Tanja Nijmeijer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:50

Nikita_1995 schreef:
Tot heden kan ik er nog steeds geen vinger opleggen over het waarom...

De waarom vraag kan op verschillende manieren beantwoord worden hoe iemand hiertoe aangezet kan zijn, maar echt zeker weten welke van alle opties toepassing is in het geval van Tanja blijft gissen. Maar ik ben er ook wel erg benieuwd naar hoor!

Nikita_1995 schreef:
Misschien is ze wel zo verliefd op die neef van die hoge piet dat ze daarom ook niet weg wil,


Persoonlijk denk ik dat het meer een overlevingsstrategie is. Als vriendin van de neef van de oppermachtige baas kun je op wat support en bescherming rekenen. Wie binnen de FARC durft haar dan nog iets aan te doen? Misschien heeft ze hierdoor ook wel meer privileges gekregen? En het zou een ver doorgevoerd Stockholm syndroom kunnen zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stockholmsyndroom

Nikita_1995 schreef:
Heb de interviews diverse malen afgeluisterd en bekeken, maar ik kan niets 'verdachts' ontdekken...
Dat liedje 'Don't cry for me Argentina' vind ik trouwens wel goed door haar gezongen...


Ik heb de interviews niet kunnen zien, de links wilde niet openen. (censuur?!?! :+ )
Dus weet niet waarom ze juist DAT liedje zong.
Als het een vrije keus was en de interviewer vroeg: "Zing eens iets.."
Dan zou het juist WEL een verdachte/interessante keuze zijn.
Dat liedje komt van Evita. (Eva Peron, getrouwd met Juan Peron de voormalig president van Argentinie)
Er zijn ontzettend veel pararellen en raakvlakken te trekken!!
En als je dan ook nog eens puur naar de songtext kijkt zou je er ook het een en ander aan kunnen verbinden.

Ik was eigenlijk van plan om eens uitgebreid dat liedje te analyseren in combinatie met het leven van Eva Peron en hoe Tanja dit bedoeld zou kunnen hebben als hint, maar als ik niet weet waarom ze dat liedje nou zong... is het beetje nutteloos.
(Maar wel ERG interessant. ;) )
Laatst bijgewerkt door Rivano op 11-11-10 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Polivy

Berichten: 11541
Geregistreerd: 10-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:54

Nikita_1995 schreef:
ik kan me nog steeds niet voorstellen dat het echt haar 100% eigen wil is, er moet meer achter zitten...

Waarom? Sommige mensen hebben andere ideologieën, normen en waarden, etc. Zelfs als ze hier opgroeien. Een ieder bewandelt zijn eigen pad. Waarom is het wel voorstelbaar van de inwoners daar dit te doen en niet door Tanja? In heel veel mensen zit iets slechts. Helaas. Maar wel realiteit. En in heel veel mensen schuilt een andere motivatie en vorm van 'goed en fout' zoals wij dat meekrijgen. Je kunt als omgeving en ouders maar in beperkte mate een mens sturen (educatie, opvoeding, etc), maar op een gegeven moment gaat men eigen keuzes maken.Dat niet willen geloven is wel een beetje jezelf foppen denk ik.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:04

Polivy schreef:
Nikita_1995 schreef:
ik kan me nog steeds niet voorstellen dat het echt haar 100% eigen wil is, er moet meer achter zitten...

Waarom? Sommige mensen hebben andere ideologieën, normen en waarden, etc. Zelfs als ze hier opgroeien. Een ieder bewandelt zijn eigen pad. Waarom is het wel voorstelbaar van de inwoners daar dit te doen en niet door Tanja? In heel veel mensen zit iets slechts. Helaas. Maar wel realiteit. En in heel veel mensen schuilt een andere motivatie en vorm van 'goed en fout' zoals wij dat meekrijgen. Je kunt als omgeving en ouders maar in beperkte mate een mens sturen (educatie, opvoeding, etc), maar op een gegeven moment gaat men eigen keuzes maken.Dat niet willen geloven is wel een beetje jezelf foppen denk ik.


Ik denk dat ze bedoeld of Tanja op een dag wakker werd en dacht: Ik ga in Colombia bommen in het openbaar vervoer gooien en zo terrorisme de kans geven kwaad en verderf te zaaien.
OF...
Dat ze onder valse voorwendselen erin gelokt is en nu er niet meer uit kan komen. En om in leven te blijven aan deze praktijken meedoet.
OF...
Dat ze zo gehersenspoeld is (met drugs afhankelijkheid, etc) dat ze niet meer bewust is van wat er nu speelt en aan welke kant van het kwaad ze staat. Er zijn in de psychologie voldoende experimenten die aantonen dat normale mensen vrij simpel in het kwaad vervallen zonder zich ervan bewust te zijn WAT ZE NU IN HEMELSNAAM aan het doen zijn. Normale mensen zoals jij en ik zijn onder bepaalde omstandigheden tot de meest vreselijke dingen in staat. Als een groepsleider weet hoe hij dit kan triggeren krijg je dit soort groeperingen.

Polivy

Berichten: 11541
Geregistreerd: 10-10-03

Re: Tanja Nijmeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:53

OF (ze woonde daar al een tijdje (toch?) en) heeft respect of iets gekregen voor de FARC en kon zich daar mee identificeren? Wie zegt dat ze in een slachtofferrol zit? Daar positioneren wij haar graag in, maar ik vraag me af of dat zo is.

Nikita_1995

Berichten: 2171
Geregistreerd: 12-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 20:39

Polivy schreef:
OF (ze woonde daar al een tijdje (toch?) en) heeft respect of iets gekregen voor de FARC en kon zich daar mee identificeren? Wie zegt dat ze in een slachtofferrol zit? Daar positioneren wij haar graag in, maar ik vraag me af of dat zo is.

Daarom vind ik het nog onjuist haar in het hokje te stoppen dat ze fout is,
omdat we het niet weten...

Ontsnappen is waarschijnlijk onmogelijk, dus is het voor haar kiezen om in leven te blijven en daarom mee te doen vrij 'logisch'...

Als ik die blik zie van d'r vriend en Tanja's blik op de foto, dan geloof ik wel dat die twee veel gevoelens voor elkaar hebben en dat maakt natuurlijk ook een hoop goed om jezelf toch redelijk 'gelukkig' te voelen...

Foto: http://www.nrc.nl/multimedia/dynamic/00 ... 06059e.jpg
Laatst bijgewerkt door Nikita_1995 op 11-11-10 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Polivy

Berichten: 11541
Geregistreerd: 10-10-03

Re: Tanja Nijmeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:43

Ik zeg ook niet meteen dat ze fout is, maar soms lijkt het wel alsof er niet van haar gedacht mag worden dat ze de keuze bewust maakt of kan maken. Omdat we dat niet willen ofzo?

Nikita_1995

Berichten: 2171
Geregistreerd: 12-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 07:32

Polivy schreef:
Ik zeg ook niet meteen dat ze fout is, maar soms lijkt het wel alsof er niet van haar gedacht mag worden dat ze de keuze bewust maakt of kan maken. Omdat we dat niet willen ofzo?

Is moeilijk voor te stellen dat iemand dit doet uit 100% eigen wil, daarom vind ik sommige opmerkingen echt veel te ver gaan op internet, sommige mensen oordelen graag snel en genadeloos, zonder ook maar rekening te houden met het feit dat dit een gedwongen situatie kan zijn waarin Tanja verkeert.

Aan de buitenkant lijkt alles vaak zo mooi, romantisch en idealistisch, in het hol van de leeuw ziet het er vaak anders uit, maar als je je daar eenmaal bevindt is het te laat. Zie je dan maar heelhuids te bevrijden uit de klauwen van een boze leeuw.

Een vlucht bij een toiletgang moet je bekopen met de dood en als je leven je lief is, tja, dan blijf je liever leven denk ik en kom je in z'on situatie terecht waarin je niets anders rest dan mee te doen met de groep. Uiteindelijk bereik je dan ook een bepaald respect en genegenheid door bij die groep te horen en dat is iets wat ieder mens toch graag wil bereiken in zijn leven. Dan houd je het ook wel een tijdje langer vol als men denkt en kun je ook nog redelijk functioneren voor de buitenwereld en dat is precies het beeld wat Tanja weergeeft.

Ogenschijnlijk heeft ze het zelfs wel naar haar zin en verdedigt ze met hand en tand haar groep. Die cirkel is moeilijk te doorbreken door buitenstaanders en Tanja laat zich niet snel ompraten, omdat ze weet welk groot gevaar dat voor haar leven kan betekenen.

Dit is mijn gevoel daarover en daarom raakt het mij geweldig op de één of andere manier. Mensen kunnen soms hele rare wezens worden door omstandigheden waarin ze onbewust verzeild raken en daar is Tanja een lotgenoot van heb ik het idee.

Maar misschien heb ik het ook wel helemaal mis hoor, misschien kom ik dat ook nog ooit te weten, als ze nog leeft tenminste, want ook dat is niet eens zeker...

Zie: http://www.rnw.nl/nederlands/video/tanj ... euwe-video

Daarin staat de zin: 'Het is nog altijd onduidelijk of Nijmeijer die aanval heeft overleefd.'

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Tanja Nijmeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:43

Interessant topic.

Ik heb het boek gelezen over Tanja. In hoeverre zou hier de waarheid in staan? Geschreven door iemand die zelf ook bij de FARC heeft gevochten.
Als het waar is wat daar in staat is het voor haar een hele bewuste beslissing geweest.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:36

Hokjes zijn altijd moeilijk. Maar ik ben nogal tegen de misvatting dat daden van mensen altijd teruggevoerd kunnen worden op externe toestanden (o, hij/zij heeft zo'n slechte jeugd gehad, dus we kunnen dat hem/haar niet kwalijk nemen). Volwassen mensen zijn in principe verantwoordelijk voor hun daden. Als ze het onderscheid tussen goed en fout niet kunnen maken, is dat vooral hun eigen probleem.

En die lijntjes zijn soms dun. Kijk maar eens naar de kraakbeweging. Vol met mensen die geloven in hun standpunten en die daarom maar graag een aantal morele wetten breken, omdat ze vinden dat anderen die ook breken. En dat gaat vaak met geweld gepaard. Als ik nog denk aan 30 April 1980, toen waren er velen die echt de grens overschreden hebben.

In de tweede wereldoorlog hadden we ook verzetsstrijders. Ook die overtraden veel wetten die in vredestijd gelden. Een aantal schrokken niet terug om anderen te doden, zonder dat ze feitelijk in een "officieel" leger zaten. Maar moreel gezien hadden ze gelijk. De waarheid is dat de winnaar altijd gelijk heeft, en ze stonden aan de kant van de winnaars.

Ook Tanja is zo waarschijnlijk in de beweging getrokken. Vanuit een overtuiging dat wat ze doet voor een goede zaak is. Voor die goede zaak heeft ze offers moeten brengen, misschien zelfs wel mensen gedood. Ze is verzeild in een cirkel van geweld, waarbij ook de tegenstander keihard geweld gebruikt om hun klein te krijgen. Na een tijdje ben je zo moreel corrupt, dat je niks anders meer kan verzinnen dan door te vechten. De maatschappij accepteert je toch niet meer, je overgeven staat gelijk aan zelfmoord. Je raakt ook blind voor je eigen misdaden, je praat ze goed onder het mom van het hogere doel en door de brute tegenstand.

Verzachtende omstandigheden? Misschien. Is ze verantwoordelijk voor haar eigen daden? Wis en waarachtig. Denk er maar aan dat de hele beweging in principe uit mensen bestaat, die allemaal ooit eens als onschuldige baby de wereld in zijn gekomen. Ergens zijn ze de grens tussen goed en kwaad overheen gegaan. Als je alles terug gaat voeren op externe factoren is de hele FARC beweging onschuldig en zijn ze allemaal gevangenen van iets wat buiten hun zelf staat. Dus: Tanja is schuldig aan wat ze zelf gedaan heeft. Of dit gekomen is door externe druk, is een ander verhaal, dat daar mijns inziens los van staat.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:39

Tanja Nijmeier is Ernesto Guervara niet en het Farc niet helemaal een bevrijdingsfron.
Toch was Ché een jongen uit een gegoede middenklasse, opgeleid tot arts die ging schieten met een geweer in zijn hand op duizenden kiliimerter van zijn eigen land.
Het proces op zich is hetzelfde. Ook Ernesto Guevara zag bij sociaal werk het onrecht en ging er militant tegen in.

Het goed of kwaad van een zaak is verder hoogst subjectief. In NL is men over het algemeen voor de VS doch die zijn wel gewwon hun laatste vijf oorlogen zélf begonnen en hebben miljoénen onschuldige burgers gedood voor wát? Er is geeneens democratie zonder bedrog daar en ook geen vrijheid van meningsuiting in de VS en martelen doen ze als geen ander; ze keuren het officieel goed als ´verbeterde ondervraging´.
Ook is de geschiedenis altijd geschreven door de winnar.
Wat weten we over wat de Azteken vonden toen de spanjaarden daar kwamen. Alles is van ´onze´kant geschreven.
Idem WO2. Een recent gepubliceerd boek over de misdaden van geallieerde kant is nog steeds taboe.

Tijdens de ´politionele acties´ (lees opstand neerslaan met geweld) van NL in Indonesië waren er ook NL jongens die daar voor hun nummer op burgers bleken te moeten schieten en daarover nadachten. Zelfs over liepen. Nog steeds kan daar in NL niet normaal over gesprken worden hoewel ze achteraf gezien eigenlijk eerder gelijk hadden.

Tanja Nijmijer doet wat ze doet. Is daar bewust aan begonnen en voor de rest weten we niets. Ook is wat we horen over wat ze doet en wat de siuatie is niet objectief.
Wat een ex Farc strijder schrijft is ook met eigenbelang; niet met de bedoeling dat mensen hem veroordlen.
Eenoordeel is door ons niet te geven. We missen informatie. Ook is het zelfs met informatie bepaald niet eenvoudig wat goed en fout is. meestal is alles een mengsel van allebij met eigenbelangen als grootste belang.

Nogmaals; lees eens wat diper over Ernesto Guevara als perspectief.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: Tanja Nijmeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:51

HC: je snijdt daar heel veel waarheden aan. Je kan natuurlijk in die zaken geloven, daaraan je leven wijden en velen onder het mom daarvan van hun leven beroven. En dat geldt niet alleen voor degenen die in de publieke opinie aan de foute kant van het gelijk staan.

Wat Che betreft, ook daar lopen de meningen over uiteen. Ook iemand die tot held is uitgeroepen, maar ik weet niet of zijn slachtoffers daar veel aan gehad hebben.

Nikita_1995

Berichten: 2171
Geregistreerd: 12-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 09:02

Huertecilla schreef:
Tanja Nijmijer doet wat ze doet. Is daar bewust aan begonnen en voor de rest weten we niets.

De vraag blijft voor mij zou ze er nu nog zo over gedacht hebben nu ze alle ins en outs weet en niet meer weg kan? Dat blijft voor mij de hamvraag en door mijn hoofd spelen.

Je kan namelijk iets totaal anders voorgeschoteld krijgen om je in het hol van de leeuw te lokken. Je zou gelijk kunnen denken een mens met een normaal verstand begint hier niet eens aan, maar ik denk dat mensen onbewust heel gevoelig kunnen zijn voor een bepaalde levensovertuiging door bepaalde aspecten zo breed uit te lichten en te benadrukken, waarbij je de grip op de echte werkelijkheid uit het oog verliest, en als een soort automatisme kiest daarvoor.

Deze psychologische benadering is niet gerechtvaardigd als hoe ga ik met mijn medemens om, maar wordt wel ingezet om mensen te lokken om gebruikt en ingezet te worden voor hun eigen winstbejag, waarbij het vermoorden van mensen de normaalste zaak is van de wereld om geld te creëren. Immers deze mensen moeten zich allereerst in hun eerste levenbehoeften voorzien en als je dan als medestrijdster honger hebt dan vecht je wel voor het 'goede' doel als een leeuw, tand om tand.

Mijn boodschap zou juist zijn, maak zulke dingen dan ook bekend op scholen, dat zulke bewegingen bestaan en dat je je hiervoor moet distanciëren. Loverboys krijgen het nog steeds voor elkaar jonge meisjes te ronselen om drugskoerier te worden, waarom? Omdat sommigen daar vatbaar voor zijn en niet eens weten dat zoiets bestaat en gebeurd. Mensen die daar geld mee verdienen zijn sluw en schromen nergens voor terug en zouden eigenlijk achter slot en grendel moeten zitten. Zolang ze succes hebben blijven deze praktijken bestaan en zullen er iedere keer weer nieuwe slachtoffers vallen door onwetendheid.

Ik denk dat we juist hier de nadruk op moeten gaan leggen als maatschappij en dat ouders daarvoor bijvoorbeeld een gratis cursus zouden moeten kunnen volgen om hun kinderen daarover in te kunnen lichten en daarmee te beschermen. Ik denk dat daardoor heel veel narigheid en familieleed bespaard blijft.

