Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:46

Zou het wachtwoord van Thierry niet MTGA2020 zijn? :))

Ik volg het ook met grote belangstelling. Wát een soap, en wat een over elkaar heen buitelende ego’s. Ben benieuwd wat er overblijft als de stofwolken zijn opgetrokken.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:59

Electra63 schreef:
Ik begrijp die blijheid niet helemaal. Dit kabinet blijft (demissionair) regeren tot aan de verkiezingen.

Het zou beter zijn, als de verantwoordelijke (hoge) ambtenaren van het Ministerie van Financiën en de Belastingdienst opstappen.
Die hebben deze chaos veroorzaakt en uitgevoerd.


Ik snap de blijheid ook niet. Het is niet iets wat een feestje waard is.. Ik vind het eerder een zwaktebod, om het nu op het laatste moment nog te doen zo vlak voor de verkiezingen. Daar gaat toch verder niks van uit? Laat ze dan inderdaad de verantwoordelijke hoge ambtenaren aanpakken, en daar een signaal mee afgeven.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:46

Ik kan me echt volledig vinden in je lijst vinden Askja. Dus mocht je een partij vinden die er bij aansluit, tip me dan even :D

Want wat is het weer lastig... -O-
Laatst bijgewerkt door Berdien op 20-01-21 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:34

Waar ik bang voor ben met 'minder veeteelt in NL' is dat het probleem zich verplaatst naar het buitenland. En het is niet alsof het 'uit het oog, geen probleem' meer is. In het buitenland doen zich ook problemen voor qua dierenwelzijn, natuur, gevaren voor de volksgezondheid etc. En zo lang mensen het vertikken om meer voor hun stukje vlees te betalen zal de vraag naar goedkoop vlees onverminderd hoog zijn. We importeren nu al veel dierlijke producten uit het buitenland, dat zal dan alleen nog maar meer zijn. En dan?

Ik zie veel meer in meer binnenlandse producten op de Nederlandse markt. Meer circulair ondernemen, minder import van onze kwalitatief hoge producten. Maar ja, daar hangt een prijskaartje aan (denk ik) en dat zal de gemiddelde burger niet willen betalen.. Als je hier alleen op Bokt al leest hoe sommige mensen elke dag vlees MOETEN hebben, ongeacht de manier van produceren, zolang het maar lekker goedkoop is. Dan kun je de veeteelt wel naar het buitenland verplaatsen, maar dat lost het probleem echt niet op.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:39

Ik heb wat kieswijzers ingevuld maar poeh ik vind het maar lastig.

Ik ben bijvoorbeeld tégen alle huizen van het gas binnen nu en 10-30 jaar, ik zie de voordelen van een kerncentrale op zich wel, ik ben voor verduurzaming landbouw (meer circulair, geen megastallen vol brandende of stikkende varkens, meer gericht op eigen markt), tegen versoepeling ontslagrecht, tegen verbranden van bomen voor biomassa, voor behoud van natuur (huidige steden anders inrichten zodat er daar meer ruimte komt voor woningen). Ik ben voor Europa, tegen een verhoging van het aantal asielzoekers maar ook tégen het sluiten van de grenzen. Voor de klimaatdoelen, maar dan wel op een realistische manier en daarbij ook kijkend naar de echt grote vervuilers (zware industrie) en met oplossingen die daadwerkelijk oplossingen zijn, en niet een verplaatsing van het probleem.

Oftewel, ik weet het echt niet :') Partijen gebaseerd op een geloofsovertuiging vallen sowieso af, evenals partijen als PvdD, PVV, FvD (en aanverwanten). Vooralsnog komen VVD, GL, D66 en PVDA het hoogst eruit. Die hebben allemaal punten waar ik me in kan vinden, maar ook allemaal punten waarvan ik denk 'nope'.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:31

Ik heb nu ook de Stemwijzer gedaan, daar komt GL toch wel hoog uit. Ik ben het met een aantal punten (gratis kinderopvang, excuses voor slavernijverleden) níet eens, maar voor de rest toch wel. Ik vind het alleen zo machtig jammer dat Jesse Klaver de vorige verkiezingen er voor koos om af te haken in plaats van te regeren. Maar goed, regeren is ook vooruitzien :)) en met alleen naar het verleden kijken kom je ook niet verder. Ik hoop dat hij er van geleerd heeft.

Vanuit de stemwijzer komt de VVD dan weer helemaal niet hoog, maar Splinter dan wel weer. Wat is Splinter?! Nog nooit van gehoord :')

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 18:39

Wat fijn om te horen dat er meerderen zijn met mijn dilemma! Ik ga inderdaad ook de peilingen in de gaten houden.

Overigens heb ik me ingelezen in Splinter, en ik ben echt aangenaam verrast. Ik vind het een heel concreet programma, het is haast SMART/STAR in elkaar gezet :)) Ik kan me in 99% van hun punten ook wel vinden, behalve dan de gratis kinderopvang :+ Maar dat heb ik bij GL ook.

Op basis van de stemwijzer dondert de VVD echt ver onderuit, ik denk dat ik die sowieso schrap. Zij doen me ook teveel gezellig met de grote multinationals en te weinig met de mensen die met hun voeten in de klein staan, om het zo maar te zeggen. Dus dan houden we GL over, wellicht de PdvA, Splinter? Maar ik vind zulke kleine, nieuwe partijen om op te stemmen maar zozo, zeker als ik niet terug kan kijken op behaalde resultaten in het verleden.

-:) -O-

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:33

robert45 schreef:
Inderdaad zijn de leennormen aangescherpt de afgelopen jaren. Daardoor kan je steeds minder geld lenen. Dit is algemeen bekend als je een beetje het nieuws gevolgd hebt. Dat er duurdere huizen verkocht worden komt omdat dit veel op 2 inkomens gaat en er bijvoorbeeld geld van familie geleend of geschonken word.

Dat er een flink woningtekort is komt ook doordat er minder gebouwd is, dit in combinatie met een stijgend inwoneraantal.

Dat de EU garant staat voor die 750 miljard dat klopt niet, de lidstaten staan daarvoor garant.


Dit klopt niet. Zo is bijvoorbeeld het deel van het inkomen van de partner juist gestegen, in plaats van gedaald. Er mag minder geleend worden ten opzichte van de waarde van de woning, dat klopt. Waar je eerst nog tot boven de waarde van de woning mocht lenen, is dat nu 100% van de waarde woning. Dat is echter nog (fors) meer dan in omliggende landen.

Daarnaast biedt de lage rente juist voor veel mensen ook meer kansen, en bieden banken steeds meer de optie om middels een stukje maatwerk alsnog een hypotheek rond te krijgen. Zo zijn de mogelijkheden om de woning te kunnen behouden na een echtscheiding bijvoorbeeld fors verbeterd.

De prijzen van de woningen zijn echter zo geëxplodeerd dat ook met de verruimde mogelijkheden het voor veel mensen, met name starters, heel moeilijk is geworden om een betaalbare woning te vinden. Maar dat is niet zonder meer 1 op 1 toe te wijzen aan de leennormen.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:52

bigone schreef:
Nou, bondscoach verwisselen is ook wel een dingetje.


Vind je? Misschien is het omdat ik echt niks met voetbal heb, maar ik kan daar echt niet over vallen. Vind dat echt totaal het minst spannende dat er gezegd is tijdens het debat.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:22

Hier is de hele regio in rep en roer omdat ze een zonneveld willen plaatsen in een natuurgebied. Laat ze die plaatsen op daken van flat- en kantoorgebouwen, die ruimte is nu toch nutteloos en laat de natuur met rust.

En daarnaast is de volledige provincie in rep en roer omdat Rutte gezegd zou hebben dat er een kerncentrale in Groningen moet komen := Nou is dat niet zó letterlijk gezegd, maar de discussie wordt zo wel goed aangezwengeld.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 20:12

Wat is eigenlijk het standpunt van de grotere partijen omtrent zonneparken? Ik weet dat PvdD tegen is, Splinter (kleine nieuwe partij) ook. Van GL kon ik het niet vinden. Ik vind het wel een belangrijk punt om mee te nemen in mijn overwegingen.

Zoals zoveel.. makkelijker wordt het er niet op zo -O-

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:33

Wat een bende zeg...Ben benieuwd wat voor gevolgen dit gaat hebben.

Ik vind het nu wel helemaal jammer dat Zondag met Lubach gestopt is, die had hier wel iets mee gekund.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:21

Die filmpjes zijn echt geniaal :') 'Straks gaat hij ook nog met propjes gooien' _O-

Arib doet het echt heel erg goed vind ik. Ze is niet bang om in te grijpen als iemand over de schreef gaat, heeft veel humor en heeft echt aangetoond het te kunnen.

