Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10477
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 16:49

Daks schreef:
Alsof al die andere Kamerleden wel vrij zijn van onbesproken gedrag 8)7

En Nee ik ben niet pro fvd. Maar wel voor gelijkheid.


Het gaat niet zo zeer om onbesproken gedrag maar om, in mijn ogen, gevaarlijke ideeën.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:40

Ik denk dat heel veel kamerleden gewoon van onbesproken gedrag zijn. En op het moment dat er wel iets in de openbaarheid komt, je weet wel via die msm die alleen maar bezig is om de bestaande macht in stand te houden, dan levert dat over het algemeen echt wel problemen op voor zo'n kamerlid.

Dus ik vind dat zo'n ongelofelijke onzinopmerking, "alsof andere Kamerleden wel vrij zijn van onbesproken gedrag". Kom dan met specifieke voorbeelden van kamerleden die er nu zitten en die niet van onbesproken gedrag zijn of hou op met dat soort dooddoeners, waarmee je werkelijk onacceptabel gedrag schoon probeert te poetsen.

Alle nu nog zittende kamerleden van de FvD hebben op de één of andere manier laten zien dat ze op z'n minst welwillend staan tegenover rechtsextremistisch en neonazistisch gedachtengoed. En dan druk ik me nog heel netjes uit.

Pepijn van Houwelingen doet aan "ideeënkunst", waarbij hij in een essay de hoofpersoon vol bewondering over Hitler laat praten.

Gideon van Meijeren wil zijn zus niet met een neger thuis laten komen, waarbij neger dan letterlijk ook het woord is wat gebruikt werd.

Dit zijn gewoon mensen met hele foute ideeën, doen alsof het bij de andere kamerleden net zo erg is of nog erger, zonder dan met voorbeelden te komen, is gewoon zwak.

Vaag, ik had ook nog een stuk over Freek Jansen, waarvan bekend is dat hij Hitler zijn aandeel in de holocaust relativeert, maar dat is spontaan verdwenen toen ik het plaatste.

Toch maar eens een cursus "Hoe plaats ik een bericht in een forum" gaan volgen denk ik :D

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:01

Bedankt Karl,
Je was mij voor.
En inderdaad niet te vergeten Freek.


Ik ben geen fan van (huisjesmelker) Haga en Smolders blijft maar teren op Fortuin. Eerder vertrok o.a. Eerdmans, die ken ik goed vanuit de Rotrerdamse politiek.
Van allemaal ben ik geen fan, maar het zijn geen rechts-extremisten of neigend naar neo-nazisme. Ze zijn rechts-conservatief.
In tegenstelling tot de huidige Kamerleden van FvD.

En dan zo'n Hiddema die het nog een beetje goed praat, iedere x weer.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:08

Wat is onbesproken gedrag?

1) Correct 2) Integer 3) Keurig 4) Onberispelijk 5) Onbetwist 6) Onkreukbaar 7) Rechtschapen 8) Smetteloos 9) Volmaakt

Dat word wel lastig denk ik :+

Ik zie de breuken in de FvD eigenlijk als het toppunt van democaratie, dat met die poster en de vergelijking met WO2 kon echt niet en het is dan dus 'mooi' dat dat gevolgen heeft toch? Het is eigenlijk steeds een 'signaal' binnen een fractie dat iets echt niet oke gevonden word.

Ik vind het geen 'goede' vergelijking, want wat CDA en VVD hebben gedaan is heel wat anders dan die poster, maar ook zeker niet integer.

Ik mis dan eigenlijk dat iemand binnen de fractie van VVD of CDA zegt: En dit pikken we niet, wij gaan staan voor Omtzigt/alle benadeelden in de toeslagenaffaire bijv.

Die onstabiliteit bij FvD vind ik niet fijn om te zien, maar eigenlijk vind ik de 'stabiliteit' in andere partijen soms ook niet fijn om te zien? Niet dat er afsplitsingen moeten komen ofzo, maar dat alles maar onder het tapijt vegen vind ik ook zo wat. Dan denk ik: Ja die partij lijkt stabiel,maar is er ook nog een intern geweten?



Klinkt dit logisch?

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:13

Ik vind de kwestie-Omtzigt iets heel anders, dan partijleden die opstappen bij hun partij om bijv. sympathieën voor rechtsextremisme.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:15

Je kan van het CDA moeilijk beweren dat ze op dit moment stabiel zijn. Juist dankzij Omzigt zitten die in een spagaat tussen meeregeren en Rutte afrekenen op de Omzigt-affaire. En juist Omzigt is op dit moment binnen het CDA de bepalende figuur omdat ze hem voor de partij willen behouden. En dat betekent dus ook dat Omzigt het premierschap van Rutte in zijn hand heeft. Als ze vanwege de Omzigt affaire niet met Rutte willen regeren, dan gaat het heel moeilijk worden om een nieuw kabinet onder zijn leiding te vormen.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:30

Vind ik ook hoor, daarom zeg ik ook nog dat ik het geen goede vergelijking vind :) . Ik probeer echter soms het thema meer richting algemene politiek te trekken omdat ik dat boeiender vind, maargoed, de vorige keer werd ik ook gezien alsof ik daarom dingen van de FvD goed praatte dus laat ik nog even zeggen dat ik hun poster actie echt beneden alle peil vind :o

CDA is inderdaad niet stabiel, goed punt, maar toch vind ik het bij VVD en CDA niet overkomen alsof er mensen 'ter verantwoording' worden geroepen zeg maar? We hebben het dan over meeregeren, en dat Omzigt dat bepaald. Maar ik zou juist acties willen van anderen?

Ergens zou ik zo de illusie willen hebben dat er een VVDer of een CDA'er zou zijn die zegt: Wat nu gebeurd kan echt niet. Ik roep Rutte of Hoekstra ter verantwoording?

Ik vind bijv. Dat dat bij Wilders ook zo is, dat het allemaal 'gesloten' partijen lijken zeg maar, met weinig intern debat?

Aan de ene kant is weinig intern debat goed, want dan gebeurd er hopelijk ook weinig absurds. ( FvD is natuurlijk 1 en al intern debat zolang Baudet aanblijft). Aan de andere kant is geen intern debat ook niet lekker.

Of zou dat er wel zijn denken jullie? Ik had het idee dat de hele VVD zich bijv. Direct achter Rutte schaarde? Kan natuurlijk wel zijn dat dat naar de buitenwereld anders is dan intern.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:31

Ik vind het CDA een laffe partij.
Ik vind ook, dat zij als enige schuldig zijn aan de situatie omtrent Omtzigt.
Omtzigt is hun partijgenoot en zij hadden vanaf het begin hem kunnen beschermen of tot de orde moeten roepen. Een deel van het CDA vindt hem vervelend maar door zijn populariteit door de toeslagenaffaire, hebben ze de situatie laten sudderen.

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:32

Wilders en Baudet doen het their way, anders kunnen de medeleven naar de highway. Die dulden geen enkele tegenspraak.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:44

@Ruitje,
Volgens mij zijn er toch regelmatig discussies in politieke partijen?
Paar maanden geleden is Asscher teruggetreden ivm zijn rol in de toeslagenaffaire, juist door interne druk.
50Plus hele discussies voorbij zien komen over hun verschillende standpunten over de AOW-datum.
Bij Denk rommelde het een tijdje terug met name over het lijsttrekkerschap van Azarkan.

Komt toch allemaalmnaar buiten?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 21:19

Daks schreef:
Alsof al die andere Kamerleden wel vrij zijn van onbesproken gedrag 8)7

En Nee ik ben niet pro fvd. Maar wel voor gelijkheid.


Dat met die poster was buiten alle proporties en daarmee heeft FvD wederom haar ware gezicht laten zien. Geen wonder dat de partij zo leegstroomt. Het is fouter dan fout.

mysa

Berichten: 10477
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 21:24

Niet alleen dat met die posters, ook het antisemitisme en racisme. Vorige week zei Baudet nog op Twitter dat 't wel een idee zou zijn immigranten naar Madagascar te deporteren. (de eerste oplossing van de Nazi's, voorafgaand aan de massavernietiging van de joden).(Lukte niet vanwege de zeeblokkade door de Britten)

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 22:01

mysa schreef:
Niet alleen dat met die posters, ook het antisemitisme en racisme. Vorige week zei Baudet nog op Twitter dat 't wel een idee zou zijn immigranten naar Madagascar te deporteren. (de eerste oplossing van de Nazi's, voorafgaand aan de massavernietiging van de joden).(Lukte niet vanwege de zeeblokkade door de Britten)



Er wordt geklaagd dat Forum-leden geen afstand houden, mensen aanraken (ongevraagd) of geen mondkapjes dragen en dan even een kamerlid (expres) op de schouder kloppen.
Is gewoon pestgedrag.
Zou hij dit ook op school hebben gedaan?
Op mijn werk moet iedereen een mondkapje dragen, zeker als je loopt en proberen afstand te houden.
Als ik geen mondkapje zou dragen en een collega expres op zijn schouder zou kloppen, word ik wel op het matje geroepen, denk ik. Met alle gevolgen van doen.
Als werknemer wordt van ons verwacht dat we de adviezen opvolgen van de werkgever.

Dat zit dan in de Kamer, als volksvertegenwoordiger en heeft overal schijt aan.
Kleutergedrag op onze kosten, denk ik dan.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 22:30

Er is maar één reden waarom hij dat doet en dat is omdat een deel van Nederland dat geweldig vindt en hij zich zo van hun stemmen probeert te verzekeren. Het zegt tegelijk ook iets over die Nederlanders, namelijk dat ze een totaal gebrek aan fatsoen hebben.

Maar misschien kunnen we het beter over het deel van de politiek hebben dat er wel toe doet. Wat vinden jullie van Hamer als nieuwe informateur?

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 22:43

Karl66 schreef:
Er is maar één reden waarom hij dat doet en dat is omdat een deel van Nederland dat geweldig vindt en hij zich zo van hun stemmen probeert te verzekeren. Het zegt tegelijk ook iets over die Nederlanders, namelijk dat ze een totaal gebrek aan fatsoen hebben.

Maar misschien kunnen we het beter over het deel van de politiek hebben dat er wel toe doet. Wat vinden jullie van Hamer als nieuwe informateur?


Ik begreep dat zij gekozen is op basis van haar voorzitterschap SER.
Voordeel vind ik, dat zij niet komt van de grote partijen, VVD en D66 en veel politieke ervaring heeft.
Nadeel is, dat er wordt gezegd/gesuggereerd dat zij van de oude politiek is en dat de PvdA sowieso in het kabinet komt.

Maar we kunnen pas oordelen als zij de gesprekken heeft gevoerd en daarvan verslag uitbrengt.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 07:45

Het idee achter haar keuze is natuurlijk dat het waarschijnlijker is dat de PvdA aan gaat schuiven. Maar dan moet de partij nog steeds over de hobbel heenstappen die Rutte heet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:05

Karl66 schreef:
Het idee achter haar keuze is natuurlijk dat het waarschijnlijker is dat de PvdA aan gaat schuiven. Maar dan moet de partij nog steeds over de hobbel heenstappen die Rutte heet.



dan is Haan een "tacktische zet" berekender kan het bijna niet
wat je al niet doet om aan de macht te blijven,

'n verkiezingsprogram van een partij en landsbelang doen er dus totaal niet toe!!

alles blijft zoals het was, oef!! ;(

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:19

Ik vind de keuze voor mw Hamer als informateur uitstekend.

Ze is door de wol geverfd, uitstekend in onderhandelen, gewend om met grote verschillen om te gaan en geniet aanzien.
Verder heeft ze aandacht voor de combinatie van economie en milieu.
(Op zijn Amerikaans: 'build back better'.)


Citaat:
Nadeel is, dat er wordt gezegd/gesuggereerd dat zij van de oude politiek is en dat de PvdA sowieso in het kabinet komt.

... dat zal heus wel gezegd worden.
Maar ik stel voor dat we dit verre van ons werpen.
Het is ten eerste voor een informateur niet aan de orde 'wie gaat met wie'.
Haar opdracht luidt om inhoudelijk te zoeken 'hoe gaan we verder?'
... en het is ook een impliciet verwijt van vooringenomenheid.


(Jaahaa: vroegah werd er regelmatig een FORMATEUR van partij X benoemd als het de bedoeling was dat partij X in het kabinet kwam....)

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 13:05

Kom op Janneke, in zo'n beetje elke analyse die ik gelezen heb wordt gezegd dat het binnenhalen van de PvdA in de coalitie een belangrijke reden is geweest om specifiek een PvdA-er als informateur te benoemen. Ik denk dat Hamer een prima informateur zal zijn, maar het is echt te gemakkelijk om te doen alsof ze er ook zou hebben gezeten als ze geen PvdA-er was. De politieke kleur is bij zo'n functie echt wel meer dan een toevallige bijkomstigheid.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 13:10

Het is ook bijna onmogelijk om een kabinet te vormen zonder de PvdA ;)

Maar de keuze voor een informateur is altijd moeilijk. Ze zijn altijd wel verweven met een politieke partij.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 13:37

Karl66 schreef:
Kom op Janneke, in zo'n beetje elke analyse die ik gelezen heb wordt gezegd dat het binnenhalen van de PvdA in de coalitie een belangrijke reden is geweest om specifiek een PvdA-er als informateur te benoemen. Ik denk dat Hamer een prima informateur zal zijn, maar het is echt te gemakkelijk om te doen alsof ze er ook zou hebben gezeten als ze geen PvdA-er was. De politieke kleur is bij zo'n functie echt wel meer dan een toevallige bijkomstigheid.


En wat dan? Wat is daar precies erg aan, als het zoals Elektra zo is dat het bijna onmogelijk is om een kabinet te vormen zonder de PvdA? Wat is het 'slechte' eraan?

Uiteindelijk zal er een kabinet moeten komen en ik zie het niet gebeuren dat met een nieuwe stemming de verhoudingen al te veel veranderen (aka, het blijft lastig).

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 13:42

Karl66 schreef:
Kom op Janneke, in zo'n beetje elke analyse die ik gelezen heb wordt gezegd dat het binnenhalen van de PvdA in de coalitie een belangrijke reden is geweest om specifiek een PvdA-er als informateur te benoemen. Ik denk dat Hamer een prima informateur zal zijn, maar het is echt te gemakkelijk om te doen alsof ze er ook zou hebben gezeten als ze geen PvdA-er was. De politieke kleur is bij zo'n functie echt wel meer dan een toevallige bijkomstigheid.


Wat een raar gepraat.

Wat mij betreft is dit een topic over politiek, niet over 'wat de roddelbladen zeggen'.

Ik vind de opdracht aan de informateur zinnig en de keuze voor mw Hamer een goede.

Voeg hier aan toe dat 'het parlement zelf' (ipv het staatshoofd) de opdracht en benoeming regelt.
... dan zou haar lidmaatschap van de PvdA een pre geweest kunnen zijn, en zo ja wil dat zeggen dat 'het' parlement een kabinet zonder een vleugje rood er niet van ziet komen.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:10

Ik zie het zo: er is juist een ervaren ex-politicus gekozen, die niet tot de grootste partijen behoort. Bij een informateur van de huidige coalitiepartijen, is er misschien oud zeer of vooringenomen standpunten.
Hamer staat er dan wat onafhankelijker in, denk ik.
Al blijft de VVD de grootste partij en zou de VVD de grootste inbreng moeten hebben wat betreft de weg die ingeslagen moet worden wat betreft de grote problemen/doelstellingen die het nieuw te vormen kabinet moet gaan oplossen.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:10

Ik heb helemaal niks tegen Hamer als informateur, maar het laat ook duidelijk zien waar op dit moment op ingezet wordt, een kabinet waar de PvdA aan meedoet. En het zijn niet de roddelbladen die hierover berichten, ik heb het gewoon over politieke commentatoren die duiden wat de achtergrond is.

Jullie reageren echt nogal belachelijk en overdreven. De achtergrond van Hamer zegt iets over de richting waar ze naartoe willen straks in de formatie en dat lijkt mij een zinnige inbreng in dit topic. En een inbreng die verder redelijk neutraal is en waar echt niet zo aangebrand op gereageerd hoeft te worden.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:04

Ik zie geen belachelijke of overdreven reacties hoor.. als ik voor mezelf spreek, ik stelde een aantal vragen waarvan ik benieuwd ben naar jouw antwoord. Zat geen andere intentie achter