Nederland zou hier lering uit moeten trekken, hopelijk wordt er nu iets mee gedaan om de samenleving te beschermen tegen dit soort mensen, dat kan door propoganda te maken, maak het bekend bij ouders en onder de jeugd en zorg ervoor dat de jeugd hier ook werkelijk over praat met ouderen. Maak de jeugd in dit soort zaken ook wijzer, behoedt ze voor het kwaad, wat op elke hoek van de straat op de loer kan liggen.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:19

Nikita_1995 schreef:
Nederland zou hier lering uit moeten trekken, hopelijk wordt er nu iets mee gedaan om de samenleving te beschermen tegen dit soort mensen, dat kan door propoganda te maken, maak het bekend bij ouders en onder de jeugd en zorg ervoor dat de jeugd hier ook werkelijk over praat met ouderen. Maak de jeugd in dit soort zaken ook wijzer, behoedt ze voor het kwaad, wat op elke hoek van de straat op de loer kan liggen.



´Kwaad´ is relatief.
NL is een bolwerk van het christelijk extremisme. Is dat geen ´kwaad´.

Is Che Guevara een voorbeeld van goed of kwaad?

Terrorist of vrijheidsstrijder is al een erg lastige kwestie. Verzetsheld, oorlogsheld of misdadiger nog sterker.

Mbt Colombia is er geen goed en geen slechte kant. Niemand heeft ´gelijk´. Dat was in Nicagarua idem.
In ieder geval heeft Tanja Nijmeijer besloten wat te doén aan het onrecht wat zij zag. Van mij krijgt ze een vette pluim.
Over de rest heb ik geen info dus geen oordeel.

Weet je wat kwaad´ is? Niet nadenken. Schuilen, vingerwijzn.
Wel nadenken geeft verder zelden een homogeen antwoord en Nederland heeft niet de wijsheid in pacht.
Je jeugd o-ver-al beren op de weg leren zien maakt alles niet leuker voor die jeugd. Leer ze léven. Carpe diem!

Oh, het leven is zélforganiseren op de rand van de continue veranderende chaos.
Niemand heeft daarbij een ´lichtend pad´. Dat is nu net de voedingsbodem voor religies en je kan zien wat dát oplevert.

´Nederland en het lichtend pad.´ Schrijf er een boek over. In Staphorst willen je ze vast een handje helpen.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:06

Huertecilla schreef:
Van mij krijgt ze een vette pluim.


Waaraan heeft zij deze pluim verdiend?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:22

Rivano schreef:
Huertecilla schreef:
Van mij krijgt ze een vette pluim.


Waaraan heeft zij deze pluim verdiend?

Voor het doden van onschuldige mensen misschien, die niets met het gebeuren te maken willen hebben? }:0

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:01

Rivano schreef:
Huertecilla schreef:
Van mij krijgt ze een vette pluim.


Waaraan heeft zij deze pluim verdiend?

Citaat:
Voor het doden van onschuldige mensen misschien, die niets met het gebeuren te maken willen hebben? }:0



Kwestie van lézen. Staat er al.

Als dat niet lukt heeft uitleg ook geen zin.

Nikita_1995

Berichten: 2171
Geregistreerd: 12-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 10:42

Ik wil het wel even uitleggen voor jullie ;)

gekvanfleur schreef:
Voor het doden van onschuldige mensen misschien, die niets met het gebeuren te maken willen hebben? }:0

Huertecilla schreef:
Kwestie van lézen. Staat er al.

Als dat niet lukt heeft uitleg ook geen zin.


Huertecilla schreef in een eerdere post:
Citaat:
In ieder geval heeft Tanja Nijmeijer besloten wat te doén aan het onrecht wat zij zag.

Van mij krijgt ze een vette pluim.


Een vette pluim verdienen om iets te doen aan het onrecht wat je ziet is op zijn plaats als je niet als doel hebt andere mensen te vermoorden. Je krijgt dan gelijk de vraag wat is goed en wat is kwaad en als je niet de juiste achtergrondinformatie hebt, wordt het erg lastig te bepalen op dat moment wie er dan gelijk heeft.

Nu weten we ondertussen meer over de FARC en ja dan zou ze mijns inziens de verkeerde keuze hebben gemaakt. Ik vraag me dus af of ze nog steeds dezelfde mening zou hebben als ze toendertijd wist wat ze nu weet (als ze nog leeft)... En ja in dat geval zou ik haar dan nog een kans aan willen bieden om terug te keren in de normale maatschappij, een mens is hier immers om te leren van zijn fouten op deze aardkloot.

