Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 08:28

Wat verschrikkelijk. Veel sterkte Janouk, hopelijk blijft de rest van je kudde gezond.

Het is zeker een gevolg van klimaatverandering, en ook echt iets waar ik me wel zorgen over maak. Je ziet het bij het westnijlvirus bijvoorbeeld ook, dat rukt ook langzaam op naar het noorden. Wat daar heel interessant aan is, is dat de hoeveelheid virus die een mug met zich mee draagt ook verhoogd wordt als de temperatuur toeneemt, dit hebben ze geconstateerd door middel van wetenschappelijk onderzoek: https://parasitesandvectors.biomedcentr ... 016-1677-0

Klimaatverandering werkt dus dubbel door: door warmer weer hebben we meer muggen, maar door dat warmere weer zijn die muggen ook nog eens extra gevaarlijk door virusvermeerdering bij hogere temperaturen.

Beware! Beware! I have two chestnut mares :D

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 08:32

storrum schreef:
Ik las net dit op FB, weet niet of het helpt : "Toen het jaren geleden blauwtong uitbrak gaf ik mijn schapen iedere dag korrels met knoflookschilfers door. Geen enkele ooi werd ziek. Mijn ram, die elders zat, kreeg de schilfers niet en werd wel ziek."

Zou dat wellicht komen omdat knoflook vliegen afstoot? Paarden krijgen 's zomers vaak ook knoflookschilfers om vliegen een beetje op afstand te houden.

janouk, hoe gaat het met Himiji en de rest van de kudde?

Lau07
Moderator

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 10:53

janouk en horseloverl, allebei heel veel sterkte gewenst met het verlies van jullie dieren. Wat een rotziekte, en wat intens verdrietig dat je op zo'n manier je schapen moet verliezen. :knuffel:

Lau07
Moderator

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 18:48

Ach, veel sterkte horseloverl. Heel verdrietig.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie