ijstijd waar men nu over spreekt, is ook veel zwaarder als die van 10.000 jaar geleden.

robert45: Omdat we dan met een vergrijzing van de maatschappij komen, wat ook ergens logisch is dat dat niet makkelijk in het nieuws of de politieke agenda komt. Je kan mensen ook niet gaan verbieden om kinderen te krijgen. Dan zadel je namelijk een maatschappij op met een ander, natuurlijk minder groot probleem. Maar zo vallen maatschappijen en economieën uit elkaar. Klimaatsveranderingen zijn er inderdaad altijd geweest, waar wij nu leven was het ooit een tropisch regenwoud. Dit is onvermijdelijk, en ook niet 'zorgwekkend', niet voor onze en dichte nakomelingen. De klimaatsOPWARMING daarin tegen, is een heel ander probleem. Een klimaat mag namelijk niet gaan veranderen vanwege de mens.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

geerke
Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Klimaatsopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 08:43

Volgens mij valt er niks uit elkaar als de mens zich niet meer voortplant...het zal de natuur goed doen

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 08:56

Een vergrijzing van de maatschappij is niet erg. We zijn altijd maar gericht op groei groei groei. Dat we dan tegelijk klimaatdoelstellingen bedenken strookt dan niet met elkaar.

Toen we nog met zo’n 10 miljoen inwoners waren hadden we het ook goed en gezellig. Nu zitten we zo langzamerhand op bijna het dubbele met alle problemen van dien. Overigens doet de Nederlandse bevolking al flink aan geboortebeperking als je ziet hoeveel kinderen er nog geboren worden ten opzichte van vroeger. Vergrijzing is voor een groot gedeelte op te vangen met goede technieken.

Verder zou er al een bevolkingskrimp zijn als we de instroom niet meerekenen.

juval
Berichten: 13089
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Klimaatsopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:02

ja, overbevolking is een serieus probleem.. Maar een oplossing is lastig, ik denk dat we wat dat betreft al 'te ver heen' zijn om het te stoppen. Zeker in de zogenaamde groei-economie landen, in Azie.

Wat ik persoonlijk doe. Ik vlieg niet, nooit gedaan ook. Rijd mijn auto helemaal op, dus bijna nooit een andere, en die is dan ook altijd meerdehands. Ik koop weinig spullen en kleding, het moet echt OP zijn voor ik iets anders koop.
In ons melkveebedrijf zijn we natuurinclusief bezig, oog voor natuur en biodiversiteit, we zijn bezig met kringlooplandbouw, dak ligt vol zonnepanelen en in ons land wordt binnenkort een grote windmolen geplaatst.
Ik eet wel vlees en zuivel, en probeer mijn voedsel voor het grootste deel lokaal te kopen. Hoeft voor mij niet perse van de andere kant van de wereld te komen. Fruit en groente van het seizoen, melk van eigen koeien, eieren van eigen kippen, fruit ook gedeeltelijk van eigen bomen.

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

juval
Berichten: 13089
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:03

robert45 schreef:
Een vergrijzing van de maatschappij is niet erg. We zijn altijd maar gericht op groei groei groei. Dat we dan tegelijk klimaatdoelstellingen bedenken strookt dan niet met elkaar.

Toen we nog met zo’n 10 miljoen inwoners waren hadden we het ook goed en gezellig. Nu zitten we zo langzamerhand op bijna het dubbele met alle problemen van dien. Overigens doet de Nederlandse bevolking al flink aan geboortebeperking als je ziet hoeveel kinderen er nog geboren worden ten opzichte van vroeger. Vergrijzing is voor een groot gedeelte op te vangen met goede technieken.

Verder zou er al een bevolkingskrimp zijn als we de instroom niet meerekenen.


je hebt het nu over Nederland, maar de klimaat/milieuverandering is een wereldwijd probleem.

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

ikke
Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:20

juval schreef:
ja, overbevolking is een serieus probleem.. Maar een oplossing is lastig, ik denk dat we wat dat betreft al 'te ver heen' zijn om het te stoppen. Zeker in de zogenaamde groei-economie landen, in Azie.

Wat ik persoonlijk doe. Ik vlieg niet, nooit gedaan ook. Rijd mijn auto helemaal op, dus bijna nooit een andere, en die is dan ook altijd meerdehands. Ik koop weinig spullen en kleding, het moet echt OP zijn voor ik iets anders koop.
In ons melkveebedrijf zijn we natuurinclusief bezig, oog voor natuur en biodiversiteit, we zijn bezig met kringlooplandbouw, dak ligt vol zonnepanelen en in ons land wordt binnenkort een grote windmolen geplaatst.
Ik eet wel vlees en zuivel, en probeer mijn voedsel voor het grootste deel lokaal te kopen. Hoeft voor mij niet perse van de andere kant van de wereld te komen. Fruit en groente van het seizoen, melk van eigen koeien, eieren van eigen kippen, fruit ook gedeeltelijk van eigen bomen.

En lukt dat ook nog binnen de regels? Daar zit volgens mij het grootste probleem. Er zijn genoeg oplossingen in de landbouw en veeteelt, maar het grootste deel ervan is volstrekt onuitvoerbaar omdat de regels zo achterlijk in elkaar steken. (lees: eigenlijk wil men van al de boeren af want als bouwgrond is het veel meer geld waard)

Het milieu doet wat het doet, daar doen wij niet zoveel aan maar het wordt er aan de haren bijgesleept omdat de fossiele grondstoffen uiteindelijk een keer uitgeput raken en er dan een alternatief moet zijn. Voordat je de goegemeente op andere gedachten hebt, ben je twee generaties verder. Bovendien moet je een infrastructuur bouwen die zo duur en tijdrovend is dat daar alleen al enkele 10-tallen jaren in gaan zitten.

Dus ja, het heeft zeker zin om na te denken over waar je mee bezig bent en hoe dat beter kan, maar doe dat omdat je anders tegen het leven aan moet gaan kijken en niet omdat je daarmee het klimaat kunt beïnvloeden.

Al lang voordat het milieu zo'n probleem was, was ik al bezig met hoe het eenvoudiger kan. Ik gebruikte al TL verlichting toen er volgens de gemiddelde consument alleen nog maar kleur 33 40mm buizen bestonden. Ook toen had je al andere kleuren, maar vrijwel niemand die dat gebruikte of zelfs maar van het bestaan afwist.
De LED's die nu zo populair zijn, bestonden begin jaren '80 al. Iedereen die in die tijd op de Firato is geweest, weet dat. Ze zijn daar al gepresenteerd. En ja, ook witte LED's waren daar al te zien.
Laatst bijgewerkt door ikke op 28-11-18 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:24

We doen allemaal ons best is het niet!? We scheiden afval, gaan wat zuiniger met energie om, velen rijden elektrisch...etc... Binnenkort van het gas af...

Wat mij dan erg stoort is als je dan op tv ziet wat landen om ons heen er een potje van maken en het een vieze smerige zooi is in landen als Inda enz!! Denk dat als het wereldwijd niet word aangepakt het dwijlen met de kraan open is!

Ik l*l niet met de wind mee nee...

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Klimaatsopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:29

Ik begrijp nooit dat als er weer zo’n klimaattop wordt gehouden, er allerlei politici met privé vliegtuigen hier naar toe gevlogen worden vanuit overal en nergens.
Doe anders via Skype ofzo -O-

Iedereen wordt opgeroepen zo goed voor het milieu te zorgen, maar er gaat nooit een politicus met de fiets of de trein. Die hebben recht op een dure auto met chauffeur die ze overal heen rijdt of vliegtuig. Ze kunnen toch carpoolen?
Vind het zo ironisch :=

Maar goed, zelf doe ik m’n best met duurzaamheid :j

[o]

Jorex
Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:32

De Nederlandse bevolking krimpt al met de huidige geboortecijfers.
Verder komt Europa nog lang niet in een ijstijd terecht, want het grootste deel van Antarctica koelt nog steeds af. Ik zou graag mijn voeding volledig willen omzetten naar zeewier, maar helaas is dat met de huidige Nederlandse middelen niet mogelijk nog. En ondertussen ons kostbare drinkwater maar verspillen aan alle groenten op land, terwijl je op zee en geen nutriënten hoeft toe te voegen en geen water en er is daar genoeg ruimte. Wij scheiden wel ons afval. Verder wil ik heel graag minderen met vlees, maar daar begin ik mee als ik uit huis ga. Plastic minderen moet eigenlijk ook.

Alex en Jorie <3

juval
Berichten: 13089
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:36

ikke schreef:
juval schreef:
ja, overbevolking is een serieus probleem.. Maar een oplossing is lastig, ik denk dat we wat dat betreft al 'te ver heen' zijn om het te stoppen. Zeker in de zogenaamde groei-economie landen, in Azie.

Wat ik persoonlijk doe. Ik vlieg niet, nooit gedaan ook. Rijd mijn auto helemaal op, dus bijna nooit een andere, en die is dan ook altijd meerdehands. Ik koop weinig spullen en kleding, het moet echt OP zijn voor ik iets anders koop.
In ons melkveebedrijf zijn we natuurinclusief bezig, oog voor natuur en biodiversiteit, we zijn bezig met kringlooplandbouw, dak ligt vol zonnepanelen en in ons land wordt binnenkort een grote windmolen geplaatst.
Ik eet wel vlees en zuivel, en probeer mijn voedsel voor het grootste deel lokaal te kopen. Hoeft voor mij niet perse van de andere kant van de wereld te komen. Fruit en groente van het seizoen, melk van eigen koeien, eieren van eigen kippen, fruit ook gedeeltelijk van eigen bomen.

En lukt dat ook nog binnen de regels? Daar zit volgens mij het grootste probleem. Er zijn genoeg oplossingen in de landbouw en veeteelt, maar het grootste deel ervan is volstrekt onuitvoerbaar omdat de regels zo achterlijk in elkaar steken. (lees: eigenlijk wil men van al de boeren af want als bouwgrond is het veel meer geld waard)

.


Op zich wel, en het wordt ook wel gepromoot vanuit de melkfabrieken en regering om milieuvriendelijker te produceren. Dat het de boeren niet makkelijk wordt gemaakt is zeker, en heel jammer. Maar dat landbouwgrond meer waarde heeft als bouwgrond weet ik niet, er zijn helaas meer partijen die er liever natuurgrond van maken ala oostvaardersplassen }:0 .

Feit blijft gewoon wel dat bij een groeiende wereldbevolking boeren toch nodig blijven voor de voedselvoorziening, en dat het milieu er meer bij gebaat is als het voedsel lokaal geproduceerd kan worden. Ook vraag ik me af of we afhankelijk moeten willen zijn van het buitenland voor ons voedsel. Qua gezond, veilig en milieubewust produceren van voedsel staan we in Nederland toch aan de top.

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

ikke
Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:36

Popstra schreef:
We doen allemaal ons best is het niet!? We scheiden afval, gaan wat zuiniger met energie om, velen rijden elektrisch...etc... Binnenkort van het gas af...

Wat mij dan erg stoort is als je dan op tv ziet wat landen om ons heen er een potje van maken en het een vieze smerige zooi is in landen als Inda enz!! Denk dat als het wereldwijd niet word aangepakt het dwijlen met de kraan open is!

We gaan niet van het gas af en het huidige elektrische rijden is voor de populsten. De Tesla is factor drie vervuilender dan willekeurig welke Dieselauto (die veel schoner is dan wat de milieuterroristen je willen doen geloven).
Aardgas is gewoon synthetisch te kraken, die techniek is niet nieuw, alleen op dit moment nog te duur te opzichte van het gas uit de grond.
Maar er wordt al gas bijgemengd en uiteindelijk gaan we over op sythetisch gas, elektrochemisch gekraakt uit basisgrondstoffen die circulair zijn. De techniek bestaat al; nu de hoofden van het publiek nog.

Juist omdat de produktie van accu's een onevenredige aanslag op relatief schaarse materialen is (er is simpelweg te weinig lithium op aarde om alle auto's elektrisch te maken!) en die accu's worden ook nog eens gemaakt op plekken en onder omstandigheden waar de gemiddelde Europeaan niet eens in de buurt wil komen, laat staan werken. En juist omdat die omstandigheden zo slecht zijn, krijgt men daar veel kinderen omdat dat in die landen de enige vorm van oudedag voorziening is!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Jolien87
Berichten: 17379
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:40

Ik vind dit altijd zo'n lastige kwestie. Vooral als mensen zeggen: "Jamaar het heeft geen zin als ik eraan denk maar mijn buurman niet". Als iedereen zo denkt dan zal er nooit iets veranderen.

Wij doen de gebruikelijke zaken zoals afval scheiden (plastic, papier, gft en rest), verwarming zoveel mogelijk uit (in ieder geval als we niet thuis zijn), zo min mogelijk tegels in de tuin, ik reis langere afstanden vaker met de trein dan met de auto en korte afstanden doe ik op de fiets, bewuster vlees kiezen en een paar dagen per week eten we vegetarisch, zuinige verlichting in huis en we gaan niet op vliegvakanties.

Jorex
Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:41

@ikke dat is ook nog een bijkomstig voordeel aan zeewier, je kunt er ook biogas van maken. Alhoewel dat nog wel in de kinderschoenen staat. Net als bioplastic van zeewier, maar dat laatste kan gewoon met een Nederlandse soort zeewier want die produceert echt heel veel slijm.

Alex en Jorie <3

Domi_94
Berichten: 2040
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:50

Jolien87 schreef:
Ik vind dit altijd zo'n lastige kwestie. Vooral als mensen zeggen: "Jamaar het heeft geen zin als ik eraan denk maar mijn buurman niet". Als iedereen zo denkt dan zal er nooit iets veranderen.

Wij doen de gebruikelijke zaken zoals afval scheiden (plastic, papier, gft en rest), verwarming zoveel mogelijk uit (in ieder geval als we niet thuis zijn), zo min mogelijk tegels in de tuin, ik reis langere afstanden vaker met de trein dan met de auto en korte afstanden doe ik op de fiets, bewuster vlees kiezen en een paar dagen per week eten we vegetarisch, zuinige verlichting in huis en we gaan niet op vliegvakanties.


Ik ben het 100% eens met deze zin. De klimaatopwarming begint bij jezelf en niet bij je buurman, met vingertje wijzen komen we er niet. Voor mijzelf probeer ik zoveel mogelijk het OV te pakken waar mogelijk (of de fiets), rijd ik in een redelijk zuinige auto en trek ik wat warmere kleren aan, zodat de thermostaat omlaag kan. Ook eet ik bewust minder vlees. Daarnaast hebben we hier in huis wat huishoudelijke apparaten vernieuwd voor kleinere en zuinigere apparaten. Elk stapje is er een.

Het enige wat ik jammer vind is dat het OV in Nederland zo ontzettend duur is, ik heb nu nog een paar maanden studenten-ov en daarna kan ik gebruik maken van een kortingskaart, maar het blijft een duur grapje. Een retourtje naar school kost dan 20 euro per keer (incl. korting), terwijl een parkeerabonnement maar 10 euro per maand kost. Het zou fijn zijn als de overheid in samenwerking met de aanbieders van openbaar vervoer tot een oplossing komen om het goedkoper te maken, zodat het voor veel mensen een aantrekkelijker alternatief wordt om de auto te laten staan.

“People who are brutally honest generally enjoy the brutality more than the honesty." - Richard Needham
"Have fait in the Pfizer vaccine. Don't forget they make Viagra. If they can raise the dead... they can save the living"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hwn, runnerfan en 9 bezoekers