Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 05:25

Swifter schreef:
Janouk, er is wel degelijk een vaccin. Ik vrees dat je slecht geïnformeerd bent hier rond.

Erg veel sterkte :(:)

Ik heb van mijn dierenkliniek begrepen dat ze moeten uitzoeken welk subtype er in Nederland gevonden is. Dan wordt er gekeken of er voldoende van het vaccin beschikbaar is.

Heel veel sterkte Janouk. Echt vreselijk.

[o]

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 08:27

Clik pour on kun je op schapen gebruiken.

[o]

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:47

Rizette schreef:
imaudy schreef:
Clik pour on kun je op schapen gebruiken.

Weet je dat nog ergens te koop?

Boerenwinkel, maar je hebt er een recept voor nodig. Ik gebruik het zelf niet, ik heb geen schapen, wel geiten.

Op de manen/staarten van de ponies gebruik ik wel vliegenmiddel roller. De geiten zitten wel eens aan de staarten. Misschien een tip om dat op de plekken bij schapen te smeren waar die muggen bijten.

[o]

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 05:49

janouk schreef:
Himeji eet weer zelf. Sterker nog ze duwt weer iedereen weg bij de voerbak. Ze heeft veel in te halen, vindt ze zelf. <3
De oude ram, Gertje, is nu het ziekst. Hij is vooral benauwd. Dat maakt dat dwangvoeren niet echt mogelijk is.
De rest heeft uiterlijk geen symptomen nog.......

Fijn dat Himeji het weer beter doet. Je hecht je toch enorm aan die dieren.

Zag dat de ziekte aardig richting Zuid-holland gaat ook.

[o]

imaudy

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 06:01

Ik ben het in principe eens met Rizette en herr_balou. Om nou de kraaien aan je schapen te laten zitten :\ Dan heb je gewoon teveel schapen.

Zorgelijk dat de ziekte nu ook al op Texel is.

[o]

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 07:29

Herr_balou. Er zijn professionele veevervoeders. Soms kopen ze dieren op bij een boer voor bv de slacht. Per veewagen dus. Ongetwijfeld zijn er meerdere knutten op verschillende locaties in Nederland terecht gekomen.

[o]

imaudy

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:49

Denk dat het ook via hooi/voer kan.
Er zal ongetwijfelt een een link zijn.

[o]

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:54

tienus63 schreef:
Zoiets wou ik ook net zeggen. Wat DP zegt over de tijgermug.
Wie weet is het wel meegekomen met de natte kampeer spullen van mensen.
Hup, voortent moet nog even drogen na thuiskomst van de vakantie.
Er worden heel wat goederen uit Italië in containers hier heen gehaald door de prullaria ketens.
En de fruit importen niet te vergeten vanuit zuidelijk Europa.

Bij de kampeerspullen van mensen die op zo'n boerencamping zijn geweest. Was mijn gedachte ook.

[o]

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:26

tienus63 schreef:
Ik denk dan eerder aan transport van gebruiksdieren, zoals (sport)paarden. Volgens mij is er weinig transport van vee vanuit die landen naar Nederland.
Kennis is vee rijder, die rijdt weleens vol richting het zuiden, maar komt dan leeg of met iets speciaals terug.
Als ie met een koe of stier terug komt, zijn de eisen super streng en mag hij maar op een plek laden, de dieren dienen afkomstig te zijn van de ene plek en heeft ie nog een lading, dan moet ie de ene lading in de voorauto laden en de andere in de achterste wagen.
Dieren kunnen geen contact met elkaar hebben en de wagens zijn fysiek gescheiden.

Van paarden transport weet ik dat die wel volle vrachtwagens met paarden laden in zuid Europa bestemd voor Nederland.

Ik vind de eisen zo erg streng.

[o]

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:47

herr_balou schreef:
Berriepi schreef:
Ik vind het ook heel fijn dat dit topic er is! Ik heb echt veel aan jullie tips en berichten over de voortgang, dank <3 Ook heel fijn om zelf hier weer even mn hart te luchten. Andere mensen hebben geen idee hoeveel tijd en zorgen hier in zitten.

Hier gaat het nog niet echt beter. Afgelopen 2 dagen 2 lammeren dood, allebei dacht ik, als jullie morgen nog zo benauwd zijn dan is inslapen beter. Zover heeft het niet hoeven komen, en ergens voel ik maar daar ook nog een beetje schuldig over.
Van de ram dacht ik gisteren dat het ook zn laatste momenten waren, maar die eet nu weer, zo verwondelijk.

Het lam met zere pootjes heeft gisteren even in een hangmatje gehangen, maar de pootjes doen zo'n pijn dat het echt hangen is, en geen staan met ondersteuning. Ik word er echt een beetje moedeloos van. :(

Wat naar om te lezen dat je dieren het zo zwaar hebben en sommige het niet redden.
Én jij overweegt tenminste nog om de gevallen waarvan je denkt dat ze het niet redden te laten inslapen. Dat vind ik te prijzen en ik vind ook dat je je niet schuldig moet voelen dat ze dat moment niet gehaald hebben. Het is een rot ziekte.

Schapen en geiten zijn heel intelligent en hechten zich aan de baas. Ze hebben duidelijk hun eigen karakter. Denk dat ze voor veel hobbyhouders doorgaan als zeer gewaardeerde huisdieren.

[o]

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 23:54

Rizette schreef:
janouk schreef:
Gertje is een speciaal schaap voor ons.

Als lammetje (2015l had hij een hele grote tumor op zijn achter poot aan de buitenkant. We hadden hem thuis in de tuin meegenomen om hem thuis te behandelen en e tumor vliegvrij te houden met een zelfgemaakte vitrage vliegendeken.

Hij is geopereerd aan de tumor en toen dat gelukt was, hebben we hem meteen laten castreren. Al die tijd is hij altijd bij ons op de paardenwei thuis gebleven.

Tijdens de operatie in n 2015

[ [url=m/FW9EtE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gertje, 8 jaar later, mega ram

[ [url=m/mnmpcW.jpg]Afbeelding[/url] ]

We duimen allemaal dat Gertje het mag halen.

Ik duim mee!

[o]

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 13:35

Wat vreselijk Janouk!
Ook vreselijk voor jou Horseloverl.

[o]

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 17:29

PBA_ schreef:
Hier 2 van de 3 geiten ziek, nu 2 weken bezig. 1 is weer helemaal de oude en beukt er weer vrolijk op los. De ander werd iets later ziek en is mij nog iets te maken. Wel eten en drinken ze nu allemaal goed. Rot ziekte

Wat voor symptomen hebben ze? Ik heb ook een aantal geiten. Twee maand geleden was mijn oudste geit van 6 jaar een paar dagen ziek. Denk niet dat het blauwtong was hoor.

[o]

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie