Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
Citaat:8 BBB-pijlers
Het BBB-programma omvat 8 pijlers die per pijler worden ingeleid en ingevuld met concrete actiepunten. In het oog springende actiepunten zijn:
Gezonde bodem: Vruchtbare gronden blijven beschikbaar voor voedselproductie.
Gezonde planten: De emissies en vastlegging van broeikasgassen worden verrekend (dus uitstoot minus vastlegging).
Gezonde dieren: Invoering van een fonds dat wordt gefinancierd door supermarkten. Uit dit fonds krijgen boeren een vergoeding voor extra (bovenwettelijke) dierwelzijns-, diergezondheids- en milieu inspanningen. Hoe meer inspanningen, hoe hoger de vergoedingen voor de boer.
Gezonde boeren: Er komt een stabiel, langjarig en betrouwbaar plattelandsbeleid met een looptijd van tientallen jaren. Daarinis vastgelegd wie welke ruimte krijgt in Nederland. Sectoren worden niet als wisselgeld gebruikt, ten gunste van andere sectoren.
Gezonde burgers: Er zijn goede voorzieningen (openbaar vervoer, scholen, geldautomaat, ambulance, politiepost, medische en culturele voorzieningen, snel internet) op het platteland waardoor oud en jong zich thuis kunnen blijven voelen in hun eigen regio.
Gezonde economie: Er komt voldoende ontwikkelingsruimte voor alle producenten die ervoor kiezen om in Nederland te blijven. Nieuwe wet- en regelgeving wordt alleen ingevoerd, als ondernemers de extra kosten die daardoor op hun bord komen, in de prijs van hun product terugverdienen.
Gezond onderwijs: Scholen op het platteland blijven open en ‘thuisnabij onderwijs’ staat centraal.
Gezonde maatschappij: Er komt een herijking van de Natura 2000 gebieden. Te veel aangewezen gebieden, of gebieden die oneigenlijk zijn aangewezen worden geschrapt.
Kinke schreef:wist je dat nog niet tiepfoudt?
Onze koeien, die geen turbogras krijgen en minstens 6 maanden per jaar niet bijgevoerd worden, zijn ook aan de diarree blijkbaar
Peetstap schreef:Edit - Ps: moeten paar hier in dit topic nog een discussie willen aangaan over op wat voor leeftijd melkkoeien naar de slacht gaan omdat ze te weinig kunnen produceren ?
Hoop dat er in dit topic open over wordt gedaan en beslist niet roomser dan de paus.
De cijfers liegen niet, en bevindt mij genoeg in deze sector om de waarheid te weten.
trustHim schreef:Hoi hoi
mag ik aansluiten?
juval schreef:mee eens tiepfoudt.. maar ook levensduur heeft heel veel te maken met overheidsbeleid. Als er ineens weer regels voor fosfaat worden ingesteld bijvoorbeeld. Toen moesten wij verplicht heel veel koeien weg doen. En ja, dan daalt de levensduur automatisch.. als jonge en gezonde koeien verplicht naar de slacht moeten.
Dat beleid bepaalt in grote mate nog steeds wanneer er koeien geslacht worden. Elke keer als er een kalf geboren wordt moeten we weer gaan rekenen hoe we uitkomen met de fosfaatrechten.
Onze oudste koe is in het voorjaar overleden, die werd 17, bijna 18 jaar.
Er lopen nu nog een aantal 10+ koeien waar we op hopen dat die 100 tonners worden.. maar voor elke oude koe die mag blijven, moeten we in de volgende generatie snijden. helaas realiteit.
Kinke schreef:Ff wat leuks ter afwisseling
We zijn op bezoek geweest bij een kalfje van ons. Vaars was helaas ernstig geblesseerd geraakt bij het afkalven en uiteindelijk moest ze worden ingeslapen. We hadden al van alles geprobeerd, bij de kudde, bij een paar andere koeien die nog binnen waren en net gekalfd hadden, maar het lukte niet. Uiteindelijk is ze dankzij een oproepje van ons via Facebook op een zorgboerderij terechtgekomen. Dit is het meest verwende kalfje van Nederland Ze doet het heel erg goed, is supermak door alle aandacht die ze daar krijgt
[ [url=m/KKSoRI.jpg]Afbeelding[/url] ]
Kinke schreef:ik kan het bijna niet geloven. Ik ben wel benieuwd wat degenen die altijd roepen dat de boeren niet weggepest worden hiervan vinden.
En LNV gaat gewoon doen of er niets aan de hand is en het zal mij heel erg verbazen als hier actie op ondernomen wordt.
Citaat:De Nederlandse exportpositie heeft weinig te maken met de veronderstelling dat we in Nederland teveel voedsel zouden produceren. De exportpositie dankt Nederland vooral doordat we veel ruwe grondstoffen importeren, dit verwerken en verwaarden. Daarnaast wordt 54 procent direct rondom Nederland afgezet; in Duitsland, België, Frankrijk en Engeland. In de ogen van menig Nederlander (met een grootheidswaanzin) produceren we evenwel voor een wereldmarkt, maar Nederland is qua grootte net zo groot als de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Onze export is dus eigenlijk regionaal en binnen de grenzen van de EU. Gezien het feit dat we lid zijn van de EU is het niet meer dan logisch dat we producten vooral op deze markt afzetten.
Citaat:Een nationale kringlooplandbouw heeft derhalve weinig nut, omdat we fors moeten importeren en ook een halvering van de veestapel verandert niets aan onze landgebruikvoetafdruk.
Citaat:Opvallend feit is dat elke Nederlander een bosrijk achtertuintje nodig heeft van bijna 2800 vierkante meter om te voorzien in de hout- en papierconsumptie. Dat is 4,75 miljoen hectare; bijna twee keer zoveel als voor de consumptie van voedsel en ruim 2,5 keer meer hectares als voor de productie van vlees.
Citaat:Met de bovengenoemde tijdelijke regeling wordt beoogd om voor de periode september t/m december 2020 maxima te stellen aan het ruw eiwitgehalte van krachtvoer voor melkvee in Nederland met het oog op het terugdringen van de stikstofdepositie vanuit de melkveehouderij. Deze maatregel is één van de drie maatregelen (naast het verlagen van de maximumsnelheid op snelwegen en de
warme sanering varkenshouderij) die het kabinet heeft aangekondigd om in 2020 stikstofruimte te realiseren voor vergunningen voor de (woning)bouw. Ik realiseer mij terdege dat deze maatregel aanpassingen vergt van melkveehouders. Zoals bij alle overheidsmaatregelen vind ik een goede en transparante onderbouwing dan ook van belang.
Citaat:Op donderdag 30 juli jl. vond een zitting plaats in een kort geding dat de Stichting Agri Facts en de Stichting Stikstof Claim desondanks tegen de Staat hadden aangespannen. De stichtingen vorderden inzicht in de documenten die zijn gebruikt ter onderbouwing van de in de tijdelijke diervoerdermaatregel
opgenomen waarden van ruw eiwit in krachtvoeders. Ter zitting is vanuit de Staat op hoofdlijnen aangegeven hoe de normen zoals opgenomen in de regeling tot stand zijn gekomen en is beargumenteerd dat alle documenten die hieraan ten grondslag liggen openbaar zijn gemaakt. De rechter gaf ter zitting aan er niet van overtuigd te zijn dat er meer stukken bij het ministerie berusten dan nu zijn overgelegd. De stichtingen hebben daarop het kort geding ingetrokken. Hoewel dit buiten de reikwijdte van de zitting viel, deed de rechter de suggestie om in een gesprek vanuit het ministerie nog eens toe te lichten hoe de berekeningen tot stand zijn gekomen, opdat de stichtingen deze kunnen controleren/reproduceren. Hierop is vanuit het ministerie welwillend gereageerd. Daarbij is aan de
stichtingen te kennen gegeven dat het voor een effectief gesprek wenselijk is dat de ter zake meest deskundige ambtenaar hieraan deelneemt en dat hierbij rekening moet worden gehouden met de vakantieperiode. Dit kon op begrip rekenen.
Citaat:De ontstane onrust is onnodig en ik ben dan ook blij dat ik met de beantwoording van de voorliggende vragen van diverse leden van uw Kamer het geschetste beeld kan rechtzetten.
Citaat:5
Hoe waardeert u de analyse van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD) dat ook na nader overleg met uw ministerie en eventuele flexibilisering van de regeling zij constateert dat er sprake blijft van veterinaire risico's?
Antwoord
Er heeft een aantal gesprekken plaatsgevonden tussen vertegenwoordigers van de KNMvD en mijn ministerie. De laatste informatie uit deze gesprekken wordt momenteel nog beoordeeld binnen mijn ministerie. Ik kan hier nog geen conclusie aan verbinden. Ik zal uw Kamer hier eind deze maand nader over informeren gelijktijdig met het beschikbaar komen van de doorrekening van het PBL, zodat
uw Kamer in één keer over alle relevante informatie ten aanzien van de voermaatregel beschikt.
Citaat:VVD en CDA hebben met steun van een Kamermeerderheid in een motie gevraagd het Planbureau voor de Leefomgeving naar het sectorplan te laten kijken. U heeft die motie niet gesteund.
“Het PBL kan doorrekenen wat het wil, maar dan is er nog geen oplossing voor de juridische borging en de handhaafbaarheid. Daarmee geef je boeren weer hoop, waarvan ik verwacht dat die er niet is. Dat bedoel ik met geen stroop om de mond smeren. Dan is het beter om nu duidelijkheid te bieden. Natuurlijk mag het dierenwelzijn niet in de knel komen, daarvoor was al een uitzondering opgenomen en er wordt nogmaals goed naar gekeken. Maar bereid je voor op 1 september. We hebben deze maatregel nodig om de bouw te laten doorgaan. Het is een tijdelijke maatregel. We moeten nu koersen op een maatregel vanaf 1 januari, gedragen door de sector, gericht op het gehele rantsoen en met doelvoorschriften in plaats van middelvoorschriften. Ik heb daarvoor een motie ingediend en die kan goed worden uitgevoerd.”
Citaat:We laten ons leiden door een juridische uitspraak, die maakt dat er gekozen wordt voor een maatregel, die minder effectief is dan wat de sector zelf heeft uitgewerkt.
“Ik deel dat ongemak, natuurlijk. Maar je kunt niet zomaar een uitspraak van de rechter aan de kant schuiven. Als de juridische borging niet op orde is, ben je weer terug bij af, zodra een organisatie het bij de rechter aanvecht. Dan ben je wéér verder van huis.”
Citaat:Maar als je ondertussen de stikstofuitstoot reduceert…
“Ik voel het ongemak. Ik vind het ook een beroerde maatregel, maar ik ben inmiddels wel op het punt dat ik zeg: het is voor vier maanden. Laten we de blik vooruit richten.”
CharleyT schreef:Is het iemand al opgevallen dat de verlaging van de max snelheid op de wegen vooral een administratieve
maatregel is. Dan kloppen de cijfers, maar in de praktijk van alledag merk ik niet veel van 100 km per uur overdag.
Gewoon een maatregel die op papier de cijfers kloppend maakt.