Wat doe jij om water te besparen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 15:11

Ja korter douchen doe ik ook wel mijn best voor. Ik had ooit een klokje voor in de douche, helaas is die kwijtgeraakt. Nu zet ik muziek aan en vanaf het moment dat de douche aan gaat wil ik er binnen 2 liedjes uit zijn, dus dat is 6 à 8 minuten max. Maar meestal ben ik wel sneller.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 15:13

Optiwolk schreef:
Wat hier toch een aantal liters uitspaart: de droogkast met condensbak, dat water sparen we ook.
Dat is ideaal voor onze plantjes, mijn orchideeën doen het er prima op.

Heb ook een condensdroger, mijn lithops plantjes zijn altijd heel blij na een douche ermee.
En in mijn badkamer hangt een wekker, handig bij het douchen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 15:13

Oja je kunt ook je grote planten in de douche zetten als je het water opwarmt :)* dat vinden die van mij heeerlijk

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 19:14

__elise__ schreef:
Wij hebben dit jaar een bronwater pomp aan laten sluiten. Alleen uit de keukenkraan komt nog leidingwater. De rest, wc, douche, wasmachine en water voor het vee en de paarden, is allemaal bronwater.




maar hier bespaar je toch geen water mee? je ontttrekt het alleen van een andere plek ipv de stadleiding.

ben wel blij met de regen van de afgelopen 2 dagen maar het is helaas nog steeds heel droog.
wij hebben ook een regenton en douchen minder. auto wassen doen we niet.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 19:17

Daar heb je een punt inderdaad, daarom is het denk ik ook verboden als er droogte alarm is om grondwater te gebruiken.

Hier spreken ze over alternerend zelf kraanwater af te sluiten in België zoals het electriciteitsnetwerk bij overbelasting. Maar kan niet geloven dat dit er van gaat komen.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 19:37

Maar waar in de douche zet jij die emmer dan zodat er genoeg water in valt?

Ik heb de douche altijd uit staan als ik mij inzeep bijvoorbeeld.

Als ik wat wil drinken doe ik het water in een glas, soms dronk ik wel eens uit een lopende kraan, maar dan loopt er zoveel water weg.

En kraan aan laten tijdens handen inzepen of tandenpoetsen vind ik echt grote onzin, zoveel water verspilling :n

Mijn zusje is helaas absoluut niet zuinig met water (puber hè :roll:). Vandaar dat ik zo min mogelijk probeer te verspillen, als compromis..

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:37

Sophie_Wind schreef:
Maar waar in de douche zet jij die emmer dan zodat er genoeg water in valt?

Gewoon in de douchecabine onder de douchekop :) Als ik de douche aan zet en er eerst koud water uit stroomt, sta ik er toch nog niet onder. Dan zet ik de emmer water onder de straal. En als het water dan warm wordt, schuif ik de emmer opzij en ga ik er zelf onder staat :)

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 22:26


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 09:31

NenaC schreef:
__elise__ schreef:
Wij hebben dit jaar een bronwater pomp aan laten sluiten. Alleen uit de keukenkraan komt nog leidingwater. De rest, wc, douche, wasmachine en water voor het vee en de paarden, is allemaal bronwater.




maar hier bespaar je toch geen water mee? je ontttrekt het alleen van een andere plek ipv de stadleiding.

ben wel blij met de regen van de afgelopen 2 dagen maar het is helaas nog steeds heel droog.
wij hebben ook een regenton en douchen minder. auto wassen doen we niet.

Je vermindert wel de druk op het drinkwaternetwerk. Want grondwater is ook niet 1 op 1 geschikt om te drinken. En ik neem voor het gemak even aan dat elise evengoed zuinig is met water :+

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 10:14

Sophie_Wind schreef:

Maar daar bespaar je toch geen water mee? Hooguit dat je er wat eerder onderuit gaat omdat het koud is, maar uiteindelijk sta je nog steeds onder de douche, net als wanneer je warm doucht ;)

Telpeva

Berichten: 14717
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 11:42

Dit jaar gaat het hem waarschijnlijk niet meer worden, maar ik heb een schuur in de tuin zonder dakgoot, ik wil daar een dakgoot op plaatsen zodat ik ook het water daarvan kan gaan opvangen voor de plantjes in de tuin.
Uiteraard komt de dakgoot er óók omdat het regenwater nu direct van het dak af naar de grond en onder mijn deur door lekt (mijn schuur is een vies nat hok met schimmel, zo vies). Voor mij is het dus ook eigenbelang, voor het behoud van de schuur en mijn spullen die er in staan, als ik zou zeggen dat ik dit alleen doe om water te besparen dan zou ik liegen. Maar tegen die tijd dat het hangt wil ik daar ook zeker een regenton aan hangen om de tuin te gaan onderhouden want ik heb veel groen. Een beetje een win win situatie :)!

Nog eentje, ik heb geen vaatwasser en was alles af met de hand in een teiltje. Als ik dat teiltje onder de kraan zet, dan is die al bijna vol voordat er een keer warm water uit de kraan komt! Het is niet super veel water, maar dat kan ook makkelijk naar de plantjes of de vogelbadjes want zeep zit er dan toch nog niet in

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 18:01

.[/quote]
Je vermindert wel de druk op het drinkwaternetwerk. Want grondwater is ook niet 1 op 1 geschikt om te drinken. En ik neem voor het gemak even aan dat elise evengoed zuinig is met water :+[/quote]

het gaat over (zoet) water wat aan de bodem ontrokken wordt ongeacht of je dat zelf doet of via de stadleiding, eigen bron is dus geen waterbesparing. het is niet voor niets dat er beregeningsverboden zijn bij droogte want dat zijn ook putten die water ontrekken aan de kwetsbare lagen bij droogte.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 13:58

Danielleeee_ schreef:
Sophie_Wind schreef:

Maar daar bespaar je toch geen water mee? Hooguit dat je er wat eerder onderuit gaat omdat het koud is, maar uiteindelijk sta je nog steeds onder de douche, net als wanneer je warm doucht ;)


Was een antwoord op het bericht daarvoor, ben vergeten te quoten :7

Danielleeee_ zei namelijk dat je de emmer in de douche kunt zetten als het water warm moet worden, maar dat hoeft bij mij dus niet.

senna21

Berichten: 11851
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 14:12

Danielleeee_ schreef:
Sophie_Wind schreef:

Maar daar bespaar je toch geen water mee? Hooguit dat je er wat eerder onderuit gaat omdat het koud is, maar uiteindelijk sta je nog steeds onder de douche, net als wanneer je warm doucht ;)

Je bespaart dan wel energie, en ook verwacht ik dat men dan korter onder de douche staat.
Mij te koud, maar wel een goede optie.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 14:37

NenaC schreef:
__elise__ schreef:
Wij hebben dit jaar een bronwater pomp aan laten sluiten. Alleen uit de keukenkraan komt nog leidingwater. De rest, wc, douche, wasmachine en water voor het vee en de paarden, is allemaal bronwater.




maar hier bespaar je toch geen water mee? je ontttrekt het alleen van een andere plek ipv de stadleiding.

ben wel blij met de regen van de afgelopen 2 dagen maar het is helaas nog steeds heel droog.
wij hebben ook een regenton en douchen minder. auto wassen doen we niet.


Ja en nee. Je bespaart er inderdaad geen water mee, maar bent geen 'mede-veroorzaker' meer voor watertekorten. Je gebruikt namelijk geen leidingwater of grondwater, maar water uit een bron op ca. 110 meter diepte. Dit is een eigen bron waar geen ander mens/dier/plant gebruik van maakt.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:16

Dat klopt natuurlijk niet, het water uit jouw bron moet ook ergens vandaan komen en aangevuld worden.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:32

nynke55 schreef:
Dat klopt natuurlijk niet, het water uit jouw bron moet ook ergens vandaan komen en aangevuld worden.


Dat water zit daar toch gewoon? :+

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:48

Inderdaad Sophie_wind. Dit is geen 'nieuw water' om het zo maar te zeggen, maar water wat daar al duizenden jaren is opgeslagen, ten minste, zo is dat ons verteld.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 20:12

Maar als we nu allemaal bronwater gaan gebruiken om leidingwater te besparen, brengt dat toch niet op?
Het is nog steeds water ge/ver-bruiken en als het op is is het op. Ongeacht vanwaar het komt?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 21:11

__elise__ schreef:
Inderdaad Sophie_wind. Dit is geen 'nieuw water' om het zo maar te zeggen, maar water wat daar al duizenden jaren is opgeslagen, ten minste, zo is dat ons verteld.

Over een periode van duizenden jaren zo diep in de grond doorgedrongen is. Ogallala aquifier (Amerika) is er ook zo een en door meer oppompen dan er water bijkomt staat die vrijwel droog inmiddels. Deze zal dezelfde risico's hebben, zulke reserviors moeten altijd aangevuld worden door doorsijpelen van regenwater, maar dat duurt door diepe ligging vaak veel langer.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 08:32

Optiwolk schreef:
Maar als we nu allemaal bronwater gaan gebruiken om leidingwater te besparen, brengt dat toch niet op?
Het is nog steeds water ge/ver-bruiken en als het op is is het op. Ongeacht vanwaar het komt?

Het is ook niet iets wat we allemaal moeten gaan doen :+
Maar indien je de mogelijkheid hebt en ook nog eens zuinig ermee omgaat kan het prima.

Ik zag laatst op TV een gezin dat 'extreem' waterbesparend leefde. Vond het op zich interessant om te zien, maar het was dan weer wel raar in mijn optiek dat de kinderen van het gezin op hun verjaardag extra lang mochten douchen. Dan zeg je toch in feite "water moet je zuinig op zijn maar een keertje niet zuinig zijn is leuk"? Dat lijkt me niet de juiste mentaliteit :oo

senna21

Berichten: 11851
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 19:47

Vandaag viel mij, tijdens de route op weg naar huis, op hoeveel verdroogde bomen er zijn. :oo :n
Er zal her en der ook wel sprake zijn van beestjes, maar toch duidelijk te zien dat er sprake is van verdroging.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 14:27

Naar is dat he :(
Ik ken een bos waar van die gedenkbomen staan, die hadden het vorig jaar erg zwaar.
Gelukkig is het nu in elk geval nog niet zo warm, dat zou hopelijk wat moeten schelen. En volgende week gaat het weer regenen.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 15:19

Ik heb een regenton aangeschaft afgelopen maand. Nu een klein bodempje regen erin... Het grootste deel van de regenbuien van afgelopen weken heeft mijn deel van Zeeland glorieus overgeslagen. Dus dat zet nog niet veel zoden aan de dijk.

Verder gebruik ik water dat ik over heb van het theewater koken of het koken van een eitje voor mijn semi-tropische binnenplanten. Om de 2 dagen heb ik dan net genoeg gespaard voor ze. Moet ik wel verplicht eitjes eten :9 anders duurt het langer.

Ik heb ook in de gootsteen een bak staan om water op te vangen voor als ik de kraan even moet laten lopen om heet te worden/af te koelen/mijn handen in te zepen. Dit gaat dan in de gieter, die bijna elke dag zo vol komt en gebruikt wordt om alle planten in de bakken in de tuin water te geven.

Bij het afwassen vul ik een extra teiltje om daarin het sop van alles af te spoelen i.p.v. dit af te spoelen met de kraan (afgekeken van een vriendin uit Afrika).

Vorig jaar heb ik met de droogte mijn grasveld maandenlang niet gesproeid. Werd in de herfst weer gewoon mooi groen. Binnen een dag al na de eerste regenbui! Dat ging echt snel.

BigOne
Berichten: 38256
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 15:31

Wel een vaatwasser , extreem zuinige gekozen en draait alleen wanneer hij vol is. Vier regentonnen bij de schuren, water voor planten/autowassen/ramen/dweilen haal ik hier uit, besparingsknoppen op alle kranen en wc’s . Vier keer per week vijf minuten douchen in de winter(andere dagen met washandje) zomers elke dag maar heel kort , water opvangen in emmer en die gaat door het toilet.
Wel de indruk dat het weer zo’n droge zomer word dus kuilvoer al totaal ingeslagen voor het komende jaar.