Prinsjesdag en de berekeningen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:00

Als je altijd alles van de negatieve kant bekijkt en vind dat de overheid als voornaamste taak heeft voor jou te zorgen wel ja.
Ik ben ook een van die vele mensen. Kan niet kopen en kan ook geen >800 excl per maand uitgeven aan een huurhuis. Dus moest iets langer zoeken en wat beetje consessies doen, maar er is echt wel wat (en in mijn geval zelfs heel fijns in nota bene de Randstad) te vinden hoor.

Voor absolute minima vind ik dat de overheid er moet zijn en een grote verantwoordelijkheid heeft. Maar de voorbeelden uit je artikelen zijn samenlopen van of mensen die zelf niet de weg naar de juiste loketten weten. Dat is net zo triest, maar mijns inziens geen structurele voorbeelden van onmenselijk beleid.

Niet alleen dit topic, maar regelmatig valt me jou negativiteit het gevoel dat je iets tekort- of aan wordt gedaan. Qua gezondheid zou ik niet in jou schoenen willen staan en je komt over als een ondernemend en stoer persoon, dus kan me goed voorstellen dat het ontzettend frustrerend is als je niet je eigen inkomen kunt verdienen. Maar een beetje dankbaarheid voor de voorzieningen/gelden waar je wel aanspraak op kunt maken lijkt mij eerlijk gezegd ook wel een beetje op zijn plaats, soms.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 17:10

Ik denk dat je dan de strekking niet begrijpt van mijn berichten. Juist de mensen die overal tussen vallen kwa toeslagen enz. Die komen keer op keer door beslissingen van overheid in de problemen. De woknellende is deels door de overheid ontstaan. De verplichting bv om huurwoningen te verkopen. Niet meer houden aan de verplicht zoveel sociale woningen bouwen. Semi overheden die hun gang kunnen gaan.

Dan kun je idd maar beter de bijstand in bij wijze van, dan zijn er potjes en extraas en hulp enz. Geen huizen maar dat ter zijde.

Ik ben zo negatief omdat keer op keer voorbij gegaan wordt aan een groep die verzuipt, die alleen maar de klappen krijgt maar er niet voor zichzelf kunnen opkomen, iemand moet die groep,toch zichtbaar maken.

Op woonstuk na red ik me nog wel. Hoe dat gaat lopen verder geen idee. Er is daarvoor geen instantie waar je terecht kunt. En is best veel regios is er ook geen alternatief of concessies doen of wat ook. Huizen zijn er gewoon niet. :n als ik zie de kophuizen die ik gekeken heb waren allemaal ex huur en sociale huur eerder in de hogere regio ervan. In de drie jaar heb ik er denk ik 25 voorbij zien komen in een woonplaats. Bijgebouwd, nee en komt ook niet. Terwijl de wachtlijst voor juist die huizen alleen maar stijgt. Daarmee maak je alleen maar een groter tekort

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 19:29

Is het beleid dat er komt voor komend jaar niet juist dat er meer huurwoningen en koopwoningen gebouwd gaan worden voor de middenklasse?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 19:35

Misschien in andere regios maar hier absoluut niet in ieder geval. In ruime omgeving geen bouwplannen oid voor huurwoningen die betaalbaar zijn. Dit is wel eem geval put dempen nadat kalf al lang is verdronken. En dan duurt het nog jaren voor ze er zijn.

Eigen woonplaats bv er worden in totaal bijna 100 huurhuizen gesloopt (sloop is al gestart) die nu een huur hebben tussen 450/650 euro. 100 gezinnen die ergens in de plaats vervangende woonruimte moeten vinden. Voor minstens 2 jaar. Geen idee waar want de huizen zijn er niet, geloof tegenover me zijn max twee persoons huishoudens. Overbuurvrouw is net overleden. Dat schijnt nu een herplaats huurhuis voor een volledig gezin te worden. Geen idee waar die mensen moeten slapen trouwens dan, huisje is echt piepklein.

Er worden 90 huizen gebouwd ervoor terig waarvan 20 koop de rest huur. Huren boven de 650 euro meest is dadelijk vrije sector. Wachttijd hier nu voor een huis meer dan 10 jaar. Ik kom niet eens ingeschreven zelfs.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 19:37

karuna schreef:
Misschien in andere regios maar hier absoluut niet in ieder geval. In ruime omgeving geen bouwplannen oid voor huurwoningen die betaalbaar zijn. Dit is wel eem geval put dempen nadat kalf al lang is verdronken. En dan duurt het nog jaren voor ze er zijn.

Ja sorry maar wat wil je dan? Gratis geld voor iedereen? Het is toch juist fijn dat men het probleem van het tekort aan huurwoningen-net-boven-sociale-huur wil aanpakken?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 19:43

Geen gratis geld maar 100 slopen 70 terug wat ik op meer plekken zie. Dan wordt het tekort alleen maar erger, zou goed zijn als woningbouw verenigingen die ooit staats waren weer die kant op gaan. Er is hier al een gillend tekort aan goedkopere huizen kwa huur. Vrije sector is hier bijna niet behalve partikuliere beleggers. Die torenhoge huren vragen in het centrum waar daardoor veel leeg staat ook

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 20:31

Ok maar kan het misschien zijn dat die huizen er echt slecht aan toe waren en op termijn ernstige gebreken zouden gaan vertonen? Dat kost de woningbouw óók geld.

Toevallig hoorde ik het net in het nieuws. De woningbouw heeft er de handen vol aan, het uit de grond stampen van nieuwe huizen. Maar ja, de bouwbedrijven hebben eigenlijk te weinig mensen en de meesten zitten eigenlijk tot eind 2019 al vol. Die huizen komen niet uit de lucht vallen hè. En die man die ze spraken op het nieuws zei al dat hij eigenlijk bijna iedereen met bouwervaring en/of jongeren die het willen leren zo aanneemt, werk is er zat.
En wat de particuliere sector betreft, maxima instellen lijkt me niet te doen. Als je teveel betaalt kun je daar al bezwaar op aantekenen. En je kunt mensen ook niet verbieden om huizen te verhuren voor een woekerprijs (wat misschien niet eens de hypotheek van die woning dekt).

Dan kan je er meer geld heen gooien maar dan zijn er niet ineens meer opgeleide bouwvakkers. Dat heeft tijd nodig. En de vraag is of het echt zoveel effect heeft.

Dus nee ik denk niet dat ze het nu beter kunnen doen. We zijn nou eenmaal met (te) veel mensen hier in Nederland. Er is misschien nog wel eea mogelijk in krimpregio's (om te voorkomen dat mensen de druk op de steden verhogen) maar dat is een groot complex probleem.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 20:37

Nou ik zit in een krimpregio maar bouwen ho maar. Ja peperdure koophuizen op losgepeuterde stukjes landbouw grond. Die opgekocht worden door mensen uit het westen omdat het hier zo lekker "goedkoop" is. Investeerders in grond doen goede zaken.

Huizen waren nog prima in orde, ouders van buren oa wonen in dergelijke huizen. Niks mis mee. Jaren 60/70 huizen die gewoon op orde zijn. Geisoleerd enz. Maar niet meer hip alleen en niet de grootste huizen. Maar normaal drie slaapkamers stukje grond vliering/zolder.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 21:08

Zolang ze, zoals hier in de buurt, 100 sociale huurwoningen slopen en er 70 koopwoningen en 20 sociale huurwoningen voor terug bouwen gaat het hard hoor!
Waar ziekenhuis Overvecht heeft gestaan allemaal huurwoningen à 1050 huur!
Om het bij woningen te houden. Verder is het een sigaar uit eigen doos dat we er op vooruitgaan, ik reken me niet rijk in ieder geval :$

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 21:36

Magrathea schreef:
karuna schreef:
Misschien in andere regios maar hier absoluut niet in ieder geval. In ruime omgeving geen bouwplannen oid voor huurwoningen die betaalbaar zijn. Dit is wel eem geval put dempen nadat kalf al lang is verdronken. En dan duurt het nog jaren voor ze er zijn.

Ja sorry maar wat wil je dan? Gratis geld voor iedereen? Het is toch juist fijn dat men het probleem van het tekort aan huurwoningen-net-boven-sociale-huur wil aanpakken?

De gehele huurmarkt zit eigenlijk op slot. Als je nog goedkoop en redelijk zit qua lokatie en huis zelf, ben je goed gek als je zou willen verhuizen. Voor dezelfde prijs krijg je niks en vergelijkbaar is zo 100-150 euro meer. En dat is sociale huur, boven die grens gaat het enkel nog harder. En dan claimt de overheid dat stijgende huren (zowel sociaal als vrij) goed zouden zijn voor de economie? Hogere vaste lasten zijn nooit goed voor de economie. Hogere huizenprijzen ook niet. Die huurgrens van modaal is trouwens geen EU wijde maatregel, eigenlijk is Nederland het enige EU land met deze grens. En net als de hypotheekrenteaftrek heeft die eigenlijk enkel negatieve effecten gehad. De prijzen blijven gemiddeld genomen maar stijgen en de mensen die een huis nodig hebben kunnen die niet meer betalen. Maar de intentie was betaalbare woningen en vermogensopbouw... Politiek maakt nog wel eens foutjes, maar het erkennen en rechtzetten ervan blijft achterwege.

flooooo
Berichten: 2564
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 02:02

LindyH schreef:
Ik heb zelf een laag inkomen en krijg veel van de overheid (= ons allemaal samen). Allerlei toeslagen en vrijstellingen. Daar ben ik blij mee en dankbaar voor. Maar als de overheid moet bezuinigen vind ik het het logisch dat ik dat als eerste merk. Ik profiteer namelijk het meest, en als ze dat niet meer kunnen betalen, ben ik de sjaak in eerste instantie. Het is fijn als de hoge inkomens dan nog wat extra willen inleveren. Nu het beter gaat vind ik het niet gek dat zij juist snel weer gecompenseerd worden.

'De sterkste schouders de zwaarste lasten' is leuk, maar je als je die sterke schouders keer op keer maar extra blijft belasten dan zeggen zij op een gegeven moment: Bekijk het met je lasten, wij dragen niets meer. Dan ben je als sociale samenleving nergens meer. Er moet dus letterlijk draagvlak blijven voor de lasten. Daarom vind ik dat de hoge inkomens er ook best op vooruit mogen gaan. Nivelleren kan maar tot op zeker hoogte.


Amen voor jou bericht, had het niet beter kunnen schrijven!

Hier een modale, iets erboven, eenverdiener. Heb een studie gedaan naast mijn fulltime baan, dus die 60 uur kun je ook prima maken zonder eigen baas te zijn hoor. Ik sta gewoon aan het bed, dus wat dat betreft een niet goed betaalde, fysiek en mentaal belaste, werknemer. Maar ik ben ook van mening dat je daarin je eigen keuzes maakt. Als ik kijk naar mijn doelgroep, die voor 90 % afgekeurd zijn en niet meer werken, die willen vaak ook niet werken (afgekeurd op mentaal, makkelijk in deze doelgroep, vaak echt wel goed in staat tot werk doen, mogelijkheden worden ook geboden) maar vinden wel dat ze te weinig krijgen. Want inderdaad het is lastig dat jij niets wilt, fysiek gezond bent en dan wel graag onder de tattoos wil zitten, ik weet niet hoeveel kinderen krijgt en rookt als een ketter, maar daar hoef ik als normale verdiener die geen toeslagen krijgt niet voor op te draaien!
Je bericht komt over alsof je veel zelfmedelijden hebt, natuurlijk kan het zijn dat je in een onmogelijke of vervelende situatie zit maar om dat nou maar meteen door te trekken naar heel het land, iedere medaille heeft ook een keerzijde.. ;)

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:13

Ik,lees tot mijn schrik dat er, was het 100.000?, werkende mensen in de armoedegrens zitten...dat vind ik nu erg! Wat moet je dan nog? Jarenlang de minima die er bij moeten hebben, maar dit zijn ook minima, en verborgen groep...en ik snap dat wel, werkgevers zijn :P op flexwerkers met nul uren kontrakt...daar kom je van in de armoedegrens als je maar voor 80% ingezet wordt voor werk...de nieuwe armoede, de nieuwe minima, de nieuwe groep die geen rechten opbouwt voor WW....

Massaal geen VVD meer gaan stemmen en je niet rijker en interessanter voelen dan je bent, dan word je ook niet gepakt....de middengroep is al jaren de sterkste schouder in Nederland.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:30

maar wat als die mensen door domme keuzes daar zijn gekomen, moet de maatschappij daar maar voor opdraaien?

als je die programma's over armoede op TV ziet, dubbeltje op zijn kant, de deurwaarder ed, valt soms je mond open welke achterlijke keuzes er gemaakt worden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-18 14:19

Fokfanaat, leuk weer ervan uitgaan dat mensen selluf schuld zijn, maar verrassing misschien 20 % heeft het aan zichzelf te danken. De rest kan er domweg niets aan doen. Veel zorgkosten, bazen die contracten stoppen, scheidingen, huis gesloopt enz.

Of zoals deze mensen die niet wegkomen, een geschikt huis staat leeg maar nee regels zijn regels. Ook die huizen dus aangeboden aan jongeren oa. Hier net zo de 55 plus aangepaste huizen waar er maar weinig van zijn gaan naar jongeren met een vast contract want ze kunnen geen gehandicapten of ouderen vinden de 720 euro of meer per maand mogen huren. Gevolg er staan er nu twee leeg maar er is een wachtlijst van heel lang voor dergelijke woningen.
https://www.ad.nl/binnenland/echtpaar-u ... ~af7b2fc2/

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 16:36

waar haal je die informatie (20%) vandaan Karuna?
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 04-10-18 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-18 16:37

Een keer nagezocht ergens. Cijfers van geloof ik 2015 of zo. Geen idee meer waar was in ieder geval een officiele instantie die zich bezig hield met uitgaven en cijfers

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 16:38

fokfanaat schreef:
maar wat als die mensen door domme keuzes daar zijn gekomen, moet de maatschappij daar maar voor opdraaien?

als je die programma's over armoede op TV ziet, dubbeltje op zijn kant, de deurwaarder ed, valt soms je mond open welke achterlijke keuzes er gemaakt worden.


Ik kan me hier voor een deel wel in vinden. Je kan altijd de schuld aan de werkgevers geven of aan de overheid. Maar soms leven mensen boven hun stand en als er dan maar een kleine tegenslag is, zitten zij in de puree.
Wat denk je van de groep mensen met een aflossingsvrije hypotheek? Dat wordt straks ook een probleem.

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 21:08

fokfanaat schreef:
maar wat als die mensen door domme keuzes daar zijn gekomen, moet de maatschappij daar maar voor opdraaien?

als je die programma's over armoede op TV ziet, dubbeltje op zijn kant, de deurwaarder ed, valt soms je mond open welke achterlijke keuzes er gemaakt worden.

Ik kan mij niet herinnneren dat ik budgetteren heb geleerd op school of echt inzicht in de waarde van geld. Wel van mijn ouders, maar dat is niet iets wat ieder kind dus automatisch mee zal krijgen anders dan wat reclame/postbus51 spotjes. Hebben deze mensen van de maatschappij (die onderwijs mogelijk maakt door belastingen te betalen) ook de basis gekregen die echt die nodige voorbereiding geeft om je staande te houden in de maatschappij?

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 22:56

Dus als je niet kan budgetteren, dan is dat de schuld van de overheid en het schoolsysteem?

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:02


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 17:37


purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 17:53


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 18:11

Klopt alleen nu ook in bv de telegraaf link de harde percentages. Stevige - cijfers voor best wat mensen.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 18:13

Dit is van dit jaar toch? Dus niet van deze Prinsjesdag.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:36

fokfanaat schreef:
maar wat als die mensen door domme keuzes daar zijn gekomen, moet de maatschappij daar maar voor opdraaien?

als je die programma's over armoede op TV ziet, dubbeltje op zijn kant, de deurwaarder ed, valt soms je mond open welke achterlijke keuzes er gemaakt worden.



Ja dat zeker, maar dat is niet deze groep, dit is de groep zzper en flexer, soms kunnen die niet anders. En flex kom je steeds meer tegen.

In de zorg, winkelmedewerkers, schoonmaak, magazijnen, maar ook in het onderwijs.....nulurencontracten...goed voor de werkgever, armoe voor de arbeider...daar ging het bericht over, was laatst op het nieuws.

De dubbeltjes etc, dat zijn op tv iig altijd figuren die zich rijk rekenen en altijd een geldgevende achterban hebben.

Hoewel ik mij ook bewust ben in de faillisementen te kunnen komen, je partner kan je ontvallen en je zit binnen een paar maanden diep in de schulden, als je dan gaat kijken wat je hebt opgebouwd in jarenlang werken en dan ineens inkomensloos er bij komt te zitten, zullen er ook mensen zijn, ja maar zij heeft paarden en kijk eens, ook dit en dit en dit.

Ik ben overbodige spullen aan het verkopen, sommige dingen zijn echt zgan, en ik vind het zonde te bewaren, maar raak het amper kwijt, ja voor een paar euro komen ze het graag halen...

Mijn beste vriendin is door scheiding in een huurhuis gekomen waar ze geen huursubsidie op krijgt, gewoon omdat er niks in die categorie vrij op de markt is...ze had een goede baan, raakt hem kwijt, zit in de ww, krijgt 70% en is na 4 maanden zo diep in de schulden en met universitaire achtergrond op ALLE banen schrijft die er die dag bij komen....ze is nu bij de voedselbank en dreigt haar huis uit te moeten...gemeente helpt niet, ze mag haar kids naar haar ex brengen en zelf moet ze maar zien...
Buikpijn kreeg ik hier van...ja echt buikpijn! Zelf een chronisch zieke parnter die aangeeft werken amper meer aan te kunnen en ik? Solliciteer mij rot, werk als flexer bij 2 werkgevers en overal waar ik makkelijk binnen kan komen (simpel werk) is minimum loon en nul uren contract. Soms hele week werk, soms 2 dagen...loop tegen de 60, werk vinden op nivo is echt niet makkelijk in Nederland die graag jong en dynamisch wil.

Dus ik snap die 200.000 armoede gezinnen wel...ik vind het een enge ontwikkeling...de goegemeente loopt achter op de werkelijke ontwikkelingen...