Bosman lijkt me een goede, maar vanuit zijn partij is dat gewoon zo niet handig.. En dat is best zonde, want hij zal niet voor niets ondervoorzitter zijn.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:29

Mars schreef:
Interessant wel om de vragen aan de kandidaten te volgen, ik ben zelf best wel fan van Arib. Ze is niet bang om in te grijpen, gebruikt waar passend ook humor, heeft een hoop ervaring. Ik hoop dat ze herkozen wordt.


Vind ik ook. Ik vind het ook interessant om de verschillen tussen de verschillende sprekers te zien. De een is heel kort en bondig, en de ander... minder :))

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:17

Dit is wel een heel... heeel... heeeeeeeeel omvangrijk verhaal dat op een echt totaal niet boeiende manier gebracht wordt. Ik haak af :')

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:38

'Wat is uw sterke en minder sterke eigenschap'

Nou jongens, als dat het niveau is.. Straks wordt er nog gevraagd naar de lievelingskleur.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:40

Tja, ik vind het vooral een makkelijke vraag als ik eerlijk ben.. Van álle vragen die je aan een kandidaat voorzitter kunt vragen in deze tijden, is dan dit écht je beste vraag?

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 18:40

juval schreef:
via dit topic heb ik de livestream van de tk ontdekt. wel interessant om te zien hoe het daar aan toe gaat eigenlijk. slow-tv, maar toch ook wel spannend nu met het tellen van de stemmen.


Ja dit heb ik ook! Ga zeker vaker kijken, interessant om te zien hoe zaken gaan.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:08

Ik zal Arib zeker gaan missen, ze kon zo geweldig uit de hoek komen.

Bergkamp kwam capabel over vandaag, had heldere antwoorden. Heel anders dan de meneer van de PVV, die ging maar door := En die heeft toch dat smetje van de PVV aan zich kleven..

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:09

Ik vraag me hierbij (zoals bij wel meer FvD uitingen) vooral af: wil hij dit écht of loopt hij vooral de boel te f*cken en gaat het hem om de aandacht?

Ik acht beide plausibel namelijk.. Het plan an sich is zowel knotsgek als gevaarlijk, ik hoop vooral dat het niet te veel voeding krijgt. Eigenlijk wat Askja hierboven al heel mooi beschrijft.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 19:11

Ik denk niet wezenlijk anders. Hij zit overspannen thuis, heeft nog geen programma of wat gepresenteerd. Op hem stemmen ‘want hij deed het zo goed’ is imo een vals sentiment, want in het verleden behaalde resultaten geven nou eenmaal geen garanties. Ik vind het goed wat hij gedaan heeft, maar ik zie geen enkele reden (nu) om op hem te stemmen.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:58

Ik vind vooral de hele formatie kiezersbedrog :o Echt belachelijk dat het zo lang moet duren, zeker in deze tijden.

GL en PVDA die samen een front vormen.. als ze denken dat het helpt moeten ze het zeker doen. De nieuwe regering kan wel een snufje links gebruiken.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 08:23

GL en PVDA gaan niet echt samen toch, maar ze vormen voor nu één front in de formaties? Beide partijen blijven verder wel gewoon hun eigen partij.

Tenminste, zo heb ik het begrepen.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 17:22

Groninger :wave:

Ik denk dat de meeste Groningers de genoemde roeptoeters niet serieus nemen. Er was laatst een item waarin aan Groningers werd gevraagd of ze niet de gaskraan weer open wilden draaien, nu de prijzen zo opliepen. Het merendeel is daar niet voor. Zéker niet nu er vorige week weer meerdere aardbevingen zijn geweest.

Het is echt wel een open wond in de provincie, de gaswinning en de gevolgen daarvan. Zeker hoe de overheid ermee om is gesprongen en nog omspringt. Wat dat betreft snap ik best het sentiment dat als je niet in de randstad woont, je niet mee telt. Dat wordt keer op keer bevestigd. En las ik nou laatst niet dat er hier in de provincie ook maar een kerncentrale moest komen? :roll: :roll:
Laatst bijgewerkt door Berdien op 14-10-21 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Berdien
Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:50

Er ligt een regeerakkoord :oo Hebben jullie je er al wat in verdiept?

Ik heb tussen de bedrijven door, en ik vind het zowel verrassend (positief en negatief :D ) en op sommige punten ook wel echt positief. Denk aan de suikertaks, geen btw meer op groente en fruit, een flink deel van nieuwe woningen ónder de NHG grens als positief maar ook de bouw van nieuwe kerncentrales als... mwah.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aard, Kimmie25501, nps, spookyskippy, Sydney_Zorro en 28 bezoekers