Of denken jullie daar anders over?

M_ariskaa

Berichten: 2222
Geregistreerd: 18-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:57

Ik snap megod niet waarom dit zo uitgebreid in het nieuws komt.
Ze is toch weg naar die guerillagroep, wat hebben wij er nog mee te maken?

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:11

M_ariskaa schreef:
Ik snap megod niet waarom dit zo uitgebreid in het nieuws komt.
Ze is toch weg naar die guerillagroep, wat hebben wij er nog mee te maken?

Misschien boeit het sommige mensen wel dat er ergens anders op de wereld een guerillaoorlog woedt die zijn weerga niet kent. Verder is het natuurlijk heel interessant hoe een Nederlandse daarin verzeild kan raken. Daar kun je misschien nog iets van leren over het al dan niet nastreven van idealen.

Sommige mensen kijken verder dan hun neus lang is.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:26

LindyH schreef:
Sommige mensen kijken verder dan hun neus lang is.


+:)+

De Boktsters hier zitten meningen in te tikken vanachter hun pc.
De vrouw in kwestie is ten eerste uit social overwegingen naar Columbia gegaan. Dat is al een wereld verder dan de rest hier.
Verder heeft ze besloten nóg meer te doen aan het enórme sociale onrecht daar. Idem.
Over de manier kan niet van mening verschillen omdat geen van ons hier ook maar enig fundament heeft voor een mening. We weten we daar geen biet van.

Een lastig perspectief is verder dat NL soldaten in Afhanistan ook schieten en dat is nog veel lastiger te begrijpen wnat ook daar is goed en fout niet helder. De VS zijn in élk geval fout geweest met bombarderen en de rol van de vazallen in hun sporen is ???
Is een sociaal werker daar die de martelingen in Bagram kotsbeu is met het verzet mee gaat doen goed of fout? Niet fouter dan de bezetter. Dat mag helder zijn.
Zo´n persoon vanachter je pc veroordelen is :r want verder doe je mooi niets aan alle onrecht, ben je wel mooi mede´schuldig´ aan wat het westen uitvreet in Iraq en Afghanistan. Wie zwijgt stemt toe.

Nogmaals; lees eens wat over Ernesto Guevara of over Jan ´Poncke´ Princen.
Die déden wat! Goed of fout. Zelfs achteraf niet zo helder. Niets doen is wel helder fout.

M_ariskaa

Berichten: 2222
Geregistreerd: 18-11-07

Re: Tanja Nijmeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:28

Ooh, nog even wbt mijn bericht.
Ik wil hier geen discussie beginnen of mensen aanvallen oid, maar ik meende het, ik snap het gewoon niet. :o

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:34

M_ariskaa schreef:
Ooh, nog even wbt mijn bericht.
Ik wil hier geen discussie beginnen of mensen aanvallen oid, maar ik meende het, ik snap het gewoon niet. :o


Sociale betrokkenheid :)*

Iets willen doen en dat vervolgens ook nog daadwerkelijk gáán doen.

Dat verdient op zich een vette pluim.

Nog eens wat anders dan een vakantie in een hotel in een dergelijk land en zo je geld naar westerse investeerders en corrupte locale functionarissen geven.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:34

Huertecilla schreef:
LindyH schreef:
Sommige mensen kijken verder dan hun neus lang is.


+:)+

Ik bedoelde meer dat de mensen in dit topic het tenminste nog over Tanja hebben en het een interessante kwestie vinden, hoe ze er ook over denken. Ze proberen het in ieder geval te begrijpen.

Dit in tegenstelling tot mensen die zeggen: Ze zit toch in het buitenland, dus wat boeit het dan nog?

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:37

LindyH schreef:
Ik bedoelde meer dat de mensen in dit topic het tenminste nog over Tanja hebben en het een interessante kwestie vinden, hoe ze er ook over denken. Ze proberen het in ieder geval te begrijpen.


De paar die niet eerst een waardeoordeel neertikken wellicht.

renske_13

Berichten: 1491
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:38

Ik weet niet of het al in dit topic genoemd is. Maar mijn ouders kennen de ouders van Tanja. En Tanja's zus heeft besloten om ook naar Columbia te gaan om de wereld te verbeteren!!
Haar ouders zijn er echt helemaal kapot van en vooral heel boos. :n