Howick en Lili worden het land uit gezet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Howick en Lili worden het land uit gezet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 17:39

Tja, wat moet je hier nou op zeggen -O-
Ik volg deze kwestie al een tijdje en ik vind het zo schrijnend!
Gisteren zaten ze in het tv programma 'Laat op één' en die arme kids zaten er helemaal doorheen.
Pas 12 en 13 en nu al zoveel zorgen! Hun moeder is al eerder het land uitgezet en nu zijn zij helaas aan de beurt.
Eenmaal in Armenië zullen ze in een soort weeshuis geplaatst worden.

Is hier nou niets tegen te doen? Ik vind dit echt niet kunnen. Ze zijn weliswaar in Armenië geboren, maar verder al bijna hun hele leven in Nederland.
Wat vinden jullie?

Citaat:
Vrijdag besloot de Raad van State dat de twee uitgezet mogen worden naar Armenië. Daar zouden ze geen gevaar lopen en niet in mensonterende omstandigheden terechtkomen. Hun moeder is een jaar geleden al vertrokken naar Armenië.

Howick en Lili vertelden in de talkshow dat ze de uitspraak met ongeloof hebben aangehoord. "We zijn heel verdrietig", zegt Howick, "Het was best schokkend voor ons en het was heel moeilijk om het nieuws te horen." Lili begrijpt het nog steeds niet. "Het is eigenlijk niet te geloven. Wij horen hier in Nederland."

Doodsbang
De twee zeggen te vrezen voor het moment dat ze het land moeten verlaten. "We zijn doodsbang. Ik vind het onmenselijk en wreed dat de staatssecretaris zoiets kan beslissen", zegt Howick.

Volgens hun advocaat Flip Schüller is 8 september nog een voorlopige datum, want de Armeense overheid moet nog toestemming geven voor de uitzetting. Er bestaat een mogelijkheid dat de tieners gaan doorprocederen en naar het Europese Hof stappen.

Die klacht zou dan met name gaan over hoe de Raad van State met de zaak is omgegaan. "Zo wordt het onderzoek dat de Raad voor de Kinderbescherming heeft gedaan zonder argument van tafel geveegd", aldus Schüller. De komende dagen nemen hij en Howick en Lili daarover een besluit.


Er staat ook nog een filmpje bij van Laat op één: https://nos.nl/artikel/2247824-armeense ... d-uit.html
Verschrikkelijk :\ De blikken in de ogen van de kinderen ook...

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Howick en Lili worden het land uit gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:43

Waarom worden die kinderen in een weeshuis geplaatst en niet bij de moeder of familie?

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Howick en Lili worden het land uit gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:59

Moeder woont op een piepklein kamertje waar de kinderen niet bij passen begreep ik.
Ik vind het maar een schrijnend verhaal, moet je toch niet aan denken zeg.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Howick en Lili worden het land uit gezet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 18:01

Klopt. De moeder woont in zeer slechte omstandigheden waardoor de kinderen niet meer bij haar mogen wonen.

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:02

Heel sneu voor deze kinderen maar van wat ik begrepen heb was al vanaf het begin bekend dat ze terug moesten. Daar hebben de kinderen natuurlijk geen boodschap aan maar ik vind het voornamelijk de fout van de moeder dat de kinderen nu ergens weg moeten waar ze zich thuis voelen. Zij had het nooit zo ver moeten laten komen.

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Howick en Lili worden het land uit gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:09

De eerste aanvraag direct bij aankomst in Nederland was al afgewezen. De moeder heeft er voor gekozen om maar te proberen en te blijven proberen.
De kinderen zijn de dupe, maar de verantwoordelijkheid ligt naar mijn mening bij de moeder. Die heeft ze hier gelaten ook al hoorde ze dat ze geen asiel kregen.

Of ik echt vind dat die kinderen weg moeten? Nee van mij niet. Ik vind wel dat de regels moeten veranderen, dat het niet zo lang mag duren om dit soort situaties te voorkomen.

Maar de moeder heeft in dit verhaal ook zeker verantwoordelijkheden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Howick en Lili worden het land uit gezet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 19:13

Zeker mee eens! Maar de kinderen worden nu de dupe van de fout van de moeder en dat vind ik onterecht.
Hoewel het natuurlijk sowieso niet goed is dat ze gescheiden van elkaar zijn.
Waar is eigenlijk de vader in dit verhaal?

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:22

Het grote probleem is dat we zoveel mogelijkheden hebben om maar in beroep te blijven gaan dat het dus zo enorm lang gerekt kan worden.

Voor de kinderen zeer vervelend en van mij hadden ze mogen blijven. Het punt is wel waarom deze twee kinderen dan wel en de volgende twee niet.

Een paar jaar geleden hebben we een algemeen pardon gehad om deze gevallen te voorkomen maar blijkbaar faalt dat dus ook.

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Howick en Lili worden het land uit gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:58

Probleem is dat je een voorbeeld moet maken over de ruggen van onschuldige kinderen.
Want als je ze nu laat blijven, denken anderen zie je nou wel het lukt.

Maar het is en blijft dieptriest voor de kinderen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Howick en Lili worden het land uit gezet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 20:02

Er zijn hoe dan ook alleen maar verliezers.
Want wat moeten die kinderen nou in dat land doen?
Ze hebben en kennen niemand, spreken de taal niet...

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:03

raket schreef:
De eerste aanvraag direct bij aankomst in Nederland was al afgewezen. De moeder heeft er voor gekozen om maar te proberen en te blijven proberen.
De kinderen zijn de dupe, maar de verantwoordelijkheid ligt naar mijn mening bij de moeder. Die heeft ze hier gelaten ook al hoorde ze dat ze geen asiel kregen.

Of ik echt vind dat die kinderen weg moeten? Nee van mij niet. Ik vind wel dat de regels moeten veranderen, dat het niet zo lang mag duren om dit soort situaties te voorkomen.

Maar de moeder heeft in dit verhaal ook zeker verantwoordelijkheden.


Die heeft waarschijnlijk ook alleen maar geprobeerd haar kinderen het beste en een goede toekomst te geven ;( Wat voor toekomst zou jij voor je kinderen wensen? :o

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Howick en Lili worden het land uit gezet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 20:05

Voor zover ik weet heeft de moeder haar kinderen even geleden nog laten onderduiken in de hoop dat ze dan in Nederland konden blijven (waarschijnlijk tegen beter weten in). Ze hebben hier in Nederland gewoon een veel grotere kans op een goede toekomst.
Ze heeft het dus uit onmacht en bescherming gedaan. Helaas pakt dat nu nadelig uit.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Howick en Lili worden het land uit gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:41

Er zullen redenen voor zijn, het wordt vast niet zomaar besloten.
Ik geloof dat de moeder al vanaf het begin dat ze in Nederland wist dat ze niet konden blijven.
Maar ze is toch gebleven, en nu zit ze met de gebakken peren.
Dat programma 'laat op één' heb ik ook gezien.
Inderdaad schrijnend, maar er werd gespeeld op de emotie van de kijkers.
Helemaal als je dan zo'n Jesse Klaver er nog naast zet.
Dus echt heel geloofwaardig vond ik de uitzending niet.
Maar dat wil niet zeggen dat het sneu is voor die kinderen.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:03

Sja, je kan niet iedereen een goede toekomst garanderen. Dan kan je zo'n beetje gans Afrika, Azie en Zuid-Amerika hierheen laten komen voor een goede toekomst. Het leven is niet eerlijk. Er zijn regels en die moeten gevolgd worden.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Howick en Lili worden het land uit gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:04

Dat is natuurlijk makkelijk praten als je wiegje op de goede plek stond :)

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:08

verootjoo schreef:
Dat is natuurlijk makkelijk praten als je wiegje op de goede plek stond :)


Klopt, andere kant is dat we niet iedereen kunnen huisvesten. Deze twee hebben nu een naam en een gezicht. Die andere honderden die jaarlijks teruggaan hoor en zie je niets van. Alleen omdat ze de publiciteit opzoeken kan je ze niet laten blijven.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:12

koenlover schreef:
Heel sneu voor deze kinderen maar van wat ik begrepen heb was al vanaf het begin bekend dat ze terug moesten. Daar hebben de kinderen natuurlijk geen boodschap aan maar ik vind het voornamelijk de fout van de moeder dat de kinderen nu ergens weg moeten waar ze zich thuis voelen. Zij had het nooit zo ver moeten laten komen.

Zo dacht ik ook maar nu vind ik dat de Nederlandse organisaties en wetgeving hier gewoon de mist in gaan. Wanneer je asielaanvraag word afgewezen moet het niet mogelijk zijn om in beroep te gaan. En dat word nu wel gedaan door allerlei advocaten omdat onze wet dat toelaat met als gevolg dit trieste geval en zo zijn er meer. Wanneer je nu eerst de wet aanpast en snel en dan een algemeen pardon voor slepende zaken waar in feite Nederlandse kinderen bij zijn betrokken dan is het klaar .

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:21

Moet onze regering nu stoer beleid laten zien over de rug van twee kinderen? Dat is toch ziek!

Het had onze regering gesierd als ze hadden gezegd:
Ok, jullie moeten dit land verlaten, maar pas na het afronden van jullie opleiding. Dan kweek je respect, geef je de kinderen ook daar een goed toekomstperspectief en het is de ultieme vorm van ontwikkelingssamenwerking.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:40

Albert schreef:
Moet onze regering nu stoer beleid laten zien over de rug van twee kinderen? Dat is toch ziek!

Het had onze regering gesierd als ze hadden gezegd:
Ok, jullie moeten dit land verlaten, maar pas na het afronden van jullie opleiding. Dan kweek je respect, geef je de kinderen ook daar een goed toekomstperspectief en het is de ultieme vorm van ontwikkelingssamenwerking.

Onze regering moet eens voor duidelijke wetten zorgen.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 13:44

Albert schreef:
Moet onze regering nu stoer beleid laten zien over de rug van twee kinderen? Dat is toch ziek!

Het had onze regering gesierd als ze hadden gezegd:
Ok, jullie moeten dit land verlaten, maar pas na het afronden van jullie opleiding. Dan kweek je respect, geef je de kinderen ook daar een goed toekomstperspectief en het is de ultieme vorm van ontwikkelingssamenwerking.


Ja en dan? Dan gaat iedereen hetzelfde proberen. Ben het er mee eens dat de regering is duidelijkere regels moet gaan stellen en mensen niet zo lang hier rond moeten laten lopen zonder verblijfsvergunning. Ik vind het ook ontzettend sneu voor de kinderen, die kunnen hier dus helemaal niets aan doen. Maar snap ook dat als de regering nu toezegt dat iedereen dat wil.

Daarnaast ben ik het er ook mee eens dat de moeder (die dus blijkbaar vanaf het begin wist dat ze niet mocht blijven) haar kinderen had moeten voorbereiden op terugkeer naar hun land.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Howick en Lili worden het land uit gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 13:51

Die moeder heeft gewoon gebruik gemaakt van de wettige mogelijkheden. Juist omdat dit al vaker beloond is door uiteindelijk toch een verblijfsvergunning te krijgen en met haar zijn er nog velen die hetzelfde doen. Daarom moet de wet gewoon verandert worden. Je kunt het haar niet kwalijk nemen, hoeveel voorbeelden zijn er wel niet waarbij scholen, gemeenschappen in de bres sprongen en gezonnen alsnog konden blijven .

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 16:40

CharmingS schreef:
Ja en dan? Dan gaat iedereen hetzelfde proberen. Ben het er mee eens dat de regering is duidelijkere regels moet gaan stellen en mensen niet zo lang hier rond moeten laten lopen zonder verblijfsvergunning. Ik vind het ook ontzettend sneu voor de kinderen, die kunnen hier dus helemaal niets aan doen. Maar snap ook dat als de regering nu toezegt dat iedereen dat wil.

Daarnaast ben ik het er ook mee eens dat de moeder (die dus blijkbaar vanaf het begin wist dat ze niet mocht blijven) haar kinderen had moeten voorbereiden op terugkeer naar hun land.


Hoeveel kinderen noem jij iedereen?
"iedereen" is een typische pvv/vvd simplificatie: "iedereen komt hierheen om te profiteren" "iedere vluchteling komt hier om te profiteren"."iedereen gaat er op vooruit aankomend jaar" Iedereen is een aanduiding van gigantische aantallen en dat is om enkele simpele redenen niet zo. Ik ga niet eens de moeite nemen het uit te leggen, denk er eerst maar eens zelf over na.
Laatst bijgewerkt door Albert op 29-08-18 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 16:50

Rebel_Jits schreef:
Sja, je kan niet iedereen een goede toekomst garanderen. Dan kan je zo'n beetje gans Afrika, Azie en Zuid-Amerika hierheen laten komen voor een goede toekomst. Het leven is niet eerlijk. Er zijn regels en die moeten gevolgd worden.


Dit....


Maar daarintegen zijn er wel duizenden "vluchtelingen" hier welkom.............................................

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 17:27

Waarom zet jij vluchtelingen tussen aanhalingstekens?

Ik vind dat deze kinderen niet het slachtoffer mogen worden van beslissingen die volwassenen over hun hoofden hebben genomen. Of dat nu hun moeder is, of de Nederlandse overheid. Het zijn kinderen.

En uiteraard klinken direct weer de voorspelbare roeptoeters dat straks 'iedereen' hierheen komt. Ik denk niet dat een wanhopige Afrikaan die overweegt 10.000 euro aan de een of andere louche mensensmokkelaar te betalen om zijn leven te wagen tijdens een levensgevaarlijke oversteek richting Europa zijn beslissing af laat hangen van de vraag of de Nederlandse regering al dan niet twee volledig vernederlandste Armeense kinderen een verblijfsvergunning verleent.

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 17:35

shilady schreef:
Rebel_Jits schreef:
Sja, je kan niet iedereen een goede toekomst garanderen. Dan kan je zo'n beetje gans Afrika, Azie en Zuid-Amerika hierheen laten komen voor een goede toekomst. Het leven is niet eerlijk. Er zijn regels en die moeten gevolgd worden.


Dit....


Maar daarintegen zijn er wel duizenden "vluchtelingen" hier welkom.............................................


Maar het grote verschil is dat deze mensen niet ellenlang hebben gerekt.
Nee ik ben daar gewoon heel hard en makkelijk in. Uitgeprocedeerd is het land uit. Niet over een aantal jaar maar wat mij betreft de volgende dag al.
Kinderen zijn daar veilig, er is geen oorlog en geen gevaar. En ze kunnen de taal nog makkelijk